Αντιμεταρρυθμιστικοί «θησαυροί» και μνημεία πολιτικής μαύρων εποχών, που πολλοί πίστευαν ότι έχουν περάσει ανεπιστρεπτί, συνεχίζουν να «αποκαλύπτονται» στο πρόσφατο διυπουργικό νομοσχέδιο της νεοεκλεγείσας κυβέρνησης της Ν.Δ.
Οπως φαίνεται, οι τροπολογίες της τελευταίας στιγμής του υπουργού Εργασίας Γιάννη Βρούτση, που ξεσήκωσαν θύελλα αντιδράσεων από σύσσωμη την αντιπολίτευση την περασμένη εβδομάδα, δεν ήταν τελικά οι μοναδικές, οι οποίες διεκδικούν τον τίτλο των επαίσχυντων και απαράδεκτων τροπολογιών, στιγματίζοντας από πολύ νωρίς τον πολιτικό βίο του κυβερνητικού σχήματος υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Αν και ο πολιτικός θόρυβος που προκλήθηκε ήταν σχεδόν ανεπαίσθητος και σίγουρα αναντίστοιχος του μεγέθους και της σημασίας που έχει, η τροπολογία που συνυπογράφουν οι υπουργοί Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος και Αγροτικής Ανάπτυξης Μάκης Βορίδης, είναι πιθανό να μείνει στη σύγχρονη πολιτική Ιστορία του τόπου ως αυτή με την οποία –εμμέσως πλην σαφώς– μπαίνει ταφόπλακα στο ΑΣΕΠ, μία από τις σπουδαιότερες μεταρρυθμιστικές τομές της μεταπολιτευτικής Ελλάδας.
Η παράγραφος του νόμου 3812/2009 επί υπουργίας Γιάννη Ραγκούση, η οποία εξειδικεύει τις προϋποθέσεις για προσλήψεις που αφορούν έκτακτες ανάγκες και αναθέτει τον καταλυτικό ελεγκτικό ρόλο στο ΑΣΕΠ |
Σύμφωνα λοιπόν με το επίμαχο άρθρο 110 του διυπουργικού νομοσχεδίου, δίνεται η δυνατότητα παράκαμψης του ΑΣΕΠ και ως εκ τούτου προσλήψεων άνευ κριτηρίων, αφού μια απόφαση του υπουργού θα είναι αρκετή για τον διορισμό προσωπικού.
Η αρχή της κατάργησης του ΑΣΕΠ από το παράθυρο γίνεται με την προκήρυξη για 50 κτηνιάτρους δωδεκάμηνης θητείας από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στη διάταξη του άρθρου, «για την αντιμετώπιση έκτακτων ή απρόβλεπτων κινδύνων που σχετίζονται με την προστασία της αγροτικής, κτηνοτροφικής και αλιευτικής παραγωγής, την ασφάλεια των τροφίμων και την προστασία της δημόσιας υγείας, το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων μπορεί, κατά παρέκκλιση του άρθρου 21 του ν. 2190/1994 (Α 28) (σ.σ. ιδρυτικός νόμος του ΑΣΕΠ), της διαδικασίας έγκρισης της ΠΥΣΕ 33/2006 (Α 280) και κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, να απασχολεί έκτακτο προσωπικό με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου.
Για τους έκτακτους ή απρόβλεπτους κινδύνους του πρώτου εδαφίου προκηρύσσονται άπαξ κατ’ έτος μέχρι 50 θέσεις προσωπικού με σύμβαση, η διάρκεια της οποίας δεν υπερβαίνει τους δώδεκα συνεχόμενους μήνες και δεν μπορεί να παραταθεί, να ανανεωθεί ή να μετατραπεί σε σύμβαση αορίστου χρόνου. Με απόφαση του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, επιμερίζεται ο αριθμός των θέσεων κατά κατηγορίες, κλάδους ή ειδικότητες, γίνεται ο καταμερισμός του προσωπικού κατά περιφέρεια ή οργανική μονάδα του ΥΠΑΑΤ και ορίζονται η διαδικασία πρόσληψης, η μοριοδότηση, οι χρονικές προθεσμίες, τα γενικά ή ειδικά καθήκοντα πρόσληψης, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και τα καθήκοντα του προσωπικού».
Με το προαναφερθέν άρθρο επί της ουσίας μεθοδεύεται η ακύρωση του νόμου 3812/2009 (επονομαζόμενου ατύπως και ΑΣΕΠ 2 επί υπουργίας Γιάννη Ραγκούση) και πιο συγκεκριμένα της παραγράφου ιε, η οποία εξειδικεύει τις προϋποθέσεις για προσλήψεις που αφορούν έκτακτες ανάγκες, αναφέροντας τα εξής: «Το προσωπικό που προσλαμβάνεται για αντιμετώπιση κατεπειγουσών ή εποχικών πρόσκαιρων αναγκών συνάπτει σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου, της οποίας η διάρκεια δεν υπερβαίνει τους δύο μήνες μέσα σε συνολικό διάστημα δώδεκα μηνών. Ο υπολογισμός του δωδεκαμήνου γίνεται σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 21 του ν.2190/1994.
Παράταση ή σύναψη νέας σύμβασης μέσα στο ανωτέρω δωδεκάμηνο διάστημα ή μετατροπή της σύμβασης σε αορίστου χρόνου είναι αυτοδικαίως άκυρες. Ο φορέας που διενεργεί την πρόσληψη αποστέλλει τον πίνακα των προσληπτέων στο ΑΣΕΠ, καθώς και όλους τους πίνακες προσληπτέων κάθε έτους, το αργότερο μέχρι την 31η Ιανουαρίου του επόμενου έτους. Το ΑΣΕΠ διενεργεί έλεγχο για τη συνδρομή των όρων πρόσληψης της παρούσας περίπτωσης. Εάν κατά τον έλεγχο διαπιστωθεί ότι απασχολείται ή απασχολήθηκε προσωπικό κατά παράβαση των πιο πάνω διατάξεων, εφαρμόζεται η παράγραφος 15 του άρθρου 21 του ν.2190/1994, όπως συμπληρώθηκε με την παράγραφο 7 του άρθρου 5 του ν.2527/1997».
Μελετώντας κάποιος προσεκτικά τις δύο διαφορετικές διατάξεις διαπιστώνει ότι με την τροπολογία της Ν.Δ. το ΑΣΕΠ δεν θα χρειάζεται πλέον για να προσληφθούν εργαζόμενοι, καθώς θα αρκεί μια υπουργική απόφαση και μάλιστα όχι για χρονική διάρκεια δύο μηνών, που θα δικαιολογούσε τον χαρακτήρα του έκτακτου προσωπικού, αλλά ώς και 12 μήνες. Με άλλα λόγια, θα πρόκειται για κάλυψη πάγιων αναγκών, για τη δικαιολόγηση των οποίων δεν θα απαιτείται ο -εκ των υστέρων- έλεγχος από το ΑΣΕΠ, όπως προβλεπόταν από τις διατάξεις του νόμου 3812/2009. Κάτι που ερμηνεύεται ως προπομπός της πλήρους και ολοκληρωτικής απαξίωσής του και της επιστροφής σε ένα καθεστώς αδιαφάνειας και αναξιοκρατίας.
Ραγκούσης: Τροπολογία–όνειδος
Την προσπάθεια αποδόμησης του ΑΣΕΠ στηλίτευσε ο βουλευτής Β’ Πειραιά του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Ραγκούσης, ο οποίος δήλωσε: «Αυτή είναι η πρωτοφανής κυβερνητική τροπολογία-όνειδος, με την οποία κατήργησαν το ΑΣΕΠ, μία από τις μεγαλύτερες κατακτήσεις του ελληνικού λαού και της λαχτάρας του για αξιοκρατία. Με την έγκριση Μητσοτάκη, την άθλια τροπολογία υπογράφουν οι Βορίδης, Σταϊκούρας και Θεοδωρικάκος, οι οποίοι θα περάσουν στην ελληνική πολιτική Ιστορία ως εκείνοι που κατέστρεψαν μία από τις σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις κατά του πελατειακού και κομματικού κράτους».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου