Xρόνια τώρα κάποιοι εργαζόμενοι, ενώ καταβάλλουν τις ίδιες
ασφαλιστικές εισφορές με όλους τους υπόλοιπους, υποχρεώνονται να
απολαμβάνουν λιγότερες παροχές ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Πρόκειται
βέβαια για διάκριση σε βάρος μιας κατηγορίας ασφαλισμένων η οποία έχει
ως μοναδικό κριτήριο την εθνική καταγωγή τους. Αυτή η κατηγορία
εργαζομένων που υφίσταται διαφορετική μεταχείριση δεν είναι άλλη από
τους πολίτες τρίτων χωρών, στην περίπτωση των οποίων ως προστατευόμενα
μέλη της οικογένειάς τους για την παροχή υπηρεσιών υγείας από τους
ασφαλιστικούς φορείς αναγνωρίζονται μόνο τα τέκνα μέχρι την ηλικία των
18 ετών.
Την ίδια ώρα όμως για τις άλλες κατηγορίες ασφαλισμένων, δηλαδή τους
ημεδαπούς και τους πολίτες της Ε.Ε., ως προστατευόμενα μέλη για την
παροχή ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης αναγνωρίζονται και άνω των 18 ετών
άγαμα τέκνα, καθώς και γονείς, εγγονοί και αδελφοί, εφόσον πληρούν τις
σχετικές προϋποθέσεις του νόμου. Με λίγα λόγια, στην περίπτωση των
πολιτών τρίτων χωρών υπάρχει σαφής περιορισμός του κύκλου των ατόμων που
δικαιούνται ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και άρα περιορισμός των
δικαιωμάτων των ασφαλισμένων και των μελών της οικογένειάς τους.
Και αυτός ο περιορισμός αποτυπώνεται καθαρά στην εγκύκλιο του ΙΚΑ αρ.
75 του 2011, η οποία λέει ότι «για τους υπηκόους τρίτων χωρών, παροχές
ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης δικαιούνται ο/η σύζυγος και τα τέκνα με
τις προϋποθέσεις που ορίζονται στα παραπάνω διατάγματα και όχι οι γονείς
ή άλλα μέλη (σ.σ. τέκνα άνω των 18), αφού δεν περιλαμβάνονται στην
οικογενειακή επανένωση».
Το ζήτημα ανέδειξαν δύο οργανώσεις που υπερασπίζονται τα ανθρώπινα
δικαιώματα, η «Αλληλεγγύη-Solidarity Now» και η «Generation 2.0 RED»,
κάνοντας στις 2/2/2017 προσφυγή στον Συνήγορο του Πολίτη. Ο Συνήγορος
στις 5/7/2017 γνωμοδοτεί ότι οι σχετικές ισχύουσες διατάξεις βρίσκονται
σε ευθεία αντίθεση με τις διατάξεις του Κώδικα Μετανάστευσης και
Κοινωνικής Ενταξης περί ίσης μεταχείρισης και επισημαίνει ότι «με την
ενσωμάτωση της οδηγίας 2011/98 και τις τροποποιήσεις οι οποίες έχουν
επέλθει με τις διατάξεις του Ν. 4332/2015 δεν επιτρέπεται κατ’ αρχήν
διαφορετική μεταχείριση μεταξύ των ημεδαπών και των πολιτών τρίτης
χώρας, δικαιούχων του ενιαίου τίτλου διαμονής στη χώρα».
Τονίζει λοιπόν ότι «για τους άμεσα ασφαλισμένους πολίτες τρίτης χώρας
θα πρέπει να αναγνωρίζεται κατ’ αρχήν δικαίωμα ασφαλιστικής κάλυψης και
ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στα μέλη της οικογένειάς τους υπό τις
ίδιες προϋποθέσεις που αναγνωρίζεται το δικαίωμα αυτό στα μέλη
οικογένειας Ελληνα ασφαλισμένου ή πολίτη Ε.Ε.» και προσθέτει ότι «η
πρόσφατη νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης επιβεβαιώνει
ότι εφόσον η εκάστοτε επίμαχη παροχή αφορά παροχή κοινωνικής ασφάλισης,
όπως εν προκειμένω, και όχι κοινωνικής πρόνοιας, δεν μπορεί να υπάρξει
παρέκκλιση από την αρχή ίσης μεταχείρισης, που κατοχυρώνεται στο άρθρο
12 της οδηγίας 2011/98».
Επιστολή στην Αχτσιόγλου
Πριν από λίγες μέρες (5/9/2017) η «Αλληλεγγύη-Solidarity Now» και η
«Generation 2.0 RED» έστειλαν επιστολή στην υπουργό Εργασίας Εφη
Αχτσιόγλου, ζητώντας την ανάληψη σχετικών νομοθετικών πρωτοβουλιών με
στόχο «τη διόρθωση και συμμόρφωση των επίμαχων διατάξεων με το κοινοτικό
δίκαιο και την αρχή της ίσης μεταχείρισης».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου