Φωτιά παίρνουν οι έμμεσοι φόροι με το πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε
αργά χθες το βράδυ στη Βουλή, ενώ ακόμα πιο αργά κατατέθηκαν οι
διατάξεις για τον «κόφτη», ως τροπολογία. Το νομοσχέδιο προσβλέπει σε
εισπράξεις ύψους 1,84 δισ. ευρώ οι οποίες θα προέλθουν από την αύξηση
της φορολογίας σε ΦΠΑ και ακίνητα που συνιστούν τη μεγάλη
«φορο-δεξαμενή» ή από την επιβολή νέων τελών.
Από το σχέδιο προκύπτουν μεγάλες αυξήσεις στον ειδικό φόρο
κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης και την αμόλυβδη βενζίνη, καθώς και
στα καπνικά προϊόντα, ενώ μεγαλύτερα καθίστανται τα φορολογικά βάρη του
ΕΝΦΙΑ, ιδιαίτερα για τους μεγαλοϊδιοκτήτες μετά την αναθεώρηση των
συντελεστών στον συμπληρωματικό φόρο.
Οι διατάξεις αφορούν όσους διαθέτουν συνολική ακίνητη περιουσία πλέον
των 200.000 ευρώ. Η κυβέρνηση αποφάσισε να αυξήσει τους συντελεστές των
οικοπέδων και τον συμπληρωματικό φόρο (πλέον και για αγροτεμάχια!), για
να μη χάσει έσοδα από τη μείωση των αντικειμενικών αξιών.
Οι φορολογικές επιβαρύνσεις ξεκινούν για τους καταναλωτές από τον
επόμενο μήνα με την αύξηση του ΦΠΑ από το 23% στο 24% από την 1η
Ιουνίου. Από την ίδια ημερομηνία άλλωστε καταργείται και ο μειωμένος
κατά 30% ΦΠΑ στα εξής νησιά: Σύρο, Θάσο, Ανδρο, Τήνο, Κάρπαθο, Μήλο,
Σκύρο, Αλόννησο, Κέα, Αντίπαρο και Σίφνο.
Αυξήσεις έρχονται στα τέλη ταξινόμησης αυτοκινήτων, στα αμοιβαία
κεφάλαια, στα αλκοολούχα ποτά και στην μπίρα και στο πετρέλαιο θέρμανσης
από τον Οκτώβριο του 2016. Το μεγαλύτερο τμήμα των εσόδων από τα μέτρα
θα εισπραχθεί το 2017, ήτοι 1,072 δισ., ενώ 363 εκατ. ευρώ θα εισρεύσουν
φέτος στα κρατικά ταμεία και 405 εκατ. ευρώ το 2018. Στα συν του
νομοσχεδίου είναι η κατάργηση του φόρου στο φυσικό αέριο για
ηλεκτροπαραγωγή, καθώς και η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο
οικιακό φυσικό αέριο από το 2017.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο:
1. Αυξήσεις φόρων 2016. Συνολικά υπολογίζεται να εισπραχθούν περί τα 363 εκατ. ευρώ από τους εξής φόρους:
● Την 1η Ιανουαρίου 2016 αυξάνεται αναδρομικά ο φόρος στα τυχερά
παίγνια. Το μέτρο θα αποφέρει στα δημόσια ταμεία έσοδα ύψους 54 εκατ.
ευρώ.
● Από την 1η Ιουνίου αυξάνονται τα τέλη ταξινόμησης οχημάτων και ο
φόρος πολυτελείας αυτοκινήτων (προσδοκώμενα έσοδα 30 εκατ. ευρώ). Οι
συντελεστές του τέλους ταξινόμησης διαμορφώνονται ως εξής:
- α) Για αυτοκίνητα με φορολογητέα αξία μέχρι και 14.000 ευρώ 4%.
- β) Για αυτοκίνητα με φορολογητέα αξία άνω των 14.000 ευρώ και μέχρι 17.000 ευρώ 8%.
- γ) Για αυτοκίνητα με φορολογητέα αξία άνω των 17.000 ευρώ και μέχρι 20.000 ευρώ 16%.
- δ) Για αυτοκίνητα με φορολογητέα αξία άνω των 20.000 ευρώ και μέχρι 25.000 ευρώ 24%.
- ε) Για αυτοκίνητα με φορολογητέα αξία άνω των 25.000 ευρώ 32%.
● Αυξάνεται ο φόρος στα αμοιβαία κεφάλαια και τα μερίσματα (προσδοκώμενα έσοδα ύψους 33 εκατ. ευρώ).
● Καταργείται η έκπτωση 50% στον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα αλκοολούχα ποτά στα Δωδεκάνησα (έσοδα 13 εκατ. ευρώ).
● Αυξάνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στην μπίρα (προσδοκώμενα έσοδα 62 εκατ. ευρώ).
● Καταργείται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο φυσικό αέριο για ηλεκτροπαραγωγή (απώλειες εσόδων ύψους 95 εκατ. ευρώ).
● Από την 1η Ιουνίου 2016 αυξάνεται ο κανονικός συντελεστής ΦΠΑ από
το 23% στο 24% με τα έσοδα να ανέρχονται στα 437 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα
θα αυξηθούν:
● Τυποποιημένα είδη διατροφής (μακαρόνια, ρύζι, αλεύρι, καφές, κακάο,
αλλαντικά, μαρμελάδες, σοκολάτες, παγωτά, είδη ζαχαροπλαστικής,
μπαχαρικά, προψημένο ψωμί, προμαγειρεμένα φαγητά, ψωμί του τοστ,
φρυγανιές, κ.ά.), αναψυκτικά – χυμοί, εστίαση (ταβέρνες εστιατόρια) –
catering, εισιτήρια μέσων μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία, αεροπλάνα, πλοία
κ.ά.) και κόμιστρα ταξί.
● Από την 1η Οκτωβρίου 2016 αυξάνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο
πετρέλαιο θέρμανσης. Τα προσδοκώμενα έσοδα ανέρχονται στα 88 εκατ.
ευρώ. Αυξάνεται από τα 230 ευρώ το χιλιόλιτρο σε 280 ευρώ το χιλιόλιτρο.
Το μέτρο αφορά και την κηροζίνη.
2. Αυξήσεις φόρων 2017. Συνολικά υπολογίζεται να εισπραχθούν 1,072 δισ. ευρώ από τους εξής φόρους:
● Από την πλήρη εφαρμογή των μέτρων του 2016 (δεδομένου ότι τα
περισσότερα εφαρμόστηκαν από το δεύτερο εξάμηνο του 2016) 258,42 εκατ.
ευρώ.
● Από την 1η Ιανουαρίου 2017 αυξάνεται ο φόρος στα εταιρικά αυτοκίνητα (έσοδα 91 εκατ. ευρώ).
● Επιβάλλεται φόρος στο ηλεκτρονικό τσιγάρο (έσοδα 22 εκατ. ευρώ).
● Επιβάλλεται φόρος στον καφέ (έσοδα 62 εκατ. ευρώ).
● Επιβάλλεται φόρος στη συνδρομητική τηλεόραση και τη σταθερή
τηλεφωνία καθώς και στο ίντερνετ, με τα έσοδα να προσεγγίζουν τα 90
εκατ. ευρώ.
● Αυξάνονται οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης στο υγραέριο (έσοδα 25
εκατ. ευρώ), στην αμόλυβδη (102 εκατ. ευρώ) και το πετρέλαιο κίνησης.
Ειδικά στο τελευταίο η αύξηση θα είναι αρκετά μεγάλη, δεδομένου ότι
υπολογίζονται έσοδα ύψους 302 εκατ. ευρώ.
● Στα θετικά είναι η μείωση από τον Ιανουάριο του 2017 του ειδικού
φόρου κατανάλωσης στο φυσικό αέριο. Οι απώλειες του κράτους ανέρχονται
στα 55 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα μειώνεται ο ειδικός φόρος στο φυσικό
αέριο οικιακής χρήσης από 1,5 ευρώ σε 0,30 λεπτά/Gigajoule.
3. Αυξήσεις φόρων 2018. Συνολικά υπολογίζεται να εισπραχθούν 405 εκατ. ευρώ από τα εξής μέτρα:
● Πάγωμα στα ειδικά μισθολόγια με το όφελος να ανέρχεται για το Ελληνικό Δημόσιο στα 70 εκατ. ευρώ.
● Από τη σταδιακή μείωση του κανόνα προσλήψεων (1 προς 4 το 2017 και 1
προς 3 το 2018) το όφελος για τα κρατικά ταμεία θα φτάσει τα 261 εκατ.
ευρώ.
● Από τον Ιανουάριο του 2018 επιβάλλεται φόρος στη διανυκτέρευση από
0,5 ευρώ έως 4 ευρώ. Τα έσοδα από το ανωτέρω μέτρο υπολογίζονται στα 74
εκατ. ευρώ. Ειδικότερα επιβάλλεται φόρος υπέρ του Δημοσίου, με την
ονομασία «φόρος διαμονής», ο οποίος επιβάλλεται ανά ημερήσια χρήση του
δωματίου, σουίτας, διαμερίσματος ή ενιαίας κατοικίας:
▪ σε κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα ως εξής:
- α) 1-2 αστέρων 0,5 ευρώ
- β) 3 αστέρων 1,5 ευρώ
- γ) 4 αστέρων 3 ευρώ
- δ) 5 αστέρων 4 ευρώ.
▪ Σε ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα ως εξής:
- α) 1-2 κλειδιά 0,25 ευρώ
- β) 3 κλειδιών 0,5 ευρώ
- γ) 4 κλειδιών 1 ευρώ.
Τελευταία γραμμή άμυνας των δανειοληπτών
Η κυβέρνηση προτίθεται να δώσει ιδιαίτερο βάρος στην ενημέρωση των
δανειοληπτών, όπως προβλέπουν οι διατάξεις που αφορούν τη σύσταση
Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Ειδικότερα,
δημιουργούνται 30 Κέντρα Ενημέρωσης-Υποστήριξης Δανειοληπτών σε όλη την
Ελλάδα (ΚΕΥΔ), με επιχειρησιακό στόχο την πληροφόρηση και υποστήριξη
φυσικών και νομικών προσώπων (νοικοκυριών και μικρών και μεσαίων
επιχειρήσεων), με την παροχή οικονομικών και νομικών συμβουλευτικών
υπηρεσιών για ζητήματα σύναψης δανείων, διαχείρισης ενήμερων ή
ληξιπρόθεσμων οφειλών έναντι πιστωτικών, χρηματοδοτικών ιδρυμάτων και
εταιρειών του ν. 4354/2015, καθώς και εν γένει για θέματα
χρηματοοικονομικής διαχείρισης.
Σε ό,τι αφορά το Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΚΥΣΔΙΧ), θα συμμετέχουν οι υπουργοί Οικονομίας, που θα προεδρεύει, Οικονομικών, Δικαιοσύνης και Εργασίας. Το συμβούλιο, που θα ενεργεί στο πλαίσιο των αποφάσεων και κατευθύνσεων του υπουργικού συμβουλίου και του πρωθυπουργού, είναι αρμόδιο για:
● τη διαμόρφωση στρατηγικής και πολιτικών σχετικά με την οργάνωση ενός ολοκληρωμένου μηχανισμού αποτελεσματικής διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους, καθώς και την κατάρτιση και επικαιροποίηση ενός σχεδίου δράσης με δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση της ανωτέρω στρατηγικής
● τη διαπίστωση δυσλειτουργιών και τη διατύπωση προτάσεων για τροποποίηση του υφιστάμενου νομικού πλαισίου για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας στην επίλυση θεμάτων ιδιωτικού χρέους, συμπεριλαμβανομένης της επιτάχυνσης των διαδικασιών αναφορικά με τις καθυστερούμενες αποπληρωμές δανείων, τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει την αγορά ακινήτων, στο μέτρο που επιδρά στη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους, και την άμεση ενεργοποίηση των αρμόδιων φορέων για τη διοικητική, επιχειρησιακή και νομοθετική υλοποίηση των ως άνω αναφερόμενων προτάσεων
● την κατάρτιση δράσεων ευαισθητοποίησης και την αξιοποίηση όλων των μέσων επικοινωνίας για την άμεση και αποτελεσματική ενημέρωση και υποστήριξη των πολιτών
● τη δημιουργία ενός δικτύου παροχής δωρεάν συμβουλευτικών υπηρεσιών σε φυσικά και νομικά πρόσωπα για θέματα διαχείρισης οφειλών και τον σχεδιασμό δράσεων ενημέρωσης και επιμόρφωσης νοικοκυριών και μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων σε θέματα χρηματοοικονομικής διαχείρισης
● τη διαμόρφωση και επίβλεψη τήρησης των αναγκαίων χρονοδιαγραμμάτων για την υλοποίηση ενός στρατηγικού σχεδίου για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους.
Το συμβούλιο θα ορίζει με απόφασή του την έννοια του «συνεργάσιμου δανειολήπτη» και θα προβαίνει ετησίως στην εκτίμηση των «εύλογων δαπανών διαβίωσης», με βάση τα ετήσια στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Επίσης θα υποστηρίζεται από συντονιστική επιτροπή, στην οποία πρόεδρος είναι ο ειδικός γραμματέας και μέλη γενικοί και ειδικοί γραμματείς συναρμόδιων υπουργείων που δεν θα αμείβονται.
Η Συντονιστική θα εισηγείται προς το συμβούλιο προτάσεις για τροποποίηση του υφιστάμενου νομικού και θεσμικού πλαισίου, θα εξειδικεύει τις λεπτομέρειες για την υλοποίηση του σχεδίου δράσης, θα εισηγείται τροποποιήσεις των βασικών κατευθύνσεων και του σχεδιασμού δράσεων και έργων.
Παράλληλα, ιδρύεται Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους ως αυτοτελής δημόσια υπηρεσία που υπάγεται στο ΚΥΣΔΙΧ. Εργο της θα είναι η υποστήριξη του έργου του συμβουλίου, ο συντονισμός των εμπλεκόμενων φορέων και θα έχει την άμεση ευθύνη για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση όλων των δράσεων πληροφόρησης, ευαισθητοποίησης των ενδιαφερόμενων φορέων και του κοινού για θέματα αρμοδιότητάς της και προώθησης των συμμετοχικών διαδικασιών.
Θα έχει ακόμη την ευθύνη λειτουργίας τηλεφωνικού κέντρου (help desk) για την καθοδήγηση και ενημέρωση των δανειοληπτών και των εν γένει ενδιαφερομένων για λήψη δανείου, αλλά και λειτουργίας ιστοσελίδας, με διαδικτυακό εργαλείο υπολογισμού των «εύλογων δαπανών», του Κώδικα Δεοντολογίας και άλλων.
Και στεγαστικά και επιχειρηματικά και «κόκκινα» και «πράσινα», όλα στο σφυρί Στο σφυρί θα μπορούν να βγουν πλέον όλα τα δάνεια επιχειρήσεων και νοικοκυριών από τις τράπεζες, είτε είναι ενήμερα είτε «κόκκινα», και να καταλήξουν σε εταιρείες διαχείρισης και μεταβίβασης απαιτήσεων. Το νομοσχέδιο εξαιρεί από τις μεταβιβάσεις μόνο τα δάνεια πρώτης κατοικίας με αντικειμενική αξία έως 140.000 ευρώ έως τις 31/12/2017 καθώς και επ’ αόριστον τα δάνεια με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.
Για τη λειτουργία των εταιρειών μεταβίβασης και των εταιρειών διαχείρισης τίθενται αυστηρές προϋποθέσεις, δίνονται όμως και ισχυρά εργαλεία είσπραξης, όπως η δυνατότητα άρσης του τραπεζικού απορρήτου των δανειοληπτών. Η ανάθεση διαχείρισης μπορεί να γίνεται τόσο προς εταιρείες με έδρα την Ελλάδα όσο και από εταιρείες των οποίων η λειτουργία επιτρέπεται εντός Ευρωπαϊκής Ενωσης υπό την προϋπόθεση ότι έχουν υποκατάστημα στην Ελλάδα.
Απαγορεύεται ρητώς η αγορά απαιτήσεων από εταιρείες που εδρεύουν σε μη συνεργάσιμα κράτη και σε κράτη με ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς όπως αυτό ορίζεται στις αποφάσεις του υπουργού Οικονομικών. Οι εταιρείες που αγοράζουν δάνεια πρέπει να έχουν μετοχικό κεφάλαιο τουλάχιστον 100.000 ευρώ. Προβλέπεται ρητά πως ένα χρόνο πριν η τράπεζα πουλήσει δάνειο, θα πρέπει να έχει προτείνει στον οφειλέτη τη ρύθμισή του.
Οι εταιρείες αυτές προβλέπεται πλέον ότι θα μπορούν να χορηγούν δάνεια ή πιστώσεις με σκοπό την αναχρηματοδότηση οφειλών, μεταξύ άλλων υπό τον όρο ότι έχουν καταβεβλημένο μετοχικό κεφάλαιο 4,5 εκατ. ευρώ. Τα δάνεια αυτά θα λογίζονται ως τραπεζικά. Πώληση δανείων μπορεί να γίνει μόνο εφόσον έχει υπογραφεί συμφωνία ανάθεσης διαχείρισης μεταξύ εταιρείας απόκτησης απαιτήσεων και εταιρείας διαχείρισης απαιτήσεων.
Για την αδειοδότηση εταιρειών που θα διαχειρίζονται δάνεια είναι απαραίτητη η πιστοποίηση της ταυτότητας των φυσικών και νομικών προσώπων που έχουν πάνω από 10% των μετοχών όσων ασκούν έλεγχο στην εταιρεία, διοίκηση κ.λπ.
Οι εταιρείες θα πρέπει να προσκομίζουν επιχειρηματικό πλάνο με τις μεθόδους αναδιάρθρωσης των δανείων, οι οποίες δεν θα πρέπει να περιορίζονται μόνο στην είσπραξη των οφειλών με αναγκαστική εκτέλεση, και να παρουσιάζουν την εμπειρία τους σε επιτυχείς αναδιαρθρώσεις δανείων κατά το παρελθόν. Παρέχεται το δικαίωμα άρσης του τραπεζικού απορρήτου από τις εταιρείες για τους σκοπούς της διαχείρισης.
Προβλέπεται ότι το πλαίσιο προστασίας για τους δανειολήπτες και η ειδική μέριμνα για τις ευπαθείς ομάδες θα συνεχίσει να εφαρμόζεται και στην περίπτωση μεταβίβασης ή ανάθεσης διαχείρισης των δανείων.
Οι εταιρείες διαχείρισης νομιμοποιούνται να προβαίνουν σε κάθε δικαστική ενέργεια για την είσπραξη των οφειλών, καθώς και να κινούν πτωχευτικές διαδικασίες, διαδικασίες ειδικής διαχείρισης κ.λπ. Μπορούν επίσης να προσλαμβάνουν εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι απαγορεύεται η χειροτέρευση της θέσης του οφειλέτη και του εγγυητή ως αποτέλεσμα της πώλησης ή της μεταβίβασης των απαιτήσεων, ενώ σε ό,τι αφορά τα ενήμερα δάνεια απαγορεύεται να αυξηθεί το επιτόκιο που έχει συμφωνηθεί.
Πάλι αδιάβαστοι θα μείνουν οι βουλευτές Στις 10.00 χθες το βράδυ το ογκώδες πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα (έμμεσοι φόροι, Ταμείο αποκρατικοποιήσεων, διαχείριση «κόκκινων» δανείων και δεκάδες άλλες ρυθμίσεις) κατατέθηκε επιτέλους στη Βουλή.
Αριθμεί συνολικά περισσότερες από 5.000 σελίδες, εκ των οποίων οι περίπου 460 αφορούν το αμιγώς νομοσχέδιο και οι υπόλοιπες περιλαμβάνουν τις συμβάσεις παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Ο δημοσιονομικός «κόφτης» κατατέθηκε μετά τα μεσάνυχτα υπό τη μορφή τροπολογίας.
Η συζήτηση του νομοσχεδίου ξεκινά σήμερα στη 1.00 το μεσημέρι στις τρεις συναρμόδιες επιτροπές της Βουλής και συνεχίζεται αύριο Παρασκευή, ενώ το Σάββατο το πρωί εισάγεται στην Ολομέλεια και ψηφίζεται το απόγευμα της Κυριακής.
Το ζήτημα είναι ότι οι βουλευτές θα έχουν για άλλη μία φορά στη διάθεσή τους μόνο μερικές ώρες, για να μελετήσουν χιλιάδες σελίδες, οπότε οι περισσότεροι θα προσέλθουν και πάλι... αδιάβαστοι. Χ. ΙΩ.
Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας
Υπερταμείο ιδιωτικοποιήσεων, με... option επενδύσεων Και το όνομα αυτού «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας». Πρόκειται για το πολυσυζητημένο υπερταμείο, που θα έχει στην ομπρέλα του τέσσερις θυγατρικές: το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, το ΤΑΙΠΕΔ, την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ), καθώς και την Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), τον νέο φορέα που θα ιδρυθεί στον οποίο θα ενταχθούν όλες οι μετοχές του Δημοσίου. Οι εταιρείες περιλαμβάνονται στο παράρτημα Δ, το οποίο όμως δεν έχει κατατεθεί στη Βουλή.
Το υπερταμείο θα έχει διάρκεια «ζωής» 99 χρόνια και μετοχικό κεφάλαιο
40 εκατ. ευρώ. Κυρίαρχο όργανο είναι το πενταμελές εποπτικό συμβούλιο,
στο οποίο ο πρόεδρος και ένα μέλος ορίζονται από την Ε.Ε. και τον
Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας. Το συμβούλιο, ύστερα από έκφραση απλής
γνώμης του υπουργού Οικονομικών, ορίζει τη διοίκηση του νέου ταμείου,
που αποτελείται από 5-7 μέλη. Βασικοί στόχοι του είναι οι επενδύσεις με
όρους ελεύθερης οικονομίας και η απομείωση του χρέους.
Διαφοροποιείται σε δύο βασικά σημεία σε σχέση με το ΤΑΙΠΕΔ:
* Θα λογοδοτεί στη Βουλή, στην οποία θα υποβάλλει ετήσιες εκθέσεις.
* Θα διαθέτει το 50% των εσόδων του σε επενδύσεις, ενώ στην περίπτωση του ΤΑΙΠΕΔ όλες οι εισπράξεις κατατίθενται σε ειδικό λογαριασμό στο εξωτερικό με αποκλειστικό σκοπό την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους.
Δασικοί χάρτες
Ο,τι αποχαρακτηρίστηκε πριν από το άρθρο 24, χάνεται... Με διάταξη που περιλαμβάνεται στο κεφάλαιο Θ’ με τις ρυθμίσεις για τους δασικούς χάρτες, αποχαρακτηρίζονται όλες οι δασικές εκτάσεις που έχουν χάσει τον χαρακτήρα τους πριν από τις 11/6/1976, ημερομηνία που τέθηκε σε ισχύ το πρώτο Σύνταγμα της Μεταπολίτευσης και το άρθρο 24.
Σε ό,τι αφορά το Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΚΥΣΔΙΧ), θα συμμετέχουν οι υπουργοί Οικονομίας, που θα προεδρεύει, Οικονομικών, Δικαιοσύνης και Εργασίας. Το συμβούλιο, που θα ενεργεί στο πλαίσιο των αποφάσεων και κατευθύνσεων του υπουργικού συμβουλίου και του πρωθυπουργού, είναι αρμόδιο για:
● τη διαμόρφωση στρατηγικής και πολιτικών σχετικά με την οργάνωση ενός ολοκληρωμένου μηχανισμού αποτελεσματικής διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους, καθώς και την κατάρτιση και επικαιροποίηση ενός σχεδίου δράσης με δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση της ανωτέρω στρατηγικής
● τη διαπίστωση δυσλειτουργιών και τη διατύπωση προτάσεων για τροποποίηση του υφιστάμενου νομικού πλαισίου για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας στην επίλυση θεμάτων ιδιωτικού χρέους, συμπεριλαμβανομένης της επιτάχυνσης των διαδικασιών αναφορικά με τις καθυστερούμενες αποπληρωμές δανείων, τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει την αγορά ακινήτων, στο μέτρο που επιδρά στη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους, και την άμεση ενεργοποίηση των αρμόδιων φορέων για τη διοικητική, επιχειρησιακή και νομοθετική υλοποίηση των ως άνω αναφερόμενων προτάσεων
● την κατάρτιση δράσεων ευαισθητοποίησης και την αξιοποίηση όλων των μέσων επικοινωνίας για την άμεση και αποτελεσματική ενημέρωση και υποστήριξη των πολιτών
● τη δημιουργία ενός δικτύου παροχής δωρεάν συμβουλευτικών υπηρεσιών σε φυσικά και νομικά πρόσωπα για θέματα διαχείρισης οφειλών και τον σχεδιασμό δράσεων ενημέρωσης και επιμόρφωσης νοικοκυριών και μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων σε θέματα χρηματοοικονομικής διαχείρισης
● τη διαμόρφωση και επίβλεψη τήρησης των αναγκαίων χρονοδιαγραμμάτων για την υλοποίηση ενός στρατηγικού σχεδίου για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους.
Το συμβούλιο θα ορίζει με απόφασή του την έννοια του «συνεργάσιμου δανειολήπτη» και θα προβαίνει ετησίως στην εκτίμηση των «εύλογων δαπανών διαβίωσης», με βάση τα ετήσια στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Επίσης θα υποστηρίζεται από συντονιστική επιτροπή, στην οποία πρόεδρος είναι ο ειδικός γραμματέας και μέλη γενικοί και ειδικοί γραμματείς συναρμόδιων υπουργείων που δεν θα αμείβονται.
Η Συντονιστική θα εισηγείται προς το συμβούλιο προτάσεις για τροποποίηση του υφιστάμενου νομικού και θεσμικού πλαισίου, θα εξειδικεύει τις λεπτομέρειες για την υλοποίηση του σχεδίου δράσης, θα εισηγείται τροποποιήσεις των βασικών κατευθύνσεων και του σχεδιασμού δράσεων και έργων.
Παράλληλα, ιδρύεται Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους ως αυτοτελής δημόσια υπηρεσία που υπάγεται στο ΚΥΣΔΙΧ. Εργο της θα είναι η υποστήριξη του έργου του συμβουλίου, ο συντονισμός των εμπλεκόμενων φορέων και θα έχει την άμεση ευθύνη για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση όλων των δράσεων πληροφόρησης, ευαισθητοποίησης των ενδιαφερόμενων φορέων και του κοινού για θέματα αρμοδιότητάς της και προώθησης των συμμετοχικών διαδικασιών.
Θα έχει ακόμη την ευθύνη λειτουργίας τηλεφωνικού κέντρου (help desk) για την καθοδήγηση και ενημέρωση των δανειοληπτών και των εν γένει ενδιαφερομένων για λήψη δανείου, αλλά και λειτουργίας ιστοσελίδας, με διαδικτυακό εργαλείο υπολογισμού των «εύλογων δαπανών», του Κώδικα Δεοντολογίας και άλλων.
Και στεγαστικά και επιχειρηματικά και «κόκκινα» και «πράσινα», όλα στο σφυρί Στο σφυρί θα μπορούν να βγουν πλέον όλα τα δάνεια επιχειρήσεων και νοικοκυριών από τις τράπεζες, είτε είναι ενήμερα είτε «κόκκινα», και να καταλήξουν σε εταιρείες διαχείρισης και μεταβίβασης απαιτήσεων. Το νομοσχέδιο εξαιρεί από τις μεταβιβάσεις μόνο τα δάνεια πρώτης κατοικίας με αντικειμενική αξία έως 140.000 ευρώ έως τις 31/12/2017 καθώς και επ’ αόριστον τα δάνεια με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.
Για τη λειτουργία των εταιρειών μεταβίβασης και των εταιρειών διαχείρισης τίθενται αυστηρές προϋποθέσεις, δίνονται όμως και ισχυρά εργαλεία είσπραξης, όπως η δυνατότητα άρσης του τραπεζικού απορρήτου των δανειοληπτών. Η ανάθεση διαχείρισης μπορεί να γίνεται τόσο προς εταιρείες με έδρα την Ελλάδα όσο και από εταιρείες των οποίων η λειτουργία επιτρέπεται εντός Ευρωπαϊκής Ενωσης υπό την προϋπόθεση ότι έχουν υποκατάστημα στην Ελλάδα.
Απαγορεύεται ρητώς η αγορά απαιτήσεων από εταιρείες που εδρεύουν σε μη συνεργάσιμα κράτη και σε κράτη με ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς όπως αυτό ορίζεται στις αποφάσεις του υπουργού Οικονομικών. Οι εταιρείες που αγοράζουν δάνεια πρέπει να έχουν μετοχικό κεφάλαιο τουλάχιστον 100.000 ευρώ. Προβλέπεται ρητά πως ένα χρόνο πριν η τράπεζα πουλήσει δάνειο, θα πρέπει να έχει προτείνει στον οφειλέτη τη ρύθμισή του.
Οι εταιρείες αυτές προβλέπεται πλέον ότι θα μπορούν να χορηγούν δάνεια ή πιστώσεις με σκοπό την αναχρηματοδότηση οφειλών, μεταξύ άλλων υπό τον όρο ότι έχουν καταβεβλημένο μετοχικό κεφάλαιο 4,5 εκατ. ευρώ. Τα δάνεια αυτά θα λογίζονται ως τραπεζικά. Πώληση δανείων μπορεί να γίνει μόνο εφόσον έχει υπογραφεί συμφωνία ανάθεσης διαχείρισης μεταξύ εταιρείας απόκτησης απαιτήσεων και εταιρείας διαχείρισης απαιτήσεων.
Για την αδειοδότηση εταιρειών που θα διαχειρίζονται δάνεια είναι απαραίτητη η πιστοποίηση της ταυτότητας των φυσικών και νομικών προσώπων που έχουν πάνω από 10% των μετοχών όσων ασκούν έλεγχο στην εταιρεία, διοίκηση κ.λπ.
Οι εταιρείες θα πρέπει να προσκομίζουν επιχειρηματικό πλάνο με τις μεθόδους αναδιάρθρωσης των δανείων, οι οποίες δεν θα πρέπει να περιορίζονται μόνο στην είσπραξη των οφειλών με αναγκαστική εκτέλεση, και να παρουσιάζουν την εμπειρία τους σε επιτυχείς αναδιαρθρώσεις δανείων κατά το παρελθόν. Παρέχεται το δικαίωμα άρσης του τραπεζικού απορρήτου από τις εταιρείες για τους σκοπούς της διαχείρισης.
Προβλέπεται ότι το πλαίσιο προστασίας για τους δανειολήπτες και η ειδική μέριμνα για τις ευπαθείς ομάδες θα συνεχίσει να εφαρμόζεται και στην περίπτωση μεταβίβασης ή ανάθεσης διαχείρισης των δανείων.
Οι εταιρείες διαχείρισης νομιμοποιούνται να προβαίνουν σε κάθε δικαστική ενέργεια για την είσπραξη των οφειλών, καθώς και να κινούν πτωχευτικές διαδικασίες, διαδικασίες ειδικής διαχείρισης κ.λπ. Μπορούν επίσης να προσλαμβάνουν εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι απαγορεύεται η χειροτέρευση της θέσης του οφειλέτη και του εγγυητή ως αποτέλεσμα της πώλησης ή της μεταβίβασης των απαιτήσεων, ενώ σε ό,τι αφορά τα ενήμερα δάνεια απαγορεύεται να αυξηθεί το επιτόκιο που έχει συμφωνηθεί.
Πάλι αδιάβαστοι θα μείνουν οι βουλευτές Στις 10.00 χθες το βράδυ το ογκώδες πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα (έμμεσοι φόροι, Ταμείο αποκρατικοποιήσεων, διαχείριση «κόκκινων» δανείων και δεκάδες άλλες ρυθμίσεις) κατατέθηκε επιτέλους στη Βουλή.
Αριθμεί συνολικά περισσότερες από 5.000 σελίδες, εκ των οποίων οι περίπου 460 αφορούν το αμιγώς νομοσχέδιο και οι υπόλοιπες περιλαμβάνουν τις συμβάσεις παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Ο δημοσιονομικός «κόφτης» κατατέθηκε μετά τα μεσάνυχτα υπό τη μορφή τροπολογίας.
Η συζήτηση του νομοσχεδίου ξεκινά σήμερα στη 1.00 το μεσημέρι στις τρεις συναρμόδιες επιτροπές της Βουλής και συνεχίζεται αύριο Παρασκευή, ενώ το Σάββατο το πρωί εισάγεται στην Ολομέλεια και ψηφίζεται το απόγευμα της Κυριακής.
Το ζήτημα είναι ότι οι βουλευτές θα έχουν για άλλη μία φορά στη διάθεσή τους μόνο μερικές ώρες, για να μελετήσουν χιλιάδες σελίδες, οπότε οι περισσότεροι θα προσέλθουν και πάλι... αδιάβαστοι. Χ. ΙΩ.
Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας
Υπερταμείο ιδιωτικοποιήσεων, με... option επενδύσεων Και το όνομα αυτού «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας». Πρόκειται για το πολυσυζητημένο υπερταμείο, που θα έχει στην ομπρέλα του τέσσερις θυγατρικές: το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, το ΤΑΙΠΕΔ, την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ), καθώς και την Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), τον νέο φορέα που θα ιδρυθεί στον οποίο θα ενταχθούν όλες οι μετοχές του Δημοσίου. Οι εταιρείες περιλαμβάνονται στο παράρτημα Δ, το οποίο όμως δεν έχει κατατεθεί στη Βουλή.
Διαφοροποιείται σε δύο βασικά σημεία σε σχέση με το ΤΑΙΠΕΔ:
* Θα λογοδοτεί στη Βουλή, στην οποία θα υποβάλλει ετήσιες εκθέσεις.
* Θα διαθέτει το 50% των εσόδων του σε επενδύσεις, ενώ στην περίπτωση του ΤΑΙΠΕΔ όλες οι εισπράξεις κατατίθενται σε ειδικό λογαριασμό στο εξωτερικό με αποκλειστικό σκοπό την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους.
Δασικοί χάρτες
Ο,τι αποχαρακτηρίστηκε πριν από το άρθρο 24, χάνεται... Με διάταξη που περιλαμβάνεται στο κεφάλαιο Θ’ με τις ρυθμίσεις για τους δασικούς χάρτες, αποχαρακτηρίζονται όλες οι δασικές εκτάσεις που έχουν χάσει τον χαρακτήρα τους πριν από τις 11/6/1976, ημερομηνία που τέθηκε σε ισχύ το πρώτο Σύνταγμα της Μεταπολίτευσης και το άρθρο 24.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου