Έχοντας δώσει, πριν από το κλείσιμο της Βουλής για τη βδομάδα του Δεκαπενταύγουστου, μια πρώτη γεύση για τις προθέσεις της, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να επανέλθει δυναμικά στην Ολομέλεια και να φέρει -με μεθόδους που κατήγγειλε σφόδρα ως αντιπολίτευση- νομοθεσίες που θα ξεσηκώσουν θύελλα, όπως το νομοσχέδιο για τη διευκόλυνση των επενδύσεων, το β΄σκέλος του φορολογικού, η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού και η επαναφορά της ενισχυμένης αναλογικής στις εθνικές εκλογές
Από τον πρόλογο του Αυγούστου –με τα συμβολικά για τη Νέα Δημοκρατία νομοσχέδια που αποσκοπούν στο να «τα αλλάξουν όλα» στη δημόσια διοίκηση, τη λειτουργία της κυβέρνησης, τους ΟΤΑ και το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ– η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη θα περάσει το φθινόπωρο στο κυρίως θέμα, εισάγοντας στη Βουλή καθοριστικές παρεμβάσεις στους τομείς της οικονομίας και της καθημερινότητας του πολίτη.
Τις επόμενες ημέρες το Κοινοβούλιο επιστρέφει στους ρυθμούς του –ύστερα από την ολιγοήμερη αναστολή των εργασιών του την εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου– με νωπές τις εντυπώσεις από το δείγμα γραφής του «νομοθετείν» της Νέας Δημοκρατίας που προηγήθηκε.
Οι «εμβληματικού» χαρακτήρα διατάξεις που ψηφίστηκαν στην Ολομέλεια μέσα σε τέσσερις ημέρες (5-8 Αυγούστου) προκάλεσαν την κατακραυγή των κομμάτων για την υπερσυγκέντρωση εξουσιών στο Μαξίμου (επιτελικό κράτος), τη σωρεία ενστάσεων αντισυνταγματικότητας για την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου και την Επιτροπή Ανταγωνισμού (που ενσωματώθηκαν στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών) και, βεβαίως, την αποχώρηση της αντιπολίτευσης λόγω των τεσσάρων τροπολογιών που αφήνουν έκθετους τους εργαζομένους στο έλεος των εργοδοτών τους και τις οποίες κατέθεσε ο Γ. Βρούτσης στην εκπνοή της τελευταίας συνεδρίασης της Ολομέλειας στις 8 Αυγούστου.
Η «κακή» αρχή, παρά το δόγμα περί «καλής» νομοθέτησης που υπηρέτησε η σημερινή κυβέρνηση σε όλους τους τόνους από τη μέχρι πρότινος θέση της στην αξιωματική αντιπολίτευση εναντίον του ΣΥΡΙΖΑ, προδιαγράφει την ένταση του φθινοπώρου στη Βουλή, που θα κλιμακωθεί στις αιχμές του οικονομικού σχεδιασμού της Ν.Δ., των εργασιακών και ασφαλιστικών ρυθμίσεων και, βεβαίως, του νέου εκλογικού νόμου.
Την αυλαία των κοινοβουλευτικών διεργασιών αναμένεται να σηκώσει το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης που θα ενσωματώνει την κοινοτική οδηγία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Ενώ για το τέλος της ερχόμενης εβδομάδας (πιθανότατα 22 και 23 Αυγούστου) προγραμματίζεται να ξεκινήσει από την αρχή η διαδικασία επιλογής της ηγεσίας της Δικαιοσύνης –μετά την επιλογή του Πρ. Παυλόπουλου να μην επικυρώσει αυτήν που προηγήθηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ– με τις ακροάσεις των υποψηφίων για τις θέσεις του προέδρου και του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου από τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής.
Στις κυβερνητικές προτεραιότητες του Σεπτεμβρίου συγκαταλέγεται το αναπτυξιακό νομοσχέδιο που φιλοδοξεί να δημιουργήσει φιλικότερο περιβάλλον για τους επενδυτικούς σχεδιασμούς, περιορίζοντας κυρίως το γραφειοκρατικό σκέλος (το τελικό κείμενο πρόκειται να δοθεί στη διαβούλευση στο τέλος του Αυγούστου) αλλά και το β’ φορολογικό που θα περιλαμβάνει τις παρεμβάσεις για το 2020 (σταδιακή μείωση του ΕΝΦΙΑ, μείωση του φόρου των επιχειρήσεων, ενίσχυση της κατασκευαστικής δραστηριότητας) και αναμένεται να κατατεθεί με το προσχέδιο του προϋπολογισμού.
Η παροχή δυνατότητας ψήφου στους τόπους διαμονής των Ελλήνων του εξωτερικού πρόκειται επίσης να κατατεθεί άμεσα, με τη μορφή νομοθετικής ρύθμισης αποκομμένης από το πλαίσιο του νέου εκλογικού νόμου που θα εισαγάγει προς συζήτηση η κυβέρνηση, σκοπεύοντας να επαναφέρει το σύστημα της ενισχυμένης αναλογικής στις εθνικές εκλογές.
Εκτός των νομοσχεδίων που είναι έτοιμα για τις υπογραφές και των έτερων που προετοιμάζονται (και από τα υπουργεία Υγείας και Παιδείας) στις άμεσες κοινοβουλευτικές διαδικασίες θα κατατεθούν προς κύρωση (από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας) οι συμβάσεις για την παραχώρηση των θαλάσσιων περιοχών δυτικά και νοτιοδυτικά της Κρήτης στην κοινοπραξία Τοtal-ExxonMobil-ΕΛ.ΠΕ. για έρευνες υδρογονανθράκων.
Στον πυκνό προγραμματισμό του φθινοπώρου περιλαμβάνονται φυσικά οι διεργασίες που θα εκπληρώσουν την αποστολή της νέας κοινοβουλευτικής περιόδου, καθώς η Ολομέλεια θα κληθεί να αποφασίσει την κατεύθυνση της συνταγματικής αναθεώρησης, το τελικό περιεχόμενο δηλαδή των άρθρων που από την προηγούμενη Βουλή (14/3/2019) κρίθηκαν αναθεωρητέα.
Οπως είναι γνωστό, οι κρίσιμες διατάξεις αφορούν την αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής (τον Φεβρουάριο του 2020 λήγει τυπικά η θητεία του Πρ. Παυλόπουλου) και την κατάργηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών. Η πολιτική αντιπαράθεση ωστόσο θα επικεντρωθεί στην καθιέρωση της απλής αναλογικής, που αναμένεται να προκαλέσει νέα μετωπική σύγκρουση μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης με δεδομένη τη σφοδρή αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ στους σχεδιασμούς της Νέας Δημοκρατίας που θα επιχειρήσει μέσα από το νέο περιεχόμενο του άρθρου 54 να επιβάλει την αλλαγή του εκλογικού συστήματος.
Υπενθυμίζεται πως τα άρθρα που εξασφάλισαν από την προηγούμενη Βουλή αυξημένη πλειοψηφία (180+) και άρα μπορούν, βάσει του Συντάγματος, να αναθεωρηθούν με 151 ψήφους αφορούν: την κατάργηση της πρόωρης παραγραφής ποινικών αδικημάτων υπουργών (άρθρο 86 παρ. 3), τον περιορισμό της βουλευτικής ασυλίας (άρθρο 62), την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας (άρθρο 32 παρ. 4 και 5), την παροχή δικαιώματος στην κοινοβουλευτική μειοψηφία να συγκροτεί εξεταστική επιτροπή (άρθρο 68 παρ. 2), τη μείωση της πλειοψηφίας των 4/5 που απαιτείται για την εκλογή των μελών των Ανεξάρτητων Αρχών (άρθρο 68 παρ. 2) και την εξίσωση των στρατοδικείων με τα τακτικά δικαστήρια (άρθρο 96 παρ. 5).
Ενώ μεταξύ εκείνων που εγκρίθηκαν με απλή πλειοψηφία (151-179) και θα πρέπει να υπερψηφιστούν το λιγότερο από 180 βουλευτές είναι οι διατάξεις για την απλή αναλογική (άρθρο 54 παρ.1), για τη θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους (άρθρο 3 παρ. 1 και 2), για την κατοχύρωση του πολιτικού όρκου (άρθρο 13 παρ. 5), για την κατοχύρωση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας (άρθρο 22 παρ. 2), για τον δημόσιο έλεγχο ρεύματος και νερού (άρθρο 21 παρ. 7), για τη διασφάλιση αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης (άρθρο 21 παρ. 1) και για τη διενέργεια δημοψηφισμάτων με λαϊκή πρωτοβουλία (άρθρο 44 παρ. 2).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου