Πέμπτη 27 Σεπτεμβρίου 2018

Καυτές τιμές για το πετρέλαιο θέρμανσης

Το θέμα της μεγάλης φορολογικής επιβάρυνσης των καυσίμων επανέρχεται και φέτος εν όψει της έναρξης διανομής του πετρελαίου θέρμανσης στα μέσα Οκτωβρίου και υπό τον φόβο της αύξησης των διεθνών τιμών λόγω των επικείμενων κυρώσεων των ΗΠΑ σε βάρος του Ιραν.
Όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, τον Απρίλιο του 2018 η τιμή plats (η χονδρική τιμή που προμηθεύονται τα διυλιστήρια) ήταν 655 δολάρια ανά μετρικό τόνο και σήμερα έχει φτάσει τα 700 δολάρια.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις εκπροσώπων της αγοράς καυσίμων, οι τιμές στο πετρέλαιο θέρμανσης, με βάση τα σημερινά δεδομένα, θα είναι αυξημένες κατά περίπου 5% σε σχέση με τον Απρίλιο όταν έληξε η περίοδος διανομής.
Ειδικότερα η τιμή σήμερα θα καθοριζόταν κοντά στο 1,13-1,14 ευρώ/λίτρο, όταν στις 30 Απριλίου του 2018 ήταν κοντά στο 1,08 ευρώ/λίτρο.
Ωστόσο αυτές οι τιμές-εκτιμήσεις αφορούν τα μεγάλα αστικά κέντρα (κυρίως Αθήνα και Θεσσαλονίκη), καθώς στα νησιά και τις απομακρυσμένες περιοχές οι κάτοικοι πρέπει να υπολογίσουν ένα «καπέλο» 10%-15% λόγω του μεταφορικού κόστους.
Ειδικότερα για τα νησιά φέτος αναμένεται μικρότερη επιβάρυνση, καθώς το μεταφορικό ισοδύναμο που θα εφαρμοστεί μέχρι τις 31/12/2018 σε 49 νησιά (στα υπόλοιπα το 2019) θα αφορά και τη μεταφορά καυσίμων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τις αμέσως επόμενες μέρες τα υπουργεία Οικονομίας, Οικονομικών και Ναυτιλίας θα καταθέσουν τροπολογία και στη συνέχεια Κοινή Υπουργική Απόφαση όπου θα καθορίζονται οι λεπτομέρειες.
Καλά πληροφορημένες πηγές ανέφεραν στην «Εφ.Συν.» ότι θα υπάρχει ένα βασικό χρηματικό ποσό ανά κυβικό τόνο και θα προσαυξάνεται ανάλογα με το μέγεθος του νησιού, τον αριθμό πρατηρίων και των εγκαταστάσεων αποθήκευσης καυσίμων σε κάθε νησί.
Σημειώνεται ότι από το 2015 έχει σταματήσει η επιδότηση του κόστους μεταφοράς -μέσω ειδικού λογαριασμού που είχε προβλεφθεί από το 2002 με τον νόμο 3054- στα νησιά και στις παραμεθόριες περιοχές.
Στον ειδικό λογαριασμό συνέχισαν ωστόσο να εισρέουν χρήματα, καθώς οι εταιρείες εξακολούθησαν να καταβάλλουν εισφορά-τέλος 1,2% υπέρ αυτού, που με τον νόμο 4336 το 2015 πέρασε «υπέρ Δημοσίου».
Σε κάθε περίπτωση αυτό που ισχύει σε όλη την επικράτεια είναι ότι το 44,6% της τελικής τιμής αφορά τη χονδρική που αγοράζουν τα διυλιστήρια, το κόστος διύλισης και επεξεργασίας, το 46,2% φόρους και το 9,2% το κέρδος των εταιρειών, των πρατηριούχων και το κόστος μεταφοράς.
Όπως σημείωνε στέλεχος της αγοράς πετρελαιοειδών, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης για το πετρέλαιο θέρμανσης από 230 ευρώ/1.000 λίτρα το 2014 εκτινάχθηκε στα 280 ευρώ το 2016.
«Ακόμα και αν αύριο μηδενίζαμε το κέρδος σε όλη την αλυσίδα, το όφελος για τον καταναλωτή θα ήταν μηδαμινό» τονίζουν παράγοντες της αγοράς.
 
Συντάκτης: Αρτεμις Σπηλιώτη
Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: