Ερευνα του ΙΟΒΕ για το ΤΑΙΠΕΔ επιχειρεί να τεκμηριώσει την επίδραση στο συνολικό ΑΕΠ και στην απασχόληση των ιδιωτικών επενδύσεων σε ΟΛΠ, περιφερειακά αεροδρόμια, Αστέρα και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που πάντως θα μπορούσαν να υπάρξουν και ως δημόσιες επενδύσεις.
Σε κάθε ευρώ εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις αντιστοιχεί 1,02 ευρώ πάγιων επενδύσεων. Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα που επιχειρεί να τεκμηριώσει έρευνα του ΙΟΒΕ για το ΤΑΙΠΕΔ, η οποία παρουσιάστηκε χθες, με συμμετοχή και του υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα. Η έρευνα φιλοδοξεί να ανακεφαλαιώσει την εμπειρία μιας δεκαετίας αποκρατικοποιήσεων, από την ίδρυση του ΤΑΙΠΕΔ το 2011 με το πρώτο μνημόνιο.
Αναπόφευκτα, ενσωματώνει και το στοιχείο της «εξοικείωσης» με μια διαδικασία που ξεκίνησε βίαια από την τρόικα, θυμίζοντας Treuhand Ανατολικής Γερμανίας και μαζικό ξεπούλημα δημόσιας περιουσίας, πριν γίνει αποδεκτή, ως «κανονικότητα» πια, από μεγάλο τμήμα της ελληνικής κοινωνίας.
Τα βασικά ευρήματα της έρευνας του ΙΟΒΕ, που παρουσιάστηκαν από τον γενικό διευθυντή του Νίκο Βέττα, παρουσία του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Αρη Ξενόφου και του διευθύνοντος συμβούλου Ριχάρδου Λαμπίρη, είναι τα εξής:
- Την περίοδο 2011-2019 οι ιδιωτικοποιήσεις ενίσχυσαν το εγχώριο ΑΕΠ κατά 1 δισ. τον χρόνο.
- Η επίδρασή τους στην αγορά εργασίας υπολογίζεται σε 20.000 θέσεις πλήρους απασχόλησης.
- Οι αποκρατικοποιήσεις έφεραν πάγιες επενδύσεις 5,6 δισ. ευρώ στο σύνολο της οικονομίας. Από αυτή τη συνάρτηση προκύπτει ότι σε κάθε 1 ευρώ εσόδων για το Δημόσιο αντιστοιχούν κατά μέσο όρο 1,02 ευρώ πάγιων επενδύσεων στο σύνολο της οικονομίας. Αυτό, κατά τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Α. Ξενόφο, αναδεικνύει την κρυμμένη υπεραξία των ιδιωτικοποιήσεων.
Η τεκμηρίωση των ευρημάτων της έρευνας, ωστόσο, βασίστηκε κυρίως σε 4 ολοκληρωμένες ιδιωτικοποιήσεις.
- Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, που οδήγησε στον τετραπλασιασμό των διακινούμενων εμπορευματοκιβωτίων, κατά το ΙΟΒΕ, έχει έναν αντίκτυπο 90 εκατ. τον χρόνο στο ΑΕΠ, που σε βάθος δεκαετίας θα φτάσει τα 375 εκατ., ενώ η επίδραση στην απασχόληση από 1.600 θέσεις εργασίας το 2018 θα φτάσει τις 5.500 θέσεις.
- Η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport εκτιμάται ότι σε ορίζοντα δεκαετίας θα προσθέσει στο ΑΕΠ 630 εκατ. τον χρόνο και στην απασχόληση 11.600 θέσεις εργασίας.
- Η επένδυση στον Αστέρα Βουλιαγμένης εκτιμάται ότι θα εισφέρει σε βάθος δεκαετίας 50 εκατ. τον χρόνο στο ΑΕΠ.
- Η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ στην FS Italiane υπολογίζεται ότι μεσοπρόθεσμα, πέρα από έσοδα 29 εκατ. στο Δημόσιο, θα αποφέρει 85 εκατ. στο ετήσιο ΑΕΠ και 1.400 θέσεις εργασίας.
«Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι οι ιδιωτικές επενδύσεις που έγιναν στις υπό εξέταση αποκρατικοποιήσεις θα είχαν μικρότερο αποτύπωμα στο ΑΕΠ και την απασχόληση αν πραγματοποιούνταν ως δημόσιες επενδύσεις;» ήταν το ερώτημα που έθεσε η «Εφ.Συν.».
Ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ Νίκος Βέττας, χωρίς να αποκλείει να καταγραφόταν αντίστοιχη θετική επίδραση, ανέφερε τρεις λόγους που σχετίζονται με τη συγκυρία της μνημονιακής δεκαετίας: το ότι το ελληνικό Δημόσιο δεν είχε διαθέσιμους πόρους, λόγω της κρίσης χρέους, την τεχνογνωσία που διέθεταν οι ξένοι επενδυτές και τη συνολική υποβάθμιση των επενδύσεων την περίοδο αυτή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου