Ο αναπληρωτής υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης
Χρ. Βερναρδάκης ανοίγει τα χαρτιά του στο «Εθνος της Κυριακής» και μιλά
για τις αλλαγές στο Δημόσιο (κινητικότητα, αναγνώριση προϋπηρεσίας από
τον ιδιωτικό τομέα) και πώς αυτές συνδέονται με τη συνταγματική
αναθεώρηση.
Προτείνει την αλλαγή του Συντάγματος προκειμένου να θεσμοθετηθούν δύο
συμβάσεις εργασίας στο Δημόσιο: μία εργασιακή σχέση όπου θα
περιλαμβάνονται όλοι οι μόνιμοι υπάλληλοι και μία για το εποχικό
προσωπικό. Υπερασπίζεται την ανάγκη να αλλάξει η αρχιτεκτονική του
πολιτικού συστήματος μέσα από τη συνταγματική αναθεώρηση με ριζικές
αλλαγές οι οποίες θα περιλαμβάνουν την καθιέρωση της απλής αναλογικής
χωρίς μπόνους με μείωση του ποσοστού εισόδου στη Βουλή στο 2,5% και
ενίσχυση της δημόσιας διοίκησης.
Ο νόμος για την
κινητικότητα βρίσκεται στην τελική ευθεία. Ποιος είναι ο στόχος σας με
τη θεσμοθέτηση ενός νέου συστήματος κινητικότητας στο Δημόσιο;
Κατ'
αρχάς θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι στις αρχές της εβδομάδας δημοσιεύεται
σε ΦΕΚ το Προεδρικό Διάταγμα για την αναγνώριση έως επτά ετών
προϋπηρεσίας από τον ιδιωτικό τομέα. Δίνουμε λύση σε μια εκκρεμότητα
χρόνων, αφού η ρύθμιση είχε ψηφιστεί και από προηγούμενες κυβερνήσεις οι
οποίες όμως δεν προωθούσαν το Προεδρικό Διάταγμα. Οι δημόσιοι υπάλληλοι
που έχουν εργαστεί στον ιδιωτικό τομέα σε αντίστοιχη ειδικότητα με
αυτήν που εργάζονται στην υπηρεσία τους θα μπορούν να έχουν βαθμολογική
εξέλιξη και να διεκδικήσουν θέσεις ευθύνης. Για το νομοσχέδιο της
κινητικότητας βλέπουμε τις τελευταίες λεπτομέρειες, καθώς πρέπει να
αντιμετωπίσουμε ένα δαιδαλώδες καθεστώς μετατάξεων και αποσπάσεων.
Με ποια μέτρα θα αντιμετωπίσετε τα προβλήματα στο σημερινό καθεστώς μετακινήσεων;
Οι
αποσπάσεις θα περιοριστούν για εξαιρετικά σημαντικούς λόγους και θα
ισχύουν μόνο για 1+1 χρόνια. Βασικό εργαλείο της κινητικότητας θα είναι
οι μετατάξεις σε κενές οργανικές θέσεις. Στο νέο πλαίσιο θα ενταχθεί όλο
το μόνιμο διοικητικό προσωπικό των υπουργείων και των εποπτευόμενων
οργανισμών και θα εξαιρεθούν μόνο οι εκπαιδευτικοί και τα ειδικά
μισθολόγια. Ομως στο σύστημα κινητικότητας εντάσσεται, για παράδειγμα,
το διοικητικό προσωπικό του υπουργείου Παιδείας και το διοικητικό
προσωπικό του υπουργείου Αμυνας, όχι όμως οι εκπαιδευτικοί και οι
ένστολοι. Επιδιώκουμε να καθιερώσουμε τη διαφάνεια και την ταχύτητα στις
μετακινήσεις. Οι φορείς υποδοχής θα μπορούν να ζητήσουν προσωπικό μόνο
εάν έχουν εγκεκριμένο οργανόγραμμα. Οι προκηρύξεις θα δημοσιεύονται στην
ηλεκτρονική πλατφόρμα της κινητικότητας και οι υποψήφιοι θα
μοριοδοτούνται βάσει των τυπικών προσόντων τους από το ΑΣΕΠ.
Στην περίπτωση που δεν υπάρχουν υποψήφιοι προς μετάταξη για μια θέση, τότε θα προχωρήσετε σε υποχρεωτικές μετατάξεις;
Οχι.
Εάν δεν υπάρχουν υποψήφιοι για μια θέση, η επόμενη επιλογή είναι οι
προσλήψεις για την κάλυψη των κενών. Πρέπει να σημειώσω ότι το σύστημα
κινητικότητας αντιμετωπίζει το ίδιο και τους μόνιμους υπαλλήλους και
τους εργαζόμενους με συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου.
Ανοίγει ο
δρόμος για μια σχέση εργασίας στο μόνιμο προσωπικό του Δημοσίου. Το
είχε εισηγηθεί και ο προκάτοχός σας, ο κ. Κατρούγκαλος, να μετατραπούν
οι συμβάσεις αορίστου χρόνου σε σχέση εργασίας μόνιμου προσωπικού, αλλά
υπήρξαν αντιδράσεις από την ΑΔΕΔΥ και δόθηκε μια παράταση για την
αντιμετώπιση του θέματος.
Επιδιώκουμε να υπάρχει μια σχέση
εργασίας για το μόνιμο προσωπικό στις δημόσιες υπηρεσίες, αλλά αυτό
μπορεί να αντιμετωπιστεί με τη συνταγματική αναθεώρηση. Απαιτείται
αλλαγή στο άρθρο 103 του Συντάγματος και η κυβέρνηση είναι θετική προς
αυτή την κατεύθυνση. Ουσιαστικά προτείνουμε δύο σχέσεις εργασίας στο
Δημόσιο: μία για το μόνιμο προσωπικό όπου θα ενταχθούν και οι
εργαζόμενοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και μία
εργασιακή σχέση για το εποχικό προσωπικό.
Ποιες άλλες
αλλαγές θα επιδιώξετε στο Δημόσιο με τη συνταγματική αναθεώρηση; Είστε
από τα στελέχη της κυβέρνησης που έχουν αναλάβει ρόλο στη διαμόρφωση της
κυβερνητικής πρότασης για την αλλαγή του Συντάγματος.
Χρειάζεται
ένας εξορθολογισμός στην έννοια των ανεξάρτητων Αρχών. Υπάρχουν σήμερα
πέντε συνταγματικά κατοχυρωμένες Αρχές και περίπου 23 που λειτουργούν σε
καθεστώς ανεξάρτητης Αρχής. Για παράδειγμα, λειτουργούν σήμερα εθνικές
Αρχές για τη διερεύνηση ατυχημάτων και την ασφάλεια των πτήσεων, ή για
τον συντονισμό των πτήσεων, ενώ υπάρχει και Εθνικός Οργανισμός
Εξετάσεων. Πρέπει να ξαναδούμε το καθεστώς λειτουργίας τους και την
αναγκαιότητά τους. Παράλληλα απαιτείται να κατοχυρωθούν συνταγματικά οι
υποχρεώσεις της διοίκησης προς τους πολίτες και να θεσμοθετηθεί ο χάρτης
των υποχρεώσεων του κράτους προς τους πολίτες.
Ουσιαστικά προτείνετε την αλλαγή του πρωθυπουργικού μοντέλου λειτουργίας της εκτελεστικής εξουσίας;
Πρέπει
να κάνουμε τη μετάβαση από το πρωθυπουργοκεντρικό μοντέλο διακυβέρνησης
στην ενίσχυση του Κοινοβουλίου. Το τρίπτυχο της συνταγματικής
αναθεώρησης θα μπορούσε να είναι χαλάρωση του πρωθυπουργικού μοντέλου με
ενίσχυση του Κοινοβουλίου, Πρόεδρος της Δημοκρατίας ρυθμιστής του
πολιτεύματος, ενίσχυση των θεσμών άμεσης δημοκρατίας. Εκτιμώ ότι είναι
αναγκαίες οι ρυθμίσεις για την ανακλητότητα των αιρετών σε όλα τα
επίπεδα εάν δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των καθηκόντων τους αλλά
με αυστηρούς όρους.
Εχετε προτείνει για τον εκλογικό νόμο να μειωθεί το ποσοστό εισόδου από 3% σε 2,5%;
Ναι,
είναι πρότασή μου, γιατί με την κατάργηση του μπόνους στο πρώτο κόμμα η
μείωση του ποσοστού εισόδου στο 2,5% κάνει αναλογικότερο το σύστημα. Να
ξεκαθαρίσουμε επίσης ότι το μπόνους των 30 ή 50 εδρών είναι μπόνους στο
μπόνους, αφού κερδίζει έδρες από την κατανομή των υπολοίπων λόγω του
ορίου εισόδου. Το εκλογικό σύστημα πρέπει να υπακούει σε δύο αρχές: στη
μέγιστη αντιπροσωπευτικότητα και την ενίσχυση της σχέσης
αντιπροσώπου-αντιπροσωπευόμενου. Πρέπει επίσης να σημειώσουμε ότι η απλή
αναλογική ενισχύει τα υπαρκτά μεγάλα ρεύματα που υπάρχουν στην κοινωνία
και όχι τα μικρότερα κόμματα ή τις κινήσεις. Αυτό δείχνει η πρόσφατη
ιστορία.
Νίκος Β. Τσίτσας
Πηγή: ethnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου