Τη δυνατότητα εκταμίευσης εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ θα έχει πλέον
η Ελλάδα μετά την άρση της σχετικής απαγόρευσης που είχε επιβάλει η
Κομισιόν στη χώρα μας.
Πρόκειται για μια ιστορία που βαραίνει τις πλάτες του υπουργού της
Ν.Δ. Γ. Βρούτση, ο οποίος με την παράλειψή του να μην ενεργοποιεί το
ολοκληρωμένο σύστημα διάγνωσης των αναγκών στερούσε από την αγορά
εργασίας δεκάδες εκατομμύρια που θα κατευθύνονταν σε δράσεις
εκπαίδευσης, κατάρτισης ή δεξιοτήτων ανάπτυξης.
«Λαμβάνοντας υπόψη την πρόοδο των τελευταίων μηνών, χάρη στις
δικές σας και της ομάδας σας σημαντικές προσπάθειες, έχουμε φτάσει στο
σημείο όπου ο μηχανισμός διάγνωσης της αγοράς εργασίας είναι πλέον στη
θέση του. Είμαι, ως εκ τούτου, σε θέση να σας ενημερώσω ότι η
αυτοδέσμευση μπορεί να αρθεί επιτρέποντας στις δράσεις εκπαίδευσης,
κατάρτισης ή δεξιοτήτων ανάπτυξης να ενεργοποιηθούν», αναγράφει
ρητά στην επιστολή του ο Jiri Svarc της Γενικής Διεύθυνσης Απασχόλησης
της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς την αναπληρώτρια υπουργό Εργασίας, Ράνια
Αντωνοπούλου.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι μπορούν να αξιοποιηθούν πλήρως οι πόροι
του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού και Διά
Βίου Μάθησης 2014-2020 που αφορούν την απασχόληση, την κατάρτιση και την
εκπαίδευση.
«Παγωμένα»
Τα εν λόγω κονδύλια είχαν «παγώσει» εξαιτίας της μη τήρησης της
υποχρέωσης της χώρας για τη δημιουργία και λειτουργία ενός ολοκληρωμένου
συστήματος διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας, το οποίο να
διασφαλίζει ότι οι πόροι του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου και της χώρας
θα διατίθενται με τον πιο αποτελεσματικό και παραγωγικό τρόπο για την
υποστήριξη των ανέργων και των πολιτικών απασχόλησης.
Το έργο της ολοκλήρωσης του συστήματος διάγνωσης των αναγκών της
αγοράς εργασίας είχε ενταχθεί στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο
2007-2013 και θα έπρεπε ήδη να έχει περατωθεί. Ομως κάτι τέτοιο δεν
συνέβη ποτέ, γεγονός που οδήγησε στην επιβολή αιρεσιμότητας στη χώρα
μέχρι να ολοκληρωθεί ο μηχανισμός διάγνωσης.
«Για τα τελευταία δέκα χρόνια, η Ελλάδα δεν διέθετε έναν ολοκληρωμένο
μηχανισμό για τη διάγνωση των αναγκών της αγοράς εργασίας. Αυτό οδήγησε
σε μια δέσμευση της Ελλάδας μέσα από τα ελληνικά επιχειρησιακά
προγράμματα», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην εισαγωγή της επιστολής του
κ. Svarc.
Η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου υπέγραψε ρήτρα αυτοδέσμευσης η
οποία ανέφερε ρητά ότι «μέχρι την ολοκλήρωση και την πλήρη εφαρμογή του
εθνικού μηχανισμού για τη διάγνωση των αναγκών της αγοράς εργασίας,
προκειμένου να επιτευχθεί με έναν λειτουργικό τρόπο ο συστηματικός και
περιοδικός προσδιορισμός των απαιτούμενων αναγκών σε δεξιότητες και
επαγγέλματα, δεν θα ενεργοποιηθεί καμία αναπτυξιακή δράση εκπαίδευσης ή
κατάρτισης».
Ωστόσο αυτή η καθυστέρηση έχει και μια ουρά που αναδεικνύει πώς
διασπαθίζεται το δημόσιο χρήμα δίνοντας στα «δικά μας παιδιά» έργα
εκατομμυρίων, ενώ την ίδια ώρα υπάρχουν δημόσιοι υπάλληλοι που μπορούν
να φέρουν εις πέρας το έργο.
Αλλωστε ο κ. Βρούτσης είχε κατηγορηθεί για τέτοιου είδους πρακτικές
και σε σχέση με τα προγράμματα κατάρτισης του ΟΑΕΔ (voucher).
Συγκεκριμένα ο κ. Βρούτσης όταν ήταν υπουργός Εργασίας προετοίμαζε το
σύστημα διάγνωσης αναγκών της αγοράς εργασίας μέσω αναθέσεων έργου σε
ιδιωτικές εταιρείες, συνολικού ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ.
Με παρέμβαση της αν. υπουργού Ρ. Αντωνοπούλου αυτές οι θολές
πρακτικές που χορηγούν κρατικό χρήμα στους ημετέρους τέθηκαν στο
περιθώριο. Το έργο ανέλαβε να το φέρει εις πέρας η Διεύθυνση Απασχόλησης
του υπουργείου Εργασίας έχοντας τον συντονισμό αυτής της προσπάθειας
και το επιστημονικό έργο ανατέθηκε στο Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και
Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΙΕΑΔ).
«Για εμάς όμως το ζητούμενο είναι η χώρα να διαθέτει ένα μόνιμο,
λειτουργικό και αξιόπιστο σύστημα διάγνωσης αναγκών. Γι’ αυτόν τον λόγο
καταργήσαμε τις εξωτερικές αναθέσεις θέλοντας να περιορίσουμε τη
δαπάνη…», θα πει στην «Εφ.Συν.» η υπουργός Ρ. Αντωνοπούλου. Μέσα σε
λίγους μήνες αναθεωρήθηκε το σχέδιο δράσης και δημιουργήθηκε ένα
φερέγγυο (αν κρίνουμε από την απάντηση της Κομισιόν) σύστημα διάγνωσης
αναγκών…
Διάγνωση των αναγκών της αγοράς
Πρόκειται ουσιαστικά για ένα σύστημα που προσδιορίζει την προσφορά
και τη ζήτηση της εργασίας σε επαγγέλματα και δεξιότητες, ικανότητες,
γνώσεις, σε εθνικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο.
Βασική επιδίωξη είναι η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου, βιώσιμου και
αποτελεσματικού συστήματος διάγνωσης αναγκών της αγοράς εργασίας ως
μόνιμου μηχανισμού με τον οποίο θα καθίστανται δυνατές η διάγνωση, αλλά
και η πρόγνωση δεξιοτήτων που ζητάει η αγορά εργασίας, κυρίως μέσω της
οργάνωσης και διενέργειας (πρωτογενών) ερευνών σε εθνικό και
περιφερειακό επίπεδο, καλύπτοντας τις ανάγκες των επιχειρήσεων και
γενικότερα της αγοράς εργασίας.
Σκοπός του μηχανισμού είναι επίσης η παροχή αξιόπιστων δεδομένων,
κατά τον σχεδιασμό των πολιτικών απασχόλησης, καταπολέμησης της
ανεργίας, επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, εκπαίδευσης και εν
γένει των πολιτικών ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού.
Οι εκροές του συστήματος διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας θα
τροφοδοτούν με στοιχεία τα συστήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης,
κατάρτισης, συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού, τη
μαθητεία, τη διά βίου μάθηση, την τριτοβάθμια εκπαίδευση και το σύστημα
πιστοποίησης προσόντων, με στόχο τη διαμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών
και των ειδικοτήτων στην κατεύθυνση των αναπτυξιακών προτεραιοτήτων.
Καθίσταται λοιπόν προφανές ότι ένα τέτοιο σύστημα θα έπρεπε να είχε
λειτουργήσει εδώ και χρόνια και ανεξάρτητα από τη ροή των κονδυλίων,
ώστε να μην πετιούνται στο καλάθι των αχρήστων δεκάδες εκατομμύρια για
κατάρτιση σε ειδικότητες χωρίς προσφορά εργασίας.
Συντάκτης: Τζώρτζης Ρούσσος
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου