Η παιδική χαρά είναι ο κατεξοχήν χώρος αναψυχής όπου τα παιδιά
παίζουν και συναναστρέφονται με άλλα παιδιά από τη βρεφική τους ακόμη
ηλικία μέχρι και τα πρώτα τους σχολικά έτη. Ειδικότερα για τις
μεγαλουπόλεις, όπου οι δυνατότητες σωματικής δραστηριότητας είναι σαφώς
περιορισμένες, οι παιδικές χαρές θεωρούνται -και είναι- μοναδικές
«οάσεις» παιχνιδιού και διαμόρφωσης σημαντικών δεξιοτήτων.
Το παιδί μέσα από το παιχνίδι στην παιδική χαρά αποκομίζει πολλαπλά
οφέλη. Καταρχάς, ήδη από πρώιμη ηλικία, ενισχύεται να αναπτύξει αλλά και
να εξελίξει τις κινητικές του δεξιότητες. Τόσο τις αδρές, σε πρώτο
στάδιο, δηλαδή τις κινήσεις για στήριξη και μετακίνηση, και έπειτα τις
πιο λεπτές κινητικές δεξιότητες, δηλαδή όσες απαιτούν συντονισμό των
μικρών μυϊκών ομάδων στα χέρια και τα δάχτυλα. Παράλληλα, μαθαίνει να
αντιλαμβάνεται καλύτερα τη θέση του στον χώρο, να έχει καλύτερη
συναίσθηση του σώματός του, προσπαθώντας να το συντονίσει και σε σχέση
με τις κινήσεις των άλλων παιδιών γύρω του. Ταυτόχρονα, το παιχνίδι στην
παιδική χαρά αναπτύσσει και ενισχύει την αυτοπεποίθηση του παιδιού,
καθώς το παιδί φορά με τη φορά δοκιμάζει τις νέες ικανότητές του (π.χ.
να κατέβει μόνο του από την ψηλή τσουλήθρα ή να διασχίσει τη γέφυρα) και
έτσι αισθάνεται μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στις δυνατότητες του εαυτού του.
Εάν αναλογιστεί κανείς τα διάφορα ερεθίσματα που λαμβάνει ένα παιδί
στην παιδική χαρά που αφορούν αισθήσεις (π.χ. οπτικά, ακουστικά) και
δεξιότητές (π.χ. κινητικές), αντιλαμβάνεται πόσο πολλά και ποικίλα
είναι. Κάποια μάλιστα, είναι εντελώς νέα για ένα μικρό παιδί, μιας και
του δίνεται η δυνατότητα να εκτεθεί σε αυτά για πρώτη φορά σε ένα τέτοιο
χώρο. Έτσι, το παιδί μέσα από τη διαδικασία της επεξεργασίας τους,
ουσιαστικά μαθαίνει και αναπτύσσεται. Πολύτιμη είναι επίσης η κοινωνική
συνεισφορά του παιχνιδιού σε μια παιδική χαρά. Μέσα από τη συναναστροφή
με άλλα παιδιά, το παιδί εντάσσεται σε μια ομάδα, συμμετέχει και
κοινωνικοποιείται. Στις μεγαλύτερες ηλικίες τα ομαδικά παιχνίδια έχουν
και άλλα πλεονεκτήματα, καθώς ενισχύουν ακόμα περισσότερο τη συνεργασία
και την αλληλεγγύη, ενώ βοηθούν το παιδί να ακολουθεί κάποιους κανόνες
και να λειτουργεί με βάση αυτούς. Επίσης, αξίζει να επισημανθεί ότι η
παιδική χαρά είναι ο χώρος όπου δημιουργούνται και οι πρώτες φιλίες, το
παιδί αντιλαμβάνεται ότι δεν είναι το επίκεντρο του κόσμου, ότι θα
πρέπει να μάθει να σέβεται τα υπόλοιπα παιδιά γύρω του (π.χ. θα πρέπει
να μάθει να περιμένει στη σειρά για να κάνει κούνια), καθώς επίσης και
να μοιράζεται τα πράγματά του.
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι παράλληλα με τα παιδιά και οι γονείς
μπορούν να αποκομίσουν κάποια σημαντικά και για τους ίδιους οφέλη,
συνοδεύοντας και βοηθώντας τα παιδιά τους στην παιδική χαρά. Είναι
προφανές ότι με μια τέτοια βόλτα, περνούν χρόνο παρέα διασκεδάζοντας και
ενισχύονται οι μεταξύ τους σχέσεις. Όμως, ο χώρος της παιδικής χαράς
προσφέρει στους γονείς και τη δυνατότητα χαλάρωσης. Από τη μια
απαλλάσσονται από το να θέτουν περιορισμούς σε σχέση με το παιχνίδι,
όπως αναπόφευκτα συμβαίνει μέσα στο σπίτι, από την άλλη έχουν την
ευκαιρία να διαχειριστούν καλύτερα ορισμένες συνήθεις ανησυχίες, όπως
μήπως το παιδί χτυπήσει ή αρρωστήσει, που συχνά εκφράζονται σε ένα
υπερπροστατευτικό κλίμα και δρουν πιεστικά τόσο για τους γονείς όσο και
για τα παιδιά.
Συμπερασματικά, η παιδική χαρά είναι ένας τόπος παιχνιδιού, με
ποικίλες ευεργετικές επιδράσεις, όχι μόνο για το παιδί αλλά και για τους
γονείς. Συνοδέψτε λοιπόν το παιδί σας όσο το δυνατόν συχνότερα και
ενισχύστε τη δραστηριότητα αυτή, αξιοποιώντας τις δυνατότητες που
προσφέρει για υγιή ανάπτυξη και καλή διαπαιδαγώγηση.
Πηγή: eyzin.minedu.gov.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου