Μετρώντας 8 χρόνια μνημονιακών περιορισμών, η ψήφιση του κρατικού προϋπολογισμού αποτελεί ιστορική στιγμή, δίνοντας το σήμα για την απομάκρυνση από τις πολιτικές της σκληρής λιτότητας. Τη χρονιά που έρχεται, με μια σειρά από στοχευμένες παρεμβάσεις με σαφές κοινωνικό πρόσημο, δίδεται χώρος στην ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, την υποστήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης, την περαιτέρω ανασυγκρότηση του κοινωνικού κράτους και του συστήματος Κοινωνικής Προστασίας, η οποία με αγωνιώδη προσπάθεια ξεκίνησε το 2015.
Ο μακρύς χειμώνας που προηγήθηκε, έπληξε βάναυσα τον κόσμο της εργασίας, κατακρήμνισε τη μεσαία τάξη, οδήγησε σημαντικό μέρος του πνευματικού μας κεφαλαίου σε «νέες πατρίδες» και καλλιέργησε πρόσφορο έδαφος για την ανάδυση μιας ιδεολογίας που προτάσσει το μίσος και τον εθνικό διχασμό· μια ιδεολογία που πλέον εγκολπώνεται ακόμη και σε κοινοβουλευτικούς χώρους του πάλαι ποτέ δημοκρατικού τόξου.
Από αυτήν την επίθεση δεν θα μπορούσε να μείνει αλώβητη και η Εκπαίδευση: οι κρατικές δαπάνες μειώθηκαν κατά 34%, οι μισθοί των εκπαιδευτικών μειώθηκαν και οι προσλήψεις πάγωσαν για περίπου μια δεκαετία, ενώ παράλληλα περισσότεροι από 30.000 εκπαιδευτικοί συνταξιοδοτήθηκαν. Τα Πανεπιστήμια και τα Ερευνητικά Κέντρα υποχρηματοδοτήθηκαν και υπονομεύτηκαν, στον βωμό της νεοφιλελεύθερης επιταγής για επέλαση του ιδιωτικού τομέα.
Όμως για την κυβέρνησή μας η ουσιαστική στήριξη του κοινωνικού κράτους γενικά και της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης ειδικά αποτέλεσε προτεραιότητα εξ αρχής, συνιστώντας πυρηνικό στοιχείο της πολιτικής μας, ήδη από τον καιρό που βρισκόμασταν στην αντιπολίτευση. Ετσι, η συνεχής μείωση των εκπαιδευτικών δαπανών, που ξεκίνησε το 2011, σταμάτησε με τον προϋπολογισμό του 2016.
Στη συνέχεια, με τον προϋπολογισμό του 2017 αυξήθηκαν οι δημόσιες δαπάνες στο 2,85% επί του ΑΕΠ (το οποίο βεβαίως απέχει του ευρωπαϊκού μέσου όρου των δαπανών που είναι 4,7% του ΑΕΠ).
Κορυφαία θέση στην ατζέντα της κυβέρνησης έλαβε από την πρώτη στιγμή και η ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ), με στόχο την πρόσβαση, την εκπαίδευση, την ισότιμη μεταχείριση και την ενσωμάτωση –στο μέτρο του δυνατού– των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Τα τελευταία 3 χρόνια ιδρύσαμε 570 νέα Τμήματα Ενταξης, αγγίζοντας συνολικά τα 3.710, και ιδρύσαμε 40 Σχολικές Μονάδες ΕΑΕ, ενώ φροντίσαμε για την ασφαλή μεταφορά των μαθητών. Ταυτόχρονα, παρατηρήσαμε ότι καταγράφεται σημαντική αύξηση του μαθητικού πληθυσμού που χρήζει υπηρεσιών ΕΑΕ.
Με βάση τα περσινά στοιχεία, 95.000 παιδιά φοιτούν στο Γενικό Σχολείο και 11.000 στις Σχολικές Μονάδες ΕΑΕ, δηλαδή, 106.000 μαθητές/τριες. Την ίδια στιγμή, ο αριθμός του μόνιμου προσωπικού στην ΕΑΕ αγγίζει μόλις τους 3.536. Επιπλέον, από τους 30.000 αναπληρωτές που προσελήφθησαν φέτος, περίπου 16.000, μέχρι στιγμής, αξιοποιούνται για να καλύψουν τις ανάγκες της ΕΑΕ.
Συνεπώς, η συμπερίληψη στον προϋπολογισμό της πρόσληψης 4.500 εκπαιδευτικών, Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού και Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού, αποτελεί νευραλγικής σημασίας παρέμβαση για την ουσιαστική ενίσχυση της ΕΑΕ. Ενδεικτικά αναφέρω ότι κατά το σχολικό έτος 2014-15, είχαν γίνει μόλις 6.308 προσλήψεις, ενώ για το σχολικό έτος 2018-19 έχουμε μέχρι στιγμής προχωρήσει σε 15.802.
Στην Παράλληλη Στήριξη, δε, το σχολικό έτος 2014-15 είχαν πραγματοποιηθεί μόλις 4.296 προσλήψεις, ενώ για την τρέχουσα χρονιά έχουμε φτάσει τις 7.599. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι η περαιτέρω ενίσχυση σε προσωπικό θα προκύψει και από τη δεδομένη για την κυβέρνησή μας επαναφορά του κανόνα 1:1 (δηλαδή 1 αποχώρηση - 1 πρόσληψη), τη στιγμή που η Ν.Δ. επιμένει να μιλάει για επαναφορά του 1:5.
Επιπρόσθετα, προχωρήσαμε σε πλήθος σημαντικών μεταρρυθμίσεων, όπως η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τη βέλτιστη διακυβέρνηση του συστήματος, με ίδρυση 9 επιπλέον ΚΕΔΥ (πρώην ΚΕΣΥ) και την αύξηση του προσωπικού τους σε 1.067. Συμπληρωματικά, προχωρήσαμε στην αλλαγή των προγραμμάτων σπουδών, την επέκταση των ωρολογίων προγραμμάτων και τη θέσπιση ολοήμερης λειτουργίας, αλλά και τη θεσμοθέτηση ενός νέου τύπου σχολείου, το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο και Λύκειο, με επαγγελματικά δικαιώματα αντίστοιχα των Επαγγελματικών Λυκείων.
Στη νέα στοχοθεσία μας για την ΕΑΕ προγραμματίζουμε την «πρώιμη παρέμβαση» στο πλαίσιο της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης και τη διαμόρφωση νέων δομών μεταγυμνασιακής υποστήριξης ατόμων με σοβαρές αναπηρίες, σε συνεργασία με άλλα υπουργεία.
Βασικό μας μέλημα είναι να σταθεροποιήσουμε το εκπαιδευτικό σύστημα στο σύνολό του, να το αποκαταστήσουμε και επιτέλους να συζητήσουμε για τις ποιότητες της εκπαίδευσης. Και οι ποιότητες αυτές μπορούν να ευδοκιμήσουν αποκλειστικά και μόνο υπό το πρίσμα της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης για όλες και για όλους. Στην κατεύθυνση αυτή συνεχίζουμε, σε διαρκή διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα, τον στυλοβάτη του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Συντάκτης: Μερόπη Τζούφη - υφυπουργός Παιδείας
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου