Η τεχνική αντιπροσωπεία των θεσμών εντόπισε μεγάλη
δημοσιονομική επιβάρυνση των νέων διατάξεων, εγείροντας θέμα άμεσης
κάλυψης αυτού του κενού.
Μαύρη
τρύπα 500 εκατ. ευρώ δημιουργούν στον προϋπολογισμό οι εξαγγελίες
Βρούτση για το νέο ασφαλιστικό, προκαλώντας αναστάτωση στην κυβέρνηση
που αδυνατεί να την καλύψει. Η σπουδή του υπουργού Εργασίας να
προαναγγείλει γενναιόδωρες αυξήσεις έως 252 ευρώ στις επικουρικές
συντάξεις, χωρίς να έχει βρεθεί ο δημοσιονομικός χώρος που θα τις
χρηματοδοτήσει, έχει φέρει σε δύσκολη θέση τον πρωθυπουργό και τον
υπουργό Οικονομικών.
Μάλιστα ο
Χρήστος Σταϊκούρας εμφανίζεται να είναι σφόδρα ενοχλημένος από τις
διαρροές του συναδέλφου του υπουργού, ο οποίος ελαφρά τη καρδία
εξαγγέλλει (μετά τον επανυπολογισμό των επικουρικών συντάξεων) μεγάλα
ποσοστά αναπλήρωσης, χωρίς να τον έχει ενημερώσει ή χωρίς να έχει πάρει
πρώτα ένα τηλέφωνο στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
Την
ώρα δηλαδή που ο «τσάρος» της πλατείας Συντάγματος προσπαθεί να
ισορροπήσει την κατάσταση στις διαπραγματεύσεις που διεξάγει με τους
δανειστές, ώστε να μην τιναχτεί στον αέρα η 5η αξιολόγηση, έρχονται οι
ασφαλιστικές ρυθμίσεις Βρούτση να βάλουν φωτιά στις συζητήσεις.
Η
προχειρότητα με την οποία ο υπουργός Εργασίας χειρίστηκε το νέο
ασφαλιστικό ήταν ένα γεγονός που θεωρητικά ήταν αδύνατο να ξεφύγει από
το ραντάρ των δανειστών, οι οποίοι όλα αυτά τα χρόνια έχουν μάθει για το
πώς δουλεύουν οι ελληνικές υπηρεσίες.
Η
τεχνική αντιπροσωπεία των θεσμών ξεσκονίζοντας την περασμένη εβδομάδα,
ένα προς ένα, τα 100 και πλέον άρθρα του νέου ασφαλιστικού νομοσχεδίου,
εντόπισε το μεγάλο δημοσιονομικό κόστος των διατάξεων, εγείροντας θέμα
άμεσης κάλυψης αυτού του κενού. Στην οδό Σταδίου επικράτησε πανικός, με
την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας να αναζητεί στο παρά ένα της
κατάθεσης του νομοσχεδίου σχέδιο αντιμετώπισης του δημοσιονομικού
κινδύνου.
Για να αμβλυνθούν οι πιέσεις στον
προϋπολογισμό, στο υπουργείο Εργασίας προέκριναν την καρατόμηση μιας
σειράς από κοινωνικά κονδύλια, με το Εισόδημα Κοινωνικής Αλληλεγγύης, το
γνωστό ΚΕΑ, να μπαίνει πρώτο στον προθάλαμο του χειρουργείου…
Ομως
οι εξοικονομήσεις από τις περικοπές που έγιναν δεν κατάφεραν να
μπαλώσουν την τρύπα των 500 εκατ. ευρώ του ασφαλιστικού, με αποτέλεσμα ο
Γιάννης Βρούτσης να φτάσει να χτυπήσει την πόρτα του Χρήστου Σταϊκούρα,
ο οποίος διαφωνούσε με όλα αυτά από την αρχή. Ετσι η κόντρα μεταξύ των
δύο ανδρών που στελεχώνουν καίρια οικονομικά υπουργεία ήταν θέμα χρόνου
να συμβεί…
Τον λόγο έχει τώρα ο πρωθυπουργός,
που καλείται να λειτουργήσει πυροσβεστικά επαναφέροντας στην τάξη τούς
δύο υπουργούς, οι οποίοι εξακολουθούν να ξιφουλκούν. Συγχρόνως θα πρέπει
να βρει τρόπο να δοθούν αυτές οι αυξήσεις στους συνταξιούχους, ειδάλλως
το χτύπημα στην αξιοπιστία της κυβέρνησης θα είναι πολύ μεγάλο.
Ωστόσο, στελέχη του
υπουργείου Οικονομικών διέψευσαν δημοσιεύματα για διαφωνίες του υπουργού
Χρήστου Σταϊκούρα με τον υπουργό Εργασίας Γιάννη Βρούτση, λέγοντας πως
«δεν υπάρχει κανένα θέμα διαφωνίας με τον κ. Βρούτση, ούτε για τη
δημιουργία δημοσιονομικού κενού από το ασφαλιστικό νομοσχέδιο».
«Διά πάσαν νόσον...» η χρηματοδότηση με 0,5% του ΑΕΠ
Στα
όρια της πολιτικής εξαπάτησης κινείται η δέσμευση της κυβέρνησης για
δημιουργία μόνιμου μηχανισμού ενίσχυσης των συνταξιούχων που θα
αντικαθιστούσε τη ρύθμιση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για τη 13η σύνταξη.
Οπως
προκύπτει από διάταξη στο ασφαλιστικό σχέδιο νόμου, η συμπληρωματική
χρηματοδότηση με το 0,5% του ΑΕΠ το μόνο που δεν θα μπορέσει να
χρηματοδοτήσει είναι η δημιουργία μηχανισμού στήριξης των
χαμηλοσυνταξιούχων, αφού πρέπει να καλύψει τα πάντα. Δηλαδή και τα
αναδρομικά από τις τελευταίες αποφάσεις του ΣτΕ, και τη «στήριξη» του
μηχανισμού των συνταξιούχων, και τα προνοιακά, και τις δαπάνες υγείας!
Ιδού η διάταξη που προστέθηκε στην τελευταία εκδοχή του σχεδίου, όπως διέρρευσε από το υπουργείο, και η οποία προβλέπει ότι «από 1/1/2020 στον ετήσιο κοινωνικό προϋπολογισμό εγγράφεται δαπάνη ύψους 0,5% του ΑΕΠ, από την οποία καλύπτεται κατά πρώτον, η δαπάνη που δημιουργείται ετησίως σε εφαρμογή των, με αριθ. 1890/2019 και 1891/2019, αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ και κατά δεύτερον η δαπάνη πολιτικών κοινωνικής ασφάλισης, πρόνοιας και κοινωνικής αλληλεγγύης και υγείας. Η δαπάνη των πολιτικών αυτών χρηματοδοτείται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και εγγράφεται στον ετήσιο προϋπολογισμό του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Για το έτος 2020 η δαπάνη της παραγράφου 1 καλύπτεται από τις ήδη εγγεγραμμένες πιστώσεις του κοινωνικού προϋπολογισμού».
«Επιβεβαιώνεται η κατάργηση της 13ης σύνταξης και η μείωση του εισοδήματος των χαμηλοσυνταξιούχων από το νέο ασφαλιστικό», σχολίασε η τομεάρχης Εργασίας και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Εφη Αχτσιόγλου. «Στην τελική μορφή του νομοσχεδίου ο περίφημος “μηχανισμός στήριξης” με τον οποίο η κυβέρνηση υποστήριζε ότι δήθεν θα αντικαθιστούσε τη μόνιμη 13η σύνταξη έχει διαγραφεί. Στη θέση του υπάρχει μια γενικόλογη διακήρυξη για πολιτικές κοινωνικής ασφάλισης, πρόνοιας, κοινωνικής αλληλεγγύης και υγείας. Και φυσικά για το 2020 προβλέπεται η δαπάνη αυτή να είναι εντός των όσων ήδη έχουν προβλεφθεί στον προϋπολογισμό. Θυμίζω ότι στον προϋπολογισμό η Ν.Δ. ψήφισε ότι θα δώσει λιγότερα χρήματα για τις συντάξεις το 2020 απ’ ό,τι δόθηκαν το 2019», δήλωσε η Εφη Αχτσιόγλου.
Στην πράξη κόβεται μια παροχή για τους συνταξιούχους με μικρές συντάξεις, αυτή της «13ης σύνταξης», για να χρηματοδοτηθεί μια άλλη παροχή με τη μορφή μικρών αυξήσεων σε ένα τμήμα συνταξιούχων και όχι στην πλειονότητα. Επιπλέον, η δαπάνη που προβλέπεται για τις συντάξεις στον προϋπολογισμό είναι κατά 200 εκατ. χαμηλότερη από τη δαπάνη του 2019.
«Ακόμη κι αυτοί που, θεωρητικά, αναμένουν αύξηση λόγω βελτίωσης κάποιων ποσοστών αναπλήρωσης, στην πράξη δεν θα τη δουν. Θα είναι μόνο λογιστική, αφού απορροφάται από την προσωπική διαφορά που θέσπισε ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ προστατεύοντας τις καταβαλλόμενες συντάξεις, όπως τελικά ομολόγησε και ο ίδιος ο υπουργός», αναφέρει σε αναλυτικό σημείωμά του ο ΣΥΡΙΖΑ.
Το χρηματοδοτικό παραμένει το μείζον και άλυτο θέμα του συστήματος. Γι’ αυτόν τον λόγο και το υπό κατάθεση σχέδιο νόμου περιορίζεται σε μια εσωτερική αναδιανομή των πόρων, αυτήν τη φορά σε βάρος των μισθωτών. Αλλά και από τους ελεύθερους επαγγελματίες, περισσότερο ευνοημένοι θα είναι όσοι έχουν υψηλότερα εισοδήματα και μεγάλο κύκλο εργασιών διότι θα μπορούν να ασφαλίζονται με την κατώτερη εισφορά, εξασφαλίζοντας όμως τις ίδιες παροχές υγείας με αυτούς που έχουν πολύ μικρά εισοδήματα.
Οντως επέρχονται κάποιες μικρές αυξήσεις στα ποσοστά αναπλήρωσης των συντάξεων με το νέο σχέδιο νόμου, αλλά αυτές αφορούν μόνο τους ασφαλισμένους με 33 έως και 40 έτη προϋπηρεσίας. Για όλους όσοι έχουν λιγότερα από 30 έτη, δηλαδή για τη συντριπτική πλειονότητα των συνταξιούχων και ιδιαίτερα για εκείνους που αναγκάστηκαν να συνταξιοδοτηθούν πρόωρα τα τελευταία χρόνια της κρίσης, ουδεμία βελτίωση προβλέπεται. Επίσης, επαναλαμβάνοντας και ο Γ. Βρούτσης τη ρήτρα του νόμου Κατρούγκαλου, το όποιο ποσοστό βελτίωσης στις συντάξεις μετά το 2023 οδηγεί σε μείωση της αγοραστικής ικανότητας των συνταξιούχων και όχι σε αύξηση. Οταν ο νόμος προβλέπει ότι η αύξηση «δεν πρέπει να υπερβαίνει το ποσοστό μεταβολής του μέσου ετήσιου γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή» και οι οικονομικές προβλέψεις συντείνουν σε μια μακρά περίοδο στασιμοπληθωρισμού, γίνεται αντιληπτό ότι στην καλύτερη περίπτωση μιλάμε για ένα διαρκές πάγωμα στις συντάξεις.
Μάριος Χριστοδούλου, Χριστίνα Κοψίνη
Πηγή: efsyn.gr
Ιδού η διάταξη που προστέθηκε στην τελευταία εκδοχή του σχεδίου, όπως διέρρευσε από το υπουργείο, και η οποία προβλέπει ότι «από 1/1/2020 στον ετήσιο κοινωνικό προϋπολογισμό εγγράφεται δαπάνη ύψους 0,5% του ΑΕΠ, από την οποία καλύπτεται κατά πρώτον, η δαπάνη που δημιουργείται ετησίως σε εφαρμογή των, με αριθ. 1890/2019 και 1891/2019, αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ και κατά δεύτερον η δαπάνη πολιτικών κοινωνικής ασφάλισης, πρόνοιας και κοινωνικής αλληλεγγύης και υγείας. Η δαπάνη των πολιτικών αυτών χρηματοδοτείται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και εγγράφεται στον ετήσιο προϋπολογισμό του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Για το έτος 2020 η δαπάνη της παραγράφου 1 καλύπτεται από τις ήδη εγγεγραμμένες πιστώσεις του κοινωνικού προϋπολογισμού».
«Επιβεβαιώνεται η κατάργηση της 13ης σύνταξης και η μείωση του εισοδήματος των χαμηλοσυνταξιούχων από το νέο ασφαλιστικό», σχολίασε η τομεάρχης Εργασίας και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Εφη Αχτσιόγλου. «Στην τελική μορφή του νομοσχεδίου ο περίφημος “μηχανισμός στήριξης” με τον οποίο η κυβέρνηση υποστήριζε ότι δήθεν θα αντικαθιστούσε τη μόνιμη 13η σύνταξη έχει διαγραφεί. Στη θέση του υπάρχει μια γενικόλογη διακήρυξη για πολιτικές κοινωνικής ασφάλισης, πρόνοιας, κοινωνικής αλληλεγγύης και υγείας. Και φυσικά για το 2020 προβλέπεται η δαπάνη αυτή να είναι εντός των όσων ήδη έχουν προβλεφθεί στον προϋπολογισμό. Θυμίζω ότι στον προϋπολογισμό η Ν.Δ. ψήφισε ότι θα δώσει λιγότερα χρήματα για τις συντάξεις το 2020 απ’ ό,τι δόθηκαν το 2019», δήλωσε η Εφη Αχτσιόγλου.
Στην πράξη κόβεται μια παροχή για τους συνταξιούχους με μικρές συντάξεις, αυτή της «13ης σύνταξης», για να χρηματοδοτηθεί μια άλλη παροχή με τη μορφή μικρών αυξήσεων σε ένα τμήμα συνταξιούχων και όχι στην πλειονότητα. Επιπλέον, η δαπάνη που προβλέπεται για τις συντάξεις στον προϋπολογισμό είναι κατά 200 εκατ. χαμηλότερη από τη δαπάνη του 2019.
«Ακόμη κι αυτοί που, θεωρητικά, αναμένουν αύξηση λόγω βελτίωσης κάποιων ποσοστών αναπλήρωσης, στην πράξη δεν θα τη δουν. Θα είναι μόνο λογιστική, αφού απορροφάται από την προσωπική διαφορά που θέσπισε ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ προστατεύοντας τις καταβαλλόμενες συντάξεις, όπως τελικά ομολόγησε και ο ίδιος ο υπουργός», αναφέρει σε αναλυτικό σημείωμά του ο ΣΥΡΙΖΑ.
Το χρηματοδοτικό παραμένει το μείζον και άλυτο θέμα του συστήματος. Γι’ αυτόν τον λόγο και το υπό κατάθεση σχέδιο νόμου περιορίζεται σε μια εσωτερική αναδιανομή των πόρων, αυτήν τη φορά σε βάρος των μισθωτών. Αλλά και από τους ελεύθερους επαγγελματίες, περισσότερο ευνοημένοι θα είναι όσοι έχουν υψηλότερα εισοδήματα και μεγάλο κύκλο εργασιών διότι θα μπορούν να ασφαλίζονται με την κατώτερη εισφορά, εξασφαλίζοντας όμως τις ίδιες παροχές υγείας με αυτούς που έχουν πολύ μικρά εισοδήματα.
Οντως επέρχονται κάποιες μικρές αυξήσεις στα ποσοστά αναπλήρωσης των συντάξεων με το νέο σχέδιο νόμου, αλλά αυτές αφορούν μόνο τους ασφαλισμένους με 33 έως και 40 έτη προϋπηρεσίας. Για όλους όσοι έχουν λιγότερα από 30 έτη, δηλαδή για τη συντριπτική πλειονότητα των συνταξιούχων και ιδιαίτερα για εκείνους που αναγκάστηκαν να συνταξιοδοτηθούν πρόωρα τα τελευταία χρόνια της κρίσης, ουδεμία βελτίωση προβλέπεται. Επίσης, επαναλαμβάνοντας και ο Γ. Βρούτσης τη ρήτρα του νόμου Κατρούγκαλου, το όποιο ποσοστό βελτίωσης στις συντάξεις μετά το 2023 οδηγεί σε μείωση της αγοραστικής ικανότητας των συνταξιούχων και όχι σε αύξηση. Οταν ο νόμος προβλέπει ότι η αύξηση «δεν πρέπει να υπερβαίνει το ποσοστό μεταβολής του μέσου ετήσιου γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή» και οι οικονομικές προβλέψεις συντείνουν σε μια μακρά περίοδο στασιμοπληθωρισμού, γίνεται αντιληπτό ότι στην καλύτερη περίπτωση μιλάμε για ένα διαρκές πάγωμα στις συντάξεις.
Μάριος Χριστοδούλου, Χριστίνα Κοψίνη
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου