Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου 2016

«Δεν θα πάει χαμένο ούτε ευρώ»

Οι έννοιες της ποιότητας και της αποτελεσματικής διαχείρισης των κονδυλίων υπέρ των ανέργων κυριαρχούν πλέον στα προγράμματα απασχόλησης που εκπονεί το υπουργείο Εργασίας και υλοποιεί ο ΟΑΕΔ.
Ο ανασχεδιασμός που έχει επιτελέσει η αν. υπουργός Εργασίας Ρ. Αντωνοπούλου έχει συντελέσει στο να μην υπάρχει ροή χιλιάδων ευρώ προς ιδιώτες (όπως συνέβαινε στις εποχές της αλήστου μνήμης υπουργίας Βρούτση).
«Εξασφαλίσαμε ότι ούτε ένα ευρώ δεν πάει χαμένο και έτσι είμαστε σε θέση να υλοποιούμε μια δέσμη παρεμβάσεων η οποία μπορεί να ανταποκρίνεται στοχευμένα στις διαφορετικές ανάγκες των ανέργων, υποστηρίζοντας τον ιδιωτικό τομέα στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και ταυτόχρονα παρέχοντας στους ανέργους επαγγελματική εκπαίδευση και πρακτική άσκηση σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στους πιο δυναμικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας» ανέφερε σχετικά μιλώντας στην «Εφ.Συν.» η κ. Αντωνοπούλου.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι επιταγές κατάρτισης-απασχόλησης (με τις οποίες πολλά ιδιωτικά εκπαιδευτήρια πλούτισαν επί εποχής Βρούτση) και συγκεκριμένα η δράση Voucher 29-64, πρόγραμμα που αναμένεται να ξεκινήσει στα τέλη Σεπτεμβρίου και απευθύνεται σε 23.000 ανέργους, κυρίως με χαμηλά προσόντα και δεξιότητες, ηλικίας 29 έως 64 ετών, αλλά και σε απόφοιτους ΑΕΙ-ΤΕΙ.
Πρόκειται για το αναθεωρημένο πρόγραμμα επιταγής κατάρτισης και απασχόλησης, συνολικού προϋπολογισμού 112 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο ανακλήθηκε στα τέλη του περασμένου Μαΐου λόγω ανεπαρκούς και μεροληπτικού σχεδιασμού.
Με τον ανασχεδιασμό που έγινε τους τελευταίους μήνες από το γραφείο της αναπληρώτριας υπουργού Εργασίας, Ράνιας Αντωνοπούλου, το πρόγραμμα, με τον ίδιο προϋπολογισμό, απευθύνεται σε 23 χιλιάδες ανέργους και όχι σε 16 χιλιάδες που προβλεπόταν αρχικώς.
Το πρόγραμμα έχει σκοπό τη βελτίωση του βιογραφικού των ανέργων, προκειμένου να μπορούν, με αξιώσεις, να διεκδικήσουν μια θέση εργασίας σε 60 ειδικότητες των 10 πιο δυναμικών κλάδων της ελληνικής οικονομίας.
Η ενίσχυση του βιογραφικού των ανέργων θα πραγματοποιηθεί μέσω της κατάρτισής τους, της πρακτικής άσκησης σε ιδιωτικές εταιρείες, αλλά και της πιστοποίησης των προσόντων τους.
Επίδομα πρακτικής
Σημειώνεται ότι ο προηγούμενος σχεδιασμός απευθυνόταν μόνο σε 3 οικονομικούς κλάδους.
Στο εξής όλοι οι ωφελούμενοι θα λαμβάνουν εκπαιδευτικό επίδομα και επίδομα πρακτικής συνολικού ύψους 2.600 ευρώ, ενώ με τον αρχικό σχεδιασμό θα λάμβαναν μόλις 1.600 ευρώ.
Πλέον, το πρόγραμμα προβλέπει εγγυημένη απασχόληση για έξι μήνες για το 50% των ωφελουμένων, ενώ πριν υπήρχε πρόβλεψη μόνον για το 25% των ωφελουμένων.
Ομως και στο πεδίο των προγραμμάτων κοινωφελούς εργασίας υφίστανται δομικές αλλαγές υπέρ των ανέργων και όχι υπέρ των δημάρχων.
Συνολικά, εντός του 2016, 43.000 άνεργοι θα εργαστούν σε όλους τους δήμους της χώρας για 8 μήνες και όχι για 5, έχοντας πλήρη ασφαλιστικά δικαιώματα.
Είναι δε τέτοια η βελτιστοποίηση των όρων που αυτή αποτυπώνεται και στο μεγάλο ενδιαφέρον των ανέργων για το συγκεκριμένο πρόγραμμα, καθώς υποβλήθηκε στην πρώτη πιλοτική φάση του προγράμματος μεγάλος αριθμός αιτήσεων.
Συγκεκριμένα, για μία θέση υποβλήθηκαν 14 αιτήσεις, όταν η αναλογία στο παρελθόν ήταν 5 αιτήσεις για μία θέση, και τα ποσοστά ανεργίας ήταν υψηλότερα σε σχέση με τώρα.
Με τις αλλαγές που επέφερε στα προγράμματα η αν. υπουργός Εργασίας:
♦ Παρέχεται στους ωφελούμενους το δικαίωμα να λαμβάνουν άδεια 2 ημέρες ανά μήνα, δηλαδή 16 ημέρες στους 8 μήνες εργασίας.
♦ Αποδίδεται στους ωφελούμενους το δικαίωμα να απουσιάζουν για συγκεκριμένο αριθμό ημερών και για συγκεκριμένους λόγους, χωρίς να περικόπτονται οι αμοιβές τους και χωρίς να υποχρεούνται να επεκτείνουν τον χρόνο εργασίας τους.
Οι ωφελούμενοι δικαιούνται συνολικά να απουσιάζουν μέχρι 13 ημέρες κατά τη διάρκεια του προγράμματος για λόγους ασθενείας.
♦ Κάθε γονέας παιδιού ηλικίας 4 έως 18 ετών δικαιούται να απουσιάζει δύο (2) ημέρες, σε ώρες ή ολόκληρη ημέρα κάθε φορά, προκειμένου να διευκολυνθεί για την παρακολούθηση της σχολικής επίδοσης.
♦ Για πρώτη φορά, δίνεται η δυνατότητα στους συναρμόδιους υπουργούς της επιβολής κυρώσεων στις περιπτώσεις που οι επιβλέποντες φορείς της Κοινωφελούς Εργασίας παραβιάζουν τους όρους του προγράμματος και τους κανόνες ασφάλειας και υγείας.
Στην ίδια λογική πάντως κινούνται:
♦ Τα Προγράμματα Επαγγελματικής Κατάρτισης. Πλέον ο στόχος είναι η ενίσχυση των προσόντων των ανέργων, ώστε ο άνεργος να μπορεί να διεκδικήσει μια θέση εργασίας με αξιοπρεπή μισθό, σε μια οικονομία με σταθερή τροχιά ανάπτυξης.
♦ Το Σύστημα Διάγνωσης Αναγκών. Υπό την εποπτεία της Διεύθυνσης Απασχόλησης και με επιστημονικό υπεύθυνο το Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρωπίνου Δυναμικού του υπουργείου Εργασίας, θεσμοθετήθηκε ο μηχανισμός εκείνος που μπορεί να «ακούει» την αγορά για να συλλέγει πραγματικά δεδομένα ως προς τις ειδικότητες και τους κλάδους με προοπτική ανάπτυξης και δημιουργίας απασχόλησης.
Τα δεδομένα που παρέχει αυτό το σύστημα χρησιμοποιούνται για τον σχεδιασμό των πολιτικών απασχόλησης και την εφαρμογή των προγραμμάτων που υλοποιεί το υπουργείο με βραχίονά του τον ΟΑΕΔ.
Αξιοποίηση πόρων
Ωστόσο θα πρέπει να επισημανθεί ότι και εδώ το σύστημα Βρούτση σχεδίαζε να δώσει το συγκεκριμένο έργο ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ σε ιδιώτες.
Γι’ αυτόν τον λόγο η αν. υπουργός Εργασίας, Ράνια Αντωνοπούλου, κατήργησε τις εξωτερικές αναθέσεις, περιορίζοντας έτσι τη δαπάνη, ανέθεσε στη Διεύθυνση Απασχόλησης του υπουργείου Εργασίας τον συντονισμό αυτής της προσπάθειας και εμπιστεύτηκε το επιστημονικό έργο στο Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΙΕΑΔ).
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι μπορούν να αξιοποιηθούν πλήρως οι πόροι του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού και Διά Βίου Μάθησης 2014-20120 που αφορούν την απασχόληση, την κατάρτιση και την εκπαίδευση.
Τα εν λόγω κονδύλια είχαν «παγώσει» εξαιτίας της μη τήρησης της υποχρέωσης της χώρας για τη δημιουργία και λειτουργία ενός ολοκληρωμένου Συστήματος Διάγνωσης Αναγκών της Αγοράς Εργασίας, το οποίο θα διασφαλίζει ότι οι πόροι του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου και της χώρας θα διατίθενται με τον πιο αποτελεσματικό και παραγωγικό τρόπο για την υποστήριξη των ανέργων και των πολιτικών απασχόλησης.
♦ Αναδιοργάνωση ΟΑΕΔ. Σε σύντομο χρονικό διάστημα η διοίκηση του ΟΑΕΔ δημιούργησε, για πρώτη φορά, ηλεκτρονική βάση δεδομένων στην οποία καταχωρίζονται τα βιογραφικά των ανέργων και παράλληλα οι ειδικότητες που αναζητούν οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να προσλάβουν εργαζόμενους.
Ο ΟΑΕΔ, με βάση τις ειδικότητες που παρουσιάζουν ζήτηση, αποστέλλει στις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις τα αντίστοιχα βιογραφικά σημειώματα και η επιχείρηση επιλέγει το προφίλ που ικανοποιεί τις ανάγκες της.

Δεν υπάρχουν σχόλια: