Με 92 θυγατρικές εταιρείες σε φορολογικούς παραδείσους της υφηλίου κατάφερε την τελευταία δεκαετία να μειώσει τη φορολογική της επιβάρυνση πάνω από 1,5 δισ. ευρώ, πληρώνοντας φόρο μόνο 3 δισ. ευρώ για κέρδη 15,6 δισ. ευρώ. Παρ’ όλα αυτά, η κυβέρνηση Μέρκελ δεν δίστασε να της πετάξει νωρίτερα αυτήν την εβδομάδα σωσίβιο 9 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο που έχει δώσει μέχρι στιγμής για διάσωση γερμανικής επιχείρησης από τις επιπτώσεις της πανδημίας... φυσικά, με τα λεφτά των φορολογουμένων.
Ο λόγος για τη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Γερμανίας και της Ευρώπης, τη Lufthansa, η διοίκηση της οποίας «κάνει τη δύσκολη» τις τελευταίες ημέρες στο γενναιόδωρο πακέτο διάσωσης της γερμανικής κυβέρνησης κατηγορώντας την Ευρωπαία επίτροπο Ανταγωνισμού για... τρικλοποδιές, παρ’ ότι την ίδια στιγμή ορέγεται μερίδιο από τα ύψους 225 δισ. ευρώ κονδύλια του ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης που προορίζονται για μεταφορές-τουρισμό και περιλαμβάνει η πρόσφατη πρόταση της Ευρ. Επιτροπής.
Υπό κανονικές συνθήκες, η Lufthansa δεν θα δικαιούνταν πενηνταράκι κρατικής βοήθειας, αφού υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να καταλήξει σε κάποιον φορολογικό παράδεισο. Ανάλυση δεδομένων του γνωστού δικτύου Tax Justice Network αποκαλύπτει ότι η γερμανική εταιρεία διατηρεί πληθώρα θυγατρικών εταιρειών-κέλυφος σε φορολογικούς παραδείσους ανά τον κόσμο προκειμένου να μην πληρώνει τον φόρο που της αναλογεί.
Θυγατρικές
Μία εξ αυτών στη Μάλτα με μόλις δύο υπαλλήλους φέρεται να έχει κέρδη περίπου... 200 εκατ. ευρώ. Ακόμη 9 θυγατρικές της εταιρείες στη Μάλτα, που όλες μαζί έχουν προσωπικό... 6 άτομα, διαχειρίζονται περιουσιακά στοιχεία αξίας μεγαλύτερης των 8 δισ. ευρώ. Αυτή η τεράστια δυσαναλογία προσωπικού-διαχειριζόμενων κεφαλαίων υποδεικνύει ότι οι παραπάνω θυγατρικές δεν είναι τίποτα περισσότερο από εταιρείες-ταχυδρομική θυρίδα που ιδρύθηκαν με σκοπό τη φοροαποφυγή.
Σε απάντηση σχετικών επικρίσεων που διατυπώθηκαν στον γερμανικό Τύπο, η διοίκηση της εταιρείας αποκάλυψε πρόσφατα τις θυγατρικές της στα Νησιά Κέιμαν και τον Παναμά, δύο από τους φορολογικούς παραδείσους που περιλαμβάνονται στη «μαύρη λίστα» της Ε.Ε. Ωστόσο, η πληροφόρηση που κοινοποίησε για τις εκεί 6 θυγατρικές της ήταν επιλεκτική, καθώς δεν περιελάμβανε ούτε τον τζίρο τους, ούτε τα κέρδη τους, ούτε τους φόρους που καταβάλλουν. Παράλληλα δεν έδωσε κανένα στοιχείο για τις υπόλοιπες θυγατρικές και τις δραστηριότητές της σε άλλους φορολογικούς παραδείσους του πλανήτη που δεν περιλαμβάνονται στην ευρωπαϊκή «μαύρη λίστα», όπως για παράδειγμα η Ελβετία, η Ιρλανδία και η Μάλτα.
Οι μέτοχοι
Φοροφυγάς όμως δεν είναι μόνον η εταιρεία. Η δομή της ιδιοκτησίας της Lufthansa υποδεικνύει ότι και οι βασικοί της μέτοχοι μεταφέρουν τα κέρδη τους σε φορολογικούς παραδείσους. Ο Γερμανός δισεκατομμυριούχος Heinz Hermann Thiele, ο οποίος αγόρασε το 10% των μετοχών τον Μάρτιο του 2020, είναι μια τέτοια περίπτωση. Υπέρμαχος του λιγότερου κράτους και της μικρότερης επιρροής του, εμπλέκεται σε σχήμα «επιθετικής φορολογικής βελτιστοποίησης» αξιοποιώντας οικογενειακή εταιρεία συμμετοχών σε εσωτερικό φορολογικό παράδεισο της Γερμανίας. Πολλοί ακόμη θεσμικοί επενδυτές της Lufthansa έχουν δομήσει τη συμμετοχή τους σε αυτήν μέσω των Νησιών Κέιμαν και του αμερικανικού φορολογικού παραδείσου Ντελαγουέρ.
Ας σημειωθεί ότι ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών, Ολαφ Σολτς, δήλωσε πρόσφατα ότι «οποιοσδήποτε έχει την έδρα της εταιρείας του σε φορολογικό παράδεισο δεν μπορεί να περιμένει ότι με αυτήν την επιχειρηματική δομή μπορεί να αιτείται κρατική βοήθεια και χρήμα φορολογουμένων μέσα στην κρίση». «Είμαστε απόλυτα σαφείς σε αυτό», διεμήνυσε ο Γερμανός Σοσιαλδημοκράτης και... γέλασε το παρδαλό κατσίκι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου