Πόση καθίζηση θα υφίσταντο οι αρχαιότητες στον σταθμό «Βενιζέλου» του Μετρό Θεσσαλονίκης αν διατηρούνταν κατά χώρα και κατασκευαζόταν ταυτοχρόνως και ο σταθμός; Το ερώτημα για όσους γνωρίζουν είναι τουλάχιστον εξωφρενικό, αλλά η «απάντηση» στην ερώτηση είναι η τελευταία γραμμή άμυνας της σημερινής διοίκησης της «Αττικό Μετρό» στους σχεδιασμούς της για το ξήλωμα των αρχαιοτήτων.
Κι όμως η διοίκηση της «Αττικό Μετρό» δεν διαθέτει απλώς μια πραγματογνωμοσύνη, αλλά μια κανονική μελέτη! Αυτήν που αποκάλυψε η «Εφ.Συν.» -11.9.2019, «Ιδού η... ανύπαρκτη μελέτη για τον σταθμό Βενιζέλου, κ. Μητσοτάκη»- καταρρίπτοντας τα κυβερνητικά ψεύδη και στην οποία οι καθιζήσεις υπολογίζονται σε… 7 με 8 χιλιοστά!
Σύμφωνα με όσα αναρτήθηκαν στη Διαύγεια στις 13/11, το Δ.Σ. της «Αττικό Μετρό» αποφάσισε να αναθέσει «καθήκοντα συμβούλου» χωρίς διαγωνισμό –με επίκληση του οριακού ποσού για απευθείας αναθέσεις 19.500 ευρώ– καθώς, όπως λέει η απόφαση, «κρίνεται αναγκαία η περαιτέρω διερεύνηση των επιπτώσεων που ενδέχεται να προκαλούντο από τις φάσεις κατασκευής με την κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων του σταθμού “Βενιζέλου”, στις υφιστάμενες αρχαιότητες και τις επισφάλειες που θα δημιουργούντο κατά τη φάση της εκσκαφής και της προσωρινής αντιστήριξης του σταθμού».
Και αφού «απαιτούνται ειδικές γνώσεις και εμπειρία στα παραπάνω θέματα» κι ενώ «η Ανάδοχος Κοινοπραξία “3TS Consultants” δεν διαθέτει άτομο ανάλογης εμπειρίας και προσόντων τη δεδομένη στιγμή», η δουλειά ανατίθεται στην «Τεχνική Εταιρεία “Συνεργάτες Καρύδη Α.Ε.”» η οποία είχε στείλει επιστολή με την προσφορά της την προηγούμενη μέρα.
Στην ίδια απόφαση που αναρτήθηκε στη Διαύγεια μαθαίνουμε ότι μετά την απόφαση του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών -κοινοποιήθηκε στις 14.10.19- να διερευνηθούν «εναλλακτικές λύσεις για την ολοκλήρωση του σταθμού “Βενιζέλου” στον συντομότερο δυνατό χρόνο», στις 13.11.2019 «εγκρίθηκε επί της αρχής η βέλτιστη λύση για την ολοκλήρωση της κατασκευής του σταθμού “Βενιζέλου”, με την προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων».
Εν ολίγοις, την ίδια μέρα που εγκρίνεται από την «Αττικό Μετρό» η απόσπαση των αρχαιοτήτων, ο μόνος καημός της εταιρείας δεν είναι να υποστηρίξει με κάποιον τρόπο την ιδέα της, αλλά να αποδομήσει τη μελέτη που έχει στα χέρια της και με την οποία και σώνονται τα αρχαία και κατασκευάζεται ο σταθμός.
Επιπλέον, προσλαμβάνεται ειδικός όχι για να λύσει τα προβλήματα αλλά για να αποδείξει ότι υπάρχουν προβλήματα που δεν λύνονται!
Βρισκόμαστε δηλαδή στο σημείο όπου: οι αιτιάσεις των αρχαιομάχων ότι δεν υπάρχει λύση αποδείχθηκαν καθαρό ψέμα, που έχουν περάσει 3 μήνες από την πρωθυπουργική ανακοίνωση στη ΔΕΘ και ακόμη δεν ξέρουμε τίποτα για νέα πρόταση, αλλά ζούμε την προσπάθεια να απαξιωθούν υφιστάμενες μελέτες, ενώ κανένας δεν εξηγεί πώς γίνεται οι αρχαιότητες να «κινδυνεύουν» από κατασκευαστικές «επισφάλειες» αλλά όχι από το κόψιμο, τη μεταφορά και την επανατοποθέτησή τους, όπως λένε.
Και τι απαντούν ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό» Νίκος Ταχιάος και η κυβέρνηση στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ –υποθέτουμε ότι θα τους αναγνωρίζουν και αυτών ένα κομματάκι, έστω, αριστείας– που σε ψήφισμά του λέει καθαρά ότι «η τεχνική λύση που επιτρέπει την κατασκευή του σταθμού του μετρό χωρίς τη μετακίνηση των ευρημάτων και χωρίς την καταστροφή του φυσικού τους περιβάλλοντος, και η οποία ήδη είχε αρχίσει να εφαρμόζεται, είναι λύση απολύτως εφικτή και κανένας ουσιαστικός λόγος που να συντρέχει για την ανάκλησή της δεν έχει παρουσιαστεί»;
■ Χθες ο κ. Ταχιάος ενημέρωσε την Περιφερειακή Ενωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔΚΜ) και δήλωσε ότι τις επόμενες ημέρες η εταιρεία θα καταθέσει στο υπουργείο Πολιτισμού το αίτημα για αλλαγή της προηγούμενης απόφασης του ΚΑΣ και έκδοση νέας για απόσπαση των αρχαιοτήτων, έργο για το οποίο «η μελέτη είναι σχεδόν έτοιμη».
Επανέλαβε ότι η δέσμευση για λειτουργία όλου του έργου έχει ορίζοντα τον Απρίλιο του 2023 (;) και κατά τα λοιπά: γίνεται μόνο επίστρωση επιδομής στο σύνολο του έργου, μόνο το εργοτάξιο της Αγίας Σοφίας δουλεύει κανονικά, η Καλαμαριά «κόλλησε» στα ηλεκτρομηχανολογικά, ενώ για την προέκταση στα δυτικά της πόλης «κανείς δεν αμφισβητεί ότι πρέπει να γίνει, δεν είναι όμως ορατή στο άμεσο μέλλον γιατί δεν υπάρχει καμία δεσμευμένη πίστωση.
Δεύτερον, δεν υπάρχει μελέτη σκοπιμότητας. Το να εμφανιστείς αύριο για το έργο με δανεισμό από τράπεζα ή ευρωπαϊκό πρόγραμμα χωρίς μελέτη σκοπιμότητας δεν είναι βιώσιμο διότι πρέπει τα κυκλοφοριακά στοιχεία να είναι επίκαιρα».
Και τι είπε για όλα αυτά ο πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ, δήμαρχος Πυλαίας-Χορτιάτη, Ιγνάτιος Καϊτεζίδης; Οτι «η ΠΕΔΚΜ στηρίζει τις πρωτοβουλίες του υπουργείου, αλλά και του Δήμου της Θεσσαλονίκης να προχωρήσει τη στάση της Βενιζέλου, να έχουμε και μετρό και αρχαία» καθώς «δεν έχει καμία ευθύνη η σημερινή ηγεσία, το μετρό κούρασε την πόλη, χωρίς να δώσει λύσεις για την πόλη». Κανονικά δηλαδή έπρεπε να καλέσουν τον Γιάννη Μυλόπουλο για ενημέρωση ή, έστω, απολογία…
Ο ίδιος ο Μυλόπουλος με ανάρτησή του σχολιάζει ότι «μετρό χωρίς επέκταση στις πολυπληθείς και υποβαθμισμένες δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης δεν είναι μόνο κολοβό. Είναι και ταξικά προκατειλημμένο!» και θυμίζει ότι η μελέτη σκοπιμότητας του έργου ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2018, ότι έχει προηγηθεί μακρά διαβούλευση και με τους δημάρχους, οι πρόδρομες εργασίες έχουν προϋπολογισμό 15 εκατομμύρια και μια διαβεβαίωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το επόμενο πρόγραμμα 2020-2024.
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου