Στους έξι περίπου μήνες, που είχα την πολιτική ευθύνη
για το υπουργικό χαρτοφυλάκιο της κοινωνικής ασφάλισης, το πρώτο πράγμα που
επεδίωξα και παρά τις πρωτόγνωρες οικονομικές δυσκολίες καταφέραμε ήταν οι
συνταξιούχοι να παίρνουν κανονικά, χωρίς μειώσεις και στην ώρα τους τις
συντάξεις τους.
Η δεύτερη και
βασική προτεραιότητα μου ήταν να αρχίσω να εφαρμόζω τις προγραμματικές δηλώσεις
της κυβέρνησης για την κοινωνική ασφάλιση.
Για αυτό και
δεν υπέγραψα τις υπουργικές εφαρμοστικές αποφάσεις και εγκυκλίους των
μνημονιακών νόμων για νέες μειώσεις κύριων και επικουρικών συντάξεων (ρήτρα
μηδενικού ελλείμματος από 01/01/2015) και δεν εφάρμοσα το μαθηματικό τύπο, που
θα οδηγούσε από 1η Σεπτεμβρίου 2013 σε δραστικές μειώσεις 30 έως 80%
των εφάπαξ παροχών.
Η άλλη μου
προτεραιότητα ήταν η συνεχής επαφή και οι συναντήσεις και η συνεργασία με τους
συνδικαλιστικούς φορείς των εργαζομένων και των συνταξιούχων.
Στους έξι μήνες που είχα την ευθύνη του Υπουργείου
Κοινωνικής Ασφάλισης προώθησα ως
Υπουργός τις εξής νέες νομοθετικές
πρωτοβουλίες και ρυθμίσεις και σε όφελος της δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης και
των συνταξιούχων:
1.Ρύθμιση οφειλών
στα ασφαλιστικά ταμεία: Η νέα ρύθμιση προσέλκυσε εκατοντάδες χιλιάδες
οφειλέτες, δίνοντας «ανάσα» στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, στους
αυτοαπασχολούμενους και στα ασφαλιστικά ταμεία. Στις 30-7-2015,
ημερομηνία ολοκλήρωσης της εφαρμογής αυτής της ρύθμισης περίπου 300.000
οφειλέτες (φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις) είχαν ήδη ρυθμίσει οφειλές τους
προς τα ασφαλιστικά ταμεία ύψους 5.6 δισ. ευρώ , και
τα ασφαλιστικά ταμεία είχαν εισπράξει ως πρώτη δόση περίπου 250 εκατ. ευρώ.
Η ρύθμιση αυτή είχε μακροχρόνια οφέλη, καθώς προϋπόθεση για την παραμονή σε αυτή ήταν η απαραίτητη η πληρωμή των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών.
Η ρύθμιση πέτυχε την επανένταξη ασφαλισμένων και εργοδοτών στο ασφαλιστικό σύστημα από το οποίο είχαν ουσιαστικά αποκοπεί, συμβάλλοντας στη μακροχρόνια βιωσιμότητα του συστήματος παρά τα εγγενή προβλήματα που συνεπάγεται η διαδικασία ρύθμισης σε περιόδους λιτότητας και έλλειψης ρευστότητας.
Η ρύθμιση αυτή είχε μακροχρόνια οφέλη, καθώς προϋπόθεση για την παραμονή σε αυτή ήταν η απαραίτητη η πληρωμή των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών.
Η ρύθμιση πέτυχε την επανένταξη ασφαλισμένων και εργοδοτών στο ασφαλιστικό σύστημα από το οποίο είχαν ουσιαστικά αποκοπεί, συμβάλλοντας στη μακροχρόνια βιωσιμότητα του συστήματος παρά τα εγγενή προβλήματα που συνεπάγεται η διαδικασία ρύθμισης σε περιόδους λιτότητας και έλλειψης ρευστότητας.
2. Επέκταση μέχρι 28-2-2016 της υγειονομική κάλυψης των
υποαπασχολούμενων, των μακροχρόνια ανέργων, των ανασφάλιστων υπερηλίκων και
ομογενών, των αυτοαπασχολούμενων που διέκοψαν την επαγγελματική δραστηριότητα
τους, των εργαζομένων των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, του «Τροχαίου Υλικού Ελλάδος»,
των ναυπηγείων Ελευσίνας και της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης Περάματος. Επίσης
χορηγήσαμε παράταση για την ένταξη τους στο ΕΤΕΑ στα ταμεία των ένστολων και
για την ασφαλιστική τακτοποίηση των σχολικών φυλάκων.
3. Πλήρης αποποινικοποίηση των οφειλών των αυτοαπασχολούμενων για δικές τους εισφορές στα δικά τους ασφαλιστικά ταμεία και χορήγησης σ αυτούς της δυνατότητας να επιλέγουν την ένταξη τους μέχρι σε τρεις κατώτερες ασφαλιστικές κλάσεις.
4.Κατάργηση προκλητικά χαριστικών νομοθετικών ρυθμίσεων για τους μεγαλοοφειλέτες των ασφαλιστικών ταμείων οι οποίες μάλιστα παρουσίαζαν και συνταγματικό πρόβλημα .
5.Απλοποίηση και νομοθετική ενίσχυση της διαδικασίας είσπραξης οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία.
6.Κατάθεση στη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης το σχέδιο νόμου για την αναστολή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος.
7.Αποστολή στη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης το σχέδιο νόμου για την αναπροσαρμογή του μαθηματικού τύπου υπολογισμού των εφ’ άπαξ παροχών προκειμένου να περιοριστούν στο ελάχιστο οι περικοπές που προβλέπονταν από τον Ν. 4052/21012.
8. Συγκρότηση ειδικής ομάδας εργασίας, η οποία με την διασύνδεση πληροφοριακών συστημάτων πέτυχε να ελαχιστοποιηθεί η ανάγκη της φυσικής παρουσίας των ασφαλισμένων στα υποκαταστήματα του ΙΚΑ για την ανανέωση της ασφαλιστικής ικανότητάς τους και να εκλείψουν οι ουρές και η απαράδεκτη ταλαιπωρία τους.
9.Σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας, σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την πλήρη ιατροφαρμακευτική κάλυψη των ανασφάλιστων πολιτών με συγκεκριμένα κριτήρια με στόχο να προστατευθεί το αγαθό της υγείας για όλους όσους μαστίζονται από την οξεία ανθρωπιστική κρίση. Η υπουργική απόφαση δεν έχει εκδοθεί με ευθύνη του τέως Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Δημήτρη Μάρδα.
10.Απόλυτος σεβασμός στα θεμελιωμένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, καθώς και στα ασφαλιστικά δικαιώματα των μητέρων με ανήλικα , των ατόμων με αναπηρία, των εργαζόμενων σε βαρέα και ανθυγιεινά, αλλά και των μητέρων ΑμεΑ.
11.Ικανοποίηση του αιτήματος των εργαζομένων της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης για ένταξη του επικουρικού ταμείου τους στο ΕΤΕΑ.
12.Καταπολέμηση της ανασφάλιστης εργασίας και της εισφοροδιαφυγής μέσω της σύστασης Ειδικών Κλιμακίων Ελέγχου εργοδοτών. Κατάθεση για το σκοπό αυτό αιτήματος τεχνικής βοήθειας προς τη Διεθνή Οργάνωσης Εργασίας, συνεργασία με τον Ειδικό Γραμματέα του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.Ε.Π.Ε.) για τη συγκρότηση και λειτουργία διαρκούς επιτροπής για την αδήλωτη και ανασφάλιστη εργασία , για τη μελέτη και επεξεργασία λύσεων για διάφορα άλυτα επί χρόνια ζητήματα σε σχέση με αυτήν και την ασφαλιστική κάλυψη διαφόρων ειδικών περιπτώσεων (επισχέσεις εργασίας, ειδικοί κλάδοι).
13.Αναδιαμόρφωση της Έκθεση του πληροφοριακού Συστήματος Ήλιος, ώστε να παρουσιάζει την πραγματική εικόνα των συντάξεων στην Ελλάδα και όχι την πλασματική που εσκεμμένα παρουσίαζαν οι προηγούμενες μνημονιακές κυβερνήσεις.
14.Με διάταξη σε νομοσχέδιο αρμοδιότητας του Υπ . Οικονομικών επιλύσαμε ένα πρόβλημα τριών ετών , προκειμένου να λάβουν την σύνταξή τους οι πρώην εργαζόμενοι του ΟΔΑΖ.
15.Ψήφιση του νόμου 4331/2015 για την ανακούφιση των ΑμεΑ, την απλοποίηση της λειτουργίας των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (Κ.Ε.Π.Α.), την καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής και την άρση ασφαλιστικών αδικιών.
Με τον νόμο 4331/2015 προωθήσαμε τα εξής
μέτρα:
v
Θεσμοθετήθηκε το νομοθετικό καθεστώς βάσει του
οποίου οι αποφάσεις, των ΚΕΠΑ θα
ισχύουν εφεξής για κάθε χρήση και η
λειτουργία τους, αλλά και ο τρόπος απόδοσης των προνοιακών επιδομάτων στα Άτομα
με Αναπηρία θα είναι σημαντικά απλούστερος προς ανακούφιση της ευάλωτης αυτής
ομάδας πληθυσμού.
v
Θεσμοθετήθηκε επίσης νομοθετικά η κατάργηση
καταβολής παραβόλου ΚΕΠΑ από
ανασφάλιστους και άνεργους πολίτες και αιτούντες προνοιακών επιδομάτων
αναπηρίας. Με τον τρόπο αυτό οι ανασφάλιστοι πολίτες και οι αιτούντες είτε
αναπηρικές συντάξεις, είτε προνοιακά επιδόματα αναπηρίας απαλλάσσονται από την
υποχρέωση καταβολής του παραβόλου των 46,14 ευρώ για τη χρήση των υπηρεσιών ΚΕΠΑ, όπως –ήδη-
απαλλάσσονται οι ασφαλισμένοι ΑμεΑ, των οποίων το παράβολο καταβάλλεται από
τους ασφαλιστικούς φορείς τους.
v
Συγκροτήθηκε Ειδική Επιστημονική Επιτροπή, η
οποία απαρτίζεται από πρόσωπα με τα απαραίτητα ακαδημαϊκά, επιστημονικά και
επαγγελματικά προσόντα, για να συμβάλει στην επικαιροποίηση και αναπροσαρμογή
του Ενιαίου Πίνακα Προσδιορισμού Ποσοστών Αναπηρίας με βάση τα νέα δεδομένα και
τις νέες ανάγκες και να επανεξετάσει τον κατάλογο των μη
αναστρέψιμων παθήσεων στην κατεύθυνση της διεύρυνσης του.
v
Οριστικοποιήθηκε η χορήγηση συντάξεων αναπηρίας
με εξομοίωση των προϋποθέσεων που ισχύουν για το ΙΚΑ και στα υπόλοιπα
ασφαλιστικά ταμεία.
v
Καταργήθηκε η αναστολή καταβολής εξωιδρυματικού
επιδόματος παραπληγίας τετραπληγίας κατά τη διάρκεια της νοσηλείας
των δικαιούχων.
v
Θεσπίστηκε ότι στις περιπτώσεις λήξης του
συνταξιοδοτικού δικαιώματος λόγω αναπηρίας και εφόσον εκκρεμεί στα ΚΕΠΑ ιατρική κρίση, χωρίς υπαιτιότητα των
ασφαλισμένων, θα παρατείνεται η συνταξιοδότηση λόγω αναπηρίας, καθώς
επίσης και η χορήγηση του προνοιακού επιδόματος και της πλήρους
ιατροφαρμακευτικής κάλυψης.
v
Συγκροτήθηκαν στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Ειδικά
Κλιμάκια Ελέγχου, τα οποία ξεκινούν ελέγχους σε περιοχές και κλάδους, όπου
κατά περιόδους παρατηρείται αύξηση των δεικτών ανασφάλιστης και αδήλωτης
εργασίας και εισφοροδιαφυγής.
v
Θεσπίστηκαν μέτρα σε βάρος των μεγαλοφειλετών,
οι οποίοι συστηματικά χρησιμοποιούσαν τις ρυθμίσεις οφειλών στα ασφαλιστικά
ταμεία για να τις αθετούν μετά την πρώτη δόση, αφού εν τω μεταξύ είχαν
ξεπουλήσει όλη την ακίνητη περιουσία τους.
v
Θεσπίστηκε η συμμετοχή στο Δ.Σ του ΙΚΑ,
εκπροσώπων της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) και
της Ανώτατης Γενικής Συνομοσπονδίας Συνταξιούχων Ελλάδος.
v
Θεσμοθετήθηκε η δυνατότητα αναγνώρισης ως χρόνου
ασφάλισης , του χρόνου προσωρινής κράτησης ή φυλάκισης , που εξέτισαν κατά τη
διάρκεια της στρατιωτικής τους θητείας οι αντιρρησίες συνείδησης.
v
Καθιερώθηκε η απλή αναλογική στις οργανώσεις των
συνταξιούχων, ικανοποιώντας ένα διαχρονικό αίτημα του κινήματος των
συνταξιούχων.
v
Νομοθετήθηκε η επαναχορήγηση της σύνταξης του
ΟΓΑ από 01/10/2015 σε 30.000
υπερήλικες , Έλληνες και ομογενείς, η οποία είχε περικοπεί από την Κυβέρνηση
Σαμαρά-Βενιζέλου από την 1η Ιανουαρίου 2013 και αποκαταστάθηκε μια
ακραία και απάνθρωπη κοινωνική αδικία σε βάρος ενός τμήματος ηλικιωμένων , που
διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και οικονομικής εξαθλίωσης.
v Νομοθετήθηκε η μείωση των επιβαρύνσεων των
ασφαλισμένων του ΕΤΑΑ (μηχανικοί γιατροί, δικηγόροι) από την υπέρμετρη αύξηση
των ασφαλιστικών εισφορών τους, που επέβαλλαν οι μνημονιακές Κυβερνήσεις από
την 1η Ιουλίου 2011.
v Νομοθετήθηκε ο απεγκλωβισμός χιλιάδων ασφαλισμένων
του ΟΑΕΕ και του ΕΤΑΑ, που ενώ πληρούν τις προϋποθέσεις για να συνταξιοδοτηθούν
έχουν οφειλές άνω των 20.000 ευρώ και των 15.000 ευρώ αντίστοιχα. Το όριο
οφειλών, ώστε να μπορούν να συμψηφίσουν τις οφειλές τους με τις συντάξεις τους
και για τα δύο ασφαλιστικά ταμεία αυξήθηκε σε 25.000 ευρώ. Ταυτόχρονα,
θεσπίστηκε ειδική ρύθμιση για όσους χρωστούν από 25 έως 50.000, ώστε να μπορούν
να πάρουν τη σύνταξη τους και να την συμψηφίσουν με τις οφειλές τους.
v Νομοθετήθηκε η παράταση της μετενέργειας, και κατά
συνέπεια η ισχύς, της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και των
υπόλοιπων συλλογικών συμβάσεων, που λήγουν η καταγγέλλονται. Η διάταξη αυτή
καταργήθηκε από το 3ο Μνημόνιο.
v Επικυρώθηκε η υπουργική απόφαση με την οποία θεσπίστηκε η δωρεάν μετακίνηση των
ανέργων, που είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ, με τα Μέσα Μαζικής
Μεταφοράς και διαγράφηκαν όλα τα διοικητικά πρόστιμα που τους έχουν επιβληθεί
έως και σήμερα για τη μη καταβολή κομίστρου.
v Επεκτάθηκε η χορήγηση επικουρικών συντάξεων από τον
κλάδο επικουρικής ασφάλισης ναυτικών, λόγω ναυτικού εργατικού ατυχήματος.
v Εξασφαλίστηκαν οι αξιώσεις σε ναυτιλιακές εταιρείες
κατά κυρίου ναυαγίου ή κατά της διαχειριστικής εταιρείας, για τις οποίες έχουν
εκδοθεί τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις.
v Λήφθηκαν επείγοντα μέτρα για την προστασία των
εργασιακών δικαιωμάτων, των ναυτικών και ειδικότερα για την εξασφάλιση των
δεδουλευμένων των απλήρωτων ναυτικών.
v
Θεσπίσθηκε
διάταξη ώστε τα ΑμεΑ, τα οποία συμμετέχουν σε προγράμματα κατάρτισης, ενίσχυσης
της απασχόλησης, συμπεριλαμβανομένης της απασχόλησης ή και εργαζόμενων σε Κοιν.Σ.Επ.
και λαμβάνουν επίδομα πρόνοιας ή επιδόματα επανένταξης ή οποιασδήποτε μορφής
νοσηλεία ή παροχή, να μη χάνουν αυτές τις παροχές, αλλά συνεχίζουν να τις
εισπράττουν ταυτόχρονα και αθροιστικά.
v
Ολοκληρώθηκε η αποποινικοποίηση των οφειλών των
αυτοαπασχολούμενων στα ασφαλιστικά ταμεία.
v
Ρυθμίστηκε η ασφάλιση των εργαζομένων με
μπλοκάκι σε ΙΕΚ, ΚΕΚ, Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών, Κέντρα Δια Βίου Μάθησης,
Κολλέγια και Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας.
v Διευρύνθηκαν οι δικαιούχοι των προγραμμάτων της
Αγροτικής Εστίας
v
Θεσπίστηκε η ασφάλιση των πωλητών του λαϊκού
λαχείου, οι οποίοι μετά την εξαγορά ων «Κρατικών Λαχείων» το 2013 είχαν μείνει
ανασφάλιστοι.
v Ρυθμίστηκε η
ασφάλιση των απασχολουμένων σε προγράμματα κοινωνικής επανένταξης και
επαγγελματικής εκπαίδευσης του Κέντρου Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων (ΚΕ.Θ.Ε.Α.)
για τον κίνδυνο εργατικού ατυχήματος και ασθένειας υποστηρίζοντας με τον τρόπο
αυτό τα προγράμματα κοινωνικής επανένταξης της αδύναμης αυτής κατηγορίας.
Όλες οι παραπάνω νομοθετικές ρυθμίσεις για
το ασφαλιστικό, που έγιναν κατά τη διάρκεια της θητείας μου ως Αναπληρωτή
Υπουργού Κοινωνικής Ασφάλισης, κινδυνεύουν μετά τις εκλογές με κατάργηση, σύμφωνα
με τα προβλέψεις του 3ου μνημονίου που ψηφίστηκε από κοινού από τον
εναπομείναντα ΣΥΡΙΖΑ,τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ, το ΠΟΤΑΜΙ και τους ΑΝΕΛ.
Αυτός είναι ένας ακόμη από τους πολλούς
λόγους ενίσχυσης της ΛΑΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ στις εκλογές της 20ης
Σεπτέμβρη, ώστε να υπερασπίσει πιο αποτελεσματικά τα ασφαλιστικά δικαιώματα των
εργαζομένων από τη νέα μνημονιακή λαίλαπα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου