Απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα, που
καλόπιστα ή κακόπιστα τίθενται στο κορυφαίο, διαχρονικά, κοινωνικό
ζήτημα, το ασφαλιστικό, δίνει ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος μέσω της συνέντευξής του στην «Αυγή».
Ταυτόχρονα με τις απαντήσεις σε όλες τις επιμέρους πτυχές της
κυβερνητικής πρότασης, ο υπουργός διαβεβαιώνει ότι η κυβέρνηση δεν
συζητάει νέα, δωδέκατη περικοπή των συντάξεων. Αντιθέτως οι σημερινές
συντάξεις «προστατεύονται πλήρως και για πάντα» είναι η απόλυτη δέσμευση
του αρμόδιου υπουργού. Επιχειρηματολογεί δε ότι κάθε ευρώ που κόβεται
από τις συντάξεις επιβαρύνει υφεσιακά την οικονομία και την κοινωνία,
εμποδίζει την ανάκαμψη της χώρας.
Από εκεί και πέρα ο υπουργός Εργασίας δίνει συγκεκριμένα παραδείγματα
για τις νέες συντάξεις, προχωράει σε συγκρίσεις μεταξύ της σημερινής
πρότασης και του νόμου του 2010, ενώ προαναγγέλλει σκληρή διαπραγμάτευση
για τις επικουρικές συντάξεις. Δίνει, τέλος, απαντήσεις για το ΕΚΑΣ, το
επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης, τον ενιαίο φορέα κοινωνικής ασφάλισης,
για τις αλλαγές σε αγρότες και αυτοαπασχολούμενους, τέλος τους πόρους
που μελλοντικώς θα «προικοδοτήσουν» το ασφαλιστικό σύστημα.
Ο διάλογος με την κοινωνία, η αντιπαράθεση με την αντιπολίτευση αλλά
και η διεθνοποίηση του ζητήματος είναι τρία ακόμη θέματα που συζητάμε με
τον Γ. Κατρούγκαλο.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΝΙΚΟ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Ν. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Έχετε πει πολλές φορές κύριε υπουργέ ότι οι υφιστάμενες κύριες συντάξεις δεν θίγονται. Το επαναλαμβάνετε και τώρα; Αποκλείεται δηλαδή το ενδεχόμενο να θιγούν μέσω της διαπραγμάτευσης;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Η προστασία των κύριων συντάξεων αποτελεί απόλυτη κυβερνητική δέσμευση, την οποία έχει διατυπώσει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Δεν συζητάμε νέα, δωδέκατη περικοπή των συντάξεων. Όχι μόνον δεν λύνεται έτσι η βιωσιμότητα του συστήματος, αλλά από κάθε παρόμοια μείωση επιβαρύνεται υφεσιακά η οικονομία. Τα χρήματα των συντάξεων πέφτουν όλα στην αγορά, αφήστε που από αυτές ζουν πια πολλές οικογένειες όπου κανείς από τους νεότερους δεν έχει δουλειά. Ένα ευρώ να λείψει, θα εμποδίσει την ανάκαμψη.
Ν. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Η προσωπική διαφορά (για τους νυν συνταξιούχους) θα εξαλειφθεί σταδιακά αμέσως μετά τη λήξη του μεσοπρόθεσμου προγράμματος;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Όχι βεβαίως. Οι συντάξεις οι σημερινές, το είπαμε, προστατεύονται πλήρως και για πάντα. Η εν λόγω προσωπική διαφορά διατηρείται και θα απομειώνεται όπως κάθε προσωπική διαφορά, όσο αυξάνονται οι μελλοντικές συντάξεις και μέχρι αυτές να φτάσουν στο επίπεδο των παλιών. Βάλαμε το χρονικό ορόσημο του τέλους του προγράμματος προσαρμογής για τον αναγκαίο προς τούτο επανυπολογισμό, γιατί πρόκειται για ιδιαίτερα περίπλοκη διαδικασία.
Ν. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Νέα σύνταξη: πώς χτίζεται;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Το βασικό χαρακτηριστικό της πρότασης μας είναι ο νέος θεσμός της Εθνικής Σύνταξης, που έχει ως σκοπό την προστασία από τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό όλων των συνταξιούχων, ακόμη και αυτών που ήταν μακροχρόνια άνεργοι ή με διακεκομμένο εργασιακό ιστορικό. Είναι ισόποση με το 60% του ενδιάμεσου εισοδήματος, όπως ορίζει τη σχετική φτώχεια η Ευρωπαϊκή Ένωση. Δίνεται σε όλους, όσοι έχουν τουλάχιστον 15 χρόνια ασφάλισης, με χρηματοδότηση από τη φορολογία, όχι από τις εισφορές, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια. Η σύνταξη, αυτή, από τη φύση της, ανεβαίνει όσο ανεβαίνει το ΑΕΠ και βελτιώνεται η κατάσταση της οικονομίας, ισοδυναμεί άρα με ρήτρα ανάπτυξης. Σε αυτήν προστίθεται το αναλογικό κομμάτι της σύνταξης, βασισμένο, όπως και σήμερα, στο αναδιανεμητικό σύστημα προκαθορισμένων παροχών, με ποσοστά αναπλήρωσης. Φυσικά, το κράτος εγγυάται απολύτως την παροχή τόσο της εθνικής όσο και της αναλογικής σύνταξης.
Ν. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Από την πρόταση που καταθέσατε, φαίνεται πως κάνατε μια πλήρη μεταρρύθμιση του Ασφαλιστικού. Δεν ήταν εύλογο να υπάρξει μεταβατική περίοδος; Μπορεί, δηλαδή, να ισχύσει το ίδιο για κάποιον που αρχίζει τώρα να εργάζεται για πρώτη φορά και για κάποιον που θα βγει στη σύνταξη τους επόμενους μήνες;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Η επιδίωξη μας ήταν ακριβώς αυτή, να υπάρχουν όμοιοι κανόνες για όλους, ισονομία και δικαιοσύνη, όχι μόνον κοινωνική, αλλά και διαγενεακή. Γιατί να ακολουθήσουμε την μικροκομματική τακτική να στέλνουμε πάντα το λογαριασμό στη νέα γενιά και να δημιουργούμε διαφορετικές ταχύτητες συνταξιούχων; Θυμόσαστε πόσες υπάρχουν σήμερα; Πριν το 1993, μετά το 1993. Πριν το 2011, μετά το 2011. Πριν το 2015, μετά το 2015. Βεβαίως, για να μην υπάρχουν αιφνιδιασμοί και απότομες μεταβάσεις προβλέπουμε και για την εφαρμογή του νέου συστήματος την διατήρηση μιας προσωπικής διαφοράς, για μία τριετία, στις περιπτώσεις των συντάξεων που ο νέος υπολογισμός δημιουργεί σημαντική απόκλιση προς τα κάτω, σε σχέση με το παρελθόν. Ελάχιστες όμως θα είναι αυτές οι περιπτώσεις, αν υπάρξουν, γιατί η πρόταση μας δεν είναι ο Αρμαγεδδών που περιγράφουν τα μέσα της διαπλοκής, δεν σφαγιάζει τις συντάξεις. Ακριβώς το αντίθετο. Τη μεταρρύθμιση την κάνουμε για να έχουν ελπίδα οι νέοι εργαζόμενοι ότι θα πάρουν και αυτοί μια μέρα τη σύνταξη τους και όχι ένα επίδομα φιλανθρωπίας.
Ν.ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Έστω ένας που βγαίνει στη σύνταξη αύριο και ο συντάξιμος μισθός που του αναλογεί, είναι 700 ευρώ, ποια θα είναι η συνολική σύνταξή του;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Στα 35 χρόνια εργασίας θα πάρει την Εθνική Σύνταξη, δηλαδή 384 Ευρώ, το ανταποδοτικό κομμάτι, 266 Ευρώ, συνολικά 650 Ευρώ (ποσοστό αναπλήρωσης 93%). Και αυτό χωρίς να συνυπολογίσουμε την επικουρική του σύνταξη.
Ν.ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Εκτιμάται από κάποιους ότι οι νέες κύριες συντάξεις θα είναι μειωμένες από 5% ως 30%. Αυτό δεν ισοδυναμεί με «μαχαίρι» στις υψηλές, ενδεχομένως και τις μεσαίες συντάξεις;
Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Πρόκειται για απόλυτη και σκόπιμη διαστροφή της πραγματικότητας. Σε σχέση με τον νόμο 3863/2010, όπως διαμορφώθηκε με τις περικοπές, η δική μας πρόταση δίνει υψηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης, καλύτερη σύνταξη, δηλαδή, στους χαμηλόμισθους (κάτω από 1500 Ευρώ) και όσους έχουν λιγότερα χρόνια ασφάλισης (20 και κάτω) . Σε όλους τους άλλους δίνει περίπου τα ίδια. Για παράδειγμα, για κάποιον που είχε 800 Ευρώ μισθό και μόνο 15 χρόνια ασφάλιση η δική μας πρόταση δίνει σύνταξη 480 Ευρώ έναντι 456 του ν. 3863/2010, για κάποιον που είχε 1000 Ευρώ 504 αντί για 480. Για ένα μισθό 2000 Ευρώ και 35 χρόνια ασφάλιση η δική μας πρόταση δίνει 1134 Ευρώ έναντι 1135 του ν. 3863/2010. (Ξανά, μιλάμε μόνο για την κύρια, στα ποσά αυτά θα προστίθεται και η επικουρική.) Θυμίζω, επίσης, ότι όταν η οικονομία θα πάρει πάλι μπροστά, το τελικό αποτέλεσμα θα είναι πολύ καλύτερο, γιατί η Εθνική Σύνταξη θα ακολουθεί την άνοδο του ΑΕΠ.
Ν.ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Ορισμένοι, μάλιστα, κάνουν λόγο για νέα γενιά συνταξιούχων, των 600 ευρώ. Τι απαντάτε;
Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Αυτός ο ισχυρισμός δεν είναι αθώος. Κατασκευάστηκε σκόπιμα, με βρώμικο και προβοκατόρικο τρόπο, πριν από τις εκλογές και ανάγκασε το Γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ να καταγγείλει την Εφημερίδα που τον αναπαρήγαγε. Ακόμη και τα κόμματα της αντιπολίτευσης δεν έχουν τολμήσει να πουν κάτι ανάλογο, γιατί δεν υπάρχει καμιά βάση για την τερατολογία αυτή. Δεν ξέρω τα κίνητρα των διαδοσιών, αλλά είναι προφανές ότι η πρακτική τους υπονομεύει ευθέως όχι μονον την μεταρρύθμιση, αλλά την ίδια την κυβέρνηση της αριστεράς.
Ν.ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Διαπιστώνεται σύγχυση για τις υφιστάμενες επικουρικές συντάξεις. Με τι στόχο θα πάτε για αυτές στη διαπραγμάτευση;
Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Ξεκινάμε με στόχο ούτε αυτές να μειωθούν και θα δώσουμε σκληρή μάχη για να το πετύχουμε. Απλώς αυτό θα είναι ένα από τα σημεία της σκληρής διαπραγμάτευσης που βρίσκεται μπροστά μας.
Ν.ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Επί τη ευκαιρία, η εθνική σύνταξη είναι κάτι που αφορά όλους;
Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Η Εθνική Σύνταξη αφορά όλους, έλληνες και αλλοδαπούς που δούλεψαν νόμιμα στη χώρα για 15 τουλάχιστον χρόνια. Αποτελεί το βασικό εργαλείο κοινωνικής αναδιανομής της μεταρρύθμισης μας.
Ν.ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Και με το ΕΚΑΣ τι γίνεται; Μειώνονται οι δικαιούχοι;
Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Έχω πει πολλές ότι σκοπός της μεταρρύθμισης είναι να χρησιμοποιηθεί ως γενικό εναλλακτικό ισοδύναμο στις επιμέρους μνημονιακές υποχρεώσεις, όπως είναι το ψαλίδισμα του ΕΚΑΣ. Χωρίς αυτήν, θα έπρεπε να καταργήσουμε το ΕΚΑΣ χωρίς να υπάρχει τίποτα να το αντικαταστήσει. Εμείς, (και) για το σκοπό αυτό καθιερώνουμε την Εθνική Σύνταξη, η οποία είναι πολύ πιο αποτελεσματική για την καταπολέμηση της φτώχειας από το ΕΚΑΣ και, επίσης, δεν δημιουργεί αντικίνητρο για την ασφάλιση, όπως ορισμένες φορές συνέβαινε με το τελευταίο.
Ν.ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Ποιους και πόσους αφορά το επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης ανασφάλιστων υπερηλίκων;
Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Αφορά δεκάδες χιλιάδες συνανθρώπους μας οι οποίοι δεν έχουν καθόλου ασφάλιση ή δεν συμπληρώνουν δεκαπέντε χρόνια ασφάλισης. Επειδή είναι προνοιακό επίδομα δίνεται με εισοδηματικά κριτήρια, αλλά θα ανακουφίσει πολλούς συμπολίτες μας και ιδίως παλιννοστούντες που δεν είχαν την δυνατότητα πλήρους ασφαλιστικού βίου.
Ν.ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Εντάσσονται όλα τα ταμεία στον ενιαίο φορέα κοινωνικής ασφάλισης;
Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Εντάσσονται όλα τα ταμεία σε ένα ενιαίο φορέα, αλλά η βασική μας μεταρρυθμιστική τομή είναι άλλη: οι (ψευδο)μεταρρυθμίσεις του παρελθόντος προχωρούσαν σε «Ποτέμκιν» εντάξεις ταμείων στο ΙΚΑ. Έμπαιναν κάτω από τη στέγη του τελευταίου, αλλά διατηρούσαν τους δικούς τους κανόνες απονομής συντάξεων. Έτσι σήμερα το –υποτίθεται- ενοποιημένο ΙΚΑ δίνει συντάξεις με 930 διαφορετικούς τρόπους, πράγμα που αποτελεί και έναν από τους λόγους της σημαντικής καθυστέρησης απονομής σύνταξης. Εμείς προχωρούμε, για πρώτη φορά, σε πραγματική λειτουργική ενοποίηση: ίδιοι κανόνες για όλους, στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα, για μισθωτούς και αυτοαπασχολούμενους, τόσο στις εισφορές όσο και στον τρόπο υπολογισμού της σύνταξης. Ειδική μέριμνα υπάρχει, λόγω των ιδιαιτεροτήτων τους, για τους αγρότες. Και εκεί εφαρμόζουμε τους ίδιους κανόνες, αλλά η δική τους κατώτατη ασφαλιστική κλίμακα είναι λίγο μικρότερη από αυτή των άλλων, δεδομένου ότι το μέσο αγροτικό εισόδημα είναι κατώτερο από αυτό των άλλων κατηγοριών.
Ν.ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Τα επικουρικά ταμεία τι θα απογίνουν;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Το ΕΤΕΑ θα είναι ο μοναδικός φορέας επικουρικής ασφάλισης, όπως το μετεξελιγμένο ΙΚΑ θα είναι ο μοναδικός φορέας κύριας ασφάλισης.
Ν. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Και η περιουσία των ταμείων; Ο «κουμπαράς» θα είναι ενιαίος;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Βεβαίως, και υπό την πλήρη εγγύηση του κράτους. Αυτό βάζει τέρμα στην ανησυχία «υγιών» ταμείων που φοβόντουσαν τη συνένωση με ελλειμματικά.
Ν. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Πώς διασφαλίζεται η εισαγωγή νέων πόρων στο ασφαλιστικό σύστημα;
Γ, ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Κατ'αρχάς, το νέο σύστημα είσπραξης εισφορών είναι πιο δίκαιο, γιατί αντιστοιχεί στο πραγματικό εισόδημα και όχι σε προκατασκευασμένες ασφαλιστικές κλάσεις. Θα ελαφρύνει το βάρος πολλών, ιδίως αυτοαπασχολούμενων και νέων επιστημόνων και έτσι θα επιτρέψει την διεύρυνση της βάσης εισφορών του συστήματος: άνθρωποι που αδυνατούσαν να καταβάλλουν εισφορές τώρα θα τα καταφέρουν. Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης σύστημα αντικειμενικού υπολογισμού εισφορών για να περιοριστεί η εκτεταμένη εισφοροδιαφυγή. Τέλος, προβλέπεται η ίδρυση δύο εταιριών, μία για την αξιοποίηση της κινητής και μία για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας. Θυμίζω, επίσης, ότι το ΚΥΣΚΟΙΠ έχει συγκροτήσει μια διυπουργική επιτροπή για το μείζον θέμα της ανακεφαλαιοποίησης των Ταμείων. Είμαστε, εξαιτίας των εγκληματικών ευθυνών του παλαιοκομματισμού, η μόνη χώρα στην Ευρώπη χωρίς αποθεματικά του ασφαλιστικού συστήματος και για αυτό το λόγο βρεθήκαμε γυμνοί απέναντι στην κρίση. Το πόρισμα της επιτροπής αυτής θα ενσωματωθεί σε σχετικό άρθρο του νόμου.
Ν. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Πάγια θέση της Αριστεράς ήταν ένα δίκαιο Ασφαλιστικό Σύστημα, με ενιαίους κανόνες για όλους. Μπορεί ένα τέτοιο σύστημα να θεσπιστεί σε περίοδο κρίσης;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Γιατί, οι αρχές της αριστεράς αναστέλλονται ανά περιόδους; Και δεν είναι τους καιρούς της κρίσης που χρειάζεται περισσότερο ένα σύστημα που θα μοιράζει τα βάρη δίκαια, με ιδιαίτερη φροντίδα για τους χαμηλόμισθους και τους αποκλεισμένους από την αγορά εργασίας; Ή μήπως συμφωνείτεμε τον ΓΓ του ΚΚΕ που μου είπε στη συνάντηση μας ότι το πρόβλημα του ασφαλιστικού θα λυθεί μόνο στο σοσιαλισμό;
Ν.ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Ένα πολύ μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού είναι αυτοαπασχολούμενοι και ελεύθεροι επαγγελματίες, των αγροτών συμπεριλαμβανομένων. Γι' αυτούς το νέο Σύστημα επιφυλάσσει οφέλη ή ζημίες;
Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Όπως είπα και παραπάνω, ο μέσος αυτοαπασχολούμενος θα έχει σημαντική ελάφρυνση στις εισφορές του. Οι αγρότες θα έχουν επιβάρυνση στις εισφορές που καταβάλλουν, έχουμε όμως προνοήσει για μεταβατικότητα και για χαμηλή κατώτατη ασφαλιστική κλάση. Το 2017, για παράδειγμα, ένας αγρότης στην κατηγορία αυτή θα πρέπει να καταβάλει 81 ευρώ μηνιαία εισφορά.
Ν.ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Η αντιπολίτευση αρνείται το διάλογο με την κυβέρνηση. Πώς, συνεπώς, θα διασφαλίσετε το διάλογο μπροστά στην κοινωνία;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Πρόκειται για αίσχιστο πολιτικό ταρτουφισμό. Αυτοί που έφεραν το ασφαλιστικό σύστημα στα όρια της κατάρρευσης, αυτοί που καταλήστευσαν τα αποθεματικά των ταμείων εμφανίζονται σήμερα τιμητές της έσχατης προσπάθειας να έχουμε μια δίκαιη και αποτελεσματική μεταρρύθμιση. Η κοινωνία όμως βλέπει και κρίνει.
Ν. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Η κυβέρνηση αλλά και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μιλούν για τη διεθνοποίηση της διαπραγμάτευσης και της «μάχης». Το ασφαλιστικό είναι μόνο εθνικό θέμα;
Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Το ασφαλιστικό είναι και εθνικό θέμα, γιατί αφορά όλους μας, και ταξικό θέμα, γιατί δεν μπορεί να λυθεί με κοινωνικά ουδέτερο τρόπο, και ευρωπαϊκό θέμα, γιατί αφορά, όπως είπε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ένα ταυτοτικό ζήτημα της Ευρώπης: το κοινωνικό κράτος. Για το λόγο αυτό η μάχη που δίνουμε δεν είναι μόνο για τη χώρα μας, είναι για τις προοπτικές των αξιών της αλληλεγγύης και της κοινωνικής δικαιοσύνης σε όλη την ήπειρο μας.
Πηγή: avgi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου