Τι σημαίνει για τους συμβασιούχους του Δημοσίου η τροπολογία του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης που ψηφίστηκε την περασμένη Τετάρτη από την Βουλή
στο πλαίσιο του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και
Θρησκευμάτων «Κύρωση Σύμβασης για τη λειτουργία του Ελληνικού
Ινστιτούτου Παστέρ», εξηγεί στο ένθετο «Καριέρα+Εργασία» της ΕφΣυν ο
δικηγόρος-εργατολόγος Δημήτρης Περπατάρης.
Να σημειωθεί ότι η τροπολογία προβλέπει ότι:
Για τις συµβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισµένου χρόνου που
συνάπτονται κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας πρόσληψης, που
διενεργείται ή εποπτεύεται από το Ανώτατο Συµβούλιο Επιλογής Προσωπικού
(Α.Σ.Ε.Π.), το ανώτατο χρονικό διάστηµα της παρ. 1 του άρθρου 6 του π.δ.
164/2004 (Α΄134) εκκινεί από την ηµεροµηνία κατάρτισης της οικείας
σύµβασης, ανεξαρτήτως εάν προϋφίσταται σε χρονικό διάστηµα µικρότερο των
τριών (3) µηνών έννοµη σχέση µεταξύ του ιδίου εργοδότη και του ιδίου
εργαζόµενου µε την ίδια ή παρεµφερή ειδικότητα και µε αντικείµενο τα
ίδια ή παρεµφερή καθήκοντα.
Το χρονικό διάστηµα των συµβάσεων έργου ή µίσθωσης έργου ή παροχής
υπηρεσιών, που συνάφθηκαν σύµφωνα µε τα άρθρα 97 του ν. 4368/2016 (Α΄21)
ή 167 του ν. 4099/2012 (Α΄250), όπως έχει εκάστοτε τροποποιηθεί και
ισχύει, δεν προσµετράται στο ανώτατο χρονικό διάστηµα των είκοσι
τεσσάρων (24) µηνών, κατά την έννοια των άρθρων 5, 6 και 7 του π.δ.
164/2004.
Η ισχύς των παραγράφων 1 και 2 αρχίζει από την 1.11.2016 για όλες τις
συµβάσεις που έχουν καταρτιστεί και εµπίπτουν στο πεδίο εφαρµογής τους.
Η ερμηνεία
Σύμφωνα με τον κ. Περπατάρη, «πρόκειται για σημαντική εξέλιξη που καταργεί κωλύματα επαναπρόσληψης των συμβασιούχων». Ωστόσο, όπως τονίζει, «η
κατάργηση αυτή δεν ισοδυναμεί με αυτόματη , νομοθετική τακτοποίησή τους
αλλά με δυνατότητα συνεχούς απασχόλησής τους, προϋπηρεσία που σε κάθε
περίπτωση ισχύει ως προς όλες τις έννομες συνέπειές της και φυσικά προς
χρήση στις επόμενες Προκηρύξεις για πρόσληψη τακτικού προσωπικού αλλά
και σε δικαστική διεκδίκηση σταθερής απασχόλησής του λόγω της κάλυψης
παγίων και διαρκών αναγκών των Φορέων Απασχόλησής τους.»
Αναλυτικά τη ερμηνεία του δικηγόρου-εργατολόγου κ. Δημήτρη Περπατάρη:
ΤΑ ΚΩΛΥΜΑΤΑ ΠΟΥ ΚΑΤΑΡΓΕΙ Η ΠΡΟΣΦΑΤΗ ΡΥΘΜΙΣΗ
Τι ισχύει σχετικά με την εφαρμογή κωλύματος της υπέρβασης της
24μηνης απασχόλησης του Π.Δ. 164/2004, το κώλυμα τριμήνου και το
κώλυμα οκταμήνου ΠΟΥ ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΑΝ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΣΦΑΤΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΠΟΥ
ΚΑΤΑΡΓΗΣΕ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ :
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΩΛΥΜΑΤΑ ΤΩΝ Π.Δ.164/2004 & Π.Δ.180/2004
Μετά την 19η Ιουλίου 2004 (ημερομηνία δημοσίευσης του Π.Δ. 164/2004):
1. Δεν κατατάσσονται υποψήφιοι που έχουν συνάψει με τον φορέα διαδοχικές συμβάσεις, όπως αυτές περιγράφονται στο άρθρο 5 του Π.Δ.164/2004, εφόσον μεταξύ αυτών μεσολαβεί χρονικό διάστημα μικρότερο των τριών (3) μηνών (κώλυμα 3μήνου, σχετικές Πράξεις Ελεγκτικού Συνεδρίου υπ’ αριθ.23/2013, 51/2013, 150/2013,κ.λ.π). Σε κάθε περίπτωση, ο αριθμός των διαδοχικών συμβάσεων δεν επιτρέπεται να είναι μεγαλύτερος των τριών (παρ.4 του ως άνω άρθρου 5). Η κατάταξη και πρόσληψη των ανωτέρω υποψηφίων επιτρέπεται, εφόσον δικαιολογείται από αντικειμενικούς λόγους. Οι αντικειμενικοί λόγοι αναφέρονται στην παρ. 2 του άρθρου 5 του Π.Δ.164/2004.
Μετά την 19η Ιουλίου 2004 (ημερομηνία δημοσίευσης του Π.Δ. 164/2004):
1. Δεν κατατάσσονται υποψήφιοι που έχουν συνάψει με τον φορέα διαδοχικές συμβάσεις, όπως αυτές περιγράφονται στο άρθρο 5 του Π.Δ.164/2004, εφόσον μεταξύ αυτών μεσολαβεί χρονικό διάστημα μικρότερο των τριών (3) μηνών (κώλυμα 3μήνου, σχετικές Πράξεις Ελεγκτικού Συνεδρίου υπ’ αριθ.23/2013, 51/2013, 150/2013,κ.λ.π). Σε κάθε περίπτωση, ο αριθμός των διαδοχικών συμβάσεων δεν επιτρέπεται να είναι μεγαλύτερος των τριών (παρ.4 του ως άνω άρθρου 5). Η κατάταξη και πρόσληψη των ανωτέρω υποψηφίων επιτρέπεται, εφόσον δικαιολογείται από αντικειμενικούς λόγους. Οι αντικειμενικοί λόγοι αναφέρονται στην παρ. 2 του άρθρου 5 του Π.Δ.164/2004.
2. Δεν κατατάσσονται υποψήφιοι που έχουν συμπληρώσει είκοσι
τέσσερις (24) μήνες απασχόλησης με συμβάσεις ορισμένου χρόνου που έχουν
συναφθεί διαδοχικώς, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 5 του ανωτέρω Π.Δ.,
ήτοι συμβάσεις μεταξύ των οποίων μεσολαβεί χρονικό διάστημα μικρότερο
των τριών (3) μηνών, στον ίδιο εργοδότη (υπηρεσία) με την ίδια ή
παρεμφερή ειδικότητα και με τους ίδιους ή παρεμφερείς όρους εργασίας
(κώλυμα υπέρβασης 24μηνης απασχόλησης).
Στο κώλυμα της 24μηνης απασχόλησης συνυπολογίζονται :
- Ο χρόνος απασχόλησης με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου
χρόνου διάρκειας έως δύο (2) μηνών, για την αντιμετώπιση κατεπειγουσών ή
εποχικών ή πρόσκαιρων αναγκών.
• Ο χρόνος μερικής απασχόλησης, εφόσον μετά την 19.7.2004 ο υποψήφιος έχει πραγματοποιήσει διαδοχικώς σύμβαση ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και σύμβαση μερικής απασχόλησης στον ίδιο φορέα με την ίδια ή παρεμφερή ειδικότητα και με τους ίδιους ή παρεμφερείς όρους εργασίας, που υπερβαίνουν συνολικά τους 24 μήνες.
• Ο χρόνος απασχόλησης στα προγράμματα Κοινωφελούς Χαρακτήρα(ΚΟΧ) του ΟΑΕΔ
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Ο χρόνος απασχόλησης με σύμβαση μίσθωσης έργου δεν συνυπολογίζεται για το κώλυμα του 24μήνου του Π.Δ.164/2004.
Για τις εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών ανώνυμες εταιρείες,
οι οποίες για την πρόσληψη του προσωπικού τους υπάγονται στις διατάξεις
του ν.2190/1994, εφαρμόζονται και οι σχετικές με τα κωλύματα και τις
απαγορεύσεις διατάξεις του Π.Δ.180/2004.
Η ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΠΔ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ ΠΟΥ ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ ΚΑΙ ΔΕΝ ΙΣΧΥΕΙ ΠΛΕΟΝ:
Άρθρο 5 του Π.Δ.164/2004
Διαδοχικές συμβάσεις
1. Απαγορεύονται οι διαδοχικές συμβάσεις, που καταρτίζονται και εκτελούνται μεταξύ του ίδιου εργοδότη και του ίδιου εργαζόμενου με την ίδια ή παρεμφερή ειδικότητα και με τους ίδιους η παρεμφερείς όρους εργασίας, εφόσον μεταξύ των συμβάσεων αυτών μεσολαβεί χρονικό διάστημα μικρότερο των τριών μηνών.
2. Η κατάρτιση των συμβάσεων αυτών επιτρέπεται κατ” εξαίρεση, εφόσον δικαιολογείται από αντικειμενικούς λόγους. Αντικειμενικός λόγος υφίσταται, όταν οι επόμενες της αρχικής συμβάσεως συνάπτονται για την εξυπηρέτηση ειδικών ομοειδών αναγκών που σχετίζονται ευθέως και αμέσως με τη μορφή ή το είδος ή τη δραστηριότητα της επιχείρησης.
3. Η σύναψη διαδοχικών συμβάσεων γίνεται εγγράφως και οι λόγοι που την δικαιολογούν αναφέρονται ρητώς στη σύμβαση, εφόσον δεν προκύπτουν ευθέως από αυτήν. Κατ” εξαίρεση, ο έγγραφος τύπος δεν απαιτείται, όταν η ανανέωση της σύμβασης, λόγω του ευκαιριακού χαρακτήρα της απασχόλησης, δεν έχει διάρκεια μεγαλύτερη του ενός μηνός, εκτός αν ο έγγραφος τύπος προβλέπεται ρητά από άλλη διάταξη. Αντίγραφο της σύμβασης παραδίδεται στον εργαζόμενο εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών από την έναρξη της απασχόλησης του.
Διαδοχικές συμβάσεις
1. Απαγορεύονται οι διαδοχικές συμβάσεις, που καταρτίζονται και εκτελούνται μεταξύ του ίδιου εργοδότη και του ίδιου εργαζόμενου με την ίδια ή παρεμφερή ειδικότητα και με τους ίδιους η παρεμφερείς όρους εργασίας, εφόσον μεταξύ των συμβάσεων αυτών μεσολαβεί χρονικό διάστημα μικρότερο των τριών μηνών.
2. Η κατάρτιση των συμβάσεων αυτών επιτρέπεται κατ” εξαίρεση, εφόσον δικαιολογείται από αντικειμενικούς λόγους. Αντικειμενικός λόγος υφίσταται, όταν οι επόμενες της αρχικής συμβάσεως συνάπτονται για την εξυπηρέτηση ειδικών ομοειδών αναγκών που σχετίζονται ευθέως και αμέσως με τη μορφή ή το είδος ή τη δραστηριότητα της επιχείρησης.
3. Η σύναψη διαδοχικών συμβάσεων γίνεται εγγράφως και οι λόγοι που την δικαιολογούν αναφέρονται ρητώς στη σύμβαση, εφόσον δεν προκύπτουν ευθέως από αυτήν. Κατ” εξαίρεση, ο έγγραφος τύπος δεν απαιτείται, όταν η ανανέωση της σύμβασης, λόγω του ευκαιριακού χαρακτήρα της απασχόλησης, δεν έχει διάρκεια μεγαλύτερη του ενός μηνός, εκτός αν ο έγγραφος τύπος προβλέπεται ρητά από άλλη διάταξη. Αντίγραφο της σύμβασης παραδίδεται στον εργαζόμενο εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών από την έναρξη της απασχόλησης του.
4. Σε κάθε περίπτωση, ο αριθμός των διαδοχικών συμβάσεων δεν
επιτρέπεται να είναι μεγαλύτερος των τριών, με την επιφύλαξη των
διατάξεων της παραγράφου 2 του επόμενου άρθρου.
ΚΩΛΥΜΑ ΟΚΤΑΜΗΝΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
Η διάρκεια της απασχόλησης του προσωπικού με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου για την αντιμετώπιση εποχιακών ή άλλων περιοδικών ή πρόσκαιρων αναγκών σε φορείς του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα δεν μπορεί να υπερβαίνει τους οκτώ (8) μήνες μέσα σε συνολικό χρόνο δώδεκα (12) μηνών.
Ο υπολογισμός του ανωτέρω δωδεκαμήνου, μέσα στο οποίο η απασχόληση του υποψηφίου δεν πρέπει να υπερβαίνει τους οκτώ (8) μήνες, για να μην έχει κώλυμα πρόσληψης, γίνεται με αφετηρία το τέλος της νέας απασχόλησης, για την οποία ο υποψήφιος πρόκειται να προσληφθεί, και προς τα πίσω.
Στο κώλυμα της οκτάμηνης απασχόλησης συνυπολογίζεται και ο χρόνος απασχόλησης με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου διάρκειας δύο (2) μηνών για την αντιμετώπιση κατεπειγουσών ή εποχικών ή πρόσκαιρων αναγκών.
Η διάρκεια της απασχόλησης του προσωπικού με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου για την αντιμετώπιση εποχιακών ή άλλων περιοδικών ή πρόσκαιρων αναγκών σε φορείς του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα δεν μπορεί να υπερβαίνει τους οκτώ (8) μήνες μέσα σε συνολικό χρόνο δώδεκα (12) μηνών.
Ο υπολογισμός του ανωτέρω δωδεκαμήνου, μέσα στο οποίο η απασχόληση του υποψηφίου δεν πρέπει να υπερβαίνει τους οκτώ (8) μήνες, για να μην έχει κώλυμα πρόσληψης, γίνεται με αφετηρία το τέλος της νέας απασχόλησης, για την οποία ο υποψήφιος πρόκειται να προσληφθεί, και προς τα πίσω.
Στο κώλυμα της οκτάμηνης απασχόλησης συνυπολογίζεται και ο χρόνος απασχόλησης με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου διάρκειας δύο (2) μηνών για την αντιμετώπιση κατεπειγουσών ή εποχικών ή πρόσκαιρων αναγκών.
Στο κώλυμα της οκτάμηνης απασχόλησης δεν συνυπολογίζονται:
– Ο χρόνος απασχόλησης με Σύμβαση Μίσθωσης ΄Εργου (ΣΜΕ).
– Ο χρόνος απασχόλησης σε Προγράμματα Κοινωφελούς Χαρακτήρα (ΚΟΧ).
– Ο χρόνος με καθεστώς μερικής απασχόλησης (ν.3250/2004 ΦΕΚ 124/Α/7.7.2004)
– Ο χρόνος απασχόλησης με Σύμβαση Μίσθωσης ΄Εργου (ΣΜΕ).
– Ο χρόνος απασχόλησης σε Προγράμματα Κοινωφελούς Χαρακτήρα (ΚΟΧ).
– Ο χρόνος με καθεστώς μερικής απασχόλησης (ν.3250/2004 ΦΕΚ 124/Α/7.7.2004)
Πηγή: aftodioikisi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου