Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης κατέθεσε σχέδιο νόμου
που καταργεί άμεσα τον ΟΑΣΘ, θέτοντας τέλος σε ένα ιδιότυπο ιδιωτικό
μονοπώλιο που ταλαιπωρεί την πόλη για δεκαετίες. Τι προβλέπει.
Έπειτα από μήνες διαβουλεύσεων με τοπικούς φορείς της Θεσσαλονίκης, ο
υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης κατέθεσε την περασμένη
Δευτέρα στο Γενικό Λογιστήριο του κράτους σχέδιο νόμου, που προβλέπει
την κατάργηση του ΟΑΣΘ και την πλήρη ανασυγκρότηση των αστικών
συγκοινωνιών της πόλης.
Ο κ.Σπίρτζης είχε προαναγγείλει την αλλαγή του σχεδιασμού
των αστικών μεταφορών της Θεσσαλονίκης και τον έλεγχο του ΟΑΣΘ, που
παρέμενε για δεκαετίες ένα ιδιωτικό μονοπώλιο, λαμβάνοντας παράλληλα
τεράστια ποσά κρατικών επιδοτήσεων μέσω συμβάσεων που ανανεώνονταν σε
τακτά χρονικά διαστήματα με το ελληνικό δημόσιο. Και όλα αυτά όταν κατά
γενική ομολογία το παρεχόμενες υπηρεσίες ήταν από τις χειρότερες της
Ευρώπης και η κακοδιαχείριση των οικονομικών του οργανισμού είχε
προκαλέσει τις παρεμβάσεις της δικαιοσύνης.
Σύμφωνα με τα κυβερνητικά σχέδια ο ΟΑΣΘ μπαίνει άμεσα σε καθεστώς εκκαθάρισης με στόχο την ολοκλήρωση της διαδικασίας μέχρι τις 3 Δεκεμβρίου του 2019. Μέσω της διαδικασίας, ουσιαστικά «ξηλώνεται» η διοίκηση του Οργανισμού και περνά υπό δημόσιο έλεγχο. Τις τύχες της εταιρείας αναλαμβάνουν 7 εκκαθαριστές, από τους οποίους οι έξι διορίζονται από τον υπουργό και ένας από τους μετόχους.
Παράλληλα ιδρύεται νέος οργανισμός στη θέση του παλιού ΣΑΣΘ, που κατά γενική ομολογία απέτυχε να παίξει εποπτικό ρόλο στις συγκοινωνίες της πόλης. Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης» θα αναλάβει τον συντονισμό και την εποπτεία του συγκοινωνιακού έργου, ενώ θυγατρική του νέου αυτού Οργανισμού θα είναι εταιρεία που θα συγκροτηθεί με την επωνυμία «Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης Α.Ε.» (ΑΣΥΘ) και η οποία θα εκτελεί το μεταφορικό έργο, θα αναλάβει δηλαδή το εκτελεστικό έργο όλων των αστικών μέσων (μετρό, θαλάσσιες συγκοινωνίες κ.α.)
Μετά την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης, ο ΟΑΣΘ καταργείται και το έργο του θα περάσει στην ΑΣΥΘ, ενώ στο φορέα θα περάσουν και οι εργαζόμενοι του οργανισμού, που πλέον υπάγονται στους κανόνες μισθοδοσίας του δημοσίου.
Στο παιχνίδι πλέον μπαίνουν και οι δήμοι του πολεοδομικού συγκροτήματος, καθώς στην ΑΣΥΘ το δημόσιο θα κατέχει το 51% και στο υπόλοιπο 49% μπορούν να συμμετέχει η τοπική αυτοδιοίκηση και φορείς. Ήδη θετικά ανταποκρίθηκε ο δήμαρχος Καλαμαριάς κ. Μπακογλίδης, τονίζοντας πως ο δήμος θα συμμετέχει στο εκτελεστικό κομμάτι και με περιουσία που διαθέτει, παραχωρώντας ένα από τα δύο αμαξοστάσια που απαιτούνται.
Ιδιαίτερα θετικός στη σύσταση του νέου φορέα ήταν σύμφωνα με πληροφορίες και ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, που είχε συνάντηση με τον κ.Σπίρτζη και δεσμεύτηκε για τη συμμετοχή της περιφέρειας στο σχήμα που θα προκύψει.
Η επίσχεση εργασίας φέρνει "ξαφνικό θάνατο" Για το συνολικό σχέδιο του υπουργείου είχαν ενημερωθεί οι τοπικοί φορείς της πόλης, όχι όμως και για το σχετικό χρονοδιάγραμμα, ενώ απουσίαζε η ακριβής λύση σχετικά με τη διαχείριση του ΟΑΣΘ. Οι τελευταίες εξελίξεις με τους εργαζόμενους του οργανισμού να φέρονται έτοιμοι να προχωρήσουν σε επίσχεση εργασίας από τη Δευτέρα 15 Μαΐου, επιταχύνει τις εξελίξεις και οδηγεί ακόμη και σε “ξαφνικό θάνατο” τον οργανισμό. Δεν αποκλείεται μάλιστα το σχέδιο νόμου να ψηφιστεί μέχρι τα μέσα της επόμενης εβδομάδας και όχι στα τέλη του Ιουνίου, όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί. Μάλιστα ο κ.Σπίρτζης δήλωσε από τη Θεσσαλονίκη πως “σε περίπτωση που διοίκηση και εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ αναστατώσουν την πόλη, δεν θα υπάρχει άλλη μέρα για τον ΟΑΣΘ” , ενώ τους χαρακτήρισε “χαιδεμένα παιδιά συγκεκριμένου πολιτικού συστήματος στη Θεσσαλονίκη, για δεκαετίες”.
Οι εργαζόμενοι του οργανισμού διεκδικούν δύο μισθούς και το δώρο Πάσχα, τη στιγμή που η κρατική επιχορήγηση του Μαΐου βρίσκεται ήδη στα ταμεία του Οργανισμού και ενώ πρόσφατα κέρδισε στη διαιτησία άλλα 4,6 εκατ. ευρώ από το δημόσιο. Ο υπουργός απαντώντας σε σχετική ερώτηση επανέλαβε πως ο ΟΑΣΘ δεν είναι δημόσιος οργανισμός, σημειώνοντας πάντως πως “επιδοτείται σκανδαλωδώς από το ελληνικό Δημόσιο και είναι απαράδεκτο να υπάρχουν οφειλές στους εργαζόμενους, ειδικά με τέτοια επιδότηση».
Ο ΟΑΣΘ από την ίδρυση του το 1957 αποτελεί οργανισμό ιδιωτικού δικαίου με τους μετόχους του να αποκομίζουν κέρδη δεκάδων χιλιάδων ευρώ ετησίως και σημαντικό τμήμα των «εσόδων» του να προέρχεται από την κρατική επιδότηση που δέχεται, κατόπιν συμφωνίας του οργανισμού με το ελληνικό δημόσιο. Χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμη και τα τελευταία χρόνια που παρατηρούνται καθυστερήσεις στη μισθοδοσία, οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ λαμβάνουν κανονικά τα μερίσματά τους, όπως προβλέπεται από τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί με το ελληνικό δημόσιο. Ενδεικτικά από το 2009 μέχρι τον Αύγουστο του 2016, ο ΟΑΣΘ έχει εισπράξει από τα κρατικά ταμεία 867 εκατ. ευρώ, ενώ το αντίστοιχο ποσό από το 2001 έως και το 2008 ανήλθε σε 706,5 εκατ. ευρώ.
Πρόεδρος ΟΑΣΘ: Δεν μπορεί να γίνει δημόσιος ο Οργανισμός- Θα προσφύγουμε στη δικαιοσύνη "Η απόφαση του κ. Σπίρτζη δεν μας βρίσκει απροετοίμαστους. Στον αντίποδα θα καταθέσουμε προς την πολιτεία ένα συνολικό πρόγραμμα αναδιάρθρωσης του ΟΑΣΘ", τόνισε ο πρόεδρος του οργασμού Χρήστος Στεφανίδης με δηλώσεις του στο thestival.gr. "Μεταξύ άλλων, η πρότασή μας θα διαφυλάττει τον ιδιωτικό χαρακτήρα του Οργανισμού, ενώ θα επανεξετάζει το ύψος των αμοιβών των εργαζομένων. Θα καταθέσουμε την πρόταση εντός δεκαπέντε ημερών. Θα ξεκαθαρίζουμε ότι το κράτος δεν μπορεί να κάνει κοινωνική πολιτική σε βάρος του ΟΑΣΘ. Δεν θα παρέχουμε μειωμένο εισιτήριο εάν δεν έχουμε ταυτόχρονα την ανταπόδοση από το ταμείο του κράτους. Σήμερα τα χρέη του κράτους προς τον ΟΑΣΘ ξεπερνούν τα 100 εκατομμύρια", σημείωσε.
Όσον αφορά την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει στη δημιουργία δημόσιου φορέα αστικής συγκοινωνίας, ο κ. Στεφανίδης είπε: "Δεν γνωρίζω αν θα επιτρέψουν κάτι τέτοιο οι θεσμοί. Εμείς πάντως είμαστε έτοιμοι για να αντιμετωπίσουμε μία τέτοια εξέλιξη. Οι νομικοί μας εξετάζουν κατά πόσο είναι σύννομη μία τέτοια ενέργεια. Εννοείται ότι θα προσφύγουμε εναντίον της για να διασφαλίσουμε το συμφέρον του Οργανισμού. Προσωπικά πιστεύω ότι ο ΟΑΣΘ δεν μπορεί να γίνει δημόσιος".
Πηγές πάντως του υπουργείου Υποδομών απαντούσαν ότι δεν πρόκειται για κρατικοποίηση αλλά για εκκαθάριση και παρέπεμπαν στις σημερινές δηλώσεις του κ. Σπίρτζη από τη Θεσσαλονίκη πως "εάν ταλαιπωρήσουν ξανά τους πολίτες, δεν θα υπάρχει επόμενη μέρα".
του Λευτέρη Αρβανίτη
Πηγή φωτογραφίας: sooc
Πηγή: News247.gr
Σύμφωνα με τα κυβερνητικά σχέδια ο ΟΑΣΘ μπαίνει άμεσα σε καθεστώς εκκαθάρισης με στόχο την ολοκλήρωση της διαδικασίας μέχρι τις 3 Δεκεμβρίου του 2019. Μέσω της διαδικασίας, ουσιαστικά «ξηλώνεται» η διοίκηση του Οργανισμού και περνά υπό δημόσιο έλεγχο. Τις τύχες της εταιρείας αναλαμβάνουν 7 εκκαθαριστές, από τους οποίους οι έξι διορίζονται από τον υπουργό και ένας από τους μετόχους.
Παράλληλα ιδρύεται νέος οργανισμός στη θέση του παλιού ΣΑΣΘ, που κατά γενική ομολογία απέτυχε να παίξει εποπτικό ρόλο στις συγκοινωνίες της πόλης. Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης» θα αναλάβει τον συντονισμό και την εποπτεία του συγκοινωνιακού έργου, ενώ θυγατρική του νέου αυτού Οργανισμού θα είναι εταιρεία που θα συγκροτηθεί με την επωνυμία «Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης Α.Ε.» (ΑΣΥΘ) και η οποία θα εκτελεί το μεταφορικό έργο, θα αναλάβει δηλαδή το εκτελεστικό έργο όλων των αστικών μέσων (μετρό, θαλάσσιες συγκοινωνίες κ.α.)
Μετά την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης, ο ΟΑΣΘ καταργείται και το έργο του θα περάσει στην ΑΣΥΘ, ενώ στο φορέα θα περάσουν και οι εργαζόμενοι του οργανισμού, που πλέον υπάγονται στους κανόνες μισθοδοσίας του δημοσίου.
Στο παιχνίδι πλέον μπαίνουν και οι δήμοι του πολεοδομικού συγκροτήματος, καθώς στην ΑΣΥΘ το δημόσιο θα κατέχει το 51% και στο υπόλοιπο 49% μπορούν να συμμετέχει η τοπική αυτοδιοίκηση και φορείς. Ήδη θετικά ανταποκρίθηκε ο δήμαρχος Καλαμαριάς κ. Μπακογλίδης, τονίζοντας πως ο δήμος θα συμμετέχει στο εκτελεστικό κομμάτι και με περιουσία που διαθέτει, παραχωρώντας ένα από τα δύο αμαξοστάσια που απαιτούνται.
Ιδιαίτερα θετικός στη σύσταση του νέου φορέα ήταν σύμφωνα με πληροφορίες και ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, που είχε συνάντηση με τον κ.Σπίρτζη και δεσμεύτηκε για τη συμμετοχή της περιφέρειας στο σχήμα που θα προκύψει.
Η επίσχεση εργασίας φέρνει "ξαφνικό θάνατο" Για το συνολικό σχέδιο του υπουργείου είχαν ενημερωθεί οι τοπικοί φορείς της πόλης, όχι όμως και για το σχετικό χρονοδιάγραμμα, ενώ απουσίαζε η ακριβής λύση σχετικά με τη διαχείριση του ΟΑΣΘ. Οι τελευταίες εξελίξεις με τους εργαζόμενους του οργανισμού να φέρονται έτοιμοι να προχωρήσουν σε επίσχεση εργασίας από τη Δευτέρα 15 Μαΐου, επιταχύνει τις εξελίξεις και οδηγεί ακόμη και σε “ξαφνικό θάνατο” τον οργανισμό. Δεν αποκλείεται μάλιστα το σχέδιο νόμου να ψηφιστεί μέχρι τα μέσα της επόμενης εβδομάδας και όχι στα τέλη του Ιουνίου, όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί. Μάλιστα ο κ.Σπίρτζης δήλωσε από τη Θεσσαλονίκη πως “σε περίπτωση που διοίκηση και εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ αναστατώσουν την πόλη, δεν θα υπάρχει άλλη μέρα για τον ΟΑΣΘ” , ενώ τους χαρακτήρισε “χαιδεμένα παιδιά συγκεκριμένου πολιτικού συστήματος στη Θεσσαλονίκη, για δεκαετίες”.
Οι εργαζόμενοι του οργανισμού διεκδικούν δύο μισθούς και το δώρο Πάσχα, τη στιγμή που η κρατική επιχορήγηση του Μαΐου βρίσκεται ήδη στα ταμεία του Οργανισμού και ενώ πρόσφατα κέρδισε στη διαιτησία άλλα 4,6 εκατ. ευρώ από το δημόσιο. Ο υπουργός απαντώντας σε σχετική ερώτηση επανέλαβε πως ο ΟΑΣΘ δεν είναι δημόσιος οργανισμός, σημειώνοντας πάντως πως “επιδοτείται σκανδαλωδώς από το ελληνικό Δημόσιο και είναι απαράδεκτο να υπάρχουν οφειλές στους εργαζόμενους, ειδικά με τέτοια επιδότηση».
Ο ΟΑΣΘ από την ίδρυση του το 1957 αποτελεί οργανισμό ιδιωτικού δικαίου με τους μετόχους του να αποκομίζουν κέρδη δεκάδων χιλιάδων ευρώ ετησίως και σημαντικό τμήμα των «εσόδων» του να προέρχεται από την κρατική επιδότηση που δέχεται, κατόπιν συμφωνίας του οργανισμού με το ελληνικό δημόσιο. Χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμη και τα τελευταία χρόνια που παρατηρούνται καθυστερήσεις στη μισθοδοσία, οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ λαμβάνουν κανονικά τα μερίσματά τους, όπως προβλέπεται από τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί με το ελληνικό δημόσιο. Ενδεικτικά από το 2009 μέχρι τον Αύγουστο του 2016, ο ΟΑΣΘ έχει εισπράξει από τα κρατικά ταμεία 867 εκατ. ευρώ, ενώ το αντίστοιχο ποσό από το 2001 έως και το 2008 ανήλθε σε 706,5 εκατ. ευρώ.
Πρόεδρος ΟΑΣΘ: Δεν μπορεί να γίνει δημόσιος ο Οργανισμός- Θα προσφύγουμε στη δικαιοσύνη "Η απόφαση του κ. Σπίρτζη δεν μας βρίσκει απροετοίμαστους. Στον αντίποδα θα καταθέσουμε προς την πολιτεία ένα συνολικό πρόγραμμα αναδιάρθρωσης του ΟΑΣΘ", τόνισε ο πρόεδρος του οργασμού Χρήστος Στεφανίδης με δηλώσεις του στο thestival.gr. "Μεταξύ άλλων, η πρότασή μας θα διαφυλάττει τον ιδιωτικό χαρακτήρα του Οργανισμού, ενώ θα επανεξετάζει το ύψος των αμοιβών των εργαζομένων. Θα καταθέσουμε την πρόταση εντός δεκαπέντε ημερών. Θα ξεκαθαρίζουμε ότι το κράτος δεν μπορεί να κάνει κοινωνική πολιτική σε βάρος του ΟΑΣΘ. Δεν θα παρέχουμε μειωμένο εισιτήριο εάν δεν έχουμε ταυτόχρονα την ανταπόδοση από το ταμείο του κράτους. Σήμερα τα χρέη του κράτους προς τον ΟΑΣΘ ξεπερνούν τα 100 εκατομμύρια", σημείωσε.
Όσον αφορά την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει στη δημιουργία δημόσιου φορέα αστικής συγκοινωνίας, ο κ. Στεφανίδης είπε: "Δεν γνωρίζω αν θα επιτρέψουν κάτι τέτοιο οι θεσμοί. Εμείς πάντως είμαστε έτοιμοι για να αντιμετωπίσουμε μία τέτοια εξέλιξη. Οι νομικοί μας εξετάζουν κατά πόσο είναι σύννομη μία τέτοια ενέργεια. Εννοείται ότι θα προσφύγουμε εναντίον της για να διασφαλίσουμε το συμφέρον του Οργανισμού. Προσωπικά πιστεύω ότι ο ΟΑΣΘ δεν μπορεί να γίνει δημόσιος".
Πηγές πάντως του υπουργείου Υποδομών απαντούσαν ότι δεν πρόκειται για κρατικοποίηση αλλά για εκκαθάριση και παρέπεμπαν στις σημερινές δηλώσεις του κ. Σπίρτζη από τη Θεσσαλονίκη πως "εάν ταλαιπωρήσουν ξανά τους πολίτες, δεν θα υπάρχει επόμενη μέρα".
του Λευτέρη Αρβανίτη
Πηγή φωτογραφίας: sooc
Πηγή: News247.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου