Με δύο σενάρια για την πορεία της οικονομίας εφέτος, το βασικό (ύφεση 4,7%) και το δυσμενές (ύφεση 7,9%), μετά τη λήψη μέτρων, απεστάλη από το υπουργείο Οικονομικών στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Πρόγραμμα Σταθερότητας, το οποίο απεικονίζει τις τελευταίες μακροοικονομικές και οικονομικές προβλέψεις. Η απάντηση του Ευκλείδη Τσακαλώτου...Η οικοδόμηση των σεναρίων, λόγω της μεγάλης αβεβαιότητας παγκοσμίως λόγω της πανδημίας, ξεκινά από ένα αρχικό σενάριο ύφεσης 10% (χωρίς μέτρα), το οποίο, μετά τη λήψη των μέτρων που έχουν έως τώρα σχεδιαστεί, καταλήγει στο βασικό σενάριο με ύφεση 4,7%. Ενώ το δυσμενές σενάριο αρχίζει με ύφεση 13,2% για να καταλήξει, μετά τη λήψη των μέτρων, σε ύφεση 7,9%. Παράλληλα, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης κατά ESA, είναι έλλειμμα 1,9% στο βασικό σενάριο και έλλειμμα 2,8% στο δυσμενές σενάριο.
Η συνολική αξία των μέτρων, όπως έχουν αποτυπωθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητας, ανέρχεται σε 17,348 δισ. ευρώ (9,7% του ΑΕΠ) και το συνολικό ταμειακό κόστος τους σε 11,546 δισ. ευρώ (6,5% του ΑΕΠ) σε επίπεδο έτους και 12,349 δισ. ευρώ για τους μήνες έως τον Ιούνιο, εάν ληφθεί υπόψη ότι επιστροφές φορολογικών και ασφαλιστικών αναστολών θα πραγματοποιηθούν από τον Αύγουστο και μετά.
Το δημοσιονομικό κόστος των μέτρων ανέρχεται σε 10,349 δισ. ευρώ έως τον Ιούνιο (5,8% του ΑΕΠ) και 9,546 δισ. ευρώ (5,4% του ΑΕΠ) σε επίπεδο έτους, εάν ληφθούν υπόψη οι επιστροφές ορισμένων ποσών αναστολών έως το τέλος του έτους. Ειδικότερα, οι αναστολές φόρων και εισφορών ανέρχονται σε 2,332 δισ. ευρώ (1,3% του ΑΕΠ) και μετά τις επιστροφές σε 1,562 δισ. ευρώ (0,9% του ΑΕΠ). Το ταμειακό κόστος χορήγησης δανείων με εγγυήσεις είναι 2 δισ. ευρώ (1,1% του ΑΕΠ) και η συνολική χορήγηση δανείων με εγγυήσεις μετά τη μόχλευση είναι 7 δισ. ευρώ (3,9%). Το ταμειακό κόστος, το οποίο έχει άμεση σχέση με τα αποθέματα ταμειακών διαθεσίμων, είναι υψηλότερο και αγγίζει τα 12,35 δισ. ευρώ έως τον Ιούνιο.
Τα δημοσιονομικά και ταμειακά μέτρα που περιέχει το σενάριο είναι αυτά που έχουν έως τώρα νομοθετηθεί και σχεδιαστεί αναλυτικά. Δεν περιέχουν το συνολικό δημοσιονομικό και ταμειακό κόστος των μέτρων που θα απαιτηθούν και θα εξειδικευτούν το επόμενο χρονικό διάστημα. Ενδεικτικά αναφέρονται:
* Επιδότηση βραχυχρόνιας εργασίας μέσω του προγράμματος SURE.
* Χορήγηση δανείων μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
* Νέο πλαίσιο επιδότησης δανείων πρώτης κατοικίας.
* Νέες πολιτικές που θα εφαρμοστούν σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας τους επόμενους μήνες (τουρισμό, μεταφορές κ.λπ.) και παρεμβάσεις ρευστότητας του Δημοσίου.
Με την υλοποίηση των ανωτέρω πολιτικών, η συνολική αξία των μέτρων που λαμβάνονται για την αντιμετώπιση της πανδημίας, και η οποία αφορά πραγματική ρευστότητα για τις ελληνικές επιχειρήσεις και τους εργαζομένους, ξεπερνά τα 24 δισ. ευρώ.
Παράλληλα, το υπουργείο Οικονομικών απαντά και στον πρώην υπουργό Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτο. Σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι «το ύψος της ύφεσης είναι πράγματι δύσκολο να εκτιμηθεί σε διεθνές επίπεδο, άρα και στην Ελλάδα, εξ ου και η κυβέρνηση προβλέπει έκταση από 4,7% μέχρι 7,9%, μετά τη λήψη των επεκτατικών δημοσιονομικών μέτρων. Επίσης, αντί να αναμασά εμμονικά τον ψευδή ισχυρισμό ότι "η καθοδική πορεία της οικονομίας άρχισε τον Ιούλιο του 2019", ας συμβιβαστεί με την πραγματικότητα. Ειδικότερα, για το 2019:
- Οι βασικές συνιστώσες του ΑΕΠ κατέγραψαν μεγαλύτερους ρυθμούς αύξησης στο δεύτερο παρά στο πρώτο εξάμηνο του 2019.
- Η ιδιωτική κατανάλωση αυξήθηκε κατά 1,8% το δ' τρίμηνο του 2019, που αποτελεί τη μεγαλύτερη αύξηση μετά το 2007.
- Και οι επενδύσεις αυξήθηκαν κατά 14,4% το δ' τρίμηνο του 2019, που είναι η μεγαλύτερη αύξηση από το 2006.
Το δημοσιονομικό αποτύπωμα των μέτρων παρουσιάστηκε παραπάνω, αναλυτικά και με πλήρη διαύγεια.
Είναι απορίας άξιον πώς ένας οικονομολόγος, που έχει διατελέσει και υπουργός Οικονομικών, επιμένει ότι η αναστολή του συνόλου των φορολογικών υποχρεώσεων, την οποία προτείνει για 6 μήνες (με προοπτική παράτασης στους 9 μήνες), δεν έχει ταμειακό κόστος. Τον ενημερώνουμε ότι τα συνολικά φορολογικά έσοδα του Δημοσίου ανέρχονται σε 52 δισ. ευρώ ετησίως και 23 δισ. ευρώ για τους έξι μήνες της περιόδου Μαρτίου- Αυγούστου. Παρακαλούμε να το λάβει υπόψη στην ποσοτικοποίησή του και να επανέλθει με μια πιο σοβαρή πρόταση. Γιατί θα αντιληφθεί ότι η πρόταση της αξιωματικής αντιπολίτευσης οδηγεί τη χώρα κατευθείαν σε νέα μνημόνια, τα οποία εμείς θα αποφύγουμε».
Τσακαλώτος: «Για τον κ. Σταϊκούρα η ανάπτυξη έχει ως προϋπόθεση την αύξηση των ανισοτήτων»
ΥΠΟΙΚ, Πέμπτη 30/4/2020: Ύφεση 4,7%
ΣΥΡΙΖΑ, Σάββατο 2/5/2020: Ανεδαφική η πρόβλεψη, δεν έχετε καν σενάρια.
ΥΠΟΙΚ, Κυριακή 3/5/2020: Σενάριο ύφεσης 7,9%
Το Υπουργείο Οικονομικών χθες έκανε την παγκόσμια πρωτοτυπία να βγάλει Δελτίο Τύπου (ΔΤ) που ήταν ταυτόχρονα ΔΤ κατάθεσης του προγράμματος Σταθερότητας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ΔΤ απάντησης σε εμένα.
Πάλι καλά δηλαδή που βγάλαμε ανακοίνωση για το θέμα και ο κ. Σταϊκούρας εδέησε να ενημερώσει τον Ελληνικό λαό για το τι έστειλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Εδέησε μάλιστα να μας ενημερώσει και για ένα σενάριο ύφεσης 7,9% το οποίο πουθενά δεν υπήρχε στο ελληνικό κείμενο που απέστειλε και εμφανίζεται μόνο στο αγγλικό. Το ίδιο και οι προβλέψεις για το έλλειμμα. Για τη ΝΔ αυτά μάλλον δεν ενδιαφέρουν τον ελληνικό λαό.
Φαίνεται η ΝΔ είναι αποφασισμένη να μην ενημερώνει τους πολίτες για τίποτα σημαντικό αν δεν πιεστεί από εμάς. Χρειάστηκε ερώτηση για να μάθουμε για την χρήση του μαξιλαριού, χρειάστηκε ερώτηση για την παραδοχή του ύψους των ταμειακών διαθεσίμων, χρειάστηκε παρέμβαση για να μάθουμε για το σενάριο ύφεσης 7,9%.
Δεσμεύομαι ότι θα συνεχίσω να πιέζω τον κ. Σταϊκούρα. Να μην έχει κανένα άγχος για αυτό. Αν και ο ελληνικός λαός πρέπει να τα μαθαίνει αυτές τις βασικές πληροφορίες χωρίς να χρειάζεται κάποιος να ρωτάει.
Αναφορικά με την απάντησή του σε εμένα με εκπλήσσει το γεγονός ότι δεν έδωσε την αρμόζουσα προσοχή σε αυτά που έγραψα πριν με κατηγορήσει για τεχνική ανεπάρκεια.
Είναι βέβαια ακόμη πιο ενδιαφέρον ότι φαίνεται να μην έχει κάποιο σχόλιο για τη γνώμη του Δημοσιονομικού Συμβούλιου (ΕΔΣ) πάνω στις εκτιμήσεις του Υπουργείου Οικονομικών. Σύμφωνα λοιπόν με το ΕΔΣ οι προβλέψεις χαρακτηρίζονται ως «εξαιρετικά αισιόδοξες» (highly optimistic) και σημειώνει «ότι δεν μπορεί να αποκλείσει πολύ βαθύτερη ύφεση». Μάλλον τώρα που κυβέρνηση είναι η ΝΔ η κριτική του ΕΔΣ δεν είναι άξια λόγου.
Στο δια ταύτα:
1. Επιμένει να προσπαθεί να μας πείσει ότι το 1%>2,8% λέγοντας μάλιστα ότι «Οι βασικές συνιστώσες του ΑΕΠ κατέγραψαν μεγαλύτερους ρυθμούς αύξησης στο δεύτερο παρά στο πρώτο εξάμηνο του 2019!». Προφανώς κάποιες συνιστώσες θα έχουν θετικό πρόσημο και κάποιες αρνητικό. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι το σύνολο. Όταν οι βασικές συνιστώσες ενός μεγέθους αυξάνονται, και το μέγεθος μειώνεται, μάλλον ο ορισμός «οι βασικές» είναι κάπως παραπλανητικός
2. Αν ο κ. Σταϊκούρας είχε διαβάσει την ανακοίνωσή μου θα πρόσεχε ότι είπα ότι «τα ουσιαστικά μέτρα που έχουν ληφθεί και που δεν προκαλούν χρέη στους πολίτες, σύμφωνα με την παραδοχή της κυβέρνησης είναι 6 δις» και αυτό ο κ. Σταϊκούρας δεν το αμφισβητεί. Η κριτική προφανώς δεν είναι επί δημοσιονομικού κόστους και ταμειακών διαθεσίμων, αλλά επί των επιλογών της κυβέρνησης.
Και για το συγκεκριμένο δεν χρειάζεται τεχνική επάρκεια ούτε από εμένα, ούτε από το μέσο πολίτη για να καταλάβει ότι η κυβέρνηση επιλέγει να νομοθετήσει μέτρα που επιβαρύνουν τους πολίτες με χρέη.
Όσο για την ενσωμάτωση του συνολικού ποσού των εγγυήσεων -μετά μόχλευσης- στα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση, θα το αφήσω ασχολίαστο γιατί είμαι καλός άνθρωπος.
3. Ο κ. Σταϊκούρας, αφού απέστειλε κείμενο με τα επιτεύγματα του ΣΥΡΙΖΑ βασανίζει ξανά τα δεδομένα προσπαθώντας να τα κάνει να ομολογήσουν ότι τελικά ο ΣΥΡΙΖΑ δεν τα έκανε τόσο καλά.
Μας λέει μάλιστα ότι «Μεταξύ 2015 και 2018, η Ελλάδα ήταν η χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που παρουσίασε τη μικρότερη αύξηση του κατά κεφαλήν πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος». Ξεχνάει μάλλον ότι μεταξύ 2010-2014 η φράση «αύξηση εισοδήματος» ήταν άγνωστη στην Ελλάδα.
4. Με προβληματίζει πολύ η φράση «τα κέρδη που απέφερε η πολιτική αυτή στον τομέα των ανισοτήτων είναι πολύ μικρά σε σχέση με το κόστος που προκάλεσε τόσο στη βραχυχρόνια όσο και την μακροχρόνια οικονομική ανάπτυξη.»
Δείχνει ότι για τον κ. Σταϊκούρα η ανάπτυξη έχει ως προϋπόθεση την αύξηση των ανισοτήτων. Ή τουλάχιστον ότι είναι θιασώτης της αντίληψης ότι πρέπει πρώτα να μεγαλώσει η πίτα, και μετά βλέπουμε τι θα γίνει με την κοινωνική δικαιοσύνη.
Μόνο που για ένα περίεργο λόγο, για τους θιασώτες αυτής της προσέγγισης τα ζητήματα της κοινωνικής δικαιοσύνης ποτέ δεν είναι επίκαιρα ανεξάρτητα από το μέγεθος της πίτας.
5. Η φράση περί αύξησης του Χρέους/ΑΕΠ κατά 2% την περίοδο 2015-2018 είναι ενδιαφέρουσα. Θέλει να την συγκρίνω με τις δικές του επιδόσεις ή με τα ταμειακά διαθέσιμα που παραδέχτηκε ότι άφησε ο ΣΥΡΙΖΑ;
Γιατί αν από το χρέος αφαιρούσε τα ταμειακά διαθέσιμα που του αφήσαμε (ο ίδιος παραδέχτηκε ότι ήταν 42 δις- πάνω από 20% του ΑΕΠ) θα προέκυπτε σαφώς η μείωση του λόγου χρέους/ΑΕΠ.
Τα υπόλοιπα το απόγευμα, στην ερώτηση για την μεσαία τάξη.
ΥΓ: Πάλι καλά που στην ανακοίνωση ο κ. Σταϊκούρας αφιέρωσε μία σελίδα για να μας αναπτύξει το σχέδιο για το μέλλον, γιατί θα διάβαζε κανείς τις δύο σελίδες που αφορούν τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και θα νόμιζε ότι η ανακοίνωση γράφτηκε όταν ήταν στην αντιπολίτευση.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου