Αρχικά το κάπνιζαν στους τεκέδες της Αθήνας, όπου ακούγονταν τα «απαγορευμένα», χασικλίδικα ρεμπέτικα του Μεσοπολέμου. Μετά έγινε το «σήμα κατατεθέν» της γενιάς των χίπις, που «έφερνε την ηρεμία, την αγάπη και προωθούσε την συλλογικότητα». Για το πιο συντηρητικό κομμάτι της κοινωνίας υπήρξε πάντα ένα ναρκωτικό που διαφθείρει και αποπλανεί την νεολαία και ανοίγει την πόρτα στις πιο «σκληρές» ουσίες. Ομολογουμένως η κάνναβη είναι εδώ και δεκαετίες ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα φυτά. Πολλοί επισημαίνουν τις θεραπευτικές ιδιότητες του, ενώ άλλοι μιλούν για τις σοβαρές επιπτώσεις του στον οργανισμό, ενώ είναι συχνός και ο στιγματισμός των χρηστών.
Τα τελευταία χρόνια έρευνες και στοιχεία από διεθνείς οργανισμούς ανέδειξαν τη λάθος προσέγγιση στο ζήτημα της κάνναβης και η εικόνα που έχει ο κόσμος γι΄αυτήν έχει αρχίσει και αλλάζει. Σε ολόκληρο τον κόσμο υπάρχουν πια καμπάνιες που στοχεύουν να αλλάξουν την κουλτούρα της κοινωνίας για την χρήση της κάνναβης, ενώ η νομιμοποίηση της κάνναβης για ψυχαγωγική χρήση σε πολλές πολιτείες των ΗΠΑ δημιούργησε μια νέα τεράστια αγορά από την οποία οι μεγάλες ζυθοποιίες διεκδικούν μερίδιο. Οι παραγωγοί μπύρας και αλκοολούχων ποτών φαίνεται πως εναποθέτουν τις ελπίδες τους στην κάνναβη για να πάρει ο κλάδος πάλι τα πάνω του, καθώς την ώρα που η ζήτηση για μπύρα μειώνεται, η αγορά της νόμιμης κάνναβης αυξάνεται αλματωδώς.
Ειδικότερα, η Coca-Cola Co βρίσκεται ήδη σε συνομιλίες με την παραγωγό κάνναβης Aurora Cannabis Inc για τη δημιουργία ενός αναψυκτικού που θα περιέχει θεραπευτική κάνναβη, με στόχο να απαλύνει τον πόνο και τις κράμπες, αλλά και να βοηθά στις φλεγμονές. Μια συνεργασία ανάμεσα στις δύο αυτές εταιρείες θα σηματοδοτούσε την πρώτη είσοδο ενός μεγάλου παραγωγού μη αλκοολούχων ποτών στην αγορά των προϊόντων κάνναβης.
Αλλά και η Constellation Brands Inc. έκανε το πρώτο βήμα «για τη δημιουργία μιας παγκόσμιας αυτοκρατορίας της κάνναβης». Όπως ανακοίνωσε πρόσφατα η εταιρεία, που παράγει ανάμεσα σε άλλα και τη μπύρα Corona, επένδυσε 3,8 δισεκατομμύρια δολάρια για να αυξήσει το μερίδιο που κατέχει στην καναδέζικη εταιρεία καλλιέργειας κάνναβης Canopy Growth Corp, της οποία κατέχει πλέον το 38%, σύμφωνα με τον Bloomberg. Η συναλλαγή αναμένεται να κλείσει τον Οκτώβριο του 2018, τον ίδιο μήνα που ο Καναδάς νομιμοποιεί την ευφορική χρήση του φυτού.
Η εικόνα όμως πλέον αλλάζει εντυπωσιακά και για την παγκόσμια αγορά κάνναβης μιας και η πιθανότητα η εταιρεία οινοπνευματωδών να προχωρήσει στο μέλλον και σε πλήρη εξαγορά της εταιρείας παραγωγής κάνναβης, προοιωνίζεται τη στροφή ολόκληρης της σχετικής βιομηχανίας προς τη δημιουργία ποτών με κάνναβη. Στα πλάνα άλλωστε της εταιρείας ανήκει και η προώθηση των σχετικών προϊόντων σε 30 χώρες της υφηλίου.
Για την ώρα η μετοχή της Canopy, η οποία δραστηριοποιείται και στην Ελλάδα μέσω της θυγατρικής της Danish Cannabis, σημείωσε άνοδο 52% στο χρηματιστήριο του Τορόντο, αντιστρόφως όμως η μετοχή της Constellation έπεσε 9,2% στη Νέα Υόρκη -περισσότερο ως αποτέλεσμα της προβληματική κατάστασης της Τουρκικής Οικονομίας την οποία oι εταιρείες αλκοολούχων ποτών θεωρούν μοχλό για την επικράτησή τους στην παγκόσμια αγορά.
Στην πραγματικότητα πολλές εταιρείες σχεδιάζουν την παραγωγή μη αλκοολούχων ποτών κάνναβης. Οι Coors και Hydropothecary σχεδιάζουν την πώληση τέτοιων ποτών στην καναδική αγορά. Η Heineken εμπορεύεται ήδη ένα ανθρακούχο νερό με κάνναβη στην Καλιφόρνια, ενώ στην πολιτεία της Νεβάδα σύντομα θα πωλείται και μπύρα κάνναβης χωρίς αλκοόλ. Δεν είναι τυχαίο ότι ο κλάδος αναζητά εναλλακτικές. Η κατανάλωση μπύρας στη βόρεια Αμερική έχει μειωθεί αισθητά και ειδικά οι πιο νέοι φαίνεται να μην την προτιμούν. Τώρα σειρά έχουν οι ζυθοποιίες να εκμεταλλευτούν την ευκαιρία.
Τα μεγέθη και τα δεδομένα της οικονομίας της κάνναβης
Αυτή η μετατόπιση στην αγορά είναι δικαιολογημένη, αν λάβει κανείς υπόψη του ότι σχεδόν το 3,9% του παγκόσμιου πληθυσμού χρησιμοποιεί κάνναβη, με την παράνομη παγκόσμια αγορά της να ξεπερνάει τα 145 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΗΕ.
Στις ΗΠΑ, όπου η φαρμακευτική κάνναβη είναι νόμιμη σε 28 Πολιτείες και σε εννιά εξ αυτών επιτρέπεται και η ψυχαγωγική χρήση, οι λόγοι ανάπτυξης της αγοράς περιλαμβάνουν το κύμα νομιμοποίησης, την αύξηση της χρήσης για ιατρικούς σκοπούς, τις υψηλές φορολογικές αποδόσεις, την αύξηση των επενδύσεων στην έρευνα και την τεχνολογία προ- κειμένου να δημιουργηθούν νέα προϊόντα.
Το 2016, οι νόμιμες πωλήσεις κάνναβης αυξήθηκαν κατά 30%, δημιουργήθηκαν 150.000 νέες θέσεις εργασίας από την αμερικανική αγορά της κάνναβης, ενώ μέχρι το 2020 αναμένεται οι εργαζόμενοι στον τομέα της κάνναβης να ξεπεράσουν εκείνους του κατασκευαστικού τομέα, σύμφωνα με την Εφημερίδα των Συντακτών. Η αμερικανική εταιρεία ανάλυσης δεδομένων της αγοράς Brightfield Group υπολόγισε τη νόμιμη αγορά κάνναβης το 2017 στα 7,7 δισεκατομμύρια δολάρια -συνυπολογίζοντας φαρμακευτική και ευφορική κάνναβη- κι εκτιμά ότι θα φτάσει τα 31,4 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2021.
Η συμβουλευτική εταιρεία επενδύσεων Ameri Research Inc ανεβάζει τη νόμιμη αγορά κάνναβης το 2016 στα 14,3 δισ. δολάρια, υπολογίζοντας ότι θα φτάσει τα 63,5 δισ. δολάρια το 2024, ενώ η βρετανική Prohibition Partners προβλέπει ότι μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια η Ευρώπη θα γίνει η μεγαλύτερη αγορά νόμιμης κάνναβης στον κόσμο και πως «αν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες νομιμοποιήσουν την κάνναβη, η νόμιμη αγορά θα φτάσει τα 56,2 δισεκατομμύρια ευρώ, από τα οποία 35,7 δισ. ευρώ θα αφορούν την ιατρική κάνναβη και 20,5 δισ. ευρώ την ευφορική χρήση».
Σύμφωνα με επαγγελματίες του κλάδου της κάνναβης στην Ευρώπη, την επόμενη δεκαετία περισσότεροι από 10 εκατομμύρια ασθενείς θα μπορούν να λαμβάνουν κάνναβη διαμορφώνοντας μια αγορά 30-40 δισεκατομμυρίων ευρώ. Παράλληλα, η αγορά των προϊόντων κανναβιδιόλης (CBD), που αφορά φάρμακα, τρόφιμα και συμπληρώματα διατροφής, αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 700% μέχρι το 2020 φτάνοντας τα 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η παγκόσμια αγορά των τροφίμων από κάνναβη αποτιμάται στα 200 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η αντίστοιχη ευρωπαϊκή στα 40 εκατομμύρια ευρώ και έχει σταθερά αυξητικές τάσεις τα τελευταία χρόνια. Τα κεφάλαια που αναμοχλεύονται σε παγκόσμιο επίπεδο για την κάνναβη έχουν εκτοξευθεί τον τελευταίο χρόνο – από τα 218 εκατομμύρια δολάρια στις αρχές του 2017 ξεπέρασαν το 1,4 δισεκατομμύριο δολάρια φέτος.
«Η Ε.Ε. με περισσότερους από 739 εκατομμύρια κατοίκους και δαπάνες υγειονομικής φροντίδας που ξεπερνούν το 1,49 τρισ. ευρώ θεωρείται η μεγαλύτερη αγορά ιατρικής κάνναβης στον κόσμο. Σε αυτό το τοπίο εκτιμάται ότι θα καταστεί υπολογίσιμη δύναμη η Ελλάδα: έχοντας προσαρμόσει το νομοθετικό της πλαίσιο για την καλλιέργεια και παραγωγή προϊόντων βιομηχανικής και φαρμακευτικής κάνναβης, με τη θεμελίωση του ανερχόμενου και προσοδοφόρου βιομηχανικού κλάδου στην ελληνική οικονομία γεννιούνται προσδοκίες για τη δημιουργία ακόμη και 10.000 θέσεων εργασίας, από την αναζωογόνηση του αγροτικού χώρου, τη μεταποίηση και την παραγωγή τελικών προϊόντων μέχρι τη διάθεσή τους στην εγχώρια και ευρωπαϊκή αγορά αλλά και την προσέλκυση επενδύσεων σε αυτόν τον τομέα», αναφέρεται σε δημοσίευμα της Εφημερίδας των Συντακτών.
Καθώς μεγαλώνει ο κατάλογος με τις χρήσεις της φαρμακευτικής κάνναβης αλλά και με τις καινοτομίες που αφορούν τα προϊόντα της, τόσο μεγαλώνουν και οι αναπτυξιακές δυνατότητες που προσφέρει το φυτό.
Μια νέα κουλτούρα...
Mε καμπάνιες το κόστος των οποίων έχει ξεπεράσει τον τελευταίο χρόνο κατά πολύ τα έξι εκατομμύρια δολάρια, η εταιρεία μεταπώλησης προϊόντων κάνναβης MedMen, στοχεύει να αλλάξει την κουλτούρα της αμερικανικής κοινωνίας για «τον χασικλή που ξέραμε». Έτσι, «ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας» φιγουράρει σε γιγαντοαφίσες που βρίσκονται στους δρόμους και τα μέσα μαζικής μεταφοράς, σε βίντεο που προβάλλονται στο διαδίκτυο και την καλωδιακή τηλεόραση και ομιλεί σε ραδιοφωνικές εκπομπές, πασχίζοντας να αλλάξει το στερεότυπο του «τεμπέλη και μαστούρη χασικλή».
Eπιχειρηματίες, αθλητές, αστυνομικοί, μοδάτες νεαρές, γλυκύτατες γιαγιάδες, μποντιμπιλντεράδες και, πάνω απ’ όλα, εύποροι, επιτυχημένοι και «γυαλιστεροί» Αμερικανοί, φιγουράρουν στις εν λόγω αφίσες πασχίζοντας να επιβάλουν την κάνναβη ως «mainstream». Το ποιό είναι βέβαια το maistream αυτό αμερικανικό πρότυπο, έχει τη σημασία του. Γιατί καθώς η κάνναβη «φεύγει απ’ τα αλώνια και μπαίνει στα σαλόνια», η αναπαραγωγή των κυρίαρχων προτύπων κατανάλωσης ώστε να απο-ενοχοποιηθεί η κάνναβη, δείχνει μίλια μακριά από «την κουλτούρα του φυτού» που ήταν έντονα συνδεδεμένη με την φαντασία και την αμφισβήτηση της καθεστηκυίας τάξης, όπως αναφέρει το Cannabisnews.
Αν «η Αμερική δείχνει το δρόμο», ο δρόμος αυτός είναι μεν πράσινος, όχι όμως απ’ τις σπαρμένες σε αυτόν κανναβουριές που ονειρεύονταν οι αμφισβητίες της δεκαετίας του ’60, αλλά από το χρώμα των δολαρίων.
Πηγή: tvxs.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου