Την ώρα που οι τιμές του πετρελαίου παγκοσμίως σημείωναν ιστορική πτώση (σήμερα το Brent έχει φθάσει στο 36,6 δολάρια το βαρέλι), λόγω, κυρίως, του «πολέμου» Σαουδικής Αραβίας-Ρωσίας, οι λιανικές τιμές καυσίμων στην Ελλάδα αυξάνονταν!
Ο οικονομολόγος Γιώργος Μαστοράκης και ο οικονομικός αναλυτής Γιώργος Αναβαλόγλου διαπίστωσαν ότι στο τελευταίο δελτίο επισκόπησης τιμών καυσίμων της 4/3/20 η μέση τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων και του πετρελαίου κίνησης για την 28/2/20 για όλη την Ελλάδα καταγράφηκε από τις υπηρεσίες του ΥΠΑΝΕΠ να είναι 1,595 και 1,343 αντιστοίχως. http://www.fuelprices.gr/files/deltia/EBDOM_DELTIO_28_02_2020.pdf
Η τιμή της αμόλυβδης 95 και του πετρελαίου κίνησης στις 21/2/20 ήταν 1,594 και 1,343 (όπως καταγράφονται στο αμέσως προηγούμενο εβδομαδιαίο δελτίο).
Αυτό σημαίνει ότι το διάστημα 21-28/2 οι τιμές βενζίνης στην Ελλάδα αυξήθηκαν και του πετρελαίου κίνησης παρέμειναν σταθερές.
Σε αυτό το διάστημα οι τιμές Brent (Crude Oil Futures - COKO) έπεσαν από 59,31 σε 50,52 (το βαρέλι), δηλαδή υπήρξε μείωση κατά 14,82% που είναι χαμηλό από το 2006. https://www.investing.com/commodities/brent-oil-historical-data
Την ίδια στιγμή οι διεθνείς τιμές διυλιστηρίων (PLATTS HCIF/MED - Μεσογείου) έπεσαν σημαντικά, οι δε τελικές τιμές αμόλυβδης και πετρελαίου κίνησης μειώθηκαν:
- στη Γερμανία -2,83% και -3,15%
- στη Φιλανδία -6,07%
- στην Ευρωζώνη 2,07%
Κερδισμένα τα διυλιστήρια
Οι ειδικοί διαπίστωσαν ακόμα ότι στο δελτίο επισκόπησης τιμών καυσίμων του ΥΠΑΝΕΠ της 28/2/20 (σελ.3) προσδιορίζεται καθαρά ότι η τιμή διυλιστηρίου της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων για την Πέμπτη 27/02/2020 διαμορφώθηκε στα 0,4471 € ανά λίτρο. Σε σχέση με την τιμή διυλιστηρίου της προηγούμενης εβδομάδας (20/02/2020) σημειώθηκε μείωση κατά 0,0178 ευρώ ανά λίτρο (1,78 λεπτά -0,4649 ). Ήτοι μειώθηκε μόλις 3,83%.
Συνεπώς η καθαρή τιμή διυλιστηρίου της αμόλυβδης βενζίνης μειώθηκε μόλις 3,83% τη στιγμή που οι διεθνείς τιμές μειώνονταν για το ίδιο διάστημα 14,82%. Γεγονός που σημαίνει ότι όφελος της τάξης του 11% από τις τελικές τιμές το καρπώθηκαν τα διυλιστήρια και όχι οι πολίτες.
Με αφορμή τις παραπάνω αποκαλυπτικές διαπιστώσεις Γιώργος Μαστοράκης και Γιώργος Αναβαλόγλου θέτουν τα ακόλουθα ερωτήματα προς την κυβέρνηση:
- Γιατί στην Ελλάδα, που το κόστος μετακίνησης των πολιτών στα αστικά κέντρα δεν είναι από τα πιο ευκαταφρόνητα στην Ευρώπη, οι πολίτες υπομένουν την 3η ακριβότερη τιμή των χωρών της ΕΕ28 στις τιμές αμόλυβδης με τιμή 15% ακριβότερη από το τη μέση λιανική της ΕΕ και με κατά κεφαλήν διαθέσιμο εισόδημα πολύ μικρότερο από την Ιταλία, τη Φιλανδία και την Δανία που βρίσκονται στην ίδια κατάταξη;
- Γιατί στην Ελλάδα που εξαρτά μεγάλο μέρος της ανταγωνιστικότητας της στο μη μισθολογικό κόστος (μεταφορές, πρώτες ύλες κοκ) οι επιχειρήσεις εξακολουθούν να υφίστανται τη 2η ακριβότερη τιμή χονδρικής της ΕΕ στο πετρέλαιο κίνησης;
- Γιατί η κυβέρνηση επιτρέπει τη συνεχή απορρόφηση του οφέλους από τις μεγάλες εταιρείες επεξεργασίας και αποθήκευσης καυσίμων και όχι τη μετακύλιση του οφέλους σε κάθε πολίτη και σε κάθε μικρή επιχείρηση;
Πηγή: sofokleousin.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου