Με κατεπείγουσες διαδικασίες ψηφίστηκε την Πέμπτη
το σχέδιο «Ηρακλής» για τα κόκκινα δάνεια, με τα κόμματα της
αντιπολίτευσης να αντιδρούν έντονα στον περιορισμό της συζήτησης ενός
πολύπλοκου θέματος που αφορά εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά - Χαώδεις
αποκλίσεις ανάμεσα στο σχέδιο της ΝΔ και σε εκείνο του ΣΥΡΙΖΑ.
Κατά
πλειοψηφία εγκρίθηκε το απόγευμα της Πέμπτης 12 Δεκεμβρίου από την
Ολομέλεια το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών «Πρόγραμμα παροχής
εγγύησης σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων».
Πηγές του ΣΥΡΙΖΑ ανέλυσαν νωρίτερα την Πέμπτη τους 10 λόγους για τους οποίους το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης είχε επιφυκαχθεί για τη στάση του:
1. Γιατί ανοίγει το παράθυρο για χρησιμοποίηση του «μαξιλαριού» μέσω των προβλεπόμενων «αντεγγυήσεων».
2. Γιατί το ύψος των εγγυήσεων, ύψους ήδη 12 δισ. ευρώ, μπορεί να ανέβει με απλή Υπουργική Απόφαση.
3. Γιατί αν δεν επεκταθεί η προστασία της Α΄ Κατοικίας όχι μόνο σε χρόνο πέραν του τετραμήνου της παράτασης, που αποφασίστηκε με το πολυνομοσχέδιο- σκούπα αλλά και στον αριθμό των δανειοληπτών που δύνανται να υπαχθούν, το σχέδιο Ηρακλής θα γίνει όχημα μίας καταιγίδας πτωχεύσεων και πλειστηριασμών Α’ Κατοικίας, ιδιαίτερα αν συνδυαστεί με την αλλαγή του πτωχευτικού κώδικα, όπως έχουν δηλώσει και τα κυβερνητικά στελέχη.
4. Γιατί απουσιάζουν εντελώς αναπτυξιακά κριτήρια. Ενώ η εξυγίανση των τραπεζών στοχεύει στη δυνατότητα οι τράπεζες να επιτελέσουν το ρόλο τους (χρηματοδότηση ελληνικής οικονομίας και των ΜμΕ), το σχέδιο Ηρακλής μπορεί να γίνει το όχημα για κλείσιμο χιλιάδων μη ζημιογόνων επιχειρήσεων με κόκκινα δάνεια. Κάτι που αποτελεί σχήμα οξύμωρο. Η εμπειρία από άλλες χώρες που εφαρμόστηκαν αντίστοιχες διαδικασίες χωρίς αναπτυξιακά κριτήρια, όπως πχ στην Ιρλανδία, οδήγησαν στη συρρίκνωση ολόκληρων κλάδων της οικονομίας.
5. Γιατί δεν δίνεται η δυνατότητα σε δανειολήπτες παντός είδους (στεγαστικά, επιχειρηματικά, κλπ) να αγοράσουν το δάνειό τους σε τιμές παραπλήσιες της ονομαστικής αξίας τιτλοποίησης πριν την τιτλοποίηση.
6. Γιατί δεν προβλέπεται καμία υποχρέωση των τραπεζών μετά την εξυγίανσή τους έναντι του βάρους των εγγυήσεων που αναλαμβάνει το δημόσιο, όπως για παράδειγμα η χρηματοδότηση των ΜμΕ. Για παράδειγμα, σε σχετική διαδικασία το 2009 η Royal Bank of Scotland ανέλαβε την υποχρέωση να χρηματοδοτήσει 25 δισ. στερλίνες τις ΜμΕ.
7. Γιατί, παρά την εγγύηση του δημοσίου, μετά από τρεις ανακεφαλαιοποιήσεις των τραπεζών και ενώ έχουμε εξέλθει των μνημονίων, δεν έχει αλλάξει ο νόμος για το ΤΧΣ, ούτε προβλέπεται από το παρόν νομοσχέδιο, θέτοντας σοβαρό ζήτημα εταιρικής διακυβέρνησης των τραπεζών και του τρόπου συμμετοχής του δημοσίου.
8. Γιατί, παρά την εγγύηση του δημοσίου, δεν προβλέπονται σοβαροί όροι διαφάνειας στη λειτουργία των διαχειριστών (servicers), στην αναδιάρθρωση των δανείων, στα κριτήρια πώλησης, ρύθμισης ή ρευστοποίησης δανείων.
9. Γιατί τα δάνεια των κομμάτων, σκανδαλώδες ζήτημα του παλιού πολιτικού συστήματος, δεν αποκλείονται από το σχέδιο Ηρακλής.
10. Γιατί δεν προβλέπονται ρήτρες για τους servicers σε περίπτωση αποχώρησης.
Στην τοποθέτησή του, στην αρμόδια επιτροπή, ο υφυπουργός Οικονομικών, Γιώργος Ζαββός, παραδέχθηκε ότι:
1. Το σχέδιο Ηρακλής της ΝΔ δεν έχει καμία σχέση με τη προετοιμασία που είχε κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ για την αναδιάρθρωση των δανείων με κοινωνικό και αναπτυξιακό πρόσημο.
2. Παραδέχθηκε ότι ανοίγει το παράθυρο για τη χρήση του «μαξιλαριού».
Χ. Μαμουλάκης: Επίπλαστη η διαβούλευση, το πρόβλημα αυτό δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με όρους που να διασαλεύουν την κοινωνική συνοχή
Στις χαώδεις αποκλίσεις ανάμεσα στο σχέδιο της ΝΔ και σε αυτό του ΣΥΡΙΖΑ, στην απουσία ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού για την διαχείριση των κόκκινων δανείων, στην επίπλαστη και εν τέλει αντιδημοκρατική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου, αφού δεν ακούστηκαν αρμόδιοι εκπρόσωποι, και τελικά στο απόλυτο αντικοινωνικό προφίλ της κυβέρνησης που αγνοεί πλήρως ότι το αντικείμενο του σημερινού νομοσχεδίου αφορά στη στέγαση χιλιάδων συμπολιτών μας, αναφέρθηκε ο βουλευτής ν. Ηρακλείου ΣΥΡΙΖΑ, Χάρης Μαμουλάκης στην σημερινή ομιλία του στην Ολομέλεια στο πλαίσιο συζήτησης του νομοσχεδίου «Πρόγραμμα παροχής εγγύησης σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων».
Και τόνισε ότι «το πρόβλημα αυτό δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με όρους που να διασαλεύουν την κοινωνική συνοχή και την κοινωνική ειρήνη. Δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί αν πρώτα δεν έχει διασφαλιστεί το δικαίωμα στην κατοικία και δεν έχει ισχυροποιηθεί η θέση των δανειοληπτών σε σχέση με τα τραπεζικά ιδρύματα».
Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στα εξής σημεία:
-«Το σχέδιο της απελθούσας κυβέρνησης για τη διαχείριση των κόκκινων δανείων περιελάμβανε πολλά διαφορετικά εργαλεία. Αποτυπώθηκε και στην αναπτυξιακή στρατηγική της προηγούμενης κυβέρνησης ώστε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, δανειολήπτες, τράπεζες και επενδυτές, να γνωρίζουν τις επερχόμενες αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο ώστε να προσανατολίσουν ανάλογα και την οικονομική τους συμπεριφορά. Ύψιστη προτεραιότητα για τον ΣΥΡΙΖΑ ήταν πάντοτε η προστασία της πρώτης κατοικίας για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά που υπέστησαν τα βάρη των μνημονίων και τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης. Και ταυτόχρονα στις προτεραιότητες μας συμπεριλαμβάνονταν και η διαμεσολάβηση ανάμεσα στις ελληνικές τράπεζες και τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ώστε να κατασκευάσουμε εκείνα τα εργαλεία που θα οδηγούσαν σε ρυθμίσεις οφειλών σε μεγάλη κλίμακα. Για όλους τους παραπάνω λόγους το σχέδιό μας περιελάβανε την αναθεώρηση του νόμου Κατσέλη, τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, τον εκσυγχρονισμό του πτωχευτικού κώδικα, τον νόμο για την προστασία της πρώτης κατοικίας και άλλα. Μέρος του σχεδίου μας αποτελούσε από την πρώτη μέρα και η προοπτική της δημιουργίας μιας bad bank. Σε αντίθεση με όσα εσφαλμένα είπε ο κύριος Υφυπουργός στην Επιτροπή, το σχέδιο Ηρακλής δεν πατάει στο άστρο του κυρίου Μητσοτάκη αλλά στο cash buffer της κυβέρνησης του Αλέξη Τσίπρα.
Το σχέδιο όμως, του ΣΥΡΙΖΑ θα λειτουργούσε σε ένα περιβάλλον εκτεταμένων ρυθμίσεων δανείων μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσα από την στήριξη του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών, τον οποίο εσείς έχετε χαρακτηρίσει νεκρό από την μέρα που αναλάβατε.
Και, παράλληλα, το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ θα ενεργοποιούταν σε ένα περιβάλλον προστασίας της πρώτης κατοικίας των ευάλωτων νοικοκυριών».
-«Το δικό σας σχέδιο, κατά δήλωση του εισηγητή της συμπολίτευσης στην επιτροπή, θα αρχίσει να φέρνει αποτελέσματα σε 6 μήνες από σήμερα. Όταν δηλαδή θα λήξει και η προστασία της πρώτης κατοικίας. Ο ίδιος εξάλλου, ο υφυπουργός μας είπε ότι η προστασία είναι εξασφαλισμένη εξαιτίας του κώδικα δεοντολογίας και μόνο. Την δε καθολική κατάργηση της προστασίας της πρώτης κατοικίας την έχετε συμφωνήσει στο enchanced surveillance report. Το σχέδιο της κυβέρνησης θα τεθεί σε λειτουργία ενώ εκκρεμούν πάνω από 35.000 αιτήσεις μικρομεσσαίων επιχειρήσεων στο νόμο του εξωδικαστικού συμβιβασμού, τα δάνεια των οποίων, προφανώς, θα είναι προς τιτλοποίηση.
Επίσης, το σχέδιο νόμου προβλέπει την χρήση έως και 12 δις ευρώ. Η διαφορά από τα 9 δις ευρώ της αρχικής πρότασης είναι κατά την άποψη μου το ότι η κυβέρνηση δεν αποβλέπει σε κανένα άλλο εργαλείο διαχείρισης των απαιτήσεων απέναντι σε υπερχρεωμένες επιχειρήσεις παρά μόνο στην τιτλοποίηση.
Επίσης, η δυνατότητα του Υπουργού Οικονομικών να προβαίνει σε μονομερή αύξηση αυτού του ποσού εγείρει τεράστιο ζήτημα διαφάνειας και θα αποτελεί μια μόνιμη πηγή επισφάλειας για τα δημόσια οικονομικά.
Επαφίεται δηλαδή στην καλοσύνη των ξένων, και όχι στη βούληση του Έλληνα νομοθέτη το ότι το σχέδιο δεν θα έχει δυνητικές δημοσιονομικές επιπτώσεις».
Ο Σταϊκούρας επαναλαμβανει: Από τον Απρίλιο τέλος η προστασίας της πρώτης κατοικίας Στο μεταξύ, ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας απηύθυνε από το βήμα της Βουλής έκκληση στους πολίτες να χρησιμοποιήσουν, έως τα τέλη Απριλίου 2020, τη ρύθμιση για την προστασία της α' κατοικίας τους, επιβεβαιώνοντας την πρόσφατη «αποκάλυψη» του Eurogroup.
Στο πλαίσιο της συζήτησης για το νομοσχέδιο "Ηρακλής", ο κ. Σταϊκούρας άσκησε έντονη κριτική στην προηγούμενη κυβέρνηση και συγκεκριμένα για τη διαχείριση των κόκκινων δανείων, τα οποία - όπως είπε - τα παρέδωσε (ως ποσοστό επί του συνόλου των δανείων) το 2019 στο ίδιο περίπου ποσοστό (43,5%) από όσο τα παρέλαβε το 2015 (43,6%). Όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος κόκκινων δανείων έπεφτε στο μισό, στην Ελλάδα - επί ΣΥΡΙΖΑ - τα κόκκινα δάνεια έμεναν στα ίδια επίπεδα, είπε ο κ. Σταϊκούρας.
Παράλληλα, μνημόνευσε δήλωση του τέως υπουργού Οικονομικών Ευκλ. Τσακαλώτου, της 31ης Οκτωβρίου 2015, με την οποία υποσχόταν -όπως είπε- ότι έως το τέλος του θα έχει αντιμετωπιστεί θέμα των κόκκινων δανείων. Αυταπάτες και σε αυτό το πεδίο, σχολίασε ο κ. Σταϊκούρας.
Για το νομοσχέδιο καθ' εαυτό, ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι η μείωση των κόκκινων δανείων αποτελεί ίσως τη μεγαλύτερη πρόκληση για την επανεκκίνηση της πιστωτικής επέκτασης, για υψηλή βιώσιμη οικονομική μεγέθυνση, για υλοποίηση εγχώριων και διεθνών επενδύσεων και αξιοποίηση των αδρανών πόρων οικονομίας και για τη βελτίωση του αξιόχρεου της χώρας. Η κυβέρνηση, κατέληξε, "υλοποιεί τις δεσμεύσεις της εκεί που οι άλλοι δεν τολμούσαν".
H συζήτηση στη Βουλή - Οι θέσεις των κομμάτων «Το σχέδιο ΗΡΑΚΛΗΣ αποτυπώνει έμπρακτα το μεταρρυθμιστικό σοκ που υποσχέθηκε προεκλογικά ο πρωθυπουργός, χαρακτηρίζεται από αποφασιστικότητα, ταχύτητα, αποτελεσματικότητα και εντάσσεται στη στρατηγική επανεκκίνησης του τραπεζικού τομέα», ισχυρίστηκε ο υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Ζαββός και τόνισε ότι θα δοθεί η δυνατότητα, απαλλαγμένες οι τράπεζες από ένα μεγάλο κομμάτι του βάρους των κόκκινων δανείων, να στηρίξουν την πραγματική οικονομία.
Σε άλλο σημείο, υποστήριξε ότι ο ΗΡΑΚΛΗΣ δεν αγγίζει το «μαξιλάρι», δεν συνιστά ανακεφαλαιοποίηση αλλά ένα σχέδιο φιλικό στον επενδυτή, ένα σχέδιο καινοτόμο που χτυπάει τους μεγάλους κακοπληρωτές διότι υποχρεώνει τις τράπεζες να κυνηγήσουν εκείνους που συστηματικά αθετούν τις υποχρεώσεις τους, ενώ διαβεβαίωσε ότι «η τιτλοποίηση δεν αφορά την πώληση δανείων σε funds. Η σχέση δανειολήπτη με το δάνειο και τις υποχρεώσεις του, δεν αλλάζει με τον ΗΡΑΚΛΗ. Η προστασία του δανειολήπτη βάσει του ισχύοντος νομικού πλαισίου δεν αλλάζει».
«Ο ΗΡΑΚΛΗΣ αποτελεί εγχείρημα συστημικής εμβέλειας διότι αποσκοπεί στην εξάλειψη τουλάχιστον 40% του συνολικού όγκου των κόκκινων δανείων. Στηρίζεται στις αγορές και όχι στον Έλληνα φορολογούμενο. Το δημόσιο παρέχει την εγγύησή του με όρους ιδιωτικοοικονομικούς. Οι τράπεζες θα καταβάλλουν το αντίτιμο, την προμήθεια», είπε επίσης και πρόσθεσε ότι το σχέδιο είναι εφικτό λόγω της κυβερνητικής αλλαγής, που ενέπνευσε εμπιστοσύνη στις αγορές, μείωσε τα επιτόκια άντλησης κεφαλαίων, με αποτέλεσμα σήμερα η Ελλάδα να δανείζεται χαμηλότερα και από τις ΗΠΑ. Με τον τρόπο αυτό έπεσε και το κόστος των προμηθειών των τραπεζών.
ΝΔ: «Υπηρετεί τον πολίτη και την επιχειρηματικότητα» κατά τον Μπ. Παπαδημητρίου
«Ο ΗΡΑΚΛΗΣ είναι σχέδιο με σκοπό την εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος, στοχεύει στη δραστική μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, των γνωστών κόκκινων δανείων», είπε ο εισηγητής της ΝΔ Μπάμπης Παπαδημητρίου. «Κανένα τραπεζικό σύστημα δεν μπορεί να συνεισφέρει στην ανάπτυξη όταν τα παλαιότερα δάνεια δεν εξυπηρετούνται, γιατί το κομμάτι του δανείου που επιστρέφεται, το τοκοχρεολύσιο, είναι το κομμάτι που επιτρέπει στις τράπεζες να ξαναδώσουν δάνεια. Ο ΗΡΑΚΛΗΣ υπηρετεί τον πολίτη και την επιχειρηματικότητα. Η επίδραση του θα είναι καθοριστική στην ικανότητα των τραπεζών να ξαναδώσουν δάνεια και να επιτελέσουν το πραγματικό τους έργο», είπε ο βουλευτής της ΝΔ και υπογράμμισε ότι «η νομική θέση του δανειολήπτη, του οποίου το δάνειο θα τιτλοποιηθεί, μέσω του ΗΡΑΚΛΗ, θα παραμείνει η ίδια κι μετά την υλοποίηση του σχεδίου».
O κ. Παπαδημητρίου αναφέρθηκε και στον τρόπο που η προηγούμενη κυβέρνηση διαχειρίστηκε το πρόβλημα των κόκκινων δανείων. «Η προηγούμενη κυβέρνηση, ενώ γνώριζε πολύ καλά το μέγεθος του προβλήματος που αντιμετώπιζε το τραπεζικό σύστημα, και ενώ είχε ενημερωθεί πολλαπλώς για την αντιαναπτυξιακή του επίδραση, επέλεξε να το αφήσει άλυτο», είπε και πρόσθεσε: «Η προηγούμενη κυβέρνηση δεν μπορούσε και δεν ήθελε να το λύσει. Δεν κέρδισε την εμπιστοσύνη των αγορών, έτσι το κόστος δανεισμού του κράτους παρέμεινε υψηλό. Ο Ηρακλής πετυχαίνει και σε αυτό το σημείο. Τα ομόλογα υψηλής εξασφάλισης που θα εκδώσουν οι τράπεζες θα έχουν υψηλότερο βαθμό αξιοπιστίας λόγω της κρατικής εγγύησης. Όμως δεν ήθελε να λύσει πρόβλημα των 70 δισ. για να πάνε οι ψηφοφόροι στις εκλογές με δεμένα τα χέρια».
Κίνημα Αλλαγής: Για τους δανειολήπτες δεν υπάρχει κανένας ΗΡΑΚΛΗΣ
«Αυτός ο ΗΡΑΚΛΗΣ αφορά μόνο τις τράπεζες και όχι τους δανειολήπτες αφού ένα μέρος από τα κόκκινα δάνεια θα φύγουν από τους ισολογισμούς των τραπεζών αλλά θα εξακολουθήσουν να βαραίνουν τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις», ανέφερε κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου ο ειδικός αγορητής του Κινήματος Αλλαγής Μιχάλης Κατρίνης. «Πολύ απλά, για τους δανειολήπτες δεν υπάρχει κανένας ΗΡΑΚΛΗΣ για να τους σώσουν, διότι οι επαΐοντες γνωρίζουν ότι τιτλοποιήσεις σημαίνουν λιγότερες ρυθμίσεις», είπε ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής. Αναφέρθηκε επίσης στο πλαίσιο για τις ρυθμίσεις δανείων της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και κατέθεσε στοιχεία από τα οποία προκύπτει ότι σε 35.670 αιτήσεις έχουν γίνει μόλις 50 ρυθμίσεις.
Το Κίνημα Αλλαγής καταθέτει πρόταση νόμου για την επέκταση του νόμου 3869/2010 για έναν τουλάχιστον ακόμα χρόνο, στους πραγματικά αδύναμους δανειολήπτες, με τη δυνατότητα αγοράς των δανείων, από τους δανειολήπτες, προτού αυτά μεταφερθούν στις εταιρείες διαχείρισης.
«Εμείς θεωρούμε ότι το νομοσχέδιο αυτό θα έπρεπε να έχει ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα και να αναφέρεται κυρίως στους δανειολήπτες, με την πρόνοια βεβαίως, να διασφαλίζεται η ισορροπία του χρηματοπιστωτικού συστήματος», είπε ο ειδικός αγορητής του Κινήματος Αλλαγής που προειδοποίησε ότι μετά την ψήφιση του νόμου, θα ενταθούν οι πλειστηριασμοί και οι δανειολήπτες θα είναι ανυπεράσπιστοι απέναντι στις επιθετικές διαθέσεις των funds.
ΚΚΕ: Εξυγίανση των τραπεζών και προστασία δανειοληπτών δεν πάνε μαζί
«Οι ρυθμίσεις του ΗΡΑΚΛΗ δεν ευνοούν όλους, και τις τράπεζες και τους δανειολήπτες. Ας μην υπάρχουν αυταπάτες. Εξυγίανση τραπεζών και προστασία των δανειοληπτών, δεν πάει μαζί», είπε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης. Όπως είπε οι τράπεζες, με έμμεση κρατική χρηματοδότηση, «δηλαδή, καραμπινάτη ανακεφαλαιοποίηση» θα δώσει τη δυνατότητα στις τράπεζες να τιτλοποιήσουν και να μεταβιβάζουν σε επενδυτές, στα funds και άλλα κοράκια, προβληματικά δάνεια ύψους 30 δισ. Ο βουλευτής του ΚΚΕ επισήμανε ότι πρόκειται για χρηματοδότηση αφορολόγητη. «Ο εργαζόμενος λαός καλείται να σώσει τις τράπεζες», είπε ο κ. Συντυχάκης και προειδοποίησε ότι η πίεση στα υπερχρεωμένα λαϊκά νοικοκυριά θα γίνει ακόμη μεγαλύτερη για να σώσουν την πρώτη κατοικία τους. «Τον λογαριασμό θα κληθεί να τον πληρώσει ο λαός, τόσο με την ένταση των πιέσεων και των εκβιασμών, σε βάρος των λαϊκών νοικοκυριών ώστε να μην χάσουν τα σπίτια τους σε πλειστηριασμούς και με την λεηλασία του λαϊκού εισοδήματος με νέες φορολογικές και άλλες επιβαρύνσεις για να βγουν τα σπασμένα της νέας ενίσχυσης των τραπεζών. Αυτό το στόχο εξυπηρετεί το σχέδιο νόμου», είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ.
ΜέΡΑ25: Η χώρα σπρώχνεται πιο βαθιά στη χρεοδουλοπαροικία
Από τη συζήτηση αποχώρησε το ΜέΡΑ 25. Προηγουμένως ο Γραμματέας του κόμματος Γιάνης Βαρουφάκης αναφέρθηκε στις συνεχείς προσπάθειες «διασωλήνωσης των ζόμπι τραπεζών» που τελικά τις επωμίστηκαν οι Έλληνες φορολογούμενοι. «Δεν επιτρεπόταν να γίνονται ανακεφαλαιοποιήσεις, χωρίς πρώτα να γίνει κάτι για τα κόκκινα δάνεια», είπε ο Γιάνης Βαρουφάκης και ιδίως για την περίοδο της κρίσης επισήμανε ότι το ΔΝΤ το 2014 είχε δηλώσει ότι το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, αφού ήδη είχαν δοθεί 41 δισ. ευρώ, χρειαζόταν άλλα 15 με 20 δισ., διότι είχαν εκτοξευτεί τα κόκκινα δάνεια. «Το 2015 ήταν μια εξαιρετική ευκαιρία αναδιάρθρωσης τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού χρέους. Οι… «βάστα Γερούν» όμως, μαζί με τη συνθηκολόγηση του ΣΥΡΙΖΑ εξασφάλισαν αυτή η αναδιάρθρωση να μην γίνει», είπε ο κ. Βαρουφάκης και σημείωσε ότι με το μνημόνιο του ΣΥΡΙΖΑ άνοιξε ο δρόμος για τιτλοποίηση των κόκκινων δανείων και η πώλησή τους σε αρπαχτικά ταμεία. «Το πρόβλημα ήταν πως με την πώληση των δανείων, σε εξευτελιστική τιμή, έπρεπε να προχωρήσει νέα ανακεφαλαιοποίηση. Το κόστος ήταν μεγάλο και ήρθε το σχέδιο ΗΡΑΚΛΗΣ σήμερα», είπε ο Γιάνης Βαρουφάκης και σημείωσε το σχέδιο προβλέπει «όπλα μαζικής καταστροφής όπως αποδείχθηκε, όπου αυτό το σχέδιο εφαρμόστηκε». Παράλληλα προειδοποίησε ότι εισάγονται κίνητρα ώστε μέρα με τη μέρα να έχουμε επιτάχυνση των εξώσεων. «Μονά ζυγά η ελληνική οικονομία θα βγει ζημιωμένη», είπε και τόνισε ότι οι εξώσεις και οι πλειστηριασμοί θα αυξηθούν ενώ οι ζημίες από μια νέα οικονομική ανέχεια θα μεταφερθούν στις πλάτες του ελληνικού λαού και η χώρα σπρώχνεται πιο βαθιά στη χρεοδουλοπαροικίας.
Πηγή: left.gr
«Ναι» στο νομοσχέδιο ψήφισαν οι βουλευτές της ΝΔ. «Όχι» ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ, Κίνημα Αλλαγής, ΚΚΕ και Ελληνική Λύση. Από τη συζήτηση και την ψηφοφορία είχε αποχωρήσει το ΜέΡΑ25 καταγγέλλοντας τη διαδικασία.Το μείζον ζήτημα των κόκκινων δανείων πρέπει να αντιμετωπιστεί, αλλά όχι «πριν διασφαλιστεί η κοινωνική ειρήνη, πριν διασφαλιστεί το δικαίωμα στη στέγαση» τόνισε νωρίτερα ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης (βλέπε παρακάτω).
Πηγές του ΣΥΡΙΖΑ ανέλυσαν νωρίτερα την Πέμπτη τους 10 λόγους για τους οποίους το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης είχε επιφυκαχθεί για τη στάση του:
1. Γιατί ανοίγει το παράθυρο για χρησιμοποίηση του «μαξιλαριού» μέσω των προβλεπόμενων «αντεγγυήσεων».
2. Γιατί το ύψος των εγγυήσεων, ύψους ήδη 12 δισ. ευρώ, μπορεί να ανέβει με απλή Υπουργική Απόφαση.
3. Γιατί αν δεν επεκταθεί η προστασία της Α΄ Κατοικίας όχι μόνο σε χρόνο πέραν του τετραμήνου της παράτασης, που αποφασίστηκε με το πολυνομοσχέδιο- σκούπα αλλά και στον αριθμό των δανειοληπτών που δύνανται να υπαχθούν, το σχέδιο Ηρακλής θα γίνει όχημα μίας καταιγίδας πτωχεύσεων και πλειστηριασμών Α’ Κατοικίας, ιδιαίτερα αν συνδυαστεί με την αλλαγή του πτωχευτικού κώδικα, όπως έχουν δηλώσει και τα κυβερνητικά στελέχη.
4. Γιατί απουσιάζουν εντελώς αναπτυξιακά κριτήρια. Ενώ η εξυγίανση των τραπεζών στοχεύει στη δυνατότητα οι τράπεζες να επιτελέσουν το ρόλο τους (χρηματοδότηση ελληνικής οικονομίας και των ΜμΕ), το σχέδιο Ηρακλής μπορεί να γίνει το όχημα για κλείσιμο χιλιάδων μη ζημιογόνων επιχειρήσεων με κόκκινα δάνεια. Κάτι που αποτελεί σχήμα οξύμωρο. Η εμπειρία από άλλες χώρες που εφαρμόστηκαν αντίστοιχες διαδικασίες χωρίς αναπτυξιακά κριτήρια, όπως πχ στην Ιρλανδία, οδήγησαν στη συρρίκνωση ολόκληρων κλάδων της οικονομίας.
5. Γιατί δεν δίνεται η δυνατότητα σε δανειολήπτες παντός είδους (στεγαστικά, επιχειρηματικά, κλπ) να αγοράσουν το δάνειό τους σε τιμές παραπλήσιες της ονομαστικής αξίας τιτλοποίησης πριν την τιτλοποίηση.
6. Γιατί δεν προβλέπεται καμία υποχρέωση των τραπεζών μετά την εξυγίανσή τους έναντι του βάρους των εγγυήσεων που αναλαμβάνει το δημόσιο, όπως για παράδειγμα η χρηματοδότηση των ΜμΕ. Για παράδειγμα, σε σχετική διαδικασία το 2009 η Royal Bank of Scotland ανέλαβε την υποχρέωση να χρηματοδοτήσει 25 δισ. στερλίνες τις ΜμΕ.
7. Γιατί, παρά την εγγύηση του δημοσίου, μετά από τρεις ανακεφαλαιοποιήσεις των τραπεζών και ενώ έχουμε εξέλθει των μνημονίων, δεν έχει αλλάξει ο νόμος για το ΤΧΣ, ούτε προβλέπεται από το παρόν νομοσχέδιο, θέτοντας σοβαρό ζήτημα εταιρικής διακυβέρνησης των τραπεζών και του τρόπου συμμετοχής του δημοσίου.
8. Γιατί, παρά την εγγύηση του δημοσίου, δεν προβλέπονται σοβαροί όροι διαφάνειας στη λειτουργία των διαχειριστών (servicers), στην αναδιάρθρωση των δανείων, στα κριτήρια πώλησης, ρύθμισης ή ρευστοποίησης δανείων.
9. Γιατί τα δάνεια των κομμάτων, σκανδαλώδες ζήτημα του παλιού πολιτικού συστήματος, δεν αποκλείονται από το σχέδιο Ηρακλής.
10. Γιατί δεν προβλέπονται ρήτρες για τους servicers σε περίπτωση αποχώρησης.
Στην τοποθέτησή του, στην αρμόδια επιτροπή, ο υφυπουργός Οικονομικών, Γιώργος Ζαββός, παραδέχθηκε ότι:
1. Το σχέδιο Ηρακλής της ΝΔ δεν έχει καμία σχέση με τη προετοιμασία που είχε κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ για την αναδιάρθρωση των δανείων με κοινωνικό και αναπτυξιακό πρόσημο.
2. Παραδέχθηκε ότι ανοίγει το παράθυρο για τη χρήση του «μαξιλαριού».
Χ. Μαμουλάκης: Επίπλαστη η διαβούλευση, το πρόβλημα αυτό δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με όρους που να διασαλεύουν την κοινωνική συνοχή
Στις χαώδεις αποκλίσεις ανάμεσα στο σχέδιο της ΝΔ και σε αυτό του ΣΥΡΙΖΑ, στην απουσία ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού για την διαχείριση των κόκκινων δανείων, στην επίπλαστη και εν τέλει αντιδημοκρατική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου, αφού δεν ακούστηκαν αρμόδιοι εκπρόσωποι, και τελικά στο απόλυτο αντικοινωνικό προφίλ της κυβέρνησης που αγνοεί πλήρως ότι το αντικείμενο του σημερινού νομοσχεδίου αφορά στη στέγαση χιλιάδων συμπολιτών μας, αναφέρθηκε ο βουλευτής ν. Ηρακλείου ΣΥΡΙΖΑ, Χάρης Μαμουλάκης στην σημερινή ομιλία του στην Ολομέλεια στο πλαίσιο συζήτησης του νομοσχεδίου «Πρόγραμμα παροχής εγγύησης σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων».
Και τόνισε ότι «το πρόβλημα αυτό δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με όρους που να διασαλεύουν την κοινωνική συνοχή και την κοινωνική ειρήνη. Δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί αν πρώτα δεν έχει διασφαλιστεί το δικαίωμα στην κατοικία και δεν έχει ισχυροποιηθεί η θέση των δανειοληπτών σε σχέση με τα τραπεζικά ιδρύματα».
Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στα εξής σημεία:
-«Το σχέδιο της απελθούσας κυβέρνησης για τη διαχείριση των κόκκινων δανείων περιελάμβανε πολλά διαφορετικά εργαλεία. Αποτυπώθηκε και στην αναπτυξιακή στρατηγική της προηγούμενης κυβέρνησης ώστε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, δανειολήπτες, τράπεζες και επενδυτές, να γνωρίζουν τις επερχόμενες αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο ώστε να προσανατολίσουν ανάλογα και την οικονομική τους συμπεριφορά. Ύψιστη προτεραιότητα για τον ΣΥΡΙΖΑ ήταν πάντοτε η προστασία της πρώτης κατοικίας για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά που υπέστησαν τα βάρη των μνημονίων και τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης. Και ταυτόχρονα στις προτεραιότητες μας συμπεριλαμβάνονταν και η διαμεσολάβηση ανάμεσα στις ελληνικές τράπεζες και τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ώστε να κατασκευάσουμε εκείνα τα εργαλεία που θα οδηγούσαν σε ρυθμίσεις οφειλών σε μεγάλη κλίμακα. Για όλους τους παραπάνω λόγους το σχέδιό μας περιελάβανε την αναθεώρηση του νόμου Κατσέλη, τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, τον εκσυγχρονισμό του πτωχευτικού κώδικα, τον νόμο για την προστασία της πρώτης κατοικίας και άλλα. Μέρος του σχεδίου μας αποτελούσε από την πρώτη μέρα και η προοπτική της δημιουργίας μιας bad bank. Σε αντίθεση με όσα εσφαλμένα είπε ο κύριος Υφυπουργός στην Επιτροπή, το σχέδιο Ηρακλής δεν πατάει στο άστρο του κυρίου Μητσοτάκη αλλά στο cash buffer της κυβέρνησης του Αλέξη Τσίπρα.
Το σχέδιο όμως, του ΣΥΡΙΖΑ θα λειτουργούσε σε ένα περιβάλλον εκτεταμένων ρυθμίσεων δανείων μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσα από την στήριξη του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών, τον οποίο εσείς έχετε χαρακτηρίσει νεκρό από την μέρα που αναλάβατε.
Και, παράλληλα, το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ θα ενεργοποιούταν σε ένα περιβάλλον προστασίας της πρώτης κατοικίας των ευάλωτων νοικοκυριών».
-«Το δικό σας σχέδιο, κατά δήλωση του εισηγητή της συμπολίτευσης στην επιτροπή, θα αρχίσει να φέρνει αποτελέσματα σε 6 μήνες από σήμερα. Όταν δηλαδή θα λήξει και η προστασία της πρώτης κατοικίας. Ο ίδιος εξάλλου, ο υφυπουργός μας είπε ότι η προστασία είναι εξασφαλισμένη εξαιτίας του κώδικα δεοντολογίας και μόνο. Την δε καθολική κατάργηση της προστασίας της πρώτης κατοικίας την έχετε συμφωνήσει στο enchanced surveillance report. Το σχέδιο της κυβέρνησης θα τεθεί σε λειτουργία ενώ εκκρεμούν πάνω από 35.000 αιτήσεις μικρομεσσαίων επιχειρήσεων στο νόμο του εξωδικαστικού συμβιβασμού, τα δάνεια των οποίων, προφανώς, θα είναι προς τιτλοποίηση.
Επίσης, το σχέδιο νόμου προβλέπει την χρήση έως και 12 δις ευρώ. Η διαφορά από τα 9 δις ευρώ της αρχικής πρότασης είναι κατά την άποψη μου το ότι η κυβέρνηση δεν αποβλέπει σε κανένα άλλο εργαλείο διαχείρισης των απαιτήσεων απέναντι σε υπερχρεωμένες επιχειρήσεις παρά μόνο στην τιτλοποίηση.
Επίσης, η δυνατότητα του Υπουργού Οικονομικών να προβαίνει σε μονομερή αύξηση αυτού του ποσού εγείρει τεράστιο ζήτημα διαφάνειας και θα αποτελεί μια μόνιμη πηγή επισφάλειας για τα δημόσια οικονομικά.
Επαφίεται δηλαδή στην καλοσύνη των ξένων, και όχι στη βούληση του Έλληνα νομοθέτη το ότι το σχέδιο δεν θα έχει δυνητικές δημοσιονομικές επιπτώσεις».
Ο Σταϊκούρας επαναλαμβανει: Από τον Απρίλιο τέλος η προστασίας της πρώτης κατοικίας Στο μεταξύ, ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας απηύθυνε από το βήμα της Βουλής έκκληση στους πολίτες να χρησιμοποιήσουν, έως τα τέλη Απριλίου 2020, τη ρύθμιση για την προστασία της α' κατοικίας τους, επιβεβαιώνοντας την πρόσφατη «αποκάλυψη» του Eurogroup.
Στο πλαίσιο της συζήτησης για το νομοσχέδιο "Ηρακλής", ο κ. Σταϊκούρας άσκησε έντονη κριτική στην προηγούμενη κυβέρνηση και συγκεκριμένα για τη διαχείριση των κόκκινων δανείων, τα οποία - όπως είπε - τα παρέδωσε (ως ποσοστό επί του συνόλου των δανείων) το 2019 στο ίδιο περίπου ποσοστό (43,5%) από όσο τα παρέλαβε το 2015 (43,6%). Όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος κόκκινων δανείων έπεφτε στο μισό, στην Ελλάδα - επί ΣΥΡΙΖΑ - τα κόκκινα δάνεια έμεναν στα ίδια επίπεδα, είπε ο κ. Σταϊκούρας.
Παράλληλα, μνημόνευσε δήλωση του τέως υπουργού Οικονομικών Ευκλ. Τσακαλώτου, της 31ης Οκτωβρίου 2015, με την οποία υποσχόταν -όπως είπε- ότι έως το τέλος του θα έχει αντιμετωπιστεί θέμα των κόκκινων δανείων. Αυταπάτες και σε αυτό το πεδίο, σχολίασε ο κ. Σταϊκούρας.
Για το νομοσχέδιο καθ' εαυτό, ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι η μείωση των κόκκινων δανείων αποτελεί ίσως τη μεγαλύτερη πρόκληση για την επανεκκίνηση της πιστωτικής επέκτασης, για υψηλή βιώσιμη οικονομική μεγέθυνση, για υλοποίηση εγχώριων και διεθνών επενδύσεων και αξιοποίηση των αδρανών πόρων οικονομίας και για τη βελτίωση του αξιόχρεου της χώρας. Η κυβέρνηση, κατέληξε, "υλοποιεί τις δεσμεύσεις της εκεί που οι άλλοι δεν τολμούσαν".
H συζήτηση στη Βουλή - Οι θέσεις των κομμάτων «Το σχέδιο ΗΡΑΚΛΗΣ αποτυπώνει έμπρακτα το μεταρρυθμιστικό σοκ που υποσχέθηκε προεκλογικά ο πρωθυπουργός, χαρακτηρίζεται από αποφασιστικότητα, ταχύτητα, αποτελεσματικότητα και εντάσσεται στη στρατηγική επανεκκίνησης του τραπεζικού τομέα», ισχυρίστηκε ο υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Ζαββός και τόνισε ότι θα δοθεί η δυνατότητα, απαλλαγμένες οι τράπεζες από ένα μεγάλο κομμάτι του βάρους των κόκκινων δανείων, να στηρίξουν την πραγματική οικονομία.
Σε άλλο σημείο, υποστήριξε ότι ο ΗΡΑΚΛΗΣ δεν αγγίζει το «μαξιλάρι», δεν συνιστά ανακεφαλαιοποίηση αλλά ένα σχέδιο φιλικό στον επενδυτή, ένα σχέδιο καινοτόμο που χτυπάει τους μεγάλους κακοπληρωτές διότι υποχρεώνει τις τράπεζες να κυνηγήσουν εκείνους που συστηματικά αθετούν τις υποχρεώσεις τους, ενώ διαβεβαίωσε ότι «η τιτλοποίηση δεν αφορά την πώληση δανείων σε funds. Η σχέση δανειολήπτη με το δάνειο και τις υποχρεώσεις του, δεν αλλάζει με τον ΗΡΑΚΛΗ. Η προστασία του δανειολήπτη βάσει του ισχύοντος νομικού πλαισίου δεν αλλάζει».
«Ο ΗΡΑΚΛΗΣ αποτελεί εγχείρημα συστημικής εμβέλειας διότι αποσκοπεί στην εξάλειψη τουλάχιστον 40% του συνολικού όγκου των κόκκινων δανείων. Στηρίζεται στις αγορές και όχι στον Έλληνα φορολογούμενο. Το δημόσιο παρέχει την εγγύησή του με όρους ιδιωτικοοικονομικούς. Οι τράπεζες θα καταβάλλουν το αντίτιμο, την προμήθεια», είπε επίσης και πρόσθεσε ότι το σχέδιο είναι εφικτό λόγω της κυβερνητικής αλλαγής, που ενέπνευσε εμπιστοσύνη στις αγορές, μείωσε τα επιτόκια άντλησης κεφαλαίων, με αποτέλεσμα σήμερα η Ελλάδα να δανείζεται χαμηλότερα και από τις ΗΠΑ. Με τον τρόπο αυτό έπεσε και το κόστος των προμηθειών των τραπεζών.
ΝΔ: «Υπηρετεί τον πολίτη και την επιχειρηματικότητα» κατά τον Μπ. Παπαδημητρίου
«Ο ΗΡΑΚΛΗΣ είναι σχέδιο με σκοπό την εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος, στοχεύει στη δραστική μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, των γνωστών κόκκινων δανείων», είπε ο εισηγητής της ΝΔ Μπάμπης Παπαδημητρίου. «Κανένα τραπεζικό σύστημα δεν μπορεί να συνεισφέρει στην ανάπτυξη όταν τα παλαιότερα δάνεια δεν εξυπηρετούνται, γιατί το κομμάτι του δανείου που επιστρέφεται, το τοκοχρεολύσιο, είναι το κομμάτι που επιτρέπει στις τράπεζες να ξαναδώσουν δάνεια. Ο ΗΡΑΚΛΗΣ υπηρετεί τον πολίτη και την επιχειρηματικότητα. Η επίδραση του θα είναι καθοριστική στην ικανότητα των τραπεζών να ξαναδώσουν δάνεια και να επιτελέσουν το πραγματικό τους έργο», είπε ο βουλευτής της ΝΔ και υπογράμμισε ότι «η νομική θέση του δανειολήπτη, του οποίου το δάνειο θα τιτλοποιηθεί, μέσω του ΗΡΑΚΛΗ, θα παραμείνει η ίδια κι μετά την υλοποίηση του σχεδίου».
O κ. Παπαδημητρίου αναφέρθηκε και στον τρόπο που η προηγούμενη κυβέρνηση διαχειρίστηκε το πρόβλημα των κόκκινων δανείων. «Η προηγούμενη κυβέρνηση, ενώ γνώριζε πολύ καλά το μέγεθος του προβλήματος που αντιμετώπιζε το τραπεζικό σύστημα, και ενώ είχε ενημερωθεί πολλαπλώς για την αντιαναπτυξιακή του επίδραση, επέλεξε να το αφήσει άλυτο», είπε και πρόσθεσε: «Η προηγούμενη κυβέρνηση δεν μπορούσε και δεν ήθελε να το λύσει. Δεν κέρδισε την εμπιστοσύνη των αγορών, έτσι το κόστος δανεισμού του κράτους παρέμεινε υψηλό. Ο Ηρακλής πετυχαίνει και σε αυτό το σημείο. Τα ομόλογα υψηλής εξασφάλισης που θα εκδώσουν οι τράπεζες θα έχουν υψηλότερο βαθμό αξιοπιστίας λόγω της κρατικής εγγύησης. Όμως δεν ήθελε να λύσει πρόβλημα των 70 δισ. για να πάνε οι ψηφοφόροι στις εκλογές με δεμένα τα χέρια».
Κίνημα Αλλαγής: Για τους δανειολήπτες δεν υπάρχει κανένας ΗΡΑΚΛΗΣ
«Αυτός ο ΗΡΑΚΛΗΣ αφορά μόνο τις τράπεζες και όχι τους δανειολήπτες αφού ένα μέρος από τα κόκκινα δάνεια θα φύγουν από τους ισολογισμούς των τραπεζών αλλά θα εξακολουθήσουν να βαραίνουν τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις», ανέφερε κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου ο ειδικός αγορητής του Κινήματος Αλλαγής Μιχάλης Κατρίνης. «Πολύ απλά, για τους δανειολήπτες δεν υπάρχει κανένας ΗΡΑΚΛΗΣ για να τους σώσουν, διότι οι επαΐοντες γνωρίζουν ότι τιτλοποιήσεις σημαίνουν λιγότερες ρυθμίσεις», είπε ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής. Αναφέρθηκε επίσης στο πλαίσιο για τις ρυθμίσεις δανείων της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και κατέθεσε στοιχεία από τα οποία προκύπτει ότι σε 35.670 αιτήσεις έχουν γίνει μόλις 50 ρυθμίσεις.
Το Κίνημα Αλλαγής καταθέτει πρόταση νόμου για την επέκταση του νόμου 3869/2010 για έναν τουλάχιστον ακόμα χρόνο, στους πραγματικά αδύναμους δανειολήπτες, με τη δυνατότητα αγοράς των δανείων, από τους δανειολήπτες, προτού αυτά μεταφερθούν στις εταιρείες διαχείρισης.
«Εμείς θεωρούμε ότι το νομοσχέδιο αυτό θα έπρεπε να έχει ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα και να αναφέρεται κυρίως στους δανειολήπτες, με την πρόνοια βεβαίως, να διασφαλίζεται η ισορροπία του χρηματοπιστωτικού συστήματος», είπε ο ειδικός αγορητής του Κινήματος Αλλαγής που προειδοποίησε ότι μετά την ψήφιση του νόμου, θα ενταθούν οι πλειστηριασμοί και οι δανειολήπτες θα είναι ανυπεράσπιστοι απέναντι στις επιθετικές διαθέσεις των funds.
ΚΚΕ: Εξυγίανση των τραπεζών και προστασία δανειοληπτών δεν πάνε μαζί
«Οι ρυθμίσεις του ΗΡΑΚΛΗ δεν ευνοούν όλους, και τις τράπεζες και τους δανειολήπτες. Ας μην υπάρχουν αυταπάτες. Εξυγίανση τραπεζών και προστασία των δανειοληπτών, δεν πάει μαζί», είπε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης. Όπως είπε οι τράπεζες, με έμμεση κρατική χρηματοδότηση, «δηλαδή, καραμπινάτη ανακεφαλαιοποίηση» θα δώσει τη δυνατότητα στις τράπεζες να τιτλοποιήσουν και να μεταβιβάζουν σε επενδυτές, στα funds και άλλα κοράκια, προβληματικά δάνεια ύψους 30 δισ. Ο βουλευτής του ΚΚΕ επισήμανε ότι πρόκειται για χρηματοδότηση αφορολόγητη. «Ο εργαζόμενος λαός καλείται να σώσει τις τράπεζες», είπε ο κ. Συντυχάκης και προειδοποίησε ότι η πίεση στα υπερχρεωμένα λαϊκά νοικοκυριά θα γίνει ακόμη μεγαλύτερη για να σώσουν την πρώτη κατοικία τους. «Τον λογαριασμό θα κληθεί να τον πληρώσει ο λαός, τόσο με την ένταση των πιέσεων και των εκβιασμών, σε βάρος των λαϊκών νοικοκυριών ώστε να μην χάσουν τα σπίτια τους σε πλειστηριασμούς και με την λεηλασία του λαϊκού εισοδήματος με νέες φορολογικές και άλλες επιβαρύνσεις για να βγουν τα σπασμένα της νέας ενίσχυσης των τραπεζών. Αυτό το στόχο εξυπηρετεί το σχέδιο νόμου», είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ.
ΜέΡΑ25: Η χώρα σπρώχνεται πιο βαθιά στη χρεοδουλοπαροικία
Από τη συζήτηση αποχώρησε το ΜέΡΑ 25. Προηγουμένως ο Γραμματέας του κόμματος Γιάνης Βαρουφάκης αναφέρθηκε στις συνεχείς προσπάθειες «διασωλήνωσης των ζόμπι τραπεζών» που τελικά τις επωμίστηκαν οι Έλληνες φορολογούμενοι. «Δεν επιτρεπόταν να γίνονται ανακεφαλαιοποιήσεις, χωρίς πρώτα να γίνει κάτι για τα κόκκινα δάνεια», είπε ο Γιάνης Βαρουφάκης και ιδίως για την περίοδο της κρίσης επισήμανε ότι το ΔΝΤ το 2014 είχε δηλώσει ότι το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, αφού ήδη είχαν δοθεί 41 δισ. ευρώ, χρειαζόταν άλλα 15 με 20 δισ., διότι είχαν εκτοξευτεί τα κόκκινα δάνεια. «Το 2015 ήταν μια εξαιρετική ευκαιρία αναδιάρθρωσης τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού χρέους. Οι… «βάστα Γερούν» όμως, μαζί με τη συνθηκολόγηση του ΣΥΡΙΖΑ εξασφάλισαν αυτή η αναδιάρθρωση να μην γίνει», είπε ο κ. Βαρουφάκης και σημείωσε ότι με το μνημόνιο του ΣΥΡΙΖΑ άνοιξε ο δρόμος για τιτλοποίηση των κόκκινων δανείων και η πώλησή τους σε αρπαχτικά ταμεία. «Το πρόβλημα ήταν πως με την πώληση των δανείων, σε εξευτελιστική τιμή, έπρεπε να προχωρήσει νέα ανακεφαλαιοποίηση. Το κόστος ήταν μεγάλο και ήρθε το σχέδιο ΗΡΑΚΛΗΣ σήμερα», είπε ο Γιάνης Βαρουφάκης και σημείωσε το σχέδιο προβλέπει «όπλα μαζικής καταστροφής όπως αποδείχθηκε, όπου αυτό το σχέδιο εφαρμόστηκε». Παράλληλα προειδοποίησε ότι εισάγονται κίνητρα ώστε μέρα με τη μέρα να έχουμε επιτάχυνση των εξώσεων. «Μονά ζυγά η ελληνική οικονομία θα βγει ζημιωμένη», είπε και τόνισε ότι οι εξώσεις και οι πλειστηριασμοί θα αυξηθούν ενώ οι ζημίες από μια νέα οικονομική ανέχεια θα μεταφερθούν στις πλάτες του ελληνικού λαού και η χώρα σπρώχνεται πιο βαθιά στη χρεοδουλοπαροικίας.
Πηγή: left.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου