Παρασκευή 22 Ιουλίου 2016

«Σπάει» τη συναίνεση των κοινωνικών εταίρων ο ΣΕΒ

Και ενώ την Τρίτη, εργοδότες (ΕΣΕΕ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΣΕΤΕ) και εργαζόμενοι (ΓΣΕΕ) συμφώνησαν σε ένα κοινό πλαίσιο αρχών έπειτα από συνάντηση που είχαν στο υπουργείο Εργασίας, παρουσία του υπουργού Εργασίας Γιώργου Κατρούγκαλου, τα δεδομένα δείχνουν να διαφοροποιούνται καθώς την Πέμπτη, το εβδομαδιαίο οικονομικό δελτίο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχάνων «σπάει» το κοινό μέτωπο για τα εργασιακά ενώ επιπλέον ασκεί κριτική στο θεσμικό πλαίσιο για την αδειοδότηση τηλεοπτικών σταθμών και για τη διαφήμιση.
Στην κοινή δήλωσή τους οι κοινωνικοί φορείς επισήμαναν την ανάγκη ύπαρξης κοινωνικού διαλόγου, ούτως ώστε, μεταξύ άλλων να συμφωνείται, στο πλαίσιο της ΕΓΣΣΕ μεταξύ των κοινωνικών εταίρων, ο ελάχιστος νόμιμος μισθός, με γενική και καθολική ισχύ για όλους τους εργαζόμενους. Επίσης, θεωρούν ότι δεν υπάρχει θέμα μείωσης του κατώτατου μισθού και κατάργησης του 13ου και 14ου μισθού.
Επιβεβαιώνουν, επίσης, εκ νέου και στο σύνολό τους τα συμφωνηθέντα στις τριμερείς συναντήσεις που διεξήχθησαν, υπό την αιγίδα της ΔΟΕ, την 30η Σεπτεμβρίου 2014, στη Γενεύη και την 26η Νοεμβρίου 2015 στο Ζάππειο, οι οποίες ενσωματώνονται στην παρούσα και αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα τους.
Ακόμα υπογραμμίζουν ότι «ως βέλτιστες πρακτικές» πρέπει να θεωρηθούν, όσες εναρμονίζονται με το ευρωπαϊκό μοντέλο και την προστασία των κοινωνικών και εργασιακών δικαιωμάτων, που προσδιορίζουν την ταυτότητα της Ευρώπης. Αναφέρονται στο κείμενο αρχών που υπέγραψαν οι ευρωπαϊκές οργανώσεις κοινωνικών εταίρων, την 27/6/2016, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Τέλος, συμφώνησαν ότι ο συνδικαλιστικός νόμος πρέπει να εκσυγχρονιστεί, κυρίως, ως προς την αντιμετώπιση πρακτικών κακής εφαρμογής του, χωρίς, όμως, να τίθεται σε αμφισβήτηση το δικαίωμα στην απεργία και στη συνταγματική προστασία της συνδικαλιστικής δράσης.
Ισχυρό όπλο της κυβέρνησης να διαπραγματευτεί με τους δανειστές χαρακτήρισε το κείμενο ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασ. Κορκίδης, ενώ ο Γ. Κατρούγκαλος μίλησε «για μια πολύ σημαντική απόφαση, που θα αποτελέσει τον πυρήνα της εθνικής μας θέσης στην επικείμενη διαπραγμάτευση».
Οικονομικό δελτίο
Τις θέσεις του ΣΕΒ για τα εργασιακά αναλύει το εβδομαδιαίο οικονομικό δελτίο του Συνδέσμου.
Αναλυτικά:
- Για τον κατώτατο μισθό, τονίζεται ότι οι κοινωνικοί εταίροι επιζητούν να επανέλθει το παλαιό σύστημα καθορισμού, μέσω συλλογικής σύμβασης.
- Για τις συλλογικές συμβάσεις, επισημαίνεται ότι οι επιχειρησιακές πρέπει να κατισχύουν και ότι πρέπει να αλλάξει το καθεστώς της λεγόμενης «υποχρεωτικής διαιτησίας», όπως εφαρμόζεται στην Ελλάδα.
- Για τις ομαδικές απολύσεις, η πρόταση του Συνδέσμου είναι να εφαρμοσθεί η κοινοτική νομοθεσία, χωρίς δυνατότητα πολιτικών παρεμβάσεων που προβλέπεται σήμερα και να χρησιμοποιηθούν κοινοτικοί πόροι, οι οποίοι μπορούν να ελαφρύνουν μέρος από το πρόβλημα που δημιουργείται στο προσωπικό.
- Για τις απεργίες, να εκλογικευτεί η απεργιακή νομοθεσία, ιδιαίτερα σε τομείς που παρέχουν υπηρεσίες κοινής ωφέλειας ή που εξυπηρετούν το γενικό οικονομικό συμφέρον (εταιρείες που παρέχουν ηλεκτρισμό, ύδρευση, επικοινωνίες, αλλά και μεταφορές, υγεία, κ.λπ).
Ο ΣΕΒ επικαλείται στοιχεία για υπερβολικό αριθμό απεργιών στη χώρα μας, ζητά να διασφαλίζεται η, «όσο το δυνατόν, πιο γνήσια εκπροσώπηση της βούλησης των εργαζομένων, που ενίοτε καταστρατηγείται από μειοψηφίες», όπως και το δικαίωμα να εργαστούν, σε όσους το θέλουν.
Σχετικά με τα μέσα ενημέρωσης, ο ΣΕΒ σημειώνει μεταξύ άλλων: «Το νομοσχέδιο για τη δημιουργία μίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας διάθεσης διαφημιστικού χρόνου αποτελεί μία ελληνική πατέντα πάνω σε τεχνολογίες αιχμής, που έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούνται στις ΗΠΑ για την αγορά και διανομή διαφημίσεων έναντι τηλεοπτικού περιεχομένου, μέσω μίας τεχνολογικά αυτοματοποιημένης και βασισμένης σε ψηφιακά δεδομένα πλατφόρμας (ProgrammingTV), που διακινούνται, μέσω διαδικτύου, κινητών, τηλεόρασης και καλωδιακών δικτύων. Η μεταφορά της στην ελληνική πραγματικότητα και η επιβολή της διά νόμου και όχι μέσα από διεργασίες ιδιωτικοοικονομικού χαρακτήρα είναι προσχηματική και παραβιάζει τη συνταγματική αρχή της οικονομικής ελευθερίας.
Όπως και με τον νόμο για την αδειοδότηση περιορισμένου αριθμού τηλεοπτικών σταθμών, λειτουργούντων σε καθεστώς ελεγχόμενου ανταγωνισμού και προκαθορισμένου κόστους, έτσι και με το νομοσχέδιο για τη διάθεση διαφημιστικού χρόνου, πλήττεται η ελευθερία των συναλλαγών και ο ελεύθερος ανταγωνισμός».
Ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου Εργασίας
Από την άλλη πλευρά, το υπουργείο Εργασίας εκφράζει την πεποίθηση ότι οι απαραίτητες εργασιακές μεταρρυθμίσεις θα πρέπει να επικεντρωθούν στην επιστροφή της Ελλάδας στην κανονικότητα του ευρωπαϊκού κοινωνικού μοντέλου, με ιδιαίτερη έμφαση στην ενίσχυση του κοινωνικού διαλόγου και των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Αθηναϊκού Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων, εστάλει ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου προς τη Διεθνή Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, στο οποίο απεικονίζονται οι πρόσφατες μεταρρυθμίσεις και η κατάσταση στην ελληνική αγορά εργασίας.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στο εν λόγω ενημερωτικό σημείωμα τονίζεται ότι υπάρχει μία βαθιά ριζωμένη κοινωνική συναίνεση μεταξύ όλων των κοινωνικών εταίρων και των πολιτικών κομμάτων, που ενισχύεται από το εμπειρικό δεδομένο ότι δεν απαιτούνται ουσιαστικές αλλαγές αναφορικά με τις ομαδικές απολύσεις και το νόμο για τις απεργιακές κινητοποιήσεις.
Τέλος, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «η ελληνική κυβέρνηση θεωρεί αυταπόδεικτο γεγονός ότι οι «βέλτιστες πρακτικές» που πρέπει να ληφθούν υπόψη από την Επιτροπή, πρέπει να περιλαμβάνουν μόνο αυτές που συμμορφώνονται με το ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο, με την έννοια των πρόσφατων δηλώσεων του προέδρου Γιούνκερ για μία νέα Ευρώπη που θα παίρνει ΑΑΑ στην κοινωνική αξιολόγηση».
Κατώτατος μισθός
Στο ενημερωτικό σημείωμα, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, υπογραμμίζεται ότι, «με σκοπό την αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητας, μέσω της μείωσης του κόστους εργασίας και τη διευκόλυνση της επανένταξης των ανέργων στην αγορά εργασίας, ο ονομαστικός κατώτατος μισθός μειώθηκε κατά 22% και εισήχθη, το 2012, ακόμα χαμηλότερος μισθός (13% κάτω από το ελάχιστο) για τους νέους κάτω των 25 ετών. Επιπλέον, εισήχθη, το 2013, ένας νέος μηχανισμός καθορισμού του μισθού, που προβλέπει τον καθορισμό του κατώτατου μισθού από την κυβέρνηση αντί των κοινωνικών εταίρων.
Σε συνδυασμό με τη βαριά φορολογία, τη μείωση των συντάξεων και των προνοιακών επιδομάτων και τις μεταβολές του δείκτη τιμών, η μείωση των μισθών, ιδιαίτερα του κατώτατου μισθού, οδήγησε στην κατάρρευση της οικονομικής δραστηριότητας.
Επίπεδο κοινωνικής προστασίας
«Η συνεχής διαδικασία της βαθιάς δημοσιονομικής εξυγίανσης, τα τελευταία χρόνια, η οποία περιλαμβάνει, κυρίως, τη μείωση των κοινωνικών δαπανών, έχει οδηγήσει στην αποδυνάμωση του ήδη ανεπαρκούς συστήματος κοινωνικής προστασίας για τους ανέργους, επισημαίνεται στο ενημερωτικό σημείωμα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του Πρακτορείου. Δεδομένων των ιδιαιτεροτήτων του ελληνικού συστήματος προστασίας για τους ανέργους (μικρή διάρκεια της επιδότησης της ανεργίας, αποκλεισμός των μακροχρόνια ανέργων, μικρό ποσοστό αναπλήρωσης του μισθού), οι εργαζόμενοι που έχουν μείνει εκτός της αγοράς εργασίας, δεν μπορούν να διατηρήσουν ένα επαρκές βιοτικό επίπεδο» σημειώνεται στο ενημερωτικό σημείωμα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του Αθηναϊκού Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων, προσθέτοντας ότι «ως αποτέλεσμα, αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει κανένα δίκτυο κοινωνικής ασφάλισης που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως αντίβαρο στην περίπτωση που το πλαίσιο για την προστασία έναντι των απολύσεων γίνει πιο ελαστικό».
Συγκεκριμένα, δίνονται τα ακόλουθα στοιχεία: «Όπως επισημαίνει ο ΟΟΣΑ σε μία από τις πρόσφατες εκθέσεις του: «Η ευθυγράμμιση της νομοθεσίας για τις ομαδικές απολύεις προς τα λιγότερο περιοριστικά πρότυπα, παρόμοια με αυτά της Φινλανδίας σήμερα, θα ενισχύσει το ΑΕΠ κατά 0,2 ποσοστιαίες μονάδες, κατά τα επόμενα δέκα έτη. Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων του ΟΟΣΑ αναφορικά με τους πρόσθετους περιορισμούς για τις ομαδικές απολύσεις, αν επικεντρωθούμε στις χώρες της ΕΕ, βλέπουμε ότι μεταξύ των 22 χωρών της ΕΕ, το 2013, η Ελλάδα κατατάσσεται 13η, μαζί με την Αυστρία (σημ. υψηλότερη θέση σε αυτόν το δείκτη σημαίνει πιο «περιοριστικοί κανονισμοί»). Αυτό δείχνει ότι η Ελλάδα ακολουθεί τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ και, ως εκ τούτου, δεν βλέπουμε κανένα όφελος στην αλλαγή του πλαισίου των ομαδικών απολύσεων.
Κατά συνέπεια, δεν μπορεί να διατυπωθεί ο ισχυρισμός ότι ο μηχανισμός δεν είναι ευέλικτος, ότι εξαρτάται αποκλειστικά από την έγκριση της (Δημόσιας) Διοίκησης και καθιστά δυνατές τις ομαδικές απολύσεις, τονίζεται στο ίδιο έγγραφο.
Για τις περιπτώσεις εκείνες όπου οι ομαδικές απολύσεις υπόκεινται στην έγκριση της Διοίκησης, έχουν διασφαλιστεί οι αναγκαίες θεσμικές εγγυήσεις που αποκλείουν κάθε ενδεχόμενο διακρίσεων από τη Διοίκηση. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την απόφαση της Ολομέλειας του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας, στις 22.01.2014, έχουν καθοριστεί τα κριτήρια που πρέπει να ληφθούν υπόψη, σύμφωνα με το άρθρο 5§3 του νόμου 1387/1983, προκειμένου ο υπουργός Εργασίας (ή ο Περιφερειάρχης) να εγκρίνει (ή όχι) μία απόφαση. Βάσει αυτών των κριτηρίων, μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα σχετικά με το αν μία επιχείρηση αντιμετωπίζει αντικειμενικά προβλήματα στη διατήρηση της βιωσιμότητας της που να καθιστούν απαραίτητες τις ομαδικές απολύσεις.
Επιπλέον, θα πρέπει να σημειωθεί ότι, μετά την έρευνα στα αρχεία του υπουργείου, δεν στοιχειοθετείται καμία μεροληπτική στάση της Διοίκησης, βάσει της οποίας να έχουν απορριφθεί αιτήματα για ομαδικές απολύσεις.
Απαγόρευση της ανταπεργίας (lockout)-υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο
Βάσει των πληροφοριών του Πρακτορείου, στο ενημερωτικό σημείωμα επισημαίνεται ότι, «όταν ψηφίστηκε ο νόμος 1264/1982 για την απαγόρευση της ανταπεργίας, δεν υπήρξε καμία αντίδραση εκ μέρους των εργοδοτών. Η εξήγηση έγκειται στο γεγονός ότι στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες (π.χ. Ολλανδία), η ανταπεργία έχει περιορισμένη πρακτικά σημασία. Επιπλέον, πρέπει να τονιστεί ότι 34 χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου, δεν υπάρχει καμία απόφαση Δικαστηρίου σχετικά με την αντισυνταγματικότητα της διάταξης αυτής.
Στην Ελλάδα, απαγορεύεται η ανταπεργία, αλλά το δικαίωμα της απεργίας θα πρέπει, επίσης να υφίσταται, χωρίς να αποκλείεται η απαγόρευση της κατάχρησης του δικαιώματος αυτού».
Η συμφωνία των κοινωνικών εταίρων «όπλο στην διαπραγμάτευση»
Ο υπουργός Εργασίας, Γιώργος Κατρούγκαλος, μιλώντας στο «Πρακτορείο 104,9 fm» εξέφρασε την ικανοποίησή του για τα σημεία στα οποία συμφώνησαν οι κοινωνικοί εταίροι σχετικά με τα εργασιακά, τονίζοντας: «Το γεγονός ότι έχουμε μία συμφωνία στον ελάχιστο κοινό παρονομαστή είναι ένα όπλο που εμείς θα το αξιοποιήσουμε ιδιαίτερα στην διαπραγμάτευση».
«Για πρώτη φορά στη διαπραγμάτευση για τα εργασιακά δεν αμυνόμαστε απλώς», σημείωσε και πρόσθεσε: «Εμείς, θετικά και επιθετικά, θέσαμε το ζήτημα να επιστρέψουν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις, να αποφασίζουν, δηλαδή, οι ίδιοι οι κοινωνικοί εταίροι -εργαζόμενοι και εργοδότες- για τον μισθό τους και να μην αποφασίζεται αυτός με απόφαση του κράτους και μάλιστα να αποφασίζεται στα ελάχιστα αυτά πλαίσια, που έχουμε δει την τελευταία πενταετία».
«Θέλουμε να ξαναγυρίσουμε στο ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο, στην ευρωπαϊκή κανονικότητα και αυτό, λοιπόν, το έχουμε θέσει ως στόχο της διαπραγμάτευσης, πετύχαμε να συνδυάζεται αυτός ο στόχος με μέτρα που καθιστούν εφικτή την ευόδωση της προσπάθειάς μας, κυρίως το ότι η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας, που αποτελεί τον πιο φιλικό στα κοινωνικά δικαιώματα διεθνή οργανισμό, θα σχολιάσει τα πορίσματα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων που έχει συσταθεί και επίσης προσπαθούμε να στήσουμε ένα αρραγές εσωτερικό κοινωνικό μέτωπο, όπως κάναμε με την κοινή δήλωση των εταίρων και αντίστοιχα να ενισχύσουμε τα διεθνή ερείσματα της χώρας», υπογράμμισε ο υπουργός.
Άλλα συνυπέγραψαν
Διευκρινίσεις από το ΣΕΒ ζητάει η ΓΣΕΕ για το ποιες είναι οι θέσεις του για τα εργασιακά, καθώς, όπως αυτές διατυπώθηκαν στο οικονομικό δελτίο του Συνδέσμου, βρίσκονται, όπως υποστηρίζει η Συνομοσπονδία, σε πλήρη αντίθεση με τα όσα οι εκπρόσωποι των Βιομηχάνων συνυπέγραψαν στην πρόσφατη συμφωνία ΓΣΕΕ και εργοδοτικών φορέων. 
Προσυπογράφουμε και... εξειδικεύουμε
Απαντώντας στις αντιδράσεις ο ΣΕΒ με νεότερη ανακοίνωσή του σημειώνει «προσυπογράφουμε το κείμενο γενικών αρχών και κατευθύνσεων των κοινωνικών εταίρων και, ταυτόχρονα, εξειδικεύουμε στις παρεμβάσεις μας, ως οφείλουμε με υπευθυνότητα, διαφάνεια και εποικοδομητικό πνεύμα τις πάγιες θέσεις μας σε όλα τα κρίσιμα εργασιακά ζητήματα που επηρεάζουν άμεσα την προσέλκυση επενδύσεων και την αύξηση της απασχόλησης».
Επίσης, ο Σύνδεσμος τονίζει: «Στο πεδίο των εργασιακών, το ζητούμενο για τον ΣΕΒ είναι να οικοδομήσουμε ένα σύστημα που θα είναι απαλλαγμένο από τις ατέλειες και τα σφάλματα του παρελθόντος, που θα ευθυγραμμίζεται με τις δυναμικές ευρωπαϊκές οικονομίες ως προς τους στόχους, τις προοπτικές και τα εργαλεία πολιτικής».

Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: