Με το νέο Κανονισμό, που έχει ως γνώμονα το αναφαίρετο δικαίωμα κάθε
παιδιού για πρόσβαση στην προσχολική αγωγή, ρυθμίζεται η λειτουργία των
δημοτικών βρεφικών, παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών, ούτως ώστε να
ανταποκρίνεται πλήρως στις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες και απαιτήσεις.
Τη θέσπιση
ενός νέου, σύγχρονου ρυθμιστικού κανονιστικού πλαισίου για τη
λειτουργία των Δημοτικών Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών σηματοδοτεί
η δημοσίευση, στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (Τεύχος Β’
4249/05.12.2017), της Κοινής Υπουργικής Απόφασης του Υπουργού
Εσωτερικών, Πάνου Σκουρλέτη και της Αναπληρώτριας Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Θεανούς Φωτίου,
για τη λειτουργία των δημοτικών δομών προσχολικής αγωγής, σε συνέχεια
του προσφάτως εκδοθέντος π.δ. 99/2017 (141/Α’) για την αδειοδότηση των
ως άνω δομών.
Η έκδοση του νέου Πρότυπου Κανονισμού Λειτουργίας των δημοτικών βρεφικών, παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών κρίθηκε απαραίτητη ενόψει του διαφορετικού τοπίου που
διαμορφώθηκε στους δήμους, στα νομικά πρόσωπα αυτών και τους τομείς
αρμοδιοτήτων, στους οποίους αυτά δραστηριοποιούνται, μετά την εφαρμογή
του προγράμματος «Καλλικράτης» στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, που είχε ως
αποτέλεσμα οι εν λόγω δομές να λειτουργούν σήμερα είτε από δημοτικό
ν.π.δ.δ., είτε από δημοτική κοινωφελή επιχείρηση, είτε στο πλαίσιο
αντίστοιχης υπηρεσίας των δήμων. Συνεπώς, θεωρήθηκε επιβεβλημένη η
ανάγκη οι υπηρεσίες αυτές να υλοποιούνται απ’ όλους τους ανωτέρω φορείς ομοιόμορφα και με βάση ένα εκσυγχρονισμένο και απολύτως στοχευμένο θεσμικό πλαίσιο.
Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση, με το νέο Κανονισμό, που έχει ως γνώμονα το αναφαίρετο δικαίωμα κάθε παιδιού για πρόσβαση στην προσχολική αγωγή,
ρυθμίζεται η λειτουργία των δημοτικών βρεφικών, παιδικών και
βρεφονηπιακών σταθμών, ούτως ώστε να ανταποκρίνεται πλήρως στις
σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες και απαιτήσεις.
Ειδικότερα, οι βασικές ρυθμίσεις που προβλέπονται στο νέο Κανονισμό σε σχέση με τον παλαιότερο (απόφαση υπ’ αριθμ. 16065/2002, 497/Β’) είναι οι ακόλουθες:
1) Οι δημοτικοί παιδικοί, βρεφικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί έχουν ως στόχο να διευκολύνουν τόσο τους εργαζόμενους όσο και τους άνεργους γονείς.
2) Δικαίωμα εγγραφής έχουν και παιδιά που πάσχουν από σωματικές, πνευματικές, ψυχικές παθήσεις ή αναπηρίες,
εφόσον βεβαιώνεται με γνωμάτευση ιατρού κατάλληλης ειδικότητας ότι αυτό
μπορεί να είναι ωφέλιμο για το παιδί και ότι έχει τη δυνατότητα ένταξης
σε πλαίσιο λειτουργίας του σταθμού.
3) Αναπροσαρμόζονται τα όρια ηλικίας εγγραφής των
παιδιών στους σταθμούς, από 6 μηνών έως την ηλικία εγγραφής τους στην
υποχρεωτική εκπαίδευση. Προβλέπεται, επίσης, η δυνατότητα φιλοξενίας βρεφών από 2 μηνών, μετά από απόφαση του αρμόδιου οργάνου διοίκησης.
4) Καθιερώνεται η υποχρεωτική μοριοδότηση των αιτήσεων εγγραφής, με βάση τα κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια και η υποχρεωτική ανάρτηση της
απόφασης επιλογής των φιλοξενούμενων παιδιών και του πίνακα
επιλαχόντων, με σειρά προτεραιότητας, βάσει των συνολικών μορίων, στο
οικείο δημοτικό κατάστημα, προκειμένου να διασφαλιστεί η διαφάνεια σε
κάθε στάδιο της διαδικασίας της επιλογής, καθώς και σε κάθε στάδιο της
διαδικασίας κάλυψης κενών θέσεων κατά τη διάρκεια του έτους.
5) Ορίζεται ρητώς ότι απαγορεύεται να προκρίνεται ως κριτήριο επιλογής η δημοτικότητα, έναντι της ιδιότητας του κατοίκου.
6) Οι εγγραφές πραγματοποιούνται νωρίτερα. Οι
αιτήσεις εγγραφής υποβάλλονται από 10 Μαΐου μέχρι 31 Μαΐου κάθε έτους,
έτσι ώστε η όλη διαδικασία να ολοκληρώνεται μέχρι τέλος Ιουνίου.
7) Σε περίπτωση διακοπής φιλοξενίας παιδιού, η θέση θα καλύπτεται υποχρεωτικά, εντός 30 ημερών από
την ημερομηνία λήψης της σχετικής απόφασης διακοπής, από το πρώτο
επιλαχόν παιδί, κι αν δεν υπάρχει ακολουθείται η διαδικασία μοριοδότησης
των εκπρόθεσμων αιτήσεων.
8) Αναπροσαρμόζεται το διάστημα κατά το οποίο ο σταθμός δύναται να διακόπτει τη λειτουργία του,
ήτοι για ένα μήνα κατά τη διάρκεια των μηνών Μαΐου-Σεπτεμβρίου, στην
περίπτωση που ο σταθμός λειτουργεί το μήνα Αύγουστο, λόγω κορύφωσης των
επαγγελματικών υποχρεώσεων των γονέων κατά τη θερινή περίοδο.
9) Η παρακολούθηση της υγείας των παιδιών κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο σταθμό ενεργείται από παιδίατρο, ο οποίος επισκέπτεται το σταθμό ανά 15 ημέρες.
Για την περιφρούρηση της υγείας του παιδιού, το προσωπικό του σταθμού
εφαρμόζει πιστά όλα τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας και
υποβάλλεται σεπροληπτικό ιατρικό έλεγχο. Σύμφωνα με τα οριζόμενα
στο άρθρο 3 της αριθμ. Υ1α/76785/12.10.2017 Υγειονομικής Διάταξης (Β’
3758), το προσωπικό των Σταθμών εφοδιάζεται με πιστοποιητικό υγείας, το
οποίο θα ανανεώνεται κάθε δύο (2) έτη. Επιπλέον του πιστοποιητικού αυτού
απαιτείται ψυχιατρική εκτίμηση και δερματολογικός έλεγχος του
προσωπικού κάθε δύο (2) έτη.
10) Το ημερήσιο πρόγραμμα αποτυπώνεται πιο ευέλικτο, τηρουμένων,
ωστόσο, ορισμένων βασικών χρονικών σημείων και σχεδιάζεται λαμβάνοντας
υπόψη τη μοναδικότητα, τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα κάθε παιδιού, αλλά
και τα χαρακτηριστικά κάθε ηλικίας.
11) Εισάγεται περίοδος προσαρμογής των παιδιών στους
σταθμούς για την ομαλή μετάβασή τους από το στενό οικογενειακό
περιβάλλον στο νέο κοινωνικό περιβάλλον του σταθμού, η οποία
χαρακτηρίζεται από μεγάλη ευελιξία και προάγεται μέσω της συνεργασίας
του παιδαγωγικού προσωπικού και της οικογένειας του παιδιού.
12) Ορίζεται νέο Διαιτολόγιο - Ποσοτολόγιο,
το οποίο συντάσσεται από Επιτροπή, στην οποία μετέχουν υποχρεωτικά
παιδίατρος και ο/η προϊστάμενος/προϊσταμένη του σταθμού. Γνώμη
διατυπώνει συμπληρωματικά και διατροφολόγος, εφόσον υπηρετεί στο Σταθμό.
Ως βάση για το ποσοτολόγιο τροφίμων και για το διαιτολόγιο λαμβάνονται
τα προτεινόμενα στην αριθμ. Υ1α/76785/12.10.2017 υγειονομική διάταξη (Β’
3758), όπως αυτή κάθε φορά ισχύει.
Πηγή: left.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου