Μετά τη διαφαινόμενη εμπλοκή στον διαγωνισμό για το καζίνο, στην κυβέρνηση σκέπτονται να αναθέσουν σε θυγατρική του ΤΑΙΠΕΔ την εξυγίανση του εδάφους, το ξήλωμα των διαδρόμων προσγείωσης-απογείωσης και τη νομιμοποίηση των αυθαίρετων κτισμάτων, ώστε να εκδοθούν άδειες κατεδάφισης για όσα δεν έχουν κριθεί διατηρητέα.
Οι Ελληνες φορολογούμενοι φαίνεται ότι θα κληθούν να βάλουν το χέρι στην τσέπη και να φορτωθούν περίπου 70 εκατ. ευρώ, για να εκπληρωθούν οι έωλες υποσχέσεις της κυβέρνησης, προεκλογικές και μετεκλογικές, για «μπουλντόζες» στο Ελληνικό, το οποίο έχει ανακηρυχθεί σε «εμβληματική» επένδυση από τον πρωθυπουργό.
Με τροπολογία που προωθείται από το αρμόδιο κυβερνητικό επιτελείο και έχει τη σύμφωνη γνώμη του Κυριάκου Μητσοτάκη, προβλέπεται να ανατεθούν σημαντικά έργα υποδομής στην «Ελληνικό Α.Ε.», τη θυγατρική του ΤΑΙΠΕΔ, που έχει σήμερα τη διαχείριση του ακινήτου των 6.200 στρεμμάτων, πριν να ολοκληρωθεί η μεταβίβασή του στο επενδυτικό σχήμα με επικεφαλής τη Lamda Development του ομίλου Λάτση.
Αιτία; Οι σοβαρές εμπλοκές στον διαγωνισμό για το καζίνο, που ακυρώνουν για άλλη μια φορά τα επίσημα χρονοδιαγράμματα και τις «προφητείες» του Αδ. Γεωργιάδη. Στην τελευταία παρέμβασή του, στις 18 Δεκεμβρίου, στον ραδιοφωνικό σταθμό «Alpha», ο υπουργός Ανάπτυξης και Οικονομίας είχε δηλώσει ότι η απόφαση της Επιτροπής Παιγνίων θα δοθεί «μέσα σε αυτή την εβδομάδα».
Η προθεσμία παρήλθε και απόφαση δεν ήρθε, ενώ είναι σαφές ότι, ακόμα και αν εκδοθεί τις επόμενες ημέρες, θα ακολουθήσει μπαράζ ενστάσεων από τους δύο ομίλους που έχουν καταθέσει προσφορά στον διαγωνισμό. Με τις πιο... αισιόδοξες προβλέψεις, ισχύει το «ζήσε Μάη μου»...
Η ολοκλήρωση της διαδικασίας, με βάση τη δεσμευτική συμφωνία του Νοεμβρίου του 2014, περιλαμβάνεται στις εννέα αναβλητικές αιρέσεις και η άδεια λειτουργίας καζίνου στο Ελληνικό αποτελεί βασική προϋπόθεση για να υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης του ακινήτου στους επενδυτές. Η μεταβίβαση των μετοχών της «Ελληνικόν Α.Ε.» θα συνοδεύεται από την καταβολή της πρώτης δόσης των 300 εκατ. ευρώ από το συνολικό τίμημα των 900 εκατ. ευρώ, ενώ θα ανοίξει τον δρόμο για να ξεκινήσουν τα έργα.
Ανάθεση στη Lamda;
Μπροστά στο αδιέξοδο, η κυβέρνηση αλλάζει πλεύση και θα αναθέσει ορισμένα πρόδρομα έργα στη θυγατρική του ΤΑΙΠΕΔ, πριν να ολοκληρωθεί η διαδικασία μεταβίβασης. Με τροπολογία που αναμένεται να ενταχθεί σε νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και να ψηφιστεί ώς το τέλος Ιανουαρίου, η «Ελληνικόν Α.Ε.» θα αναλάβει να δημοπρατήσει ορισμένες υποδομές, με προϋπολογισμό που αναμένεται να ξεπεράσει τα 70 εκατ. ευρώ.
Κυβερνητικές πηγές υποστηρίζουν ότι, με την τροπολογία, οι εργασίες θα ανατεθούν στη Lamda Development, αλλά ακόμη δεν είναι γνωστό αν το κόστος θα περιλαμβάνεται στα έργα που έχουν αναλάβει οι επενδυτές, με βάση τη σύμβαση που έχει εγκριθεί από τη Βουλή.
Στο πακέτο, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, περιλαμβάνεται η «εξυγίανση» του εδάφους στην έκταση που θα δημιουργηθεί το μητροπολιτικό πάρκο, το οποίο έχει επιβαρυνθεί από καύσιμα και λιπαντικά κατά τη μακρόχρονη λειτουργία του αεροδρομίου. Αφορά επίσης το ξήλωμα ένα μεγάλου μέρους των διαδρόμων προσγείωσης - απογείωσης αεροσκαφών που κρύβουν θεμελίωση από μπετόν βάθους περίπου 7 μέτρων από την επιφάνεια του εδάφους και μεταφορά των μπάζων.
Θα αναλάβει και τη νομιμοποίηση όλων των αυθαιρέτων που έχουν κατασκευαστεί κατά τη λειτουργία του αεροδρομίου. Η διαδικασία είναι απαραίτητη για να εκδοθούν οι προβλεπόμενες από τον νόμο άδειες κατεδάφισης, απαιτείται όμως και για τα κτίρια που θα αξιοποιηθούν από τους επενδυτές. Από παλιότερη καταγραφή του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου, στο Ελληνικό έχουν καταγραφεί 953 κτίσματα, από τα οποία τα περισσότερα έχουν κατασκευαστεί χωρίς οικοδομική άδεια.
Περιλαμβάνουν τους δύο αεροσταθμούς, βοηθητικά κτήρια, υπόστεγα και ολυμπιακές εγκαταστάσεις. Ορισμένα έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέα, όπως ο ανατολικός αερολιμένας, που είναι έργο του 1959, με υπογραφή του κορυφαίου αρχιτέκτονα Εερο Σααρίνεν, καθώς και τα επιβλητικά μεταλλικά υπόστεγα της παλιάς «Ολυμπιακής». Δεν έχει χαρακτηριστεί διατηρητέο το συγκρότημα του παλιού αμερικανικού κολεγίου θηλέων, παρά την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική του και το γεγονός ότι έχει κατασκευαστεί το 1932.
Διανομή δικαιωμάτων
Μια άλλη μεγάλη εκκρεμότητα είναι η διανομή των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας στο ακίνητο, από το οποίο το 30% θα περάσει στην πλήρη κυριότητα της Lamda, πιθανότατα χωρίς να καταβάλει φόρο μεταβίβασης.
Στο υπόλοιπο 70% οι επενδυτές θα έχουν «δικαίωμα επιφάνειας» και θα επιστραφεί στο Δημόσιο σε 99 χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης. Αυτό σημαίνει ότι οι επενδυτές θα πάρουν περίπου 1.600 στρέμματα στο παλιό αεροδρόμιο και άλλα 227 στρέμματα στην παραλιακή ζώνη του Αγίου Κοσμά.
Στο υπουργείο Οικονομικών έχει συγκροτηθεί ειδική ομάδα που κάνει τις διαπραγματεύσεις για την κατανομή των εδαφικών ενοτήτων. Το ενδιαφέρον των επενδυτών εστιάζεται στην έκταση κάτω από την παραλιακή λεωφόρο, όπου σχεδιάζουν να κατασκευάσουν κατά προτεραιότητα δύο ξενοδοχεία, ένα εμπορικό κέντρο και πολυτελείς κατοικίες, κατασκευές που δεν φαίνεται να χωρούν μέσα στα 227 στρέμματα, τα οποία θα έχουν στη διάθεσή τους.
Γι’ αυτό εξετάζεται το ενδεχόμενο το Δημόσιο να παραχωρήσει μέρος του μεριδίου του στην παραλιακή ζώνη και να εξασφαλίσει περισσότερα δικαιώματα στην ενότητα του παλιού αεροδρομίου, στην οποία θα έχει τη μελλοντική ιδιοκτησία του μητροπολιτικού πάρκου και όλων των κοινόχρηστων χώρων. Με την ανταλλαγή, διεκδικεί, όμως, μερίδιο από το συγκρότημα καταστημάτων και γραφείων, με συνολική επιφάνεια 70.000 τετραγωνικών, που προβλέπεται να κατασκευαστεί το πάνω μέρος του ακινήτου, επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης, πολύ κοντά στο δίκτυο του μετρό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου