Νομοθετείται η διανομή ακινήτων στο Ελληνικό, κατά παρέκκλιση της ισχύουσας νομοθεσίας • Διευκολύνσεις, με επενδυτική αλλά και γεωπολιτική «υπεραξία», για τους διεκδικητές του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και της ΕΛΒΟ. Νέο ισχυρό πλήγμα στον αιγιαλό.
Kαλοκαιρινή μπόρα τροπολογιών έπεσε την Παρασκευή το βράδυ, με πρώτη: άλλη μια διευκόλυνση στον «εθνικό επενδυτή» στο Ελληνικό. Το νομοσχέδιο για την εταιρική διακυβέρνηση των ανώνυμων εταιρειών, που εισάγεται αύριο προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής, «εμπλουτίστηκε» με πλήθος διατάξεων που αφορούν κυρίως αποκρατικοποιήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά και με μια διάταξη που επιφέρει νέο πλήγμα στον αιγιαλό.
Βροχή ρυθμίσεων στο νομοσχέδιο για την εταιρική διακυβέρνηση
Για «μεταρρυθμίσεις με σκοπό την ενίσχυση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας» έκανε λόγο στην επιμελώς ασαφή ανακοίνωση το υπουργείο Οικονομικών την Παρασκευή, αναφερόμενο συνοπτικά σε διατάξεις που αφορούν τη διανομή των ακινήτων στο Ελληνικό, την άρση εμποδίων στην αξιοποίηση των λιμανιών, με έμφαση την Αλεξανδρούπολη, και τη διευκόλυνση της πώλησης δημόσιων επιχειρήσεων που βρίσκονται σε ειδική εκκαθάριση, με έμφαση την ΕΛΒΟ.
Μια προσεκτικότερη ματιά στις τροπολογίες που έχουν κατατεθεί από το υπουργείο Οικονομικών, με τη συνυπογραφή πολλών ακόμη υπουργείων, αποκαλύπτει ένα πιο περίπλοκο παζλ ρυθμίσεων που τίθενται στην υπηρεσία των ιδιωτών που διαθέτουν ήδη ή διεκδικούν δημόσια περιουσιακά στοιχεία.
Ελληνικό
Με τροπολογία 6 άρθρων ανοίγει ο δρόμος μεταβίβασης του ακινήτου στη Lamda Development, βάσει της συμφωνίας διανομής στην οποία είχαν καταλήξει το υπουργείο Οικονομικών και η εταιρεία του Ομίλου Λάτση τον Φεβρουάριο.
Η συμφωνία όριζε ποια τμήματα του ακινήτου σε όλο τον Μητροπολιτικό Πόλο, τόσο στον χώρο του πρώην αεροδρομίου όσο και στο παράκτιο μέτωπο, περνούν από τώρα στην κυριότητα του επενδυτή –είναι τα «φιλέτα» και αντιστοιχούν στο 30% της έκτασης– και ποια υποτίθεται ότι θα επιστρέψουν στην πλήρη νομή και κατοχή του Δημοσίου μετά 99 χρόνια παραχώρησης και αντιστοιχούν στο 70% του ακινήτου, στο οποίο η Lamda θα έχει «δικαίωμα επιφανείας». Η υλοποίηση, όμως, της συμφωνίας διανομής προϋποθέτει αφενός την «ομογενοποίηση» των επιμέρους τμημάτων του ακινήτου από νομική, κτηματολογική και πολεοδομική άποψη, αφετέρου τη μεταβίβασή τους.
Η τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών, την οποία συνυπογράφουν οι υπουργοί Περιβάλλοντος-Ενέργειας και Δικαιοσύνης, ορίζει τη διαδικασία μεταβίβασης των ακινήτων από το ΤΑΙΠΕΔ στην Ελληνικό Α.Ε. κατά παρέκκλιση διατάξεων του Αστικού Κώδικα, της πολεοδομικής νομοθεσίας και του οικοδομικού κώδικα. Με το πέρασμα της Ελληνικό Α.Ε. στον Ομιλο Λάτση, εφόσον αρθούν όλες οι νομικές εκκρεμότητες, περνούν και τα ακίνητα, μέρος των οποίων (π.χ. κατοικίες, ξενοδοχεία, εμπορικά κέντρα) θα μπορεί να μεταβιβαστεί σε τρίτους.
Η σημασία της τροπολογίας έχει περισσότερο σχέση με τη συγκυρία. Ενώ εκκρεμεί η απόφαση του ΣτΕ επί των προσφυγών των δύο διεκδικητών της άδειας του καζίνου, χωρίς το οποίο η σύμβαση για το Ελληνικό τινάζεται στον αέρα, βρίσκεται σε εξέλιξη μέχρι την Πέμπτη 17 του μήνα η διαδικασία προσφορών για το ομολογιακό των 320 εκατ. ευρώ που έχει εκδώσει η Lamda Development.
Παρότι από το ενημερωτικό δελτίο της εταιρείας για το ομολογιακό προκύπτει ότι το μεγαλύτερο μέρος του προορίζεται για κάλυψη χρηματοοικονομικών υποχρεώσεων της εταιρείας και ένα μικρό μέρος του προορίζεται για κατασκευαστικά έργα στο Ελληνικό, η νομοθετική ρύθμιση που έσπευσε να καταθέσει η κυβέρνηση λειτουργεί ως θαυμάσια διαφήμιση για το νέο ομόλογο της Lamda. Εκτός αυτού, η νομοθετική κατοχύρωση της διανομής των ακινήτων στο Ελληνικό λύνει τα χέρια της εταιρείας για να αρχίσει την προπώληση πολυτελών κατοικιών στο πρώτο εξάμηνο του 2021, όπως έχει διακηρύξει ότι φιλοδοξεί να γίνει, υποσχόμενη μάλιστα «θεαματικά αποτελέσματα». Διότι πώληση χωρίς κατάτμηση-οικοπεδοποίηση προφανώς δεν μπορεί να γίνει.
Λιμάνια
Με βασικό στόχο την εξυπηρέτηση της προαναγγελθείσας από την ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ πώλησης πλειοψηφικού πακέτου (67%) –και όχι της υποπαραχώρησης, όπως προβλεπόταν– του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, για το οποίο υπάρχει καταγεγραμμένο έντονο αμερικανικό (ενεργειακό, αλλά και στρατιωτικό) ενδιαφέρον, οι υπουργοί Οικονομικών και Μεταφορών συνυπογράφουν ρύθμιση με την οποία μεταβιβάζονται, ως μακροχρόνια παραχώρηση, στους οργανισμούς λιμένων ακίνητα ιδιοκτησίας του ΟΣΕ - ΓΑΙΟΣΕ που βρίσκονται στη χερσαία ζώνη κάθε λιμένα.
Η διατύπωση της διάταξης είναι γενική, αλλά είναι προφανές ότι αφορά πρωτίστως τον Οργανισμό Λιμένα Αλεξανδρούπολης (δευτερευόντως και τον Βόλο), για τον οποίο είναι θέμα ημερών η προκήρυξη του διαγωνισμού παραχώρησης-πώλησης, ενώ έχει δρομολογηθεί λύση αναγκαστικών απαλλοτριώσεων και για 200 στρέμματα στη χερσαία ζώνη του λιμανιού που ανήκουν σε ιδιώτες.
Το λιμάνι έχει δηλώσει πρόθεση να το διεκδικήσει το αμερικανικό επενδυτικό ταμείο Black Summit Financial Group, που θα διεκδικήσει επίσης και το υπό παραχώρηση λιμάνι της Καβάλας, με κριτήριο μεταξύ άλλων, σύμφωνα με αμερικανικές και κυβερνητικές πηγές, «να μην πέσουν σε λάθος χέρια», υπονοώντας το κινεζικό και ρωσικό ενδιαφέρον. Το αμερικανικό ενδιαφέρον για τα δύο λιμάνια σχετίζεται με τα ενεργειακά έργα (αγωγοί TAP και IGB), με τη μεταφορά και αεριοποίηση υγροποιημένου αερίου, αλλά και με την αμερικανο-ΝΑΤΟϊκή χρήση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης. Γι’ αυτό και στις επενδύσεις αυτές υπάρχει πρόθεση χρηματοδοτικής στήριξης και από την αμερικανική κυβέρνηση.
ΕΛΒΟ
Ακόμη μία διάταξη προς εξυπηρέτηση των επίδοξων επενδυτών αφορά την ΕΛΒΟ –απομεινάρι των προβληματικών της δεκαετίας του 1980 (η πρώην ΣΤΑΓΕΡ)–, η οποία βρίσκεται σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης από το 2014. Για την ΕΛΒΟ ανοίγει παράθυρο εξαίρεσης από τη ματαίωση των πλειστηριασμών που είναι σε ισχύ μέχρι το τέλος Ιουλίου, στο πλαίσιο των μέτρων κατά του κορονοϊού.
Αν και η σχετική Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου με τη ματαίωση των πλειστηριασμών επικυρώθηκε μόλις πριν από ένα μήνα με τον Ν. 4690/2020, η τροπολογία των υπουργών Οικονομικών, Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης ανοίγει φωτογραφική εξαίρεση για την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων, για την οποία ενδεχομένως και σήμερα αναμένεται να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές.
Η νομοθετική εξαίρεση κατέστη αναγκαία καθώς η πώληση της ΕΛΒΟ με ειδική εκκαθάριση έχει χαρακτήρα αναγκαστικού δημόσιου πλειστηριασμού. Κατά πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, ενδιαφέρον για τα περιουσιακά στοιχεία της ΕΛΒΟ έχουν εκδηλώσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η ισραηλινή Plasan και η ελληνική Kouimtzis Group, πιθανώς από κοινού με την εισηγμένη «Π. Πετρόπουλος». Το ενδιαφέρον όλων των επενδυτών σχετίζεται με το γεγονός ότι η ΕΛΒΟ προφανώς θα συνεχίσει να έχει καλό πελάτη τον ελληνικό στρατό στην παραγωγή και προμήθεια οχημάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες, ενδιαφέρον έχει δείξει και η Solaris (θυγατρική της CAF) για παραγωγή λεωφορείων.
Αξιοσημείωτο είναι ότι στο πρόσφατο ταξίδι του στο Ισραήλ ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης είχε συνάντηση με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Elbit Systems, εταιρείας με ηγετική θέση στην παραγωγή στρατιωτικών οχημάτων, με τη φιλοδοξία να τον πείσει να συμμετάσχει στην πώληση της ΕΛΒΟ, αλλά και στη συνεργασία με την Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα. Εταιρική σχέση Plasan και Elbit δεν φαίνεται να υπάρχει, αλλά ενοποιητικός παράγων κάθε δραστηριότητας που σχετίζεται με στρατιωτικό εξοπλισμό στο Ισραήλ είναι, φυσικά, το κράτος και ο ίδιος ο ισραηλινός στρατός.
Ο αιγιαλός και η θάλασσα στην απόλυτη διάθεση των ξενοδοχείων
Υποθαλάσσιους αγωγούς και καλώδια για βιολογικούς καθαρισμούς ή μηχανισμούς αφαλάτωσης, ναυδέτες πέρα από τη ζώνη του λιμένα για να αγκυροβολούν σκάφη αναψυχής, πλωτές προβλήτες, πλωτές εξέδρες και τεχνητούς υφάλους θα μπορούν να κατασκευάσουν τα ξενοδοχεία χρησιμοποιώντας κατά βούληση τον αιγιαλό, την παραλία, την όχθη και την παρόχθια ζώνη, σύμφωνα με διάταξη που περιλαμβάνεται στη βροχή τροπολογιών στο ν.σ. για την εταιρική διακυβέρνηση των Α.Ε.
Τη δυνατότητα αυτή θα έχουν ξενοδοχεία, κάμπινγκ και σύνθετα τουριστικά καταλύματα. Η διάταξη επιφέρει ακόμη ένα καθοριστικό πλήγμα στον αιγιαλό, καθώς τροποποιεί το αρκετά περιοριστικό πλαίσιο του Ν. 2971/2001 για τον αιγιαλό και την παραλία.
Η διάταξη που τροποποιείται επέτρεπε παρεμβάσεις στον αιγιαλό, στην παραλία ή στον πυθμένα μόνο για κοινωφελείς ή περιβαλλοντικούς σκοπούς, για ναυταθλητικές δραστηριότητες, υδατοκαλλιέργειες, ερευνητικές δραστηριότητες και για προσθήκη άμμου από το Δημόσιο ή και ξενοδοχειακές μονάδες στο τμήμα του αιγιαλού που είναι μπροστά τους, και υπό αυστηρές διαδικασίες αδειοδότησης. Η αλλαγή στο άρθρο 13 του εικοσαετούς νόμου δίνει τεράστιες ελευθερίες αυθαίρετης χρήσης του αιγιαλού, της παραλίας, του πυθμένα της θάλασσας από τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου