Το... εναρκτήριο λάκτισμα για την αναμόρφωση του καθεστώτος χορήγησης
του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας δόθηκε με την
υπογραφή της κοινής υπουργικής απόφασης για τη σύσταση της αρμόδιας
(17μελούς) επιτροπής που θα υποβάλει στα συναρμόδια υπουργεία
(Οικονομικών, Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Εργασίας, Υγείας) μελέτη με
τις προτάσεις των αλλαγών.
Στόχος είναι να επανακαθοριστεί ποιοι εργαζόμενοι στο Δημόσιο θα είναι δικαιούχοι και τι αντίτιμο θα λαμβάνουν.
Οι προωθούμενες αλλαγές απορρέουν από τα συμφωνηθέντα με τους
δανειστές. Στις τάξεις των εργαζομένων έχουν ήδη προκληθεί φόβοι για
ενδεχόμενες μειώσεις ή περιορισμό των δικαιούχων, που σήμερα
υπολογίζονται σε περίπου 60.000 και εργάζονται κυρίως στους ΟΤΑ και στον
τομέα της Υγείας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η άποψη που έχουν εμφανίσει οι δανειστές κατά
τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων είναι ότι πρέπει να χορηγείται
επίδομα, αλλά με αλλαγμένο πλαίσιο.
Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες δεν υπάρχει επίδομα ανθυγιεινής
εργασίας, αλλά ειδικό μισθολογικό καθεστώς, σε πολύ λιγότερες
ειδικότητες.
Και αυτό, με την έννοια ότι έχουν διασφαλιστεί καλύτερες συνθήκες
εργασίας που απαλύνουν τις επιπτώσεις των ανθυγιεινών επαγγελμάτων.
Ετσι, σε συνδυασμό με την απαίτηση για αυξημένα μέτρα πρόληψης
ατυχημάτων στους χώρους εργασίας, υπάρχει εύλογη ανησυχία για περικοπές.
Δικαιούχοι, σήμερα, είναι μόνο μόνιμοι υπάλληλοι, όμως για τους
ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (για παράδειγμα, περίπου το 40% από
τους 20.000 μόνιμους στην καθαριότητα των ΟΤΑ) τα βαρέα και ανθυγιεινά
δεν «μετράνε» στο συνταξιοδοτικό τους.
Με βάση τα ισχύοντα το μηνιαίο ύψος του επιδόματος, οι δικαιούχοι κατανέμονται σε τρεις κατηγορίες:
Α' (150 ευρώ): νοσηλευτικό, εργαζόμενοι στην
καθαριότητα των ΟΤΑ και στη διαχείριση απορριμμάτων, χειριστές
μηχανημάτων, εργάτες στην ασφαλτόστρωση κ.λπ.
Β' (70 ευρώ): μηχανοτεχνίτες, ηλεκτροτεχνίτες, βαφείς, φανοποιοί κ.λπ.
Γ' (35 ευρώ): εργάτες δημοτικών σφαγείων, προσωπικό σε εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων κ.λπ.
Αντικείμενο της επιτροπής, βάσει της υπουργικής απόφασης, είναι:
α. Ο προσδιορισμός συγκεκριμένων κριτηρίων που
συνδέονται με την έκθεση των εργαζομένων σε σοβαρό κίνδυνο βλάβης της
υγείας τους εξαιτίας των συνθηκών που επικρατούν στον χώρο εργασίας όπου
απασχολούνται, των ουσιών με τις οποίες έρχονται σε επαφή ή της φύσης
και του αντικειμένου της απασχόλησής τους.
β. Ο προσδιορισμός της μεθοδολογίας, του τρόπου υπολογισμού του ύψους και των κατηγοριών του επιδόματος.
γ. Η υπαγωγή των ειδικοτήτων/κλάδων και χώρων
εργασίας στα ανωτέρω κριτήρια, λαμβάνοντας υπόψη τα περιγράμματα θέσεων
εργασίας, όπου αυτά υπάρχουν, και τον βαθμό και τη συχνότητα έκθεσης
στους παράγοντες με τους οποίους συνδέονται τα ανωτέρω κριτήρια.
Τα χρονοδιαγράμματα
Σύμφωνα με τον «πολυνόμο» των προαπαιτούμενων (Ν. 4512/2018, άρθρο
396), η αρμόδια επιτροπή πρέπει να υποβάλει τις προτάσεις της στους
υπουργούς έως τις 30 Μαΐου.
Ακολούθως, οι συναρμόδιοι υπουργοί, λαμβάνοντας υπόψη τη γνωμοδότηση,
πρέπει να εκδώσουν νεότερη κοινή υπουργική απόφαση που θα προσδιορίζει
τους δικαιούχους, το ύψος του επιδόματος και τους όρους και τις
προϋποθέσεις καταβολής του.
Αυτή η απόφαση, που θα ξεκαθαρίσει το τοπίο των αλλαγών, πρέπει
-σύμφωνα με τις ψηφισμένες διατάξεις- να εκδοθεί «εντός ενός (1) μήνα
από την υποβολή της τελικής γνωμοδότησης της Επιτροπής (...) και σε κάθε
περίπτωση όχι αργότερα από τον Φεβρουάριο του 2019».
Οπως και να ‘χει, από την 1η Μαρτίου 2019 καταργούνται όλες οι προϊσχύουσες διατάξεις που διέπουν το υφιστάμενο καθεστώς.
Συντάκτης: Στέργιος Ζιαμπάκας
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου