Ο πρωθυπουργός με τις δηλώσεις του άνοιξε τον δρόμο για διεκδικήσεις αποζημιώσεων-μαμούθ από το Δημόσιο. Μετέθεσε από το 2021 στο 2023 την έναρξη λειτουργίας. Εξήγγειλε απόσπαση των αρχαίων από τον σταθμό Βενιζέλου προκαταλαμβάνοντας τις αποφάσεις του ΚΑΣ.
Μια ανυπολόγιστη καταστροφή ανακοινώθηκε και… χειροκροτήθηκε προχθές το βράδυ στη Θεσσαλονίκη. Την ώρα που ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωνε την απόσπαση των αρχαιοτήτων από τον σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου οι συγκεντρωμένοι στο Βελλίδειο χειροκροτούσαν αγνοώντας ότι μετατρέπονταν εκκωφαντικά σε κλακαδόρους των εργολάβων.
Για πρώτη φορά πρωθυπουργός δικαίωνε εργολάβους προκαταλαμβάνοντας ακόμη και δικαστικές αποφάσεις. Χειροκροτήθηκε πέρα από την απόσπαση των αρχαιοτήτων και η μεταφορά τους στη Σταυρούπολη σε ένα μουσείο που δεν υπάρχει σε κανένα σχέδιο, σε κανέναν προϋπολογισμό και κανένας από τους φιλίστορες μακεδονομάχους, που τόσο κόπτονται για την Ιστορία, δεν διαμαρτυρήθηκε για την καταστροφή της Ιστορίας της Θεσσαλονίκης.
Χειροκροτήθηκε ακόμη το απίστευτο: η μεταφορά της λειτουργίας του μετρό την… άνοιξη του 2023, δηλαδή τέσσερα χρόνια αργότερα! Και σίγουρα δύο ολόκληρα χρόνια μετά τον σημερινό προγραμματισμό που ήθελε τη λειτουργία του έργου το αργότερο την άνοιξη του 2021, προγραμματισμό για τον οποίο κάποιοι διαμαρτύρονταν ότι δήθεν είχε καθυστερήσεις.
Η δήλωση - σοκ
Ας διαβάσουμε όλοι μαζί όσα κατά λέξη είπε ο πρωθυπουργός διότι πολλοί είναι αυτοί που αρνούνται να πιστέψουν όσα άκουσαν: «Για το μετρό Θεσσαλονίκης όμως, θα μιλήσω περισσότερο. Και κυρίως περισσότερο αληθινά, ειλικρινά, ρεαλιστικά. Ε, λοιπόν, τέλος τα μεγάλα λόγια, οι υπεκφυγές, οι εντυπώσεις, τα ψεύτικα εγκαίνια και οι βαμμένοι μουσαμάδες.
Καθαρές κουβέντες. Με τα σημερινά δεδομένα η λειτουργία του μετρό θα άρχιζε χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου τέλη του 2022. Αλλά αυτό θα σήμαινε ένα έργο κολοβό. Επιστρέφουμε, λοιπόν, στην αρχική λύση για τον σταθμό -με απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιολογικών ευρημάτων. Σύμφωνα, πάντα, με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, στο πλαίσιο του αρχαιολογικού νόμου και βάσει της πρακτικής που ακολουθήθηκε στον σταθμό Αγίας Σοφίας. Ετσι, το μετρό θα λειτουργήσει ενιαίο και στο σύνολό του τον Απρίλιο του 2023».
Δεν έχει προηγούμενο ότι πρωθυπουργός ανακοινώνει έργο προκαταλαμβάνοντας τις αποφάσεις επιστημονικών οργάνων όπως το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχαιοτήτων. Διότι υπάρχουν μελέτες για τον σταθμό Βενιζέλου, το πρώτο στάδιο των οποίων έχει εκτελεστεί και έχει κατατεθεί μόλις στο τέλος Ιουλίου η δεύτερη φάση των εργασιών ενώ δεν υπάρχει καμία απολύτως μελέτη για την απόσπαση των αρχαιοτήτων. Είναι τουλάχιστον προκλητικό να θεωρεί πρωθυπουργός της χώρας τα μέλη του ΚΑΣ κανονικά ανδρείκελα.
Και είναι ασυγχώρητο πρωθυπουργός χώρας να κάνει τέτοιο δώρο στους εργολάβους, δικαιώνοντάς τους με μια απλή εξαγγελία, αποδεχόμενος τις αιτιάσεις τους για καθυστερήσεις. Μ’ αυτές τις δηλώσεις στα χέρια θα βρεθούν οι εργολάβοι στα δικαστήρια διεκδικώντας εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από το Ελληνικό Δημόσιο. Δεν πρόκειται για απλή πρόβλεψη, υπάρχει ήδη σχετική εμπειρία από τις προηγούμενες καθυστερήσεις στο ίδιο έργο.
Ας θυμίσουμε στους αμνήμονες σημερινούς κυβερνητικούς ότι το Ελληνικό Δημόσιο κλήθηκε και πλήρωσε το απίστευτο ποσό των 200 εκατομμυρίων ευρώ για καθυστερήσεις του έργου μέχρι το 2016, των δικών τους δηλαδή κυβερνητικών επιλογών. Κι ας σημειωθεί ότι πληρώνοντας τα 200 εκατομμύρια από εθνικούς πόρους είχαμε φτάσει να… πανηγυρίζουμε διότι τα αιτήματα των εργολάβων ανέρχονταν αρχικά στο αστρονομικό ποσό του 1,1 δισ.! Ποιος αλήθεια μπορεί σήμερα να υπολογίσει τα αιτήματα που θα κατατεθούν, όταν πριν κατατεθούν είναι δικαιωμένα από τον πρωθυπουργό;
Για όσα αφορούν τις αποσπάσεις στην Αγίας Σοφίας μόλις το περασμένο Σάββατο καταγράψαμε ένα μικρό ιστορικό της υπόθεσης («Εφ.Συν.» 7-8/9/2019, «Μετρό, αρχαιότητες και “δωμάτιο με μωρά”»), που δεν είναι τίποτα άλλο από μια επιμελημένη καταστροφή που συντελέστηκε το… 2012 και έκτοτε οι αρχαιότητες αγνοούνται.
Η δήλωση του πρωθυπουργού είναι τόσο εντυπωσιακή που αφήνει άλαλο όποιον στοιχειωδώς έχει παρακολουθήσει την υπόθεση του μετρό, είναι ασύλληπτο να στέλνει την ολοκλήρωση του έργου στο 2023 όταν ο εργολάβος με δηλώσεις του μόλις πριν από έξι (6) μήνες έλεγε ότι θα τελείωνε το 2020 («Το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι εντός χρονοδιαγράμματος και το 2020 θα τελειώσει», διαβεβαίωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Ακτωρ, Αλέξανδρος Εξάρχου, στο περιθώριο του Thessaloniki Regional Forum.
Οπως εξήγησε, το έργο «διεσώθη χάρη στην Ακτωρ. Θα ήταν η μεγαλύτερη καταστροφή των μετρό στην Ευρώπη. Διακινδύνευσε εξαιρετικά (σ.σ. η Ακτωρ) αναλαμβάνοντας υποχρεώσεις της ΑΕΓΕΚ στο παρελθόν. Δεν είχαμε να κερδίσουμε πολλά χρήματα, αντιθέτως διακινδυνεύτηκαν πολλές ζημιές, αλλά βάλαμε πλάτη όταν η ελληνική Πολιτεία μάς χρειάστηκε και πλέον το μετρό της Θεσσαλονίκης όχι απλά θα γίνει, αλλά θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για έργα μετρό σε ευρωπαϊκό επίπεδο»).
Στην Εγνατία Οδό
Και πώς να εξηγηθεί περαιτέρω ότι για να εφαρμοστεί η δήθεν λύση σημαίνει ότι πρώτα πρέπει να αφαιρεθούν χιλιάδες σακιά με άμμο που έχουν τοποθετηθεί κάτω από την πλάκα της Εγνατίας (έργο που έχει ήδη κοστίσει 5 εκατομμύρια ευρώ), να τρυπήσουν ξανά την Εγνατία Οδό, για να κομματιαστούν οι μνημειακές αρχαιότητες προκειμένου να μεταφερθούν. Πού;
Σε ποια εισήγηση βασίζονται; Με ποια μελέτη; Και πόσο θα κοστίσει όλο αυτό; Για να επανατοποθετηθούν -είπε ο πρωθυπουργός- στο Στρατόπεδο Παύλου Μελά, το οποίο έχει παραχωρηθεί στον ομώνυμο Δήμο Παύλου Μελά, στα σχέδια όμως του οποίου δεν υπάρχει καμία απολύτως σχετική πρόβλεψη. Δεν έχει ξανασυμβεί τόση καταστροφή να αναγγέλλεται με μια φράση και να διαφημίζεται ως… λύση.
Με δήλωσή του στην «Εφ.Συν.» και εκφράζοντας την έντονη δυσαρέσκειά του για τις ανακοινώσεις ο τέως δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης αναγγέλλει συνέντευξη Τύπου αύριο Τρίτη, στην οποία όπως λέει «θα ειπωθούν όλα με το όνομά τους». Πληροφορίες θέλουν πάντως ήδη να έχει διερευνηθεί η δυνατότητα κάθε είδους δικαστικής προσφυγής όχι μόνο στα ελληνικά δικαστήρια αλλά και σε ευρωπαϊκά όργανα.
Απόστολος Λυκεσάς
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου