Μείωση των προστίμων του ΚΟΚ κατά 40%, με εξαίρεση τις επικίνδυνες
παραβάσεις, αλλά και τριπλάσιο πρόστιμο ανάλογα με το εισόδημα του
παραβάτη, περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών. Οι άλλες
προβλέψεις.
Σοβαρές αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), με μικρότερα ή μηδενικά πρόστιμα για κάποιες παραβάσεις, αλλά αυστηρότερες πειθαρχικές ποινές, διαβάθμιση των προστίμων ανάλογα με το εισόδημα του παραβάτη (για ορισμένες παραβάσεις), αύξηση του ορίου ταχύτητας στις εθνικές οδούς από τα 130 στα 150 χιλιόμετρα, νέο πλαίσιο για την εμπορία μεταχειρισμένων οχημάτων στην Ελλάδα, αλλαγές στον κανονισμό των αυτοκινήτων δημοσίας χρήσεως (κυρίως τα ταξί), αλλά και πλαίσιο για τα οχήματα τουριστικών γραφείων για μεταφορά επιβατών.
Σοβαρές αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), με μικρότερα ή μηδενικά πρόστιμα για κάποιες παραβάσεις, αλλά αυστηρότερες πειθαρχικές ποινές, διαβάθμιση των προστίμων ανάλογα με το εισόδημα του παραβάτη (για ορισμένες παραβάσεις), αύξηση του ορίου ταχύτητας στις εθνικές οδούς από τα 130 στα 150 χιλιόμετρα, νέο πλαίσιο για την εμπορία μεταχειρισμένων οχημάτων στην Ελλάδα, αλλαγές στον κανονισμό των αυτοκινήτων δημοσίας χρήσεως (κυρίως τα ταξί), αλλά και πλαίσιο για τα οχήματα τουριστικών γραφείων για μεταφορά επιβατών.
Πρόκειται για μερικές από τις προβλέψεις του σχεδίου
νόμου για τις μεταφορές που παρουσίασε χθες ο υπουργός Υποδομών Χρ.
Σπίρτζης, ο οποίος ανακοίνωσε πως θα ακολουθήσει ένα δεύτερο σχέδιο
νόμου που θα εξετάζει όλο το πλέγμα των διαδικασιών για τις άδειες
οδήγησης, τις εξετάσεις των υποψήφιων οδηγών κ.λπ.
Ειδικά για τον
ΚΟΚ, οι παραβάσεις ταξινομούνται σε τρεις κατηγορίες ανάλογα με τον
βαθμό επικινδυνότητας - Χαμηλής επικινδυνότητας (Ε1), Μεσαίας
επικινδυνότητας (Ε2) και Υψηλής επικινδυνότητας (Ε3). Περαιτέρω και
ανεξάρτητα της κατηγορίας επικινδυνότητας, οι ίδιες παραβάσεις δύνανται
να κατατάσσονται και στις κατηγορίες «Πολύ υψηλής συχνότητας πρόκλησης
ατυχημάτων (Σ1)» και «Αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς (Σ2)».Το υπουργείο Υποδομών προβλέπει ενιαίο πρόστιμο για όλους και προσαύξηση μέχρι το τριπλάσιο μέσω Υπουργείου Οικονομικών ανάλογα με το εισόδημα, όπως ισχύει στο εξωτερικό, σε χώρες όπως η Ελβετία και η Φινλανδία. Ταυτόχρονα προτείνεται η οριζόντια μείωση 40% για όλα τα πρόστιμα, με εξαίρεση τις παραβάσεις που συνδέονται με την κατανάλωση αλκοόλ, τον ερυθρό σηματοδότη, καθώς και τις παραβάσεις των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων.
Για παράδειγμα, προβλέπεται απευθείας αφαίρεση πινακίδων και άδειας οδήγησης για 60 ημέρες στις περιπτώσεις χρήσης κινητού τηλεφώνου χωρίς τη χρήση ακουστικών ή χωρίς την τοποθέτηση κινητού σε ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση, παρεμπόδισης ραμπών διάβασης Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) ή στάθμευσης σε αποκλειστικές ή γενικές θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ, χρήσης της λωρίδας εκτάκτου ανάγκης (Λ.Ε.Α.), για παραβίαση των διατάξεων για τη χρήση ζώνης ασφαλείας ή προστατευτικού κράνους, τις διατάξεις για τη χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας κατά τη μεταφορά παιδιών.
Με το σχέδιο νόμου απαγορεύεται η κυκλοφορία των τετράτροχων μοτοσικλετών («γουρούνες») και άλλων οχημάτων υπαίθριων δραστηριοτήτων σε ασφαλτοστρωμένους δρόμους. Ταυτόχρονα γίνεται πιο αυστηρό, με την απαίτηση για κατάθεση σειράς στοιχείων του οχήματος, το πλαίσιο διακίνησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Προβλέπονται, επίσης, ρυθμίσεις για την κυκλοφορία ποδηλάτων, ενώ αυστηροποιούνται τα κριτήρια για οδηγούς σχολικών λεωφορείων. Τέλος, οδηγοί που έχουν συμπληρώσει τα 75 έτη θα υποχρεώνονται, ανά πενταετία, σε δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς και δεν θα χρειάζονται μόνο οι ιατρικές βεβαιώσεις όπως σήμερα.
Μεταχειρισμένα αυτοκίνητα
Ειδικά για τα μεταχειρισμένα οχήματα, θεσπίζονται μηχανισμοί ελέγχου για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα, με στόχο να σταματήσει η δράση κυκλωμάτων διακίνησης αφού θα είναι υποχρεωτική η κατάθεση σειράς βεβαιώσεων, με ηλεκτρονικό τρόπο. Για παράδειγμα θα απαιτείται από τον έμπορο μεταχειρισμένου αυτοκινήτου να καταθέσει βεβαίωση από την αρχή που εξέδωσε την ξένη άδεια κυκλοφορίας, η οποία θα περιλαμβάνει την έγκριση τύπου με βάση την οποία ταξινομήθηκε το όχημα, τα στοιχεία κυβισμού, εκπομπών CO2 και οδηγίας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας που καλύπτει το όχημα, την ημερομηνία πρώτης ταξινόμησης και τον προηγούμενο ιδιοκτήτη.
Απαιτείται, επίσης, βεβαίωση του επίσημου αντιπροσώπου (εθνικού διανομέα) της χώρας μας για το ποιες ανακλήσεις έχουν γίνει στο όχημα, πότε και με τι διανυθέντα χιλιόμετρα και ποιες τυχόν εκκρεμούν, καθώς και βεβαίωση του ΚΤΕΟ της χώρας προέλευσης η οποία περιλαμβάνει: Πότε έπρεπε να γίνουν οι έλεγχοι και πότε έγιναν καθώς και ποιοι εκκρεμούν, ποιοι ήταν επιτυχείς και ποιοι όχι και γιατί και πόσα διανυθέντα χιλιόμετρα είχε το όχημα σε κάθε έλεγχο.
Ο κ. Σπίρτζης είπε πως «πολίτες έχουν αγοράσει πολύ ακριβά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που στη συνέχεια διαπιστώνεται πως τα χαρακτηριστικά τους δεν αντιστοιχούσαν σε αυτά για τα οποία πλήρωσαν. Έχουν εντοπιστεί περιπτώσεις π.χ. με πειραγμένο κοντέρ χιλιομέτρων». Σε περίπτωση που σε υπάρχουσα άδεια κυκλοφορίας βεβαιωθεί από τον αντιπρόσωπο ή τον κατασκευαστικό οίκο πλαστός αριθμός πλαισίου, ο εισαγωγέας αποζημιώνει εις όλον τον ιδιοκτήτη του οχήματος στην τιμή κτήσης του οχήματος, χωρίς να αποκλείονται λοιπές αξιώσεις του ιδιοκτήτη του οχήματος για επιπλέον θετική ή αποθετική ζημία.
Δημόσια ΚΤΕΟ
Στο σχέδιο νόμου υπάρχουν διατάξεις για τα δημόσια ΚΤΕΟ που, κατά τον κ. Σπίρτζη, έχουν συγκεκριμένη ελάχιστη αμοιβή, σε αντίθεση με τα ιδιωτικά, με αποτέλεσμα να βρεθούν εκτός ανταγωνισμού. Προβλέπεται πως με απόφαση της περιφέρειας που ανήκουν τα ΚΤΕΟ θα μπορούν να αναπροσαρμόζουν τις τιμές σύμφωνα με τον ανταγωνισμό στην περιοχή που δραστηριοποιούνται. Επίσης θα μπορούν να λειτουργούν με τη μορφή της ανώνυμης εταιρείας. Επανέρχονται τα ασυμβίβαστα σε σχέση με τους ιδιοκτήτες ΚΤΕΟ καθώς, κατά τον κ. Σπίρτζη, πρώην γενικοί διευθυντές του υπουργείου ή συγγενικά τους πρόσωπα έχουν ΚΤΕΟ. «Θα γίνει και έρευνα, ώστε να μάθει ο ελληνικός λαός τι γινόταν όλα αυτά τα χρόνια» είπε ο υπουργός Υποδομών.
Για τα ταξί, ο νόμος προβλέπει πως θα μπορούν να κυκλοφορούν μέχρι το 2020 ακόμα και αν έχουν περάσει το όριο των 15 ετών που ορίζει σήμερα η νομοθεσία. Στην ουσία, αναστέλλεται η υποχρέωση αντικατάστασης αυτοκινήτων μέχρι το 2020 λόγω της οικονομικής κρίσης, με τον κ. Σπίρτζη να υποστηρίζει πως «το ίδιο γίνεται σε φορτηγά και στα λεωφορεία. Αφού είναι 22-23 στα λεωφορεία ή φορτηγά, γιατί στα ταξί να είναι 15 χρόνια;»
Επιπλέον, επιβάλλεται ο καθορισμός από δήμους και κεντρικούς φορείς για πιάτσες καθώς και για θέσεις αποβίβασης/επιβίβασης για τα ταξί. Εντός 18 μηνών από την ψήφιση του σχεδίου νόμου, οι δήμοι υποχρεούνται να ορίσουν τις πιάτσες και τις θέσεις αποβίβασης και επιβίβασης. Για Αθήνα και Θεσσαλονίκη η υποχρέωση ανατέθηκε στον ΟΑΣΑ και στον ΟΣΕΘ. Οι πιάτσες θα είναι κάθε 2,5 χιλιόμετρα και οι θέσεις αποβίβασης και επιβίβασης κάθε 150 μέτρα.
Αν δεν κατασκευαστούν, οι δήμοι και οι άλλοι φορείς θα πληρώσουν πρόστιμα που ορίζονται από το σχέδιο νόμου.
Φώτης Κόλλιας
Πηγή: euro2day.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου