Υπερψηφίστηκε (στο πλαίσιο του πολυνομοσχεδίου για τα ΜΜΕ) η
τροπολογία του υπουργού Παιδείας, Νίκου Φίλη, με την οποία ανοίγει ο
δρόμος για τη συμπληρωματική πρόσληψη 1.000 έως και 2.000 αναπληρωτών
εκπαιδευτικών, πλέον των 19.500 προσλήψεων που ήδη δρομολογήθηκαν για
την κάλυψη των κενών στα σχολεία.
Δεδομένου ότι ο χρόνος απασχόλησης των αναπληρωτών περιορίζεται –όσοι
προσληφθούν τον Νοέμβριο θα απασχοληθούν για διάστημα 7,5-8 μηνών– οι
εν λόγω πιστώσεις μπορούν να δώσουν περισσότερες από 2.000 προσλήψεις
αφού υπολογίζονται σε ανθρωπομήνες.
Οπως ενημέρωσε το Σώμα ο υπουργός Παιδείας, θα επιδιωχθεί φέτος να
διοριστούν 19.500 αναπληρωτές στα σχολεία με κάθε τρόπο, είτε μέσω του
ΕΣΠΑ ή μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, με το πρόγραμμα
αναπληρωτών, στους οποίους εντάσσονται οι ωρομίσθιοι και ειδικό
εκπαιδευτικό προσωπικό.
Με την τροπολογία που ψηφίστηκε ο αριθμός αυτός των προσλήψεων μπορεί
να αυξηθεί κατά 1.000 έως 2.000 διότι τα κενά τα οποία έχουν
δημιουργηθεί λόγω του προβλήματος με το ΕΣΠΑ (ειδικά στην Αττική και σε
άλλες δύο Περιφέρειες) θα καλυφθούν κατά προτεραιότητα από το Πρόγραμμα
Δημοσίων Επενδύσεων.
Δεδομένου ότι θα προκύψουν κι άλλα κενά εντός του έτους έχει προβλεφθεί ένα ποσόν ειδικά για τις προσλήψεις αυτές.
Στο πλαίσιο των προσλήψεων, ο κ. Φίλης ενημέρωσε τη Βουλή ότι έμφαση
θα δοθεί στην ειδική αγωγή, στην κάλυψη των κενών στα καλλιτεχνικά
σχολεία, στα δημοτικά σχολεία με όλες τις ειδικότητες, καθώς επίσης και
στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στους κλάδους των φιλολόγων - μαθηματικών
και φυσικών.
Σύμφωνα με την τροπολογία του υπουργείου Παιδείας επιτρέπεται η χρήση
πόρων του εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του
υπουργείου Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων για την πληρωμή
αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών, καθώς και Ειδικού
Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού, συνολικού προϋπολογισμού 151
εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 18 εκατ. ευρώ βαρύνουν το έτος 2014, τα
68.400.000 ευρώ βαρύνουν το έτος 2015 και το υπόλοιπο ποσόν των
64.600.000 ευρώ το έτος 2016.
Η τροπολογία
Η τροπολογία κρίθηκε αναγκαία προκειμένου να καλυφθούν επείγουσες και
απρόβλεπτες ανάγκες επίλυσης ζητημάτων, που αφορούν την ομαλή
λειτουργία των σχολείων για το σχολικό έτος 2015-2016 και συγκεκριμένα
για την εξασφάλιση των πιστώσεων για την απασχόληση του απαιτούμενου
αριθμού αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών και ειδικού
εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού.
Ειδικότερα -και σύμφωνα με την έκθεση αξιολόγησης συνεπειών της ρύθμισης εκ μέρους του υπουργείου Παιδείας- η ρύθμιση κρίνεται απολύτως αναγκαία προκειμένου να καλυφθούν υφιστάμενα κενά στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με πρόσληψη εκπαιδευτικών με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου.
Τα κενά αυτά προέκυψαν γιατί ο αρχικός σχεδιασμός και το σχετικό αίτημα του υπουργείου Παιδείας (από τις 27 Αυγούστου 2015) έγιναν με την παραδοχή ότι για το σχολικό έτος 2015-2016 θα είναι διαθέσιμες πιστώσεις για πρόσληψη εκπαιδευτικών, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, από τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα του ΕΣΠΑ.
Ομως, η μειωμένη σημαντικά χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ, κυρίως στην Αττική, στην οποία βρίσκεται ο μισός περίπου μαθητικός πληθυσμός της χώρας (για λόγους μετακίνησης της Περιφέρειας Αττικής από την κατηγορία Περιφερειών «σταδιακής εξόδου» στην κατηγορία «περισσότερο ανεπτυγμένων περιφερειών») οδήγησε στην αδυναμία κάλυψης μεγάλου αριθμού κενών, τα οποία έχουν καλυφθεί κατά το σχολικό έτος 2014-2015 από το ΕΣΠΑ.
8.000 κενά Σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν από το υπουργείο κατ’ απαίτηση του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, η εικόνα των κενών σε Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας μέχρι 19/10 ήταν η εξής (σημειωτέον ότι στα στοιχεία δεν περιλαμβάνονται τα κενά καλλιτεχνικών σχολείων και ειδικού επιστημονικού και βοηθητικού προσωπικού ειδικής αγωγής):
✔ 1.480 Γενικής Παιδείας, πλήρους ωραρίου
✔ 365 Γενικής Παιδείας, μειωμένου ωραρίου
✔ 741 για ειδικά σχολεία σε τμήματα ένταξης
✔ 234 για ειδικά σχολεία, τμήματα ένταξης, μειωμένου ωραρίου
✔ 753 για παράλληλη στήριξη
✔ 651 για μουσικά σχολεία, πλήρους ωραρίου
✔ 155 για μουσικά σχολεία, μειωμένου ωραρίου
✔ 200 ωρομίσθιοι σε μουσικά σχολεία
Νέες προσλήψεις αναπληρωτών έγιναν την Παρασκευή 23 Οκτωβρίου τόσο για την Α/θμια όσο και για τη Β/θμια. Συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκαν 385 προσλήψεις για την Παράλληλη Στήριξη (Β/βάθμια), και 864 προσλήψεις ειδικοτήτων (Α/βάθμια).
Μετά από αυτές τις προσλήψεις ο συνολικός αριθμός των προσληφθέντων αναπληρωτών στην Α/βάθμια και Β/βάθμια εκπαίδευση ανέρχεται σε 13.974 συμπεριλαμβανομένων των προσλήψεων σε Πειραματικά και το 2ο Γυμνάσιο Αυλώνας.
Μετά τις προσλήψεις αυτές το σύνολο των κενών, σε εκπαιδευτικούς, από τα Νηπιαγωγεία μέχρι και τα Λύκεια ανέρχεται στις 8.000 τινάζοντας στον αέρα όλες τις προηγούμενες «υποσχετικές», όπως για παράδειγμα του τέως υπουργού Παιδείας κ. Μπαλτά, ο οποίος στις 31 Ιουλίου είχε δηλώσει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ:
Τα μεγάλα προβλήματα εξακολουθούν να υπάρχουν στα ειδικά σχολεία και νηπιαγωγεία, εκεί ακριβώς που όλες οι προηγούμενες ηγεσίες του υπουργείου και η σημερινή δήλωναν με κάθε ευκαιρία ότι «θα δώσουν έμφαση» και ότι «θα ρίξουν όλο τους το βάρος».
Η «προτεραιότητα» ωστόσο αυτή φάνηκε στα σχολεία αυτά που μετά βίας μισάνοιξαν τις πόρτες τους το τελευταίο 15νθήμερο του Οκτωβρίου, στα τμήματα ένταξης που εξακολουθούν να βρίσκονται σε «ύπνωση», στα υποστελεχωμένα ΚΕΔΔΥ, στις αναντίστοιχες με τις ανάγκες προσλήψεις εκπαιδευτικών και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού, στις part time παράλληλες στηρίξεις των μαθητών με αναπηρία που φοιτούν στα γενικά σχολεία, στις περικοπές των θεραπειών των μαθητών που τις χρειάζονται.
Φάνηκε στις χιλιάδες μαθητών που εξακολουθούν να βρίσκονται εκτός δημόσιου και δωρεάν σχολείου είτε στο σπίτι είτε σε ιδρύματα που είναι στην εποπτεία ΜΚΟ, Εκκλησίας και «φιλάνθρωπων».
Οπως καταγγέλλουν πολλά εκπαιδευτικά σωματεία, σε πολλές διευθύνσεις εκπαίδευσης, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά και αφού οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί της παράλληλης στήριξης βρέθηκαν ενάμιση μήνα μετά την έναρξή της στο σχολείο, καλούνται με προφορικές ή γραπτές εντολές, στηριζόμενες σε εγκύκλιο της προηγούμενης κυβέρνησης, να αναλαμβάνουν από 2 μέχρι και 4 (!) μαθητές σε διαφορετικά σχολεία!
Με άλλα λόγια, θα υπάρχουν παιδιά που θα βλέπουν τον εκπαιδευτικό της παράλληλης στήριξης μόλις 4 φορές τον μήνα!
Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής είναι οι οικογένειες των μαθητών να πληρώνουν από την τσέπη τους για ιδιωτικές παράλληλες στηρίξεις (οι οποίες πληθαίνουν χρόνο με τον χρόνο) και το κράτος να επωφελείται από αυτήν την απόφαση, αφού δημιούργησε τις προϋποθέσεις εμφάνισης του φαινομένου και πρακτικά «έφερε» άλλη μια πλευρά ιδιωτικοποίησης της δημόσιας εκπαίδευσης στο βασικό της κύτταρο που είναι η σχολική τάξη.
Ο θεσμός της παράλληλης στήριξης αποτελεί «ρευστή» δομή ειδικής εκπαίδευσης και είναι εύκολα ανατρέψιμος ο παιδαγωγικός προσανατολισμός που όφειλε να έχει.
Μαθητές και εκπαιδευτικοί βρίσκονται σε «αχαρτογράφητα νερά» με τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών να βρίσκονται σε περίοδο διαρκών εκπτώσεων και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών να τεντώνονται ακόμη περισσότερο…
Ειδικότερα -και σύμφωνα με την έκθεση αξιολόγησης συνεπειών της ρύθμισης εκ μέρους του υπουργείου Παιδείας- η ρύθμιση κρίνεται απολύτως αναγκαία προκειμένου να καλυφθούν υφιστάμενα κενά στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με πρόσληψη εκπαιδευτικών με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου.
Τα κενά αυτά προέκυψαν γιατί ο αρχικός σχεδιασμός και το σχετικό αίτημα του υπουργείου Παιδείας (από τις 27 Αυγούστου 2015) έγιναν με την παραδοχή ότι για το σχολικό έτος 2015-2016 θα είναι διαθέσιμες πιστώσεις για πρόσληψη εκπαιδευτικών, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, από τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα του ΕΣΠΑ.
Ομως, η μειωμένη σημαντικά χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ, κυρίως στην Αττική, στην οποία βρίσκεται ο μισός περίπου μαθητικός πληθυσμός της χώρας (για λόγους μετακίνησης της Περιφέρειας Αττικής από την κατηγορία Περιφερειών «σταδιακής εξόδου» στην κατηγορία «περισσότερο ανεπτυγμένων περιφερειών») οδήγησε στην αδυναμία κάλυψης μεγάλου αριθμού κενών, τα οποία έχουν καλυφθεί κατά το σχολικό έτος 2014-2015 από το ΕΣΠΑ.
8.000 κενά Σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν από το υπουργείο κατ’ απαίτηση του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, η εικόνα των κενών σε Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας μέχρι 19/10 ήταν η εξής (σημειωτέον ότι στα στοιχεία δεν περιλαμβάνονται τα κενά καλλιτεχνικών σχολείων και ειδικού επιστημονικού και βοηθητικού προσωπικού ειδικής αγωγής):
✔ 1.480 Γενικής Παιδείας, πλήρους ωραρίου
✔ 365 Γενικής Παιδείας, μειωμένου ωραρίου
✔ 741 για ειδικά σχολεία σε τμήματα ένταξης
✔ 234 για ειδικά σχολεία, τμήματα ένταξης, μειωμένου ωραρίου
✔ 753 για παράλληλη στήριξη
✔ 651 για μουσικά σχολεία, πλήρους ωραρίου
✔ 155 για μουσικά σχολεία, μειωμένου ωραρίου
✔ 200 ωρομίσθιοι σε μουσικά σχολεία
Νέες προσλήψεις αναπληρωτών έγιναν την Παρασκευή 23 Οκτωβρίου τόσο για την Α/θμια όσο και για τη Β/θμια. Συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκαν 385 προσλήψεις για την Παράλληλη Στήριξη (Β/βάθμια), και 864 προσλήψεις ειδικοτήτων (Α/βάθμια).
Μετά από αυτές τις προσλήψεις ο συνολικός αριθμός των προσληφθέντων αναπληρωτών στην Α/βάθμια και Β/βάθμια εκπαίδευση ανέρχεται σε 13.974 συμπεριλαμβανομένων των προσλήψεων σε Πειραματικά και το 2ο Γυμνάσιο Αυλώνας.
Μετά τις προσλήψεις αυτές το σύνολο των κενών, σε εκπαιδευτικούς, από τα Νηπιαγωγεία μέχρι και τα Λύκεια ανέρχεται στις 8.000 τινάζοντας στον αέρα όλες τις προηγούμενες «υποσχετικές», όπως για παράδειγμα του τέως υπουργού Παιδείας κ. Μπαλτά, ο οποίος στις 31 Ιουλίου είχε δηλώσει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ:
Στην αρχή νομίζαμε ότι τα κενά είναι 20.000, αλλά κάνοντας μια ειδική τηλεδιάσκεψη-σύσκεψη με όλους τους περιφερειακούς διευθυντές εκπαίδευσης, ζητώντας τους να μας πουν, σχολείο το σχολείο, τι κενά υπάρχουν, η πρώτη αποτίμησή τους είναι ότι τα κενά είναι πολύ λιγότερα» και δήλωσε «αισιόδοξος ότι οι υπάρχουσες πιστώσεις θα επαρκέσουν για την κάλυψή τους.Η Παράλληλη Στήριξη παύει να είναι παράλληλη και πολύ περισσότερο δεν έχει καμιά σχέση με στήριξη!
Τα μεγάλα προβλήματα εξακολουθούν να υπάρχουν στα ειδικά σχολεία και νηπιαγωγεία, εκεί ακριβώς που όλες οι προηγούμενες ηγεσίες του υπουργείου και η σημερινή δήλωναν με κάθε ευκαιρία ότι «θα δώσουν έμφαση» και ότι «θα ρίξουν όλο τους το βάρος».
Η «προτεραιότητα» ωστόσο αυτή φάνηκε στα σχολεία αυτά που μετά βίας μισάνοιξαν τις πόρτες τους το τελευταίο 15νθήμερο του Οκτωβρίου, στα τμήματα ένταξης που εξακολουθούν να βρίσκονται σε «ύπνωση», στα υποστελεχωμένα ΚΕΔΔΥ, στις αναντίστοιχες με τις ανάγκες προσλήψεις εκπαιδευτικών και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού, στις part time παράλληλες στηρίξεις των μαθητών με αναπηρία που φοιτούν στα γενικά σχολεία, στις περικοπές των θεραπειών των μαθητών που τις χρειάζονται.
Φάνηκε στις χιλιάδες μαθητών που εξακολουθούν να βρίσκονται εκτός δημόσιου και δωρεάν σχολείου είτε στο σπίτι είτε σε ιδρύματα που είναι στην εποπτεία ΜΚΟ, Εκκλησίας και «φιλάνθρωπων».
Οπως καταγγέλλουν πολλά εκπαιδευτικά σωματεία, σε πολλές διευθύνσεις εκπαίδευσης, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά και αφού οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί της παράλληλης στήριξης βρέθηκαν ενάμιση μήνα μετά την έναρξή της στο σχολείο, καλούνται με προφορικές ή γραπτές εντολές, στηριζόμενες σε εγκύκλιο της προηγούμενης κυβέρνησης, να αναλαμβάνουν από 2 μέχρι και 4 (!) μαθητές σε διαφορετικά σχολεία!
Με άλλα λόγια, θα υπάρχουν παιδιά που θα βλέπουν τον εκπαιδευτικό της παράλληλης στήριξης μόλις 4 φορές τον μήνα!
Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής είναι οι οικογένειες των μαθητών να πληρώνουν από την τσέπη τους για ιδιωτικές παράλληλες στηρίξεις (οι οποίες πληθαίνουν χρόνο με τον χρόνο) και το κράτος να επωφελείται από αυτήν την απόφαση, αφού δημιούργησε τις προϋποθέσεις εμφάνισης του φαινομένου και πρακτικά «έφερε» άλλη μια πλευρά ιδιωτικοποίησης της δημόσιας εκπαίδευσης στο βασικό της κύτταρο που είναι η σχολική τάξη.
Ο θεσμός της παράλληλης στήριξης αποτελεί «ρευστή» δομή ειδικής εκπαίδευσης και είναι εύκολα ανατρέψιμος ο παιδαγωγικός προσανατολισμός που όφειλε να έχει.
Μαθητές και εκπαιδευτικοί βρίσκονται σε «αχαρτογράφητα νερά» με τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών να βρίσκονται σε περίοδο διαρκών εκπτώσεων και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών να τεντώνονται ακόμη περισσότερο…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου