Απάντηση στις αντιδράσεις που προκλήθηκαν αναφορικά με την υπουργική απόφαση για τη μεταφορά ακινήτων -στα οποία συμπεριλαμβάνονται μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι- στην ΕΤΑΔ για την επιτυχή ολοκλήρωση της δ' αξιολόγησης δίνει με ανακοίνωσή του το υπουργείο Πολιτισμού.
«Με αφορμή δημοσιεύματα που αναφέρονται στο θέμα της δήθεν παραχώρησης μνημείων και ακινήτων του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού προς την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου, το ΥΠΠΟΑ διευκρινίζει σε ανακοίνωση του ότι η σχετική υπουργική απόφαση του υπουργού Οικονομικών (ΥΠΟΙΚ 0004586 ΕΞ 2018-ΦΕΚ Β΄2320/2018) και η παρ. 4 του άρθρου 196 του ν.4389/2016, διασφαλίζουν ότι τα ακίνητα αρχαιολογικού ενδιαφέροντος δεν παραχωρούνται στην ΕΤΑΔ Α.Ε.», αναφέρει το υπουργείο και συνεχίζει:
«Επιπλέον, διευκρινίζεται ότι για τα ακίνητα αρχαιολογικού ενδιαφέροντος δεν τυγχάνει εφαρμογής η παράγραφος 5 του άρθρου 196 του ν.4389/2016 σχετικά με τη διατήρηση του καθεστώτος διαχείρισης από την ΕΤΑΔ, γιατί αυτή αφορά αποκλειστικά σε ακίνητα τα οποία ήδη διαχειριζόταν η ΕΤΑΔ πριν από την ψήφιση του συγκεκριμένου νόμου.
»Τα μνημεία, τα μουσεία, οι αρχαιολογικοί χώροι, οι ιστορικοί τόποι, η πολιτιστική κληρονομιά εν γένει δεν παραχωρούνται και δεν υπάγονται σε καθεστώς συναλλαγής. Στο πλαίσιο αυτό, η διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς αποτελεί αποκλειστική και αδιαπραγμάτευτη αρμοδιότητα του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού».
Ανακοίνωση εξέδωσε και το υπουργείο Οικονομικών, στην οποία σημειώνει ότι η μεταφορά των ακινήτων γίνεται κατόπιν εισήγησης από την ΕΕΣΥΠ. Για τον σκοπό αυτό η ΕΕΣΥΠ ανέλυσε τα στοιχεία ακινήτων του Δημοσίου από τις διαθέσιμες βάσεις (συμπεριλαμβανομένου και του Κτηματολογίου) και υπέβαλε τη σχετική εισήγηση στο υπουργείο Οικονομικών, βάσει της οποίας εκδόθηκε η σχετική υπουργική απόφαση.
Τα ακίνητα μεταφέρονται αφού πρώτα γίνουν οι απαραίτητοι έλεγχοι για να διασφαλιστεί ποια από αυτά τα ακίνητα δεν είναι δυνατόν να μεταβιβαστούν στην ΕΤΑΔ. Το ΥΠ.ΟΙΚ. διευκρινίζει ακόμα πως τα ακίνητα στα οποία γίνεται αναφορά είναι αυτά που βρίσκονται στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου με τη στενή έννοια.
Τα ακίνητα που εξαιρούντα, σύμφωνα με το άρθρο 196 του ν. 4389/2016, είναι αιγιαλοί, παραλίες και παρόχθιες εκτάσεις, υδρότοποι, περιοχές Ramsar, περιοχές Natura, αρχαιολογικοί χώροι, αμιγώς δασικές εκτάσεις, και λοιπά πράγματα εκτός συναλλαγής (όπως πλατείες, πεζοδρόμια, δρόμοι, γιαλοί, λιμάνια, όρμοι, λίμνες κ.λπ., καθώς και όλα τα κοινόχρηστα, δηλαδή όλα όσα είναι προορισμένα για την εξυπηρέτηση δημόσιων, δημοτικών, κοινοτικών ή θρησκευτικών σκοπών).
Το υπουργείο ξεκαθαρίζει ότι καμία μεταφορά ακινήτου δεν συντελείται εάν συντρέχει περίπτωση της παρ. 4 του άρθρου 196 του ν.4389/2016 και τονίζει ότι «Οοτιδήποτε άλλο διακινείται ή τάχα "αποκαλύπτεται" ουδεμία σχέση έχει με την πραγματικότητα».
Είχε προηγηθεί η οργισμένη αντίδραση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ), ο οποίος υπογράμμιζε σε επιστολή του ότι τα μνημεία προστατεύονται από το Σύνταγμα και αποτελούν de facto ακίνητη περιουσία του Δημοσίου, εκτός κάθε συναλλαγής.
Οι αρχαιολόγοι τονίζουν ότι η εξαίρεση από τον νόμο των μνημείων και αρχαιολογικών χώρων αποτελεί προσχηματική δικαιολογία δεδομένου ότι αναιρείται από την αμέσως επόμενη παράγραφο, την παράγραφο 5 του ίδιου άρθρου, σύμφωνα με την οποία τα εξαιρούμενα ακίνητα παραμένουν στη διαχείριση της ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε., μάλιστα με την «επιφύλαξη υφιστάμενου δικαιώματος οποιουδήποτε νομικού προσώπου εκτός του Ελληνικού Δημοσίου». Η νομή, χρήση και διαχείριση λοιπόν των σημαντικότερων μνημείων των Χανίων δεν θα ανήκει στο Υπουργείο Πολιτισμού και τις Περιφερειακές Υπηρεσίες του, κατά παράβαση του πνεύματος του άρθρου 24 του Συντάγματος.
Ο Σύλλογος Αρχαιολόγων καταλήγει ότι η απαράδεκτη αυτή ενέργεια, αν και συντελείται σε καιρό ειρήνης, μπορεί να παραλληλιστεί μόνο με τους βανδαλισμούς μνημείων και τη λεηλασία αρχαιοτήτων στα πέτρινα χρόνια της κατοχής ή τις αρπαγές αρχαιοτήτων κατά τον 19ο αιώνα.
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου