Συνεχίζεται για άλλα τρία χρόνια η
μνημονιακή λεηλασία
Το 3ο Μνημόνιο
που ψηφίστηκε στη Βουλή από τον εναπομείναντα ΣΥΡΙΖΑ, τους ΑΝΕΛ, τη ΝΔ , το
ΠΑΣΟΚ και το ΠΟΤΑΜΙ είναι εξίσου αντικοινωνικό με τα δύο προηγούμενα , αφού ο
βασικός πυρήνας του είναι η συνέχιση της μείωσης των μισθών και συντάξεων, της
συρρίκνωσης του κοινωνικού κράτους, της απορρύθμισης των εργασιακών σχέσεων, της
αύξησης της φορολογίας, άμεσης και κυρίως έμμεσης και του ξεπουλήματος της δημόσιας
περιουσίας,
Στο παρόν σημείωμα κάνουμε
μία προσπάθεια να παρουσιάσουμε αναλυτικά αυτές τις επιπτώσεις:
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ
Σε επίπεδο φορολόγησης
οι συνέπειες υπογραφής του Μνημονίου 3 έχουν ως εξής :
1.ΕΝΦΙΑ
Καμία αλλαγή δεν
επέρχεται ως προς το καθεστώς καταβολής του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων.
Η καταβολή του μονιμοποιείται. Πρόκειται δε να καταβληθεί σε 5 δόσεις, αρχής
γενομένης τον Οκτώβριο και όχι σε 6-7, όπως έγινε την περασμένη χρονιά.
2.Ελεύθεροι
επαγγελματίες
Αυξάνεται ο συντελεστής φορολόγησης από το 26% στο 29%.
Αυξάνεται η προκαταβολή φόρου για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και
τους ελεύθερους επαγγελματίες από το 55% που ίσχυε στο 75% για το 2015 και στο
100% από το 2016. Επιπλέον η εισφορά αλληλεγγύης ενσωματώνεται στις κλίμακες
φορολογίας
Αυξάνεται από το 3% σε πάνω από 5% το επιτόκιο της ρύθμισης των 100
δόσεων. Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα στη φορολογική διοίκηση, να θεσπίσει
εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για τη μείωση του αριθμού των δόσεων.
Μειώνεται από τα 1.500 στα 1.250 ευρώ το ακατάσχετο ποσό από τραπεζικό
λογαριασμό και από τα 1.500 στα 1.000 ευρώ το ακατάσχετο από μισθούς
(εργαζόμενοι με μπλοκάκια).
3.Αγρότες
Ο φόρος εισοδήματος
προκαταβάλλεται σε ποσοστό 55% έναντι του προϊσχύοντος 27,5% (φορολογικό έτος
2014) και από 1/1/2017 σε 100% επειδή
εξομοιώνονται φορολογικά από τους ελεύθερους επαγγελματίες.
Αυξάνεται ο Φ.Π.Α. σε
όλα τα αγροτικά εφόδια (λιπάσματα, φυτοφάρμακα, σπόρους κλπ) από 13% σε 23%.
Καταργείται ο «νόμος
Βαλαβάνη» για το αφορολόγητο των αγροτικών επιδοτήσεων μέχρι το ποσό των 12.000
ευρώ. Οι αγροτικές επιδοτήσεις φορολογούνται συνεπώς από το πρώτο ευρώ.
Ο ειδικός φόρος
κατανάλωσης του αγροτικού πετρελαίου ανεβαίνει από 66 ευρώ το χιλιόλιτρο στα
200 ευρώ από 1/10/2015 και φτάνει στα 330 ευρώ από 1/10/2016. Καταργείται, κατ’
αυτόν τον τρόπο, η επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαίου για όλους
τους αγρότες.
Αυξάνεται ο συντελεστής
φορολόγησης του αγροτικού εισοδήματος, από το ισχύον σήμερα 13% στο 20% από
1/1/2016 και στο 26% από 1/1/2017 από το
πρώτο ευρώ.
4. Φ.Π.Α.
Φόρος προστιθέμενης
αξίας 13% επιβάλλεται στο μοσχαρίσιο κρέας , ενώ 23% στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια,
παρότι πάγωσε προσωρινά μέχρι 16/10/2015, εξαιρουμένων μόνων των εκπαιδευτηρίων
προσχολικής αγωγής.
Φόρος 23% επιβάλλεται
και σε όλα τα παρασκευάσματα που έχουν ως βάση τα δημητριακά, το άμυλο, το
αλεύρι και το γάλα, όπως επίσης και στον καφέ.
Οι μειωμένοι κατά 30% συντελεστές Φ.Π.Α. που ίσχυαν στα
νησιά καταργούνται.
5.Κατασχέσεις/ Όριο ακατασχέτου
Μειώνεται το όριο του
ακατάσχετου σε συντάξεις, μισθούς και ασφαλιστικά βοηθήματα από 1.500 ευρώ στα
1.000 (καθαρό ποσό αφού αφαιρεθούν οι εισφορές).
Εφαρμόζονται διαδικασίες εξπρές για γρηγορότερες κατασχέσεις
τραπεζικών υπολοίπων, σε όσους μικροεπαγγελματίες χρωστούν στο Δημόσιο.
6. Πληρωμή φόρου
Σε ό, τι αφορά την
πληρωμή φόρου, η έκπτωση της τάξης του 2% φυσικών και νομικών προσώπων για
εφάπαξ εξόφληση καταργείται.
7.Επιχειρήσεις
Ο λεγόμενος «προληπτικός»
φόρος 26% για συναλλαγές με χώρες με προνομιακό καθεστώς, όπως η Κύπρος ή η
Βουλγαρία με τον οποίο θα αντιμετωπιζόταν η φοροδιαφυγή στις τριγωνικές συναλλαγές, καταργείται.
8. Ρύθμιση 100 δόσεων
Σε ό,τι αφορά τη
ρύθμιση των 100 δόσεων το επιτόκιο αυξάνεται από 3% σε 5% (παρεμβατικό επιτόκιο Ε.Κ.Τ. συν 5 μονάδες) για
όσους έχουν χρέος άνω των 5.000 ευρώ και
σε όσους έχουν ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 150.000 ευρώ ή η
ρυθμιζόμενη οφειλή τους δεν υπερβαίνει το 50% του εισοδήματός τους. Επιπλέον,
χάνουν τη ρύθμιση όσοι δεν έχουν πληρώσει ή ρυθμίσει νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές
μέσα σε τρεις μήνες από την προθεσμία πληρωμής, ο δε αριθμός δόσεων δύναται να
μειωθεί αν ο οφειλέτης έχει την οικονομική δυνατότητα να πληρώσει λιγότερες
δόσεις.
9. Εισφορά αλληλεγγύης
Η έκτακτη εισφορά
αλληλεγγύης μονιμοποιείται ενσωματώνεται στις κλίμακες φορολογίας με συνέπεια
τη μείωση του αφορολόγητου των 12.000 ευρώ.
10. Κληρονομιές-
γονικές παροχές
Οι διατάξεις που
αφορούν σε κληρονομιές και γονικές παροχές εξετάζονται εκ νέου.
11. Τεκμήρια διαβίωσης
Ριζική αναμόρφωση
επέρχεται από το 2016 στα τεκμήρια διαβίωσης.
12. Οχήματα
Πρόστιμο 150 ευρώ
επιβάλλεται για οχήματα που δεν έχουν
περάσει ΚΤΕΟ για πάνω από 6 μήνες.
13. ΟΠΑΠ
Σε ό, τι αφορά τον ΟΠΑΠ
η έκπτωση επισφαλών απαιτήσεων ως 1,5% επί των πωλήσεων των πρακτόρων
καταργείται.
14. Ενοίκια
Σε ό, τι αφορά την
ενοικίαση, οι συντελεστές φορολόγησης αυξάνονται στο 15% από 11% για εισοδήματα
από ενοίκια κάτω των ευρώ 12.000 και στο 35% από 33% για μεγαλύτερα των 12.000
ευρώ.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ
Σε επίπεδο κοινωνικών
παροχών:
1.Θέρμανση
Η σοβαρότερη εκ των
κοινωνικών περικοπών είναι αυτή του επιδόματος θέρμανσης, η οποία ως στόχο έχει
να μειωθούν στο ήμισυ οι δαπάνες στον προϋπολογισμό του 2016.
2.Δημόσιοι υπάλληλοι
Περικόπτονται οι
μισθολογικές παροχές των δημοσίων υπαλλήλων. Καταργείται η ημερήσια αποζημίωση,
ενώ τίθενται αυστηρότερες προϋποθέσεις
για έξοδα διανυκτέρευσης. Από το 2016 εφαρμόζεται Ενιαίο Μισθολόγιο.
3. Περικοπές προνοιακών επιδομάτων 0,5% του ΑΕΠ και σταδιακή κατάργηση
κράτους προνοίας
Το Μνημόνιο 3 προβλέπει
μείωση των δαπανών για τα προνοιακά επιδόματα κατά 0,5% του ΑΕΠ ετησίως ,-το
οποίο αντιστοιχεί σε μείωση 900.00 εκατ. Ευρώ-, από το 2016. Προβλέπει επίσης
την «αναθεώρηση» του θεσμού των προνοιακών επιδομάτων και την επιβολή του
ελάχιστου κατώτατου εγγυημένου εισοδήματος που στην ευάλωτη κατηγορία των ΑμεΑ
θα εξασφαλίζει μόνον επιβίωση και όχι οικονομική στήριξη της αναπηρίας από την
οποία πάσχουν.
ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ
Σε ό,τι αφορά τα
εργασιακά :
Xτύπημα
στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας αποτελεί η επαναφορά της
μετενέργειας της ισχύος
τους, που πρόσφατα αυξήθηκε από τους 3 μήνες στους 6 (με το νόμο 4331/205) και
η επαναφορά της στους 3
μήνες στους οποίους είχε
μειωθεί με μνημονιακό νόμο.
Επίσης,
η επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας παραπέμπεται στις καλένδες, ενώ
παραμένει ανοικτό το θέμα
της απελευθέρωσης των ομαδικών απολύσεων και της αλλαγής του συνδικαλιστικού
νόμου 1264/1982 με στόχο τον περιορισμό
του απεργιακού δικαιώματος.
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ
Σε ό,τι αφορά το
σύστημα κοινωνικής ασφάλισης υπό το νέο Μνημόνιο προβλέπεται:
Η μείωση των πόρων του
κρατικού προϋπολογισμού που θα διατεθούν για τις κύριες συντάξεις κατά 0,25% το
2015 και 1% του ΑΕΠ το 2016, δηλαδή περίπου κατά 2 δις ευρώ το χρόνο, και
μάλιστα σε μια περίοδο που αυξάνεται ο αριθμός των συνταξιούχων.
Η παροχή των κατώτατων ορίων σύνταξης και του Ε.Κ.Α.Σ. μόνο σε όσους νέους
συνταξιούχους έχουν συμπληρώσει τα 67 έτη και περικοπή
του μη ανταποδοτικού μέρους σε
όλους τους νέους συνταξιούχους ηλικίας κάτω των 67, δηλαδή μειώσεις έως και 40%
σε ένα πολύ μεγάλο μέρος των πρόωρα συνταξιοδοτημένων με τις προϋποθέσεις των
ελάχιστων ορίων (4.500 ένσημα), δηλαδή στις κατώτατες συντάξεις.
Η λήψη μέτρων
για αύξηση της εισφοράς
των συνταξιούχων για τον κλάδο υγείας από 4% σε 6% και επέκταση της παρακράτησής της και από τις επικουρικές
συντάξεις, που έως
σήμερα δεν έχουμε αντίστοιχη εισφορά, με επιβάρυνση
για τους συνταξιούχους 854 εκατ. ευρώ το χρόνο.(παρ. 31 άρθρου
1. Ν.4334/15).
Η ενοποίηση όλων
των επικουρικών ταμείων στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (Ε.Τ.Ε.Α.) και εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού
ελλείμματος, δηλαδή άμεση
περικοπή πολλών επικουρικών συντάξεων και εφάπαξ των ταμείων που χρειάζονται κρατική
ενίσχυση από 1-1-2015. (παρ. 28 άρθρου 1. Ν.4334/15). Με βάση
την υπό εξέλιξη αναλογιστική
μελέτη, στις προβολές 2015 - 2016 οι συνολικοί πόροι των ταμείων
επικουρικής ασφάλισης εκτιμώνται σε 2,8 δις Ευρώ και οι ανάγκες για πλήρεις παροχές
σε 4,2 δις Ευρώ. Δηλαδή, προκύπτει έλλειμμα
1,4 δις, το οποίο δεν
μπορεί να καλυφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό, οδηγώντας σε μείωση των
παροχών ή/και η αύξηση των εισφορών κάτι που οδηγεί σε δραματική περικοπή των
επικουρικών συντάξεων.
Το πάγωμα της
κατώτερης σύνταξης στην σημερινή ονομαστική της αξία ως το 2021 (πάγωμα 509.000 συντάξεων του Ι.Κ.Α.).
Οι συνταξιούχοι αυτοί ήδη έχουν χάσει το 23,5% της αγοραστικής τους δύναμης την
τελευταία περίοδο (-9,2% από τον πληθωρισμό και -14,3% από τις μειώσεις των
συντάξεων).
Η αλλαγή όλων των
συντάξεων του Ο.Γ.Α. για το μέρος που δεν έχουν αναλογικό τρόπο υπολογισμού
αντίστοιχο με τα άλλα ασφαλιστικά ταμεία, δηλαδή μείωση και των συντάξεων του
Ο.Γ.Α. για όλους όσοι
δεν έχουν καταβάλει εισφορές και για όσους λαμβάνουν την κατώτερη σύνταξη, αλλά
και επανυπολογισμό όλων των συντάξεων (690.301 άτομα).
Η σταδιακή μείωση των δικαιούχων του Ε.Κ.Α.Σ.
έως την κατάργηση του ως
το τέλος του 2019, μέτρο που αφορά 300.000 συνταξιούχους, που θα βρεθούν να
διαβιούν κάτω από τα όρια της φτώχειας. Άμεσα, προωθείται η κατάργηση του
Ε.Κ.Α.Σ. για το 20% των δικαιούχων με τα αναλογικά πιο υψηλά εισοδήματα (60.000
άτομα).
Η εφαρμογή του Νόμου
3863/10 και των έμμεσων ή
άμεσων περικοπών που επιφέρει η εφαρμογή του νέου τρόπου υπολογισμού των κύριων
συντάξεων (εγγυημένη από
το κράτος βασική σύνταξη 360 ευρώ μηνιαία και ανταποδοτική σύνταξη). Η εφαρμογή
του Νόμου 3863/10 θα έχει μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στο επίπεδο των συντάξεων.
Για την επόμενη δεκαετία οι επιπτώσεις θα αγγίζουν τα 20 έως 100 ευρώ στις
μηνιαίες μέσες κύριες συντάξεις. Το βασικό ζήτημα για την εφαρμογή του Νόμου
3863/10 είναι τα χαμηλά ποσοστά αναπλήρωσης που προβλέπει και η εξατομίκευση
της κοινωνικής ασφάλισης με τον περιορισμό
της κοινωνικής αλληλεγγύης που
συνεπάγεται.
Η αύξηση των ορίων ηλικίας
συνταξιοδότησης, ώστε από το 2022 και μετά η ηλικία που
θα μπορεί κανείς να βγει στη σύνταξη να είναι τα 67 έτη για πλήρη είτε τα 62 έτη
με 40 χρόνια ασφάλισης για μειωμένη, με ποινή πρόωρης συνταξιοδότησης που αυξάνεται
από -6% ανά επιπλέον έτος επιμήκυνσης σε -16% για το διάστημα της επέκτασης του
ορίου ηλικίας σε σχέση με τα σημερινά όρια. Καταργούνται όλα τα κατοχυρωμένα δικαιώματα στον ιδιωτικό τομέα
μετά την 19/8/2015, καθώς και μεγάλος αριθμός θεμελιωμένων δικαιωμάτων στο
δημόσιο τομέα. Οι πρόωρες συντάξεις είναι για πάρα πολλούς συνταξιούχους λύση
ανάγκης και όχι επιλογή, για να αντιμετωπίσουν τον φόβο της υψηλής ανεργίας που
πλήττει και τους άνω των 55 ετών εργαζόμενους, οι οποίοι ως άνεργοι στην
πλειοψηφία τους είναι μακροχρόνια άνεργοι, και η ανεργία ουσιαστικά τους οδηγεί
σε βίαιη έξοδο από την αγορά εργασίας.
Η σταδιακή κατάργηση όλων των εξαιρέσεων
χρηματοδότησης ταμείων από τον κρατικό προϋπολογισμό και εναρμόνιση των ασφαλιστικών
εισφορών αλλά και των παροχών με τη δομή και τις προϋποθέσεις του Ι.Κ.Α. για
όλα τα ταμεία από 1 Ιουλίου 2015. Από τα μέτρα αυτά θα έχουμε αυξήσεις των εισφορών σε ΟΓΑ,
ΝΑΤ και ΟΑΕΕ, αφού θα
επέλθει δραματική περικοπή της κρατικής επιχορήγησης στον ΟΓΑ (σήμερα αγγίζει
το 85% των εσόδων του), στο ΝΑΤ (σχεδόν 90% των εσόδων του) και στον ΟΑΕΕ.
Η κατάργηση όλων των φόρων υπέρ τρίτων
(π.χ. αγγελιόσημο), που λαμβάνουν κάποια ταμεία,
μέχρι 31 Οκτωβρίου 2015, και αντίστοιχες αυξήσεις των εισφορών ή μειώσεις των
παροχών. Αυτό το μέτρο θα έχει άμεση επίπτωση σε μια σειρά από ταμεία που
εισπράττουν έσοδα μέσω φόρων υπέρ τρίτων.
Η εύρεση ισοδύναμων που θα καλύψουν το
κόστος της απόφασης του Συμβουλίου Επικρατείας περί αντισυνταγματικότητας των περικοπών που
επέβαλλαν διάφοροι νόμοι την περίοδο 2010-2012. Οι αποφάσεις της Ολομέλειας
του Συμβουλίου Επικρατείας κρίνουν ως αντισυνταγματικές, κι επομένως καταργούν άμεσα, σειρά
περικοπών που
επιβλήθηκαν σε κύριες και επικουρικές συντάξεις με διατάξεις που θεσπίστηκαν
μετά την 1-1-2012 με τους νόμους 4051/2012 και 4093/2012. Επιπρόσθετα
αντισυνταγματική κρίνεται και η πλήρης κατάργηση των δώρων και επιδομάτων (Δώρο
Χριστουγέννων 400 €, Δώρο Πάσχα 200 € και Επίδομα αδείας 200 €), που ελάμβαναν
οι συνταξιούχοι άνω των 60 ετών αλλά και οι συνταξιούχοι του ΟΓΑ και είχαν
καταργηθεί με διάταξη του ν. 4093/2012. Σύμφωνα με εκτιμήσεις το κόστος για τα
ασφαλιστικά ταμεία μπορεί να αγγίξει τα 2,6 έως 3 δις ευρώ, δηλαδή περίπου 1,5
% του ΑΕΠ.
Η σταδιακή ολοκλήρωση της ενοποίησης των
ταμείων με ενοποίηση των
νομικών πλαισίων και των προϋποθέσεων παροχών σε πρώτη φάση, ώστε να είναι
εφικτή η λειτουργία ενός μόνο ταμείου στο τέλος του 2016. Τα μέτρα αυτά θα
επιφέρουν μείωση του διοικητικού κόστους, θα προκαλέσουν όμως πολλά λειτουργικά
προβλήματα και ισοπέδωση
παροχών προς τα κάτω.
Οι αρνητικές αλλαγές στο νόμο 4321/2014 για τη ρύθμιση
οφειλών στα ασφαλιστικά ταμεία με αύξηση επιτοκίου από 3% σε 5%
και με μείωση του αριθμού των δόσεων με βάση εισοδηματικά κριτήρια 5% σε
βάρος των 300.000 οφειλετών που ρύθμισαν σε αυτά οφειλές 5,66 δις ευρώ είναι
πλήγμα στα οικονομικά της κοινωνικής ασφάλισης και στη δυνατότητα οικονομικής
επανεκκίνησης αυτών των επιχειρήσεων ή αυτοαπασχολουμένων.
Η κατάργηση
αντιμνημονιακών συνταξιοδοτικών διατάξεων του ν.4325/2015 και 4331/2015
(επαναφορά σύνταξης σε υπερήλικες ανασφάλιστους και ομογενείς, Άρθρο 30 του
ν.4331/2015 συμψηφισμός σύνταξης με οφειλές στον ΟΑΕΕ και στο ΕΤΑΑ, Άρθρα
37&38 του ν.4331/2015).
Η είσπραξη ασφαλιστικών
εισφορών από την εφορία, η οποία όμως λειτουργεί απρόσωπα χωρίς τα κοινωνικά
και εισοδηματικά κριτήρια που έθεταν σε περίπτωση οφειλών τα ασφαλιστικά ταμεία
ή το ΚΕΑΟ.
Η μείωση εσόδων των
ασφαλιστικών ταμείων λόγω τροποποίησης του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας με
αποδυνάμωση των ισχυόντων σήμερα προνομίων κατάταξης στον πίνακα πιστωτών.
Νέες θεσμικές παρεμβάσεις για το ασφαλιστικό και
μάλιστα στην κατεύθυνση μεγαλύτερης σύνδεσης εισφορών –παροχών με στόχο την
μετατροπή του συστήματος σε πλήρες κεφαλαιοποιητικό.
Η αλλαγή των εισφορών στους
αυτοαπασχολούμενους και τους αγρότες, που τις
κατέβαλλαν βάσει ασφαλιστικών κλάσεων και εισαγωγή
εισφορών αναλογικών με το εισόδημα. Αυτό συνεπάγεται μια άμεση
περαιτέρω αύξηση των εισφορών για μερικούς αγρότες αλλά και μια μείωση των
εισφορών, με παράλληλη όμως μείωση των μελλοντικών εισφορών για τους μικρούς
αγρότες.
Νέες μειώσεις και
μάλιστα μεγαλύτερες θα υπάρξουν και στα μερίσματα που χορηγεί το Μετοχικό
Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων εξαιτίας των μεγάλων ελλειμμάτων που παρουσιάζει,
λόγω της κατάργησης της εισφοράς του 3% επί των δημοσίων συμβάσεων.
Οι ρυθμίσεις για τις οφειλές σε ασφαλιστικά ταμεία τίθενται υπό αμφισβήτηση,
(λ.χ. όπως η καταβολή σύνταξης σε οφειλέτες ασφαλιστικών εισφορών κλπ), καθότι
τα αρμόδια όργανα των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης έχουν πλέον τη δυνατότητα να μειώνουν
τη διάρκεια της χορηγηθείσας ρύθμισης «εφόσον
διαπιστωθεί ότι ο οφειλέτης μπορεί να αποπληρώσει οφειλές του σε λιγότερες
δόσεις από τις αρχικά χορηγηθείσες ».
Τα παραπάνω
μέτρα και δεσμεύσεις δίνουν ξεκάθαρα τη χαριστική βολή στα δικαιώματα των
εργαζομένων και των συνταξιούχων και διαλύουν την κοινωνική ασφάλιση προς
όφελος των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών.
ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Προωθείται άμεσα και με
την ακόλουθη σειρά η πώληση των παρακάτω περιουσιακών στοιχείων :| Περιφερειακά Αεροδρόμια, Ελληνικό, Αστέρας Βουλιαγμένης, ακίνητο Αφάντου στη Ρόδο, ΔΕΣΦΑ,ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco, Αερολιμένας Αθηνών, Ποσείδι
Χαλκιδικής, Κέντρο ιππασίας Μαρκόπουλου, μαρίνες, Εγνατία Οδός, ΕΛΠΕ, ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΠΑ.
Πιο συγκεκριμένα και
σύμφωνα πάντα με το Asset Development
Plan, που αποτελεί παράρτημα του νέου Μνημονίου προβλέπεται :
Για το Ελληνικό όπου έχει
"αναδειχθεί" αγοραστής η Lamda
Development αναφέρεται μεταξύ άλλων η υποχρέωση έκδοσης άδειας καζίνο, εκκένωσης της έκτασης και
πλήθος διοικητικών και άλλων πράξεων από τις αρμόδιες αρχές. Ως καταληκτική
ημερομηνία για να έχουν ολοκληρωθεί τα πάντα αναφέρεται η συμβατική υποχρέωση
της 14ης Νοεμβρίου του 2016.
Για τα περιφερειακά αεροδρόμια -όπου
έχει επικρατήσει η Fraport-
προβλέπεται η εξουσιοδότηση της κυβέρνησης να υπογράψει τη σύμβαση
το ΤΑΙΠΕΔ (κάτι
το οποίο έγινε τη Δευτέρα αλλά όπως προκύπτει υπάρχει εμπλοκή με τους Γερμανούς
να δηλώνουν πως η διαπραγμάτευση συνεχίζεται). Το χρονοδιάγραμμα πάντως στο
Asset Development Plan προβλέπει παράδοσή τους τον Μάρτιο του 2016.
Για τους ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco (που βρίσκονται ήδη σε
διαγωνιστική διαδικασία) προβλέπεται η ολοκλήρωση των διαγωνισμών και η ψήφιση
των συμβάσεων από την Βουλή τον Φεβρουάριο του 2016 για τον Πειραιά και τον
Ιούνιο για τη Θεσσαλονίκη και δεσμευτικές προσφορές τον Δεκέμβριο για τα
σιδηροδρομικά assets. Για τον Αστέρα αναμένεται ολοκλήρωση του τρέχοντος
διαγωνισμού με νέο ΕΣΧΑΔΑ έως τα μέσα του 2016 και για την Αφάντου έως τα τέλη
του 2015 (με αναθεωρημένο ΕΣΧΑΔΑ).
Για τον ΔΕΣΦΑ αναμένεται η διαβούλευση με
την Κομισιόν και την Socar για
την διευθέτηση της υπόθεσης.
Για το ποσοστό
του 30% στον αερολιμένα Αθηνών προκήρυξη
διαγωνισμού έως τον Δεκέμβριο φέτος και εκδήλωση ενδιαφέροντος έως τον
Φεβρουάριο με παράταση της σύμβασης παραχώρησης .
Το
Ποσείδι προβλέπεται να κλείσει μέχρι το Δεκέμβριο με έγκριση μέχρι τότε
του ΕΣΧΑΔΑ (Ειδικά Σχέδια Χωρικής
Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων).
Ο ιππόδρομος στο Μαρκόπουλο προβλέπεται να έχει
κλείσει μέχρι τον Μάρτιο του 2016. Οι επόμενες ηλεκτρονικές δημοπρασίες
ακινήτων θα πρέπει να έχουν βγει μέχρι τα τέλη του Σεπτεμβρίου.
Για τις Μαρίνες ειδικά
του Αλίμου αλλά και
της Χίου και των άλλων
υπό τον έλεγχο του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπεται η πρόσληψη νέων συμβούλων έως τα τέλη του
2015 και η προκήρυξη νέων διαγωνισμών. Ειδικά για την Πύλο όπου τρέχει διαγωνισμός με
δυο υποψηφίους θα ζητηθούν δεσμευτικές προσφορές έως τον Δεκέμβριο του 2015.
Για την Εγνατία οδό το ΤΑΙΠΕΔ θα
προσλάβει νέους συμβούλους εντός Σεπτεμβρίου ενώ πρέπει να προχωρήσουν θέματα
όπως υπουργική απόφαση για τα διόδια έως τον Νοέμβριο αλλά και άλλα όπως η
αναδιάρθρωση της ομολογιακής χρηματοδότησης που έχει λάβει η εταιρεία στο
παρελθόν.
Για τα ΕΛΠΕ προβλέπεται εντός Νοέμβριου
2015 διαβούλευση και απόφαση επί των εισηγήσεων των συμβούλων για την πώληση
του 35% είτε σε στρατηγικό
επενδυτή είτε με διαδικασία επιταχυνόμενου βιβλίου προσφορών.
Για τον ΟΤΕ προβλέπεται η μεταφορά
μετοχών που ελέγχει το δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ (συνολικά
το δημόσιο ελέγχει
άμεσα και έμμεσα άλλο 10%)
μετά από συμφωνία με την Deutsche
Telekom που ελέγχει το 40%
στα πλαίσια της συμφωνίας μετόχων που έχει με το δημόσιο από το 2008.
Για τη ΔΕΗ αναφέρεται η πώληση του 17% εντός του 2016 και αποφάσεις για
την ευρύτερη στρατηγική έως τα τέλη του 2016.
Προβλέπεται επίσης
πώληση του 23% της ΕΥΑΘ και του 11% της ΕΥΔΑΠ σε χρόνο που δεν προσδιορίζεται όμως.
Ακόμα προβλέπεται νέα
διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ με
επανεξέταση των εναλλακτικών επιλογών, επίσης χωρίς συγκεκριμένη χρονική
προθεσμία, και αναδιάρθρωση των ΕΛΤΑ μετά
από την εξέταση του στρατηγικού πλάνου που θα παρουσιάσει ο σύμβουλος του
ΤΑΙΠΕΔ.
Στο Μνημόνιο 3 προβλέπεται
μεν η ίδρυση του λεγόμενου "νέου
Ταμείου των 50 δις" πλην όμως προβλέπεται και η υλοποίηση του
συνόλου του προγράμματος ιδιωτικοποίησης του χαρτοφυλακίου του ΤΑΙΠΕΔ όπως αυτό αποφασίστηκε και
περιγράφεται στο Asset Development
Plan.
ΑΝΟΙΓΜΑ
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ-ΑΓΟΡΩΝ
1.Γάλα
Απελευθερώνεται η
διάρκεια ζωής του φρέσκου γάλακτος σε
διάρκεια 11 ημερών.
2.Αρτοποιοί
Ανοίγει το επάγγελμα-
Αρτοποιεία εφεξής και τα bake
off.
Τα τελευταία δύνανται εφεξής να κάνουν χρήση της ονομασίας «αρτοποιείο». Ψωμί θα
πωλείται επίσης σε καταστήματα τροφίμων και ποτών, ιχθυοπωλεία, κρεοπωλεία,
πτηνοπωλεία, παντοπωλεία με την προυπόθεση ότι τηρούνται αυστηρώς οι
υγειονομικοί και οικοδομικοί κανόνες προκειμένου να μην κινδυνεύει η υγεία των
καταναλωτών.
3.Εκπτώσεις
Πλήρης απελευθέρωση κατά
τη διάρκεια όλου του χρόνου.
4.Φαρμακεία
Μείωση 32,5% σε όλα τα
γενόσημα.
5.Φορτηγά ΙΧ
Προβλέπεται εφεξής η
έκδοση νέων αδειών χωρίς περιορισμό.
Ειδικότερα, καταργείται η απόδειξη
πραγματοποίησης ακαθάριστων εσόδων ως προϋπόθεση για τη χορήγηση των αδειών
κυκλοφορίας στον κλάδο των φορτηγών ιδιωτικής χρήσης.
6.Τουριστικά καταλύματα
Πλήρης απελευθέρωση
7. Συμβολαιογράφοι
Μειώνονται
οι αμοιβές των συμβολαιογράφων: Για ποσό αντικειμένου συναλλαγής έως 120.000
ευρώ η αμοιβή διαμορφώνεται από 1% σε 0,8%.
8.Αλκοολούχα ποτά
Αίρεται η απαγόρευση
συστέγασης και συλλειτουργίας ποτοποιείου-αποσταγματοποιείου- οινοποιείου.
9. Κατάργηση της
κυριακάτικης αργίας για τα εμπορικά καταστήματα.
Με βάση όλα τα προαναφερθέντα
μέτρα, το 3ο Μνημόνιο συνεχίζει και ολοκληρώνει τη λεηλασία του λαού
και της χώρας που ξεκίνησε με τα δύο προηγούμενα.
Η ενίσχυση της Λαϊκής
Ενότητας στις προσεχείς εκλογές αποτελεί εγγύηση για την ανάπτυξη των κοινωνικών
και πολιτικών αγώνων , για την κατάργηση και του 3ου Μνημονίου και
των 2 προηγούμενων και την αντικατάστασή τους από ένα αναπτυξιακό σχέδιο
παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας που θα αποκαθιστά πρώτα από όλα τα εργασία,
κοινωνικά, δημοκρατικά δικαιώματα που κυριολεκτικά κατεδαφίστηκαν από τις μνημονιακές
κυβερνήσεις.
του Δημήτρη Στρατούλη
Κοινοβουλευτικού εκπροσώπου Λαϊκής Ενότητας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου