Η τεχνολογική εξέλιξη προχωρά με γοργούς ρυθμούς, δημιουργώντας
καθημερινά περισσότερες ανάγκες. Μία από αυτές τις ανάγκες φαίνεται να
είναι η ολοένα και συχνότερη χρήση των προσωπικών δεδομένων. Πόσο ηθικό
είναι όμως να παραβιάζεται η ιδιωτική ζωή των ανθρώπων στο βωμό του
κέρδους των μεγάλων εταιριών που ελέγχουν την παγκόσμια οικονομία;
Η
Silicon Valley, η μητρόπολη των εταιρειών, που δραστηριοποιούνται στις
τεχνολογίες της πληροφορικής και των επικοινωνιών και αποτελούν οδηγό
των εξελίξεων σε αυτούς τους τομείς, απασχολώντας εξειδικευμένο εργατικό
δυναμικό από όλο τον κόσμο. Σε αυτή τη βιομηχανία οι πόροι δεν είναι το
πετρέλαιο ή ο χαλκός, αλλά τα δεδομένα.
Οι
εταιρίες συλλέγουν αυτά τα δεδομένα παρατηρώντας όσο μπορούν
περισσότερο τις διάφορες δραστηριότητες που συμβαίνουν στο διαδίκτυο.
Αυτές οι δραστηριότητες μπορεί να διαμορφώνονται από ένα απλό like στο
Facebook, μια αναζήτηση στο Google ή ακόμα και από το χρονικό διάστημα
που το ποντίκι σας είναι καρφωμένο σε ένα συγκεκριμένο σημείο της
οθόνης. Αυτά τα σημάδια μεμονωμένα μπορεί να μην έχουν ιδιαίτερη
σημασία, αλλά σε συνδυασμό με αντίστοιχες δραστηριότητες άλλων χρηστών,
δίνουν την ευκαιρία στις εταιρίες να προσδιορίζουν τι είδους άτομο είστε
και τι πράγματα ενδιαφέρεστε να αγοράσετε, όπως αναφέρει σε δημοσίευμα
του ο Guardian.
Αυτά τα μοτίβα αποδεικνύονται εξαιρετικά κερδοφόρα, καθώς οι εταιρείες
της Silicon Valley τα χρησιμοποιούν για να πουλήσει στους χρήστες του
διαδικτύου προϊόντα ή για να πουλήσουν τα ευρήματα τούς σε άλλους
διαφημιστές. Αλλά η τροφοδότηση των αλγορίθμων που παράγουν αυτά τα
μοτίβα απαιτεί μια σταθερή ροή δεδομένων, η οποία όσο περνάει ο καιρός
γίνεται όλο και πιο πολύπλοκη. Πριν από εκατό χρόνια, μπορούσε κάποιος
απλά να σκάψει μια τρύπα στο έδαφος και να χτυπήσει φλέβα πετρελαίου.
Σήμερα, οι εταιρείες ορυκτών καυσίμων θα πρέπει να κατασκευάσουν
τεράστιες πλατφόρμες γεώτρησης στη θάλασσα. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει
και με την τεχνολογική βιομηχανία, αφού τα εύκολα δεδομένα είναι ήδη
κεκτημένα.
Το Facebook και η Google μαζί λαμβάνουν ένα εκπληκτικό
76% των εσόδων από διαδικτυακές διαφημίσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Ωστόσο, για να αυξήσει τα κέρδη της η Silicon Valley θα πρέπει να βρει
περισσότερα δεδομένα. Μία απλή μέθοδος για να επιτευχθεί αυτό είναι η
δημιουργία νέων και πιο εθιστικών εφαρμογών, που θα κάνουν τον κόσμος να
περνά περισσότερο χρόνο στο διαδίκτυο. Ένας άλλος τρόπος είναι να
προσελκύσει περισσότερο κόσμο να βρίσκεται συνέχεια online. Αυτό
επιχειρεί να κάνει το Facebook για παράδειγμα με το “Free Basics”, που
μέχρι στιγμής παρέχει ένα περιορισμένο σύνολο υπηρεσιών διαδικτύου
δωρεάν σε περιοχές λιγότερο ανεπτυγμένες τεχνολογικά ανά τον κόσμο, με
την ελπίδα να αυξήσει του χρήστες και ταυτόχρονα να εκμεταλλευτεί τα
δεδομένα που θα συγκεντρώνει από αυτούς.
Οι φορητοί υπολογιστές,
τα tablet, τα smartphones και τα κινητά τηλέφωνα μπορούν να καταλάβουν
πολλά πράγματα για τις ζωές μας με τα στοιχεία που συλλέγουν, αλλά όχι
όλα. Για την Silicon Valley όμως, η μικρότερη γνώση αντιπροσωπεύει
χαμένα έσοδα και οποιαδήποτε στιγμή χωρίς παρακολούθηση είναι μια χαμένη
ευκαιρία.
Αυτός είναι και ο λόγος που η Amazon θα δείξει στην
βιομηχανία τον τρόπο για να παρακολουθεί περισσότερες στιγμές της ζωής
των ανθρώπων, επιτηρώντας τόσο το φυσικό μας περιβάλλον, όσο και το
εικονικό μας. Αξίζει να σημειωθεί, ότι η Silicon Valley ήδη κερδίζει
τεράστια χρηματικά ποσά, παρακολουθώντας πως ενεργούμε στο διαδίκτυο και
σύντομα θα κερδίζει ακόμα περισσότερα παρακολουθώντας τι κάνουμε και
εκτός σύνδεσης.
Είναι εύκολο να φανταστεί κανείς πώς θα
λειτουργήσει αυτό, έχοντας υπόψιν του τα ραγδαία και συνεχή άλματα της
τεχνολογίας. Το πρώτο βήμα έχει ήδη γίνει αφού στα τέλη του περασμένου
έτους, η Amazon δημιούργησε ένα "έξυπνο" παντοπωλείο στο Σιάτλ, στο
οποίο δε χρειάζεται να περιμένει κανείς στις τεράστιες ουρές των
ταμείων. Απλά παίρνει ότι χρειάζεται από το κατάστημα και φεύγει, ενώ οι
αισθητήρες εντοπίζουν τα στοιχεία του προϊόντος που παράλαβε και τον
χρεώνουν στην έξοδο.
Κύριος στόχος της Amazon θα είναι να
επικεντρωθεί στα οφέλη του πελάτη, που δε θα χρειάζεται πια να χάνει τον
χρόνο του περιμένοντας να πληρώσει στις ουρές ή ψάχνοντας το πορτοφόλι
του. Βέβαια το πιο σημαντικό είναι ότι με αυτόν τον τρόπο
αυτοματοποίησης, η Amazon θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί κάθε
κίνηση που κάνει ένας πελάτης.
Φανταστείτε απλά τι στοιχεία θα
μπορούσε να συλλέξει το σούπερ μάρκετ αν παρακολουθούσε τον κόσμο τόσο
στενά, όσο το Facebook και η Google. Θα γνώριζε όχι μόνο ποια πράγματα
αγόρασε, αλλά και πόσο χρόνο παράμεινε μπροστά σε κάθε προϊόν, όπως και
ολόκληρη τη διαδρομή του μέσα στο σουπερμάρκετ. Αυτά τα δεδομένα
περιέχουν σημαντικές πληροφορίες για την προσωπικότητά και τις
προτιμήσεις του κάθε ατόμου και βοηθάνε την Amazon να του πουλήσει
περισσότερα πράγματα στο διαδίκτυο.
Ωστόσο, τα σούπερ μάρκετ δεν
είναι τα μόνα μέρη όπου θα εφαρμοστούν αυτές οι νέες πρακτικές. Η
επιτήρηση μπορεί να μετατρέψει οποιοδήποτε φυσικό χώρο σε ένα ορυχείο
δεδομένων. Και το περιβάλλον που περιέχει τη μεγαλύτερη συγκέντρωση
δεδομένων για το ποιοι είστε, είναι το σπίτι μας.
Όπως αναφέρει ο
Guardian, αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο η Amazon προώθησε το
Echo, έναν έξυπνο προσωπικό βοηθό που ενεργοποιείται με μια φωνή σαν
αυτής της Siri στο iPhone και ονομάζεται Alexa. Η Alexa μπορεί να σας
πει τον καιρό, να σας διαβάσει τις ειδήσεις, να σας κάνει μια λίστα
υποχρεώσεων και να εκτελέσει διάφορες άλλες ενέργειες, ενώ παράλληλα
είναι και πολύ καλός ακροατής. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορεί να
καταγράφει σχεδόν τα πάντα, συλλέγοντας στοιχεία που θα στέλνει για
ανάλυση πίσω στην Amazon. Βάζοντας δηλαδή απλά μια συσκευή ακρόασης στο
σαλόνι σας, δίνετε την ευκαιρία στην Amazon να μάθει περισσότερα
πράγματα για σας.
Σημειώνεται, ότι όλες αυτές οι διαδικασίες
συλλογής δεδομένων μπορεί να δημιουργήσουν πολλές αντιδράσεις, καθώς η
Amazon, και άλλες εταιρείες της Silicon Valley, φαίνεται να εισβάλουν
μέρα με τη μέρα όλο και περισσότερο στην ιδιωτική μας ζωή. Σε κανέναν
δεν θα άρεσε η ιδέα της συνεχής κατασκοπείας τόσο εντός όσο και εκτός
του σπιτιού. Παρόλο αυτά, πριν περίπου μία δεκαετία θα φαινόταν
αδιανόητο μια εταιρία να μπορεί να διαβάσει τα μηνύματα, να παρακολουθεί
τις δραστηριότητες στα κοινωνικά δίκτυα και να εντοπίζει την τοποθεσία
ενός ατόμου. Σήμερα, αυτές είναι συνήθεις και απλές τακτικές είναι
πτυχές της χρήσης του διαδικτύου, που έχουν δεχτεί σχεδόν όλοι.
Αξίζει
να αναλογιστούμε ποιες περαιτέρω παραχωρήσεις θα γίνουν “κανονικές” τα
επόμενα 20 χρόνια, καθώς η Silicon Valley έχει στόχο να παραβιάσει κι
άλλες πτυχές τις προσωπικής μας ζωής. Από τη μεριά τους οι εκπρόσωποι
της τεχνολογικής ανάπτυξης, υποστηρίζουν ότι οι καταναλωτές είναι πάντα
σε θέση να μην χρησιμοποιούν τις εκάστοτε υπηρεσίες, αν είναι αντίθετες
με τον τρόπο λειτουργίας τους. Αλλά στη νέα εποχή του διαδικτυακού
μονοπωλιακού καπιταλισμού, που κυριαρχούν η Google, το Facebook και η
Amazon, έχουν πραγματική επιλογή οι καταναλωτές;
Πηγή: tvxs.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου