Στις αρμοδιότητες του προέδρου καθώς και στις αρμοδιότητες και τη λειτουργία του συμβουλίου κοινότητας, επέρχονται ουσιαστικές αλλαγές με το νέο αυτοδιοικητικό νόμο "Κλεισθένης", δίνοντας ιδιαίτερη σημασία, ρόλο, λειτουργικότητα, ευελιξία και μερική αυτονομία στην τοπική διοίκηση. Οι συγκεκριμένες αρμοδιότητες και οι κανόνες λειτουργίας, «επιβάλλονται» και ορίζονται κατά κάποιον τρόπο από τον "Κλεισθένη" σε όλους τους αιρετούς χωρίς εξαιρέσεις, με την άσκηση, την διαχείριση και την αποτελεσματικότητα τους να κρίνεται στο τέλος της θητείας τους από τους πολίτες.
Όμως εκτός από αυτά τα θεωρητικά και πρακτικά δεδομένα, που λίγο πολύ θα γίνουν λιγότερο ή περισσότερο καλά με «αυτόματο πιλότο» όποιος κι αν είναι στην διοίκηση, η γνώση, το σχέδιο, οι βασικές προτεραιότητες και το πρόγραμμα, αποτελούν μία άλλη πολύ σημαντική παράμετρο για τον τόπο και σημείο αναφοράς για κάθε συνδυασμό που συμμετείχε προεκλογικά διεκδικώντας την ψήφο των πολιτών και θα συμμετέχει αύριο στην διοίκηση, για τα οποία δυστυχώς στην δική μας περίπτωση, δεν μπορεί να κριθεί σχεδόν κανείς εκ των αιρετών που θα αναλάβουν τις τύχες του τόπου μας. Κι αυτό γιατί παραδόξως, κι αυτό πρέπει να αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία, δεν υπήρξαν και δεν παρουσιάστηκαν ποτέ προεκλογικά, ούτε υπήρξε κάποιο «αυτοδιοικητικό βιογραφικό» αντί αυτών, που να προϊδεάζει και να πιστοποιεί για κάτι σχετικό, ώστε να γνωρίζει ο πολίτης τι ακριβώς ψηφίζει και τι προσδοκά από τους αιρετούς που τελικά εξέλεξε να τον διοικήσουν!
Κατά τα φαινόμενα και μάλλον δεν μπορεί να γίνει τώρα αλλιώς «κατόπιν εορτής», η κρίση των πολιτών στο τέλος της τετραετίας, θα έχει να κάνει μόνο με την επιτυχία ή αποτυχία της ανάδειξης, της αντιμετώπισης και υλοποίησης των... «όσα πάνε, κι όσα έρθουν»! Και όπως συμβαίνει σχεδόν πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις, ότι είναι να διαβαστεί, θα διαβαστεί «στου κασίδη το κεφάλι», όμως τώρα και με την «τυφλή» συναίνεση και συγκατάθεσή του!
Ας δούμε όμως τι ορίζει ο νόμος για τις αρμοδιότητες του προέδρου Κοινότητας και τις αρμοδιότητες και τη λειτουργία του συμβουλίου Κοινότητας: Άρθρο 82 του νόμου Κλεισθένη 4555/2018
Αρμοδιότητες προέδρου συμβουλίου κοινότητας άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων – Αντικατάσταση άρθρου 81 του ν 3852/2010
Το άρθρο 81 του ν. 3852/2010, όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής:
«Αρμοδιότητες προέδρου συμβουλίου κοινότητας άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων
Ο πρόεδρος του συμβουλίου κοινότητας άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων, πέρα από τις αρμοδιότητες εκείνες που προβλέπονται από άλλες διατάξεις, ασκεί και τις εξής αρμοδιότητες:
α) Εκπροσωπεί το συμβούλιο της κοινότητας.
β) Ασκεί κάθε αρμοδιότητα που του ανατίθεται από τον δήμαρχο. Μεταφέρει και παρουσιάζει στον δήμαρχο και στα άλλα αρμόδια όργανα του δήμου τα προβλήματα της κοινότητας, συνεργάζεται με τον δήμαρχο, τους αντιδημάρχους και τις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες, προκειμένου να προετοιμάσει κάθε θέμα που θα συζητηθεί στο συμβούλιο της κοινότητας, παρακολουθεί την προώθηση από το δήμο των θεμάτων που αναφέρονται στις αποφάσεις του συμβουλίου που έχουν σταλεί σε αυτόν. Συμμετέχει στις συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου, στις οποίες καλείται υποχρεωτικά με δικαίωμα ψήφου, όταν στην ημερήσια διάταξη περιλαμβάνεται θέμα που αφορά ειδικά την αντίστοιχη κοινότητα.
γ) Εισηγείται στο συμβούλιο θέματα της αρμοδιότητάς του και εκτελεί τις αποφάσεις του συμβουλίου που λαμβάνονται σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 83 έως 84.
δ) Ενεργεί πληρωμές από την πάγια προκαταβολή, που συνιστάται κατά τις σχετικές διατάξεις.
ε) Συμμετέχει στη διοίκηση κληροδοτήματος, με έδρα την κοινότητα στην οποία ασκεί τα καθήκοντα του, στις περιπτώσεις που προβλέπεται, σύμφωνα με το ν. 2539/1997 (Α` 244) ή την πράξη σύστασης του, η συμμετοχή προέδρου τοπικού συμβουλίου ή δημάρχου δήμου, ο οποίος καταργείται με τον παρόντα νόμο».
Άρθρο 84
Αρμοδιότητες συμβουλίου κοινότητας άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων – Αντικατάσταση άρθρου 83 του ν. 3852/2010
Το άρθρο 83 του ν. 3852/2010 αντικαθίσταται ως εξής:
«Αρμοδιότητες συμβουλίου κοινότητας άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων
1. Το συμβούλιο
κοινότητας άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων ασκεί τις ακόλουθες αρμοδιότητες, εντός των ορίων της κοινότητας:
α) εκφράζει γνώμη και διατυπώνει προτάσεις προς το δημοτικό συμβούλιο, για την εκτέλεση νέων έργων εντός της κοινότητας, καθώς και για τη συντήρηση και τη λειτουργία των έργων που έχουν εκτελεστεί,
β) αποφασίζει ποια έργα και δράσεις θα εκτελεστούν στην κοινότητα, από το ποσοστό των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που προορίζονται για επενδυτικές ανάγκες του δήμου, που της αναλογούν, σύμφωνα με την παρ. 4Α του άρθρου 259,
γ) μεριμνά για την καλή κατάσταση του δικτύου εσωτερικής και αγροτικής οδοποιίας της κοινότητας, εποπτεύοντας τις εργασίες συντήρησης και υποβάλλοντας προς την τεχνική υπηρεσία, δια του αρμόδιου αντιδημάρχου, σχετικό υπόμνημα όπου αναγράφεται το είδος των εργασιών, ο τόπος και ο χρόνος που έγιναν αυτές,
δ) μεριμνά για την καθαριότητα των κοινόχρηστων χώρων και συνεργάζεται με την αρμόδια υπηρεσία του δήμου για την καλή τήρηση αυτής,
ε) λαμβάνει μέτρα για την άμεση αποκατάσταση των ζημιών επείγοντος χαρακτήρα στα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης και σε εξαιρετικές περιπτώσεις αναθέτει την εκτέλεση των εργασιών αποκατάστασης ζημιών μικρής κλίμακας εάν από την καθυστέρηση αποκατάστασης δημιουργείται άμεσος κίνδυνος για την επαρκή υδροδότηση της κοινότητας, ενημερώνοντας εγγράφως για το λόγο αυτόν τον αρμόδιο αντιδήμαρχο ή τον πρόεδρο της ΔΕΥΑ,
στ) μεριμνά για την αποκατάσταση ζημιών και την καλή λειτουργία του δικτύου δημοτικού φωτισμού και συνεργάζεται γι` αυτό με την αρμόδια υπηρεσία του δήμου,
ζ) μεριμνά για την καλή κατάσταση και την ασφάλεια των εγκαταστάσεων των παιδικών χαρών και συνεργάζεται με τον υπεύθυνο λειτουργίας των παιδικών χαρών του δήμου,
η) μεριμνά για την εύρυθμη λειτουργία, τη συντήρηση και την ευταξία του κοιμητηρίου της κοινότητας, προεγκρίνει την κατασκευή οικογενειακών τάφων και λοιπών ταφικών μνημείων και εκδίδει τις άδειες για την παράταση ταφής και την ανακομιδή οστών,
θ) καταγράφει τα μέσα και το ανθρώπινο δυναμικό που μπορεί να συμβάλλει στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών και έχει την ευθύνη της ομάδας πυρασφάλειας της κοινότητας. Για την κατάρτιση του σχεδίου πρόληψης πυρκαγιών και άλλων φυσικών καταστροφών συνεργάζεται με τα αρμόδια όργανα του δήμου, ενώ, κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων αντιμετώπισης πυρκαγιών ή φυσικών καταστροφών τίθεται στη διάθεση των αρμοδίων αρχών,
ι) είναι υπεύθυνο για την προστασία της δημοτικής περιουσίας στα όρια της κοινότητας και έχει καθήκον να αναφέρει αμελλητί στον δήμαρχο ή στον αρμόδιο αντιδήμαρχο ζημίες ή προσβολές των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων του δήμου,
ια) μέλη του συμβουλίου της κοινότητας συμμετέχουν στη διοίκηση κληροδοτήματος με έδρα την κοινότητα που ασκούν τα καθήκοντα τους, στις περιπτώσεις που προβλέπεται, σύμφωνα με το ν. 2539/1997 ή την πράξη σύστασής του, η συμμετοχή μελών τοπικού συμβουλίου ή μελών του δημοτικού συμβουλίου δήμου ο οποίος καταργείται με τον παρόντα νόμο,
ιβ) στις περιπτώσεις όπου ο δήμος είναι ο αρμόδιος φορέας λειτουργίας, σύμφωνα με την παρ. 17 του άρθρου 2 και την παρ. 1 του άρθρου 26 του ν. 4497/2017 (Α’ 171), προτείνει, ως προς την κοινότητα, τους χώρους λειτουργίας των λαϊκών αγορών, τις θέσεις όπου επιτρέπεται η άσκηση υπαίθριου στάσιμου εμπορίου, η λειτουργία εμποροπανηγύρεων, χριστουγεννιάτικων αγορών και γενικά οι υπαίθριες εμπορικές δραστηριότητες, καθώς και τις χώρους στάθμευσης οχημάτων. Οι αποφάσεις του συμβουλίου της κοινότητας για τις περιπτώσεις αυτές, λαμβάνονται με την απόλυτη πλειοψηφία των μελών του και αποστέλλονται στην επιτροπή ποιότητας ζωής, προκειμένου να διαμορφώσει την εισήγηση της προς το δημοτικό συμβούλιο για την έκδοση των προβλεπόμενων σχετικών τοπικών κανονιστικών αποφάσεων.
ιγ) προωθεί τον εθελοντισμό και συνεργάζεται με ομάδες εθελοντών για την εξυπηρέτηση των αναγκών της κοινότητας.
α) εκφράζει γνώμη και διατυπώνει προτάσεις προς το δημοτικό συμβούλιο, για την εκτέλεση νέων έργων εντός της κοινότητας, καθώς και για τη συντήρηση και τη λειτουργία των έργων που έχουν εκτελεστεί,
β) αποφασίζει ποια έργα και δράσεις θα εκτελεστούν στην κοινότητα, από το ποσοστό των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που προορίζονται για επενδυτικές ανάγκες του δήμου, που της αναλογούν, σύμφωνα με την παρ. 4Α του άρθρου 259,
γ) μεριμνά για την καλή κατάσταση του δικτύου εσωτερικής και αγροτικής οδοποιίας της κοινότητας, εποπτεύοντας τις εργασίες συντήρησης και υποβάλλοντας προς την τεχνική υπηρεσία, δια του αρμόδιου αντιδημάρχου, σχετικό υπόμνημα όπου αναγράφεται το είδος των εργασιών, ο τόπος και ο χρόνος που έγιναν αυτές,
δ) μεριμνά για την καθαριότητα των κοινόχρηστων χώρων και συνεργάζεται με την αρμόδια υπηρεσία του δήμου για την καλή τήρηση αυτής,
ε) λαμβάνει μέτρα για την άμεση αποκατάσταση των ζημιών επείγοντος χαρακτήρα στα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης και σε εξαιρετικές περιπτώσεις αναθέτει την εκτέλεση των εργασιών αποκατάστασης ζημιών μικρής κλίμακας εάν από την καθυστέρηση αποκατάστασης δημιουργείται άμεσος κίνδυνος για την επαρκή υδροδότηση της κοινότητας, ενημερώνοντας εγγράφως για το λόγο αυτόν τον αρμόδιο αντιδήμαρχο ή τον πρόεδρο της ΔΕΥΑ,
στ) μεριμνά για την αποκατάσταση ζημιών και την καλή λειτουργία του δικτύου δημοτικού φωτισμού και συνεργάζεται γι` αυτό με την αρμόδια υπηρεσία του δήμου,
ζ) μεριμνά για την καλή κατάσταση και την ασφάλεια των εγκαταστάσεων των παιδικών χαρών και συνεργάζεται με τον υπεύθυνο λειτουργίας των παιδικών χαρών του δήμου,
η) μεριμνά για την εύρυθμη λειτουργία, τη συντήρηση και την ευταξία του κοιμητηρίου της κοινότητας, προεγκρίνει την κατασκευή οικογενειακών τάφων και λοιπών ταφικών μνημείων και εκδίδει τις άδειες για την παράταση ταφής και την ανακομιδή οστών,
θ) καταγράφει τα μέσα και το ανθρώπινο δυναμικό που μπορεί να συμβάλλει στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών και έχει την ευθύνη της ομάδας πυρασφάλειας της κοινότητας. Για την κατάρτιση του σχεδίου πρόληψης πυρκαγιών και άλλων φυσικών καταστροφών συνεργάζεται με τα αρμόδια όργανα του δήμου, ενώ, κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων αντιμετώπισης πυρκαγιών ή φυσικών καταστροφών τίθεται στη διάθεση των αρμοδίων αρχών,
ι) είναι υπεύθυνο για την προστασία της δημοτικής περιουσίας στα όρια της κοινότητας και έχει καθήκον να αναφέρει αμελλητί στον δήμαρχο ή στον αρμόδιο αντιδήμαρχο ζημίες ή προσβολές των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων του δήμου,
ια) μέλη του συμβουλίου της κοινότητας συμμετέχουν στη διοίκηση κληροδοτήματος με έδρα την κοινότητα που ασκούν τα καθήκοντα τους, στις περιπτώσεις που προβλέπεται, σύμφωνα με το ν. 2539/1997 ή την πράξη σύστασής του, η συμμετοχή μελών τοπικού συμβουλίου ή μελών του δημοτικού συμβουλίου δήμου ο οποίος καταργείται με τον παρόντα νόμο,
ιβ) στις περιπτώσεις όπου ο δήμος είναι ο αρμόδιος φορέας λειτουργίας, σύμφωνα με την παρ. 17 του άρθρου 2 και την παρ. 1 του άρθρου 26 του ν. 4497/2017 (Α’ 171), προτείνει, ως προς την κοινότητα, τους χώρους λειτουργίας των λαϊκών αγορών, τις θέσεις όπου επιτρέπεται η άσκηση υπαίθριου στάσιμου εμπορίου, η λειτουργία εμποροπανηγύρεων, χριστουγεννιάτικων αγορών και γενικά οι υπαίθριες εμπορικές δραστηριότητες, καθώς και τις χώρους στάθμευσης οχημάτων. Οι αποφάσεις του συμβουλίου της κοινότητας για τις περιπτώσεις αυτές, λαμβάνονται με την απόλυτη πλειοψηφία των μελών του και αποστέλλονται στην επιτροπή ποιότητας ζωής, προκειμένου να διαμορφώσει την εισήγηση της προς το δημοτικό συμβούλιο για την έκδοση των προβλεπόμενων σχετικών τοπικών κανονιστικών αποφάσεων.
ιγ) προωθεί τον εθελοντισμό και συνεργάζεται με ομάδες εθελοντών για την εξυπηρέτηση των αναγκών της κοινότητας.
Το
συμβούλιο της κοινότητας διατυπώνει, επίσης, γνώμη και προτάσεις, είτε
με δική του πρωτοβουλία είτε κατόπιν παραπομπής από τα αρμόδια όργανα
του δήμου, σχετικά με τα ακόλουθα θέματα:
α) τις υπηρεσιακές μονάδες
του δήμου, για τις οποίες συντρέχουν δυνατότητες λειτουργίας τους στην
κοινότητα, με κριτήριο ότι θα συμβάλουν στην καλύτερη εξυπηρέτηση των
δημοτών και στην ανάπτυξη της περιοχής,
β) την αξιοποίηση των
ακινήτων του δήμου, που βρίσκονται στην κοινότητα, την κάθε μορφής
εκμίσθωση ή παραχώρηση εκτάσεων εντός των ορίων αυτής, καθώς και την
εκποίηση, εκμίσθωση, δωρεάν παραχώρηση χρήσης, ανταλλαγή και δωρεά,
περιουσιακών εν γένει στοιχείων του δήμου που βρίσκονται στα όρια της
κοινότητας.
γ) την πολεοδομική ανάπτυξη και ανάπλαση της περιοχής,
δ)
τη συντήρηση των δημοτικών και αγροτικών οδών, τη συντήρηση,
καθαριότητα και λειτουργία των πλατειών, δημοτικών αλσών, κήπων,
υπαίθριων χώρων αναψυχής και γενικά όλων των κοινόχρηστων και κοινωφελών
χώρων της περιοχής της κοινότητας, ε) την κυκλοφορία και τη συγκοινωνία
της περιοχής της κοινότητας,
στ) την προστασία του φυσικού και
πολιτιστικού περιβάλλοντος, την αναβάθμιση της αισθητικής περιοχών,
καθώς και για την καθαριότητα αυτών,
ζ) την προστασία της δημόσιας υγείας και την προστασία των κατοίκων από την ηχορρύπανση,
η)
την περισυλλογή και εν γένει τη μέριμνα για τα αδέσποτα ζώα, θ) τη
διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων και γενικότερα την ανάπτυξη της
περιοχής της κοινότητας σε πολιτιστικά, πνευματικά και κοινωνικά θέματα,
ι)
τη μέριμνα για την υγεία, την πρόνοια και την παροχή κοινωνικών
υπηρεσιών και γενικά τη φροντίδα ώστε η λειτουργία και ανάπτυξη της
περιοχής της κοινότητας, να αποβλέπει στην καλύτερη εξυπηρέτηση των
κατοίκων της,
ια) την εύρυθμη λειτουργία των δημοτικών ιδρυμάτων,
δημοτικών νομικών προσώπων, εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, δημοτικών
επιχειρήσεων και γενικότερα των παρεχόμενων υπηρεσιών στην περιφέρεια
της κοινότητας,
ιβ) την τροποποίηση των ορίων της κοινότητας,
ιγ)
την εξέταση γενικών ή ειδικών προβλημάτων που αφορούν τους κατοίκους
και την περιφέρεια της κοινότητας, ιδίως αστέγων και ευπαθών ομάδων του
πληθυσμού της περιοχής της,
ιδ) την αξιοποίηση των τοπικών πόρων της περιοχής της κοινότητας.
Τα
συμβούλια των κοινοτήτων άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων ασκούν και
τις αρμοδιότητες του προέδρου των κοινοτήτων έως και τριακοσίων (300)
κατοίκων, που προβλέπονται στo άρθρο 82 του παρόντος.
Άρθρο 85
Δημοσίευση – εκτελεστότητα αποφάσεων οργάνων διοίκησης κοινοτήτων
Στο ν. 3852/2010 προτίθεται άρθρο 83Α ως εξής:
«Δημοσίευση εκτελεστότητα αποφάσεων οργάνων διοίκησης κοινοτήτων
Άρθρο 85
Δημοσίευση – εκτελεστότητα αποφάσεων οργάνων διοίκησης κοινοτήτων
Στο ν. 3852/2010 προτίθεται άρθρο 83Α ως εξής:
«Δημοσίευση εκτελεστότητα αποφάσεων οργάνων διοίκησης κοινοτήτων
Οι
αποφάσεις των προέδρων των κοινοτήτων με πληθυσμό έως τριακοσίων (300)
κατοίκων και οι αποφάσεις των συμβουλίων των κοινοτήτων με πληθυσμό
μεγαλύτερο των τριακοσίων (300) κατοίκων δημοσιεύονται, σύμφωνα με τις
διατάξεις για τη δημοσίευση των αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου.
Οι αποφάσεις των οργάνων διοίκησης των κοινοτήτων, εκτός από τις γνωμοδοτικές, είναι εκτελεστές από τη δημοσίευσή τους.
Οι
εκτελεστές αποφάσεις των οργάνων διοίκησης των κοινοτήτων προσβάλλονται
με ειδική διοικητική προσφυγή, ενώπιον του Επόπτη ΟΤΑ, σύμφωνα με το
άρθρο 227».
Άρθρο 86
Γενικές διατάξεις για τη λειτουργία των κοινοτήτων – Αντικατάσταση άρθρου 84 του ν. 3852/2010
Το άρθρο 84 του ν. 3852/2010, αντικαθίσταται ως εξής:
«Γενικές διατάξεις για τη λειτουργία των κοινοτήτων
Άρθρο 86
Γενικές διατάξεις για τη λειτουργία των κοινοτήτων – Αντικατάσταση άρθρου 84 του ν. 3852/2010
Το άρθρο 84 του ν. 3852/2010, αντικαθίσταται ως εξής:
«Γενικές διατάξεις για τη λειτουργία των κοινοτήτων
Ο
δήμαρχος, με απόφαση του, που δημοσιεύεται σε μία (1) τουλάχιστον
ημερήσια ή εβδομαδιαία εφημερίδα και αναρτάται στην ιστοσελίδα του
δήμου, μπορεί να μεταβιβάζει αρμοδιότητές του στους προέδρους ή τα
συμβούλια κοινοτήτων.
Το δημοτικό συμβούλιο με απόφαση, που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία
του συνόλου των μελών του, μπορεί να μεταβιβάζει συγκεκριμένες
αρμοδιότητες του στους προέδρους ή στα συμβούλια των κοινοτήτων. Η
απόφαση αυτή δημοσιεύεται σε μία (1) τουλάχιστον ημερήσια ή εβδομαδιαία
εφημερίδα, και αναρτάται στην ιστοσελίδα του δήμου. Οι αρμοδιότητες
αυτές ασκούνται μέσα στα όρια της οικείας κοινότητας.
Δεν επιτρέπεται η μεταβίβαση των ακόλουθων αρμοδιοτήτων:
α) η έκδοση κανονιστικών πράξεων,
β) η επιβολή φόρων, τελών και δικαιωμάτων,
γ) η σύναψη δανείων,
δ)
η σύσταση και λειτουργία δημοτικών ιδρυμάτων και λοιπών δημοτικών
νομικών προσώπων, καθώς και η εκλογή των μελών των συλλογικών οργάνων
που τα διοικούν και
ε) οι αποφάσεις που κατά ειδικές διατάξεις λαμβάνονται με ειδική πλειοψηφία των μελών του δημοτικού συμβουλίου.
Η απόφαση αυτή αναρτάται στην ιστοσελίδα του δήμου και δημοσιεύεται σε μία (1) τουλάχιστον εφημερίδα του νομού.
Αν
για οποιονδήποτε λόγο ο πρόεδρος ή το συμβούλιο της κοινότητας δεν
ασκεί τις αρμοδιότητές του, τις ασκεί ο δήμος με τα αρμόδια όργανα του.
Σχετική διαπιστωτική πράξη εκδίδει το δημοτικό συμβούλιο, μετά από
σχετική εισήγηση του δημάρχου ή του τυχόν κατά τόπο αρμόδιου ορισμένου αντιδημάρχου.
Με απόφαση του δημάρχου, μετά από εισήγηση της εκτελεστικής επιτροπής,
ορίζονται υπάλληλοι του δήμου για τη γραμματειακή εξυπηρέτηση των
οργάνων των κοινοτήτων, για τη στελέχωση των υπηρεσιών του δήμου που
εδρεύουν σε κοινότητες, καθώς και για την παροχή «διοικητικής βοήθειας»
των κατοίκων και διατίθενται κατάλληλοι χώροι και εξοπλισμός για τις
ανάγκες των κοινοτήτων».
Άρθρο 87
Συνέλευση κατοίκων κοινότητας – Αντικατάσταση άρθρου 85 του ν. 3852/2010
Το άρθρο 85 του ν. 3852/2010, αντικαθίσταται ως εξής:
«Συνέλευση κατοίκων κοινότητας
Με ευθύνη του προέδρου ή του συμβουλίου κοινότητας, σε συνεργασία με τον τυχόν ορισμένο κατά τόπο αρμόδιο αντιδήμαρχο, καλούνται οι κάτοικοι και οι φορείς της κοινότητας, τουλάχιστον μια φορά κατ` έτος σε συνέλευση, και προτείνουν στα αρμόδια όργανα του δήμου, ανάλογα με το χαρακτήρα των αναγκών των κατοίκων της κοινότητας και τις προτεραιότητες για την τοπική
ανάπτυξη, τις δράσεις που πρέπει να αναλάβει ο δήμος ιδίως ως προς:
α) την παροχή κοινωνικών ή άλλων υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση των κατοίκων της περιοχής τους,
β) τη λήψη μέτρων για την προστασία των ηλικιωμένων και των παιδιών στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής του δήμου,
γ) τα έργα που πρέπει να εκτελεστούν στην κοινότητα,
δ) την παροχή υπηρεσιών για την τουριστική αξιοποίηση και προβολή της κοινότητας,
ε) την εφαρμογή πολιτιστικών, ψυχαγωγικών και αθλητικών προγραμμάτων και
στ) κάθε άλλο θέμα που αφορά την κοινότητα.
Για την ανωτέρω διαδικασία τηρούνται πρακτικά από υπάλληλο του δήμου, τα οποία αποστέλλονται με ευθύνη του προέδρου ή του συμβουλίου κοινότητας στον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου, προς περαιτέρω διανομή στα μέλη του.
Σε κοινότητες άνω των 2000 κατοίκων, οι συνελεύσεις των κατοίκων μπορεί να γίνονται και ανά συνοικία, ενορία ή άλλη πρόσφορη υποδιαίρεση».
Άρθρο 88
Υλοποίηση αποφάσεων προέδρου ή συμβουλίου κοινότητας – Αντικατάσταση άρθρου 87 του ν. 3852/2010
Το άρθρο 87 του ν. 3852/2010, αντικαθίσταται ως εξής:
«Διαδικασία υλοποίησης αποφάσεων προέδρου ή συμβουλίου κοινότητας
Οι αποφάσεις των οργάνων των κοινοτήτων με τις οποίες διατυπώνονται οι προτάσεις για τα θέματα της αρμοδιότητας τους, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 82, 83 και 84, διαβιβάζονται στον δήμαρχο μέσα σε προθεσμία οκτώ (8) ημερών από τη λήψη τους. Ο δήμαρχος φροντίζει να τεθούν αμέσως υπόψη των αρμόδιων οργάνων του δήμου τα οποία οφείλουν να τις μελετήσουν και να ενημερώσουν σχετικά για κάθε θέμα το αρμόδιο όργανο της κοινότητας μέσα σε ένα (1) μήνα.
Άρθρο 87
Συνέλευση κατοίκων κοινότητας – Αντικατάσταση άρθρου 85 του ν. 3852/2010
Το άρθρο 85 του ν. 3852/2010, αντικαθίσταται ως εξής:
«Συνέλευση κατοίκων κοινότητας
Με ευθύνη του προέδρου ή του συμβουλίου κοινότητας, σε συνεργασία με τον τυχόν ορισμένο κατά τόπο αρμόδιο αντιδήμαρχο, καλούνται οι κάτοικοι και οι φορείς της κοινότητας, τουλάχιστον μια φορά κατ` έτος σε συνέλευση, και προτείνουν στα αρμόδια όργανα του δήμου, ανάλογα με το χαρακτήρα των αναγκών των κατοίκων της κοινότητας και τις προτεραιότητες για την τοπική
ανάπτυξη, τις δράσεις που πρέπει να αναλάβει ο δήμος ιδίως ως προς:
α) την παροχή κοινωνικών ή άλλων υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση των κατοίκων της περιοχής τους,
β) τη λήψη μέτρων για την προστασία των ηλικιωμένων και των παιδιών στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής του δήμου,
γ) τα έργα που πρέπει να εκτελεστούν στην κοινότητα,
δ) την παροχή υπηρεσιών για την τουριστική αξιοποίηση και προβολή της κοινότητας,
ε) την εφαρμογή πολιτιστικών, ψυχαγωγικών και αθλητικών προγραμμάτων και
στ) κάθε άλλο θέμα που αφορά την κοινότητα.
Για την ανωτέρω διαδικασία τηρούνται πρακτικά από υπάλληλο του δήμου, τα οποία αποστέλλονται με ευθύνη του προέδρου ή του συμβουλίου κοινότητας στον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου, προς περαιτέρω διανομή στα μέλη του.
Σε κοινότητες άνω των 2000 κατοίκων, οι συνελεύσεις των κατοίκων μπορεί να γίνονται και ανά συνοικία, ενορία ή άλλη πρόσφορη υποδιαίρεση».
Άρθρο 88
Υλοποίηση αποφάσεων προέδρου ή συμβουλίου κοινότητας – Αντικατάσταση άρθρου 87 του ν. 3852/2010
Το άρθρο 87 του ν. 3852/2010, αντικαθίσταται ως εξής:
«Διαδικασία υλοποίησης αποφάσεων προέδρου ή συμβουλίου κοινότητας
Οι αποφάσεις των οργάνων των κοινοτήτων με τις οποίες διατυπώνονται οι προτάσεις για τα θέματα της αρμοδιότητας τους, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 82, 83 και 84, διαβιβάζονται στον δήμαρχο μέσα σε προθεσμία οκτώ (8) ημερών από τη λήψη τους. Ο δήμαρχος φροντίζει να τεθούν αμέσως υπόψη των αρμόδιων οργάνων του δήμου τα οποία οφείλουν να τις μελετήσουν και να ενημερώσουν σχετικά για κάθε θέμα το αρμόδιο όργανο της κοινότητας μέσα σε ένα (1) μήνα.
Τα αρμόδια όργανα του δήμου μπορούν:
α) να επιστρέψουν την απόφαση του οργάνου της κοινότητας με παρατηρήσεις για επανεξέταση τυχόν του θέματος,
β) να την παραπέμψουν στο δημοτικό συμβούλιο,
γ) να τη διαβιβάσουν στις αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου για να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες.
Σε
κάθε περίπτωση τα αρμόδια όργανα του δήμου οφείλουν να ενημερώνουν τον
πρόεδρο της κοινότητας ή του συμβουλίου κοινότητας, για τα μέτρα που
λαμβάνονται για την προώθηση των θεμάτων που περιλαμβάνονται στις
αποφάσεις των οργάνων της κοινότητας.
Ο πρόεδρος του συμβουλίου
κοινότητας στον οποίον κοινοποιούνται όλες οι ενέργειες, πράξεις και
παρατηρήσεις των οργάνων και υπηρεσιών του δήμου που αναφέρονται στις
αποφάσεις του συμβουλίου της κοινότητας, υποχρεούται να ενημερώνει
αμέσως το συμβούλιο.
Στους προέδρους και στα συμβούλια των κοινοτήτων αποστέλλεται αντίγραφο της ημερήσιας διάταξης του δημοτικού συμβουλίου και των αποφάσεων αυτού και των άλλων συλλογικών οργάνων του δήμου».
Άρθρο 89
Σύγκληση του συμβουλίου κοινότητας – Αντικατάσταση άρθρου 88 του ν. 3852/2010
Το άρθρο 88 του ν. 3852/2010, αντικαθίσταται ως εξής :
«Σύγκληση του συμβουλίου κοινότητας
Άρθρο 89
Σύγκληση του συμβουλίου κοινότητας – Αντικατάσταση άρθρου 88 του ν. 3852/2010
Το άρθρο 88 του ν. 3852/2010, αντικαθίσταται ως εξής :
«Σύγκληση του συμβουλίου κοινότητας
Το συμβούλιο της κοινότητας συνεδριάζει ύστερα από πρόσκληση του προέδρου του υποχρεωτικά τουλάχιστον μία (1) φορά το μήνα, καθώς και όταν το απαιτούν οι υποθέσεις της κοινότητας.
Ο πρόεδρος καλεί το συμβούλιο σε συνεδρίαση με γραπτή πρόσκληση ή
ηλεκτρονικά, στην οποία αναφέρονται τα θέματα της ημερήσιας διάταξης. Η
πρόσκληση δημοσιεύεται στο γραφείο της κοινότητας, και επιδίδεται στους
συμβούλους τρεις (3) τουλάχιστον πλήρεις ημέρες πριν από την ημέρα που
ορίζεται για τη συνεδρίαση.
Σε κατεπείγουσες περιπτώσεις, η
πρόσκληση αυτή μπορεί να επιδοθεί την ημέρα της συνεδρίασης. Στην
πρόσκληση πρέπει να αναφέρεται για ποιο λόγο η συνεδρίαση είναι
κατεπείγουσα. Πριν από τη συζήτηση το συμβούλιο αποφαίνεται για το
κατεπείγον των θεμάτων.
Ο πρόεδρος καλεί το συμβούλιο, ύστερα από
γραπτό αίτημα του ενός τρίτου (1/3) τουλάχιστον των μελών του. Στην
αίτηση αναφέρονται τα θέματα που θα συζητηθούν. Εάν ο πρόεδρος δεν
συγκαλέσει το συμβούλιο το αργότερο μέσα σε δέκα (10) ημέρες από την
παραλαβή της αίτησης, το συμβούλιο συνέρχεται με πρόσκληση των μελών του
που υπέβαλαν την αίτηση.
Ο πρόεδρος του συμβουλίου καλεί το
συμβούλιο ύστερα από γραπτή αίτηση εκατό (100), τουλάχιστον, κατοίκων
της κοινότητας. Στην αίτηση αναφέρονται τα θέματα που θα συζητηθούν. Εάν
ο πρόεδρος δεν συγκαλέσει το συμβούλιο το αργότερο μέσα σε δέκα (10)
ημέρες από την παραλαβή της αίτησης, το συμβούλιο συνέρχεται με
πρόσκληση του συμβούλου που αναδείχθηκε πρώτος σε σταυρούς και, επί
ισοψηφίας, εκείνου που αναγράφεται πρώτος στην απόφαση ανακήρυξης.
Αν
ο πρόεδρος του συμβουλίου της κοινότητας παραλείπει αδικαιολόγητα επί
δύο (2) συνεχείς μήνες ή δύο (2) συνεχείς φορές κατά τις διατάξεις των
παρ. 1 έως και 5 να συγκαλέσει το συμβούλιο, μπορεί να τεθεί σε αργία
και, σε περίπτωση υποτροπής, να τιμωρηθεί με την ποινή της έκπτωσης από
το αξίωμα κατά την προβλεπόμενη πειθαρχική διαδικασία, σύμφωνα με το
άρθρο 234».
Άρθρο 90
Λειτουργία συμβουλίου κοινότητας – Αντικατάσταση άρθρου 89 του ν. 3852/2010
Το άρθρο 89 του ν. 3852/2010, αντικαθίσταται ως εξής:
«Τόπος συνεδρίασης, απαρτία και λήψη αποφάσεων του συμβουλίου της κοινότητας
Άρθρο 90
Λειτουργία συμβουλίου κοινότητας – Αντικατάσταση άρθρου 89 του ν. 3852/2010
Το άρθρο 89 του ν. 3852/2010, αντικαθίσταται ως εξής:
«Τόπος συνεδρίασης, απαρτία και λήψη αποφάσεων του συμβουλίου της κοινότητας
Οι
συνεδριάσεις του συμβουλίου της κοινότητας είναι δημόσιες και γίνονται
στο γραφείο αυτής υπό την προεδρία του προέδρου του συμβουλίου.
Το συμβούλιο έχει απαρτία όταν είναι παρόντα τα δύο τρίτα (2/3) των μελών του.
Το
συμβούλιο λαμβάνει τις αποφάσεις του με την απόλυτη πλειοψηφία των
παρόντων, αν δεν υπάρχει άλλη διάταξη που ορίζει διαφορετικά.
Αν
κάποιο μέλος του συμβουλίου αρνηθεί ψήφο ή δώσει λευκή ψήφο, λογίζεται
ως παρόν κατά τη συνεδρίαση, μόνο για το σχηματισμό της απαρτίας. Τόσο η
άρνηση ψήφου, όσο και η λευκή ψήφος δεν υπολογίζονται στην καταμέτρηση
θετικών και αρνητικών ψήφων.
Τα μέλη του συμβουλίου της κοινότητας
που ήταν παρόντα κατά την έναρξη της συνεδρίασης και με την παρουσία
τους υπήρξε απαρτία, και αν ακόμη αποχωρήσουν, λογίζονται, ως παρόντα
μέχρι το τέλος της συνεδρίασης. Ο κανόνας αυτός εφαρμόζεται όχι μόνο για
τη συζήτηση κάθε συγκεκριμένου θέματος αλλά και για ολόκληρη
συνεδρίαση. Στην περίπτωση αυτή, για τη λήψη απόφασης επί κάθε
συγκεκριμένου θέματος, η απαιτούμενη πλειοψηφία δεν υπολογίζεται επί των
πραγματικά παρόντων μελών κατά την ψηφοφορία, αλλά βάσει του αριθμού
των μελών που απαιτούνται για την απαρτία.
Οι διατάξεις που
αναφέρονται στο κώλυμα συμμετοχής δημοτικού συμβούλου στη συνεδρίαση του
συμβουλίου εφαρμόζονται και για τους συμβούλους της κοινότητας».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου