Οι χρηματοπιστωτικές συναλλαγές και η ταλαιπωρία που υφίστανται
εκατοντάδες δανειολήπτες από τις τραπεζικές πρακτικές και τις
εισπρακτικές εταιρείες βρέθηκαν στο επίκεντρο της εκτενούς συζήτησης που
διεξήχθη στην Επιτροπή Εμπορίου και στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας
της Βουλής, όπου παρουσιάστηκε η ετήσια έκθεση του Συνήγορου του
Καταναλωτή.
Για το έργο του ως Συνήγορου του Καναταλωτή ο Λευτέρης Ζαγορίτης
απέσπασε επαινετικά σχόλια από την πλειοψηφία των βουλευτών των δύο
επιτροπών.
Στα θετικά στοιχεία της έκθεσης για τα 2017 είναι το γεγονός πως
πλέον το 82% των υποθέσεων που φτάνουν στον Συνήγορο επιλύεται εντός
τριμήνου μεταξύ προμηθευτών και καταναλωτών, ενώ με αυτόν τον τρόπο ο
καταναλωτής απαλλάσσεται από το βάρος μιας προσφυγής στη δικαιοσύνη και
εξοικονομείται χρόνος ως προς τον ήδη μεγάλο δικαστικό φόρτο.
Χρόνο με τον χρόνο όλο και περισσότεροι καταναλωτές καταφεύγουν στην ανεξάρτητη αρχή επιδιώκοντας λύση.
Το 2017 στον Συνήγορο έφτασαν 9.757 υποθέσεις και τα μέχρι τώρα στοιχεία δείχνουν ότι το 2018 θα ξεπεράσουν τις 11.000.
Τα τελευταία πέντε χρόνια η αύξηση των υποθέσεων ξεπερνάει το 123% σε
σχέση με το 2013, το 58% των αναφορών έρχονται με mail ενώ το 65% των
καταγγελιών προέρχεται από την Αττική.
Η αυτορρύθμιση
Σημαντικό είναι εξάλλου ότι στη διαμεσολάβηση μετέχει πλέον το 94%
των προμηθευτών, αν και η συμμετοχή τους δεν είναι υποχρεωτική.
Αυτοί που κυρίως δεν προσέρχονται είναι καταστήματα που έχουν κλείσει ή εκείνοι που καταγγέλλονται για διαδικτυακές απάτες.
Ανησυχητική είναι ωστόσο η εικόνα ως προς την έξαρση αθέμιτων
εμπορικών πρακτικών, ιδίως στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών, στον κλάδο
των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, των ταχυδρομικών υπηρεσιών, στους
τομείς της ενέργειας και της ύδρευσης αλλά και στον τομέα της υγείας,
μια κατάσταση που θίγει τα δικαιώματα μεγάλου αριθμού καταναλωτών.
Όπως επισημάνθηκε και από αρκετούς βουλευτές, τα πρόσφατα στοιχεία
της έκθεσης (αύξηση αναφορών σε ποσοστό 28,2% σε σχέση με το 2016)
καταρρίπτουν το νεοφιλελεύθερο ιδεολόγημα περί αυτορρύθμισης της αγοράς.
Όλα αυτά σε μια περίοδο που, όπως έγινε γνωστό, το 44% των
στεγαστικών, το 57% των καταναλωτικών και το 49,5% των επιχειρηματικών
δανείων δεν εξυπηρετούνται.
«Χθες παρέλαβα απόφαση Ειρηνοδικείου, όπου κάποιος είχε διένεξη με
την ΕΥΔΑΠ γιατί είχε διαρροή και δικαιώθηκε από το δικαστήριο, διότι δεν
αποδεχόταν η ΕΥΔΑΠ ότι, όταν μέχρι τότε πλήρωνε κάθε τρίμηνο 80 έως 120
ευρώ, ξαφνικά ο λογαριασμός του έγινε 3.500 €. Η ΕΥΔΑΠ χρέωσε νερό το
οποίο έπεφτε μέσα στο έδαφος και χρέωνε και δικαιώματα αποχέτευσης. Δεν
γίνεται να χρεώνει νερό το οποίο πέφτει μέσα στο έδαφος και χάνεται με
το 80% που είναι για τα τέλη της αποχέτευσης» ανέφερε ενδεικτικά ο Λ.
Ζαγορίτης για τα προβλήματα με την ύδρευση.
Ο Νίκος Παρασκευόπουλος έθιξε το θέμα των κυμαινόμενων επιτοκίων σε
τραπεζικά δάνεια, μέρος των οποίων περνούν από τράπεζα σε τράπεζα.
«Όπου τα επιτόκια είναι κυμαινόμενα, όταν ανέρχονται τα επιτόκια της
Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας ανέρχονται και τα επιτόκια των
συγκεκριμένων δανείων, όταν όμως κατέρχονται, τουλάχιστον, σε κάποιες
περιπτώσεις μένουν σταθερά και αυτό, βεβαίως, δημιουργεί την εικόνα μιας
λεόντειας σύμβασης σε βάρος των καταναλωτών» επισήμανε ο τέως υπουργός
Δικαιοσύνης.
«Οι τράπεζες αυθαιρετούσαν στο συγκεκριμένο ζήτημα και βεβαίως σε
οποιοδήποτε δικαστήριο και να πας θα σε δικαιώσει, αλλά το δικαστήριο
θέλει χρόνια» απάντησε ο Λ. Ζαγορίτης, επιβεβαιώνοντας το πρόβλημα για
το οποίο ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει υποβάλει ερώτημα προς το
υπουργείο Οικονομικών.
Σημαντικό είναι και το ζήτημα με τα στεγαστικά δάνεια σε ξένο
νόμισμα, καθώς 70.000 οικογένειες έχουν επιβαρυνθεί κατά 60% του
στεγαστικού τους δανείου λόγω της αλλαγής στην ισοτιμία, χωρίς να
μπορούν να το εξυπηρετήσουν.
Σύμφωνα με τον Συνήγορο του Καταναλωτή, διαπιστώθηκε πως οι
περισσότεροι δανειολήπτες δεν είχαν ενημερωθεί για τους πιθανούς
κινδύνους από τις επιπτώσεις της διακύμανσης, καθώς παραβιαζόταν
συστηματικά από τις τράπεζες η υποχρέωση της προσυμβατικής ενημέρωσης.
Ο Θοδωρής Δρίτσας πρόσθεσε πως δεν υπάρχουν τραπεζικές εγγυήσεις για
την προστασία εκείνων των δανειοληπτών που έχουν υποθήκη πρώτης
κατοικίας, παρότι υπάρχει η σχετική νομοθεσία, και ρώτησε αν μπορεί ο
Συνηγόρος του Καταναλωτή να βεβαιώσει «αν οι τράπεζες τηρούν τη
νομοθεσία αναφορικά με δανειολήπτες που κινδυνεύει ο εκπλειστηριασμός
της πρώτης κατοικίας τους».
Επιθετικές πολιτικές
Προβληματισμός εκφράστηκε από την Ανεξάρτητη Αρχή ως προς τη μεταφορά
του χρέους των δανείων από τους πρωτοφειλέτες στους εγγυητές, για τους
οποίους δεν υπάρχει καμία προστασία.
«Οι τελευταίοι ιδιαίτερα, με το άρθρο 12 του νόμου Κατσέλη,
εξαιρούνται της προστασίας και πάλι σε πρόσφατο νόμο προ δεκαπέντε
ημερών περίπου που εισηγήθηκε η κυβέρνηση αναφέρεται ότι «αν δεν
ικανοποιεί πρωτοφειλέτης έχουμε ευθεία στροφή κατά του εγγυητή»»
υπογράμμισε η Αρχή.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή είπε πως 3 διαφορετικές ιδιωτικές
εταιρείες και μία τηλεπικοινωνιών, οι οποίες όλες παραβίαζαν τους
κανονισμούς με τα πενταψήφια νούμερα (στα smartphones μέσω της αφής
ενεργοποιούνταν κάποιες χρεώσεις), αναγκάστηκαν και να συμμορφωθούν και
να αποζημιώσουν όλους τους ανθρώπους από τους οποίους είχαν εισπράξει
χρήματα. Στις τηλεπικοινωνίες, όπως έγινε γνωστό, λύνεται το 95% των
ζητημάτων παρότι υπάρχει αύξηση των υποθέσεων κατά 60% μέσα σε ένα
χρόνο.
Επιπλέον έχουν απαγορευτεί οι επιθετικές πολιτικές τύπου «φύγε από
την άλλη εταιρεία, δεν θα έχεις κανένα απολύτως πρόβλημα», που οδηγούν
συχνά στο να βρίσκεται ο πελάτης χρεωμένος και από τη μια εταιρεία και
από την άλλη.
Εξάλλου την τροποποίηση του νόμου 3758/2009, ώστε «να μην μπορεί κάθε
μέρα να σε καλεί στο τηλέφωνο μια εισπρακτική εταιρεία, η οποία οφείλει
να ενημερώνει μόνο αυτόν που έχει το χρέος και όχι οποιοδήποτε μέλος
της οικογένειας ή του σπιτιού, όπως γίνεται τώρα» ζήτησε ο Συνήγορος, ο
οποίος χαρακτήρισε «μάστιγα» τις συγκεκριμένες εταιρείες, ενώ επισήμανε
ως πολύ θετική την τροποποίηση του νόμου 2251 με τη μεταφορά των
συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων στις επιτροπές φιλικού διακανονισμού, οι
οποίες λειτουργούν αποκεντρωμένα.
Συντάκτης: Κώστας Ζαφειρόπουλος
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου