Ο ESM αναστέλλει την εφαρμογή των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το
χρέος, μετά το αίτημα του Βερολίνου να ελέγξουν οι θεσμοί τις εξαγγελίες
Τσίπρα για χαμηλοσυνταξιούχους και ΦΠΑ στα νησιά. Οι γερμανικές
καθυστερήσεις, ο ρόλος του ΔΝΤ και η αναμονή της Κομισιόν.
Σε αναστολή της εφαρμογής των βραχυπρόθεσμών μέτρων που εγκρίθηκαν ομόφωνα από το Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου προχωρά ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας, σύμφωνα με το Bloomberg, ολοκληρώνοντας πια την εικόνα της εμπλοκής στο ελληνικό πρόγραμμα.
Προηγήθηκε νωρίτερα το πρωί το «χτύπημα» από το γερμανικό υπουργείο Oικονομικών, που ζήτησε από τους θεσμούς οι οποίοι συμμετέχουν στο πρόγραμμα βοήθειας της Ελλάδας να αξιολογήσουν αν οι εξαγγελίες του Έλληνα πρωθυπουργού είναι συμβατές με τις πολιτικές του προγράμματος διάσωσης, προειδοποιώντας ότι μέχρι να υπάρχει απάντηση θα ανασταλεί η εφαρμογή των βραχυπρόθεσμών μέτρων για το χρέος.
Σε αναστολή της εφαρμογής των βραχυπρόθεσμών μέτρων που εγκρίθηκαν ομόφωνα από το Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου προχωρά ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας, σύμφωνα με το Bloomberg, ολοκληρώνοντας πια την εικόνα της εμπλοκής στο ελληνικό πρόγραμμα.
Προηγήθηκε νωρίτερα το πρωί το «χτύπημα» από το γερμανικό υπουργείο Oικονομικών, που ζήτησε από τους θεσμούς οι οποίοι συμμετέχουν στο πρόγραμμα βοήθειας της Ελλάδας να αξιολογήσουν αν οι εξαγγελίες του Έλληνα πρωθυπουργού είναι συμβατές με τις πολιτικές του προγράμματος διάσωσης, προειδοποιώντας ότι μέχρι να υπάρχει απάντηση θα ανασταλεί η εφαρμογή των βραχυπρόθεσμών μέτρων για το χρέος.
"Το πρόγραμμα βοήθειας για την Ελλάδα μπορεί να στεφθεί με επιτυχία μόνον εάν όλοι οι συμμετέχοντες τηρούν τα συμφωνηθέντα.
Γι΄ αυτό και ζητήσαμε από τους Θεσμούς να αξιολογήσουν εάν τα μέτρα που
έλαβε η ελληνική κυβέρνηση συνάδουν με τις υποχρεώσεις που απορρέουν
από το πρόγραμμα βοήθειας" τόνισε ο εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών,
σύμφωνα με το Reuters, συμπληρώνοντας: "Αναμένουμε άμεση αποσαφήνιση
για το συγκεκριμένο θέμα προκειμένου να μην καθυστερήσει η εφαρμογή των
βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος".
Η απάντηση της ελληνικής πλευράς ήταν ότι "προφανώς όλα τα θέματα / μεταρρυθμίσεις συζητούνται με τους Θεσμούς στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης», ενώ πηγές από το Μαξίμου καθιστούσαν σαφές πως η ελληνική πλευρά θέλει να ξεκαθαριστεί το θέμα το ταχύτερο δυνατό, ώστε να προχωρήσουν κανονικά και τα μέτρα για το χρέος.
Στο μεταξύ, επισήμως η Cοmmission δείχνει να τηρεί στάση αναμονής. Ερωτηθείσα σχετικά με τη δήλωση του εκπροσώπου του υπουργείου Οικονομικών της Γερμανίας, ότι το εν λόγω πόρισμα των Θεσμών είναι απαραίτητο ώστε να μην καθυστερήσει η εφαρμογή των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος, η εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις οικονομικές υποθέσεις, επανέλαβε πως οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού «συζητούνται και αξιολογούνται» στο πλαίσιο της αποστολής των Θεσμών στην Αθήνα, σημειώνοντας πως η συμφωνία στην οποία κατέληξε το Eurogroup πάνω στα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, προχωράει με βάση τους κανόνες του ESM.
Πάντως στο παρασκήνιο κοινοτικός αξιωματούχος ομολογούσε ότι «βρισκόμαστε ακόμα σε πολιτικό αδιέξοδο με την Ελλάδα» σύμφωνα με το πρακτορείο MNI.
O ίδιος χαρακτηρίζει «κακό συγχρονισμό» (bad timing) το άρθρο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και θεωρεί ότι η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης μπορεί να διαρκέσει μέχρι το Μάρτιο.
Διπλή καταιγίδα
Μετά το κείμενο-φωτιά των δύο αξιωματούχων του ΔΝΤ που έφερναν στο προσκήνιο την υποχρέωση για την άμεση νομοθέτηση μέτρων ύψους 4,55 δισ. ευρώ, τώρα ανάγεται σε μείζον θέμα και η εξαγγελία του πρωθυπουργού για το κοινωνικό μέρισμα.
Δηλαδή τη διανομή των 617 εκατ. ευρώ από το πρωτογενές πλεόνασμα των 1,9 δισ. ευρώ που αναμένεται ο προϋπολογισμός του 2016 στις 22 του μήνα σε 1,6 μικροσυνταξιούχους και την αναστολή της αύξησης των συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου. Τούτο τη στιγμή που τουλάχιστον την πρόθεση για διανομή μερίσματος από το πλεόνασμα του… πλεονάσματος είχε συζητηθεί με τους Θεσμούς από τις συναντήσεις του Νοεμβρίου και είχε γίνει κατ' αρχήν αποδεκτό.
Εκεί που πάσχει όμως η επιχειρηματολογία της ελληνικής πλευράς και έδωσε αφορμή για τη νέα βόμβα από το Βερολίνο είναι ότι ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος 0,5% του ΑΕΠ είναι ούτως ή άλλως διασφαλισμένος ακόμη και με τη διανομή του κοινωνικού μερίσματος των 617 εκατ. ευρώ.
Ως γνωστόν, οι Θεσμοί έχουν δεχθεί την πρόβλεψη ότι έναντι του στόχου του 0,5% του ΑΕΠ (875 εκατ. ευρώ) η Ελλάδα θα πετύχει φέτος πλεόνασμα 1,09 % του ΑΕΠ (1,91 δισ. ευρώ ), δηλαδή διπλάσιο από την αρχική πρόβλεψη. Το πρόβλημα με τη διανομή μέρους του πλεονάσματος στο πλεόνασμα, δηλαδή, ενός ποσού περίπου 1 δισ. ευρώ, είναι ότι αποτελεί ακόμη πρόβλεψη και όχι πιστοποιημένο αποτέλεσμα από την Eurostat, το οποίο με τη σειρά θα ήταν ευάλωτο σε μια μεταγενέστερη αναθεώρηση.
Σε αυτό υπάρχει το πρόσφατο παράδειγμα στο πρωτογενές πλεόνασμα του 2015 το οποίο πιστοποιήθηκε στο 0,7% του ΑΕΠ τον περασμένο Απρίλιο (έναντι στόχου για έλλειμμα 0,25% του ΑΕΠ) και στη συνέχεια αναθεωρήθηκε στο 0,2% του ΑΕΠ τον περασμένο Οκτώβριο, παραμένοντας σημαντικά υψηλότερο από τον αρχικό στόχο, αλλά υποδεέστερο από την αρχική πιστοποίηση.
Ένα δεύτερο θέμα είναι ότι οι Θεσμοί δεν είχαν ενημερωθεί ούτε για το χρόνο ούτε και για το ύψος της διανομής του μερίσματος, με αποτέλεσμα να βρεθούν προ εκπλήξεως.
Σε κάθε περίπτωση όλα ανατρέπουν τον όποιο σχεδιασμό υπήρχε για τη δεύτερη αξιολόγηση του προγράμματος, προσθέτοντας προβλήματα σε όσα ήδη υπάρχουν. Παράλληλα με το πρόβλημα του μερίσματος, η διαπραγματευτική ομάδα θα πρέπει να αποφασίσει τι θα κάνει και με το εργασιακό, όπου η πολιτική λύση που προσδοκούσε το υπουργείο Εργασίας, για να αποφύγει επώδυνες υποχωρήσεις στο θέμα των ομαδικών απολύσεων, φαίνεται ότι χάνει έδαφος.
Τάσος Δασόπουλος
Πηγή: News247.gr
Η απάντηση της ελληνικής πλευράς ήταν ότι "προφανώς όλα τα θέματα / μεταρρυθμίσεις συζητούνται με τους Θεσμούς στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης», ενώ πηγές από το Μαξίμου καθιστούσαν σαφές πως η ελληνική πλευρά θέλει να ξεκαθαριστεί το θέμα το ταχύτερο δυνατό, ώστε να προχωρήσουν κανονικά και τα μέτρα για το χρέος.
Στο μεταξύ, επισήμως η Cοmmission δείχνει να τηρεί στάση αναμονής. Ερωτηθείσα σχετικά με τη δήλωση του εκπροσώπου του υπουργείου Οικονομικών της Γερμανίας, ότι το εν λόγω πόρισμα των Θεσμών είναι απαραίτητο ώστε να μην καθυστερήσει η εφαρμογή των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος, η εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις οικονομικές υποθέσεις, επανέλαβε πως οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού «συζητούνται και αξιολογούνται» στο πλαίσιο της αποστολής των Θεσμών στην Αθήνα, σημειώνοντας πως η συμφωνία στην οποία κατέληξε το Eurogroup πάνω στα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, προχωράει με βάση τους κανόνες του ESM.
Πάντως στο παρασκήνιο κοινοτικός αξιωματούχος ομολογούσε ότι «βρισκόμαστε ακόμα σε πολιτικό αδιέξοδο με την Ελλάδα» σύμφωνα με το πρακτορείο MNI.
O ίδιος χαρακτηρίζει «κακό συγχρονισμό» (bad timing) το άρθρο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και θεωρεί ότι η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης μπορεί να διαρκέσει μέχρι το Μάρτιο.
Διπλή καταιγίδα
Μετά το κείμενο-φωτιά των δύο αξιωματούχων του ΔΝΤ που έφερναν στο προσκήνιο την υποχρέωση για την άμεση νομοθέτηση μέτρων ύψους 4,55 δισ. ευρώ, τώρα ανάγεται σε μείζον θέμα και η εξαγγελία του πρωθυπουργού για το κοινωνικό μέρισμα.
Δηλαδή τη διανομή των 617 εκατ. ευρώ από το πρωτογενές πλεόνασμα των 1,9 δισ. ευρώ που αναμένεται ο προϋπολογισμός του 2016 στις 22 του μήνα σε 1,6 μικροσυνταξιούχους και την αναστολή της αύξησης των συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου. Τούτο τη στιγμή που τουλάχιστον την πρόθεση για διανομή μερίσματος από το πλεόνασμα του… πλεονάσματος είχε συζητηθεί με τους Θεσμούς από τις συναντήσεις του Νοεμβρίου και είχε γίνει κατ' αρχήν αποδεκτό.
Εκεί που πάσχει όμως η επιχειρηματολογία της ελληνικής πλευράς και έδωσε αφορμή για τη νέα βόμβα από το Βερολίνο είναι ότι ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος 0,5% του ΑΕΠ είναι ούτως ή άλλως διασφαλισμένος ακόμη και με τη διανομή του κοινωνικού μερίσματος των 617 εκατ. ευρώ.
Ως γνωστόν, οι Θεσμοί έχουν δεχθεί την πρόβλεψη ότι έναντι του στόχου του 0,5% του ΑΕΠ (875 εκατ. ευρώ) η Ελλάδα θα πετύχει φέτος πλεόνασμα 1,09 % του ΑΕΠ (1,91 δισ. ευρώ ), δηλαδή διπλάσιο από την αρχική πρόβλεψη. Το πρόβλημα με τη διανομή μέρους του πλεονάσματος στο πλεόνασμα, δηλαδή, ενός ποσού περίπου 1 δισ. ευρώ, είναι ότι αποτελεί ακόμη πρόβλεψη και όχι πιστοποιημένο αποτέλεσμα από την Eurostat, το οποίο με τη σειρά θα ήταν ευάλωτο σε μια μεταγενέστερη αναθεώρηση.
Σε αυτό υπάρχει το πρόσφατο παράδειγμα στο πρωτογενές πλεόνασμα του 2015 το οποίο πιστοποιήθηκε στο 0,7% του ΑΕΠ τον περασμένο Απρίλιο (έναντι στόχου για έλλειμμα 0,25% του ΑΕΠ) και στη συνέχεια αναθεωρήθηκε στο 0,2% του ΑΕΠ τον περασμένο Οκτώβριο, παραμένοντας σημαντικά υψηλότερο από τον αρχικό στόχο, αλλά υποδεέστερο από την αρχική πιστοποίηση.
Ένα δεύτερο θέμα είναι ότι οι Θεσμοί δεν είχαν ενημερωθεί ούτε για το χρόνο ούτε και για το ύψος της διανομής του μερίσματος, με αποτέλεσμα να βρεθούν προ εκπλήξεως.
Σε κάθε περίπτωση όλα ανατρέπουν τον όποιο σχεδιασμό υπήρχε για τη δεύτερη αξιολόγηση του προγράμματος, προσθέτοντας προβλήματα σε όσα ήδη υπάρχουν. Παράλληλα με το πρόβλημα του μερίσματος, η διαπραγματευτική ομάδα θα πρέπει να αποφασίσει τι θα κάνει και με το εργασιακό, όπου η πολιτική λύση που προσδοκούσε το υπουργείο Εργασίας, για να αποφύγει επώδυνες υποχωρήσεις στο θέμα των ομαδικών απολύσεων, φαίνεται ότι χάνει έδαφος.
Τάσος Δασόπουλος
Πηγή: News247.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου