Κανονικά στις 11 Σεπτεμβρίου αναμένεται να ανοίξουν τα σχολεία, παρά
την προκήρυξη των εκλογών.. Ετσι, σύμφωνα με τη νομοθεσία, καμία αλλαγή
της ημερομηνίας έναρξης της σχολικής χρονιάς δεν προβλέπεται λόγω
εκλογών.
Αυτό που προβλέπεται, όμως, είναι ότι εφόσον προκηρυχθούν οι εκλογές
για τις 20 Σεπτεμβρίου, τα σχολεία θα παραμείνουν κλειστά στις 19 και 21
Σεπτεμβρίου, αφού θα χρησιμοποιηθούν ως εκλογικά κέντρα.
Το υπουργείο Παιδείας, αν και δεν έχει προβεί ακόμη σε ανακοινώσεις,
έχει εκδώσει ήδη εγκύκλιο για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
Ωστόσο οι ημερομηνίες του σχολικού έτους -έναρξη, λήξη, εξετάσεις
κ.λπ.-, έχουν μια τυπικότητα.
Και σε αυτό, το υπουργείο Παιδείας μοιάζει σαν εταιρεία τρένων που το
μόνο που την ενδιαφέρει, για την έξωθεν καλή μαρτυρία, είναι να
τηρηθούν τα ωράρια. Γιατί, αν κανείς ρίξει μια ματιά τι ακριβώς γίνεται
με τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών, θα τρίβει τα μάτια του στις
ανακολουθίες.
Μια ανάσα πριν από την έναρξη του σχολικού έτους, δεν έχουν
ετοιμαστεί ακόμη οι κατάλογοι των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, ενώ
πηγαινοέρχονται οι εγκύκλιοι πρόσληψης, δημιουργώντας πρωτοφανές
πρόβλημα σε δεκάδες χιλιάδες αδιόριστους εκπαιδευτικούς, που δεν
γνωρίζουν όχι αν θα προσληφθούν, αλλά ούτε καν τη σειρά τους.
Βεβαίως αυτή είναι η μία πλευρά, γιατί υπάρχει και άλλη, εξίσου σημαντική.
Και φέτος, όπως κάθε χρονιά, έχουμε επανάληψη διακηρύξεων για το
αυτονόητο: «Τα σχολεία ανοίγουν και όλοι οι εκπαιδευτικοί και τα βιβλία
θα είναι στη θέση τους». Τη δήλωση αυτή επανέλαβε τη Δευτέρα και ο
αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, Τάσος Κουράκης, με την ευκαιρία της
συνάντησής του με τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης.
Με πόρους ΕΣΠΑ
Ο υπουργός διαβεβαίωσε τους διευθυντές ότι ήδη όλα τα βιβλία έχουν
πάει σε όλη τη χώρα και δρομολογούνται οι αναγκαίες προσλήψεις
εκπαιδευτικών. Παράλληλα, ο κ. Κουράκης τόνισε ότι «σύμφωνα με τα
στοιχεία των περιφερειακών διευθύνσεων, τα πραγματικά κενά σε
εκπαιδευτικούς υπολογίζονται σε 12 με 15 χιλιάδες και στόχος είναι να
καλυφθούν όλα μέσα και από την αξιοποίηση των κονδυλίων που είναι
διαθέσιμα από το ΕΣΠΑ».
Τέτοιες μέρες, μερικά χρόνια πριν, τη σχολική χρονιά 2011/12, η τότε
υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου, σε δήλωσή της ανέφερε: «Σήμερα
είναι σημαντικό ότι οι εκπαιδευτικοί –δάσκαλοι και καθηγητές– είναι στις
τάξεις τους». Ηταν η χρονιά που χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών υπήρχαν
μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους, ενώ αντί για βιβλία
μοιράστηκαν… φωτοτυπίες.
Λίγο αργότερα, το σχολικό έτος 2013/14, ο τότε υπουργός Παιδείας,
Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, δήλωνε: «Σήμερα, σε όλη την Ελλάδα, κάθε
μαθητής έχει τα βιβλία του και κάθε τάξη τον δάσκαλο και τον καθηγητή
της».
Και εκείνη τη χρονιά, χιλιάδες ήταν τα ακάλυπτα κενά εκπαιδευτικών
και το υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε συγχωνεύσεις τμημάτων, ακόμη και
μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους, για να λειτουργήσουν τα
σχολεία που δεν είχαν εκπαιδευτικούς.
Πέρυσι τέτοιον καιρό (2014/15) ο τότε υπουργός Παιδείας, Ανδρέας
Λοβέρδος, απέστειλε σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας το εξής
μήνυμα: «Ολα τα σχολεία της χώρας ανοίγουν σήμερα τις πόρτες τους για να
καλωσορίσουν τους μαθητές. Ολα τα σχολεία της χώρας έχουν έγκαιρα τα
βιβλία. Η εκπαίδευση, η μόρφωση και η παιδεία πρέπει να αποτελούν τα
εφόδια όλων των μαθητών».
Χαρακτηριστικό της κενότητας των διακηρύξεων του προτελευταίου
υπουργού Παιδείας είναι το γεγονός ότι μέχρι και το τέλος του σχολικού
έτους πάνω από 1.000 θέσεις εκπαιδευτικών έμειναν ακάλυπτες.
Το ζήτημα των κενών στα σχολεία απασχολεί μόνιμα εδώ και πολλά χρόνια
τη σχολική εκπαίδευση, χιλιάδες εκπαιδευτικούς και -βέβαια- εκατοντάδες
χιλιάδες μαθητές με τις οικογένειές τους, που σχεδόν έχουν «εθιστεί» σε
μια πραγματικότητα που επιβάλλει για εβδομάδες -ακόμη και μήνες- μετά
την έναρξη του σχολικού έτους να λείπουν οι εκπαιδευτικοί που θα κάνουν
μάθημα στα παιδιά τους.
Η πρόσφατη δήλωση του αναπληρωτή υπουργού Παιδείας κ. Κουράκη,
προφανώς, «συγγενεύει» με τις απατηλές δηλώσεις των προκάτοχών του. Η
λογική του υπουργείου Παιδείας είναι η παρακάτω: Οσες πιστώσεις διαθέτω,
τόσα είναι και τα κενά! Ωστόσο, όπως αποκαλύπτουν οι αριθμοί και όχι η
δημιουργική λογιστική του υπουργείου Παιδείας, τα κενά στη σχολική
εκπαίδευση, από το Νηπιαγωγείο μέχρι την τελευταία τάξη του Λυκείου,
είναι πάνω από 20.000 και μπορεί να φτάσουν και μέχρι 25.000.
Κενά στα Γυμνάσια
Είναι οι αριθμοί του ίδιου του υπουργείου Παιδείας που βοούν:
Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία του, το σχολικό έτος 2014/15, δηλαδή
πέρυσι, προσλήφθηκαν στα σχολεία Α'/βάθμιας και Β'/βάθμιας Εκπαίδευσης
17.781 εκπαιδευτικοί, εκ των οποίων οι 12.061 στην Α'/βάθμια εκπαίδευση.
Μάλιστα, σύμφωνα με τις επίσημες αναφορές, οι σχεδόν 18.000
προσλήψεις αναπληρωτών δεν κάλυψαν το σύνολο των κενών, καθώς υπήρχαν
γυμνάσια που δεν είχαν εκπαιδευτικούς σε βασικές ειδικότητες, λόγω του
ότι δόθηκε προτεραιότητα στην κάλυψη των κενών στα λύκεια, ενώ και στην
Α'/βάθμια υπήρχαν περιπτώσεις όπου οι μαθητές σχολούσαν νωρίτερα λόγω
απουσίας εκπαιδευτικών ειδικοτήτων.
Σύνολο... 25.000
Αν, λοιπόν, σε αυτούς προσθέσουμε και τις 5.000 περίπου παραιτήσεις
εκπαιδευτικών (συνταξιοδοτήσεις εντός του 2015), καταλαβαίνουμε ότι τα
πραγματικά κενά για τη νέα σχολική χρονιά, που αρχίζει σε ένα μήνα,
είναι 23-25.000.
Την κατάσταση των εκπαιδευτικών κενών φανερώνει και το γεγονός ότι
μόνο στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία)
απαιτήθηκε την προηγούμενη σχολική χρονιά να προσληφθούν 13.206
εκπαιδευτικοί.
Η συντριπτική πλειονότητα των αναπληρωτών εκπαιδευτικών θα προσληφθεί
και φέτος μέσω ΕΣΠΑ. Η εξέλιξη αυτή δεν είναι ευκαιριακή και τυχαία,
αλλά έχει σχέδιο και κατεύθυνση. Είναι μια μορφή «πληρωμένης οδηγίας» με
στόχο τη σταδιακή αναδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων των μονίμων
εκπαιδευτικών.
Γιατί βεβαίως αυτοί βρίσκονται στο στόχαστρο του υπουργείου Παιδείας.
Ποιος είναι ο στόχος; Πρώτον, με τις διαφορετικές εργασιακές σχέσεις
στον ίδιο χώρο να παγιωθούν σταδιακά οι χειρότερες για όλους ως φυσικό
γεγονός. Δεύτερον, με το τέλος του ΕΣΠΑ, και αφού έχει γίνει η «βρόμικη
δουλειά», με ένα νέο «τέντωμα» του ωραρίου των εκπαιδευτικών, με μείωση
των σχολικών μονάδων (μέσω των νέων συγχωνεύσεων και με τη γενίκευση της
«κινητικότητας») να μειωθούν οι εκπαιδευτικοί που απαιτούνται για τη
λειτουργία των σχολείων.
Για μια ακόμη φορά, η αναλογία μόνιμου και ελαστικά εργαζόμενου
προσωπικού (αναπληρωτές-ωρομίσθιοι) μεταβάλλεται υπέρ του δεύτερου,
δείχνοντας με αυτό τον τρόπο το εργασιακό μοντέλο που αργά και
συστηματικά εμπεδώνεται στην εκπαίδευση των ελαστικά εργαζομένων
εκπαιδευτικών.
Είναι φανερό ότι και η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θα
παγιώσει, στο πλαίσιο των δεσμεύσεων του 3ου μνημονίου, τους
ευφάνταστους τρόπους «κάλυψης» των κενών στα σχολεία, τους οποίους
εφηύραν οι προκάτοχοί της. Θα δοθεί εντολή στους περιφερειακούς
διευθυντές να «σφίξουν» τους μαθητές στα τμήματα, να «ελαστικοποιήσουν»
τους εκπαιδευτικούς, να «ξεχειλώσουν» τις αναθέσεις μαθημάτων, στην
κατεύθυνση «δεν με ενδιαφέρει αν μπορείς να διδάξεις το μάθημα, με
ενδιαφέρει να μη φαίνονται κενά».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου