Ενώ συνεχίζεται η διόρθωση των δεκάδων χιλιάδων γραπτών των φετινών
υποψηφίων των Γενικών Λυκείων και ΕΠΑΛ (Ομάδα Β’) που συμμετείχαν στις
φετινές πανελλαδικές εξετάσεις, καταγράφονται τα πρώτα «βαθμολογικά
ίχνη» από ένα ορατό δείγμα απαντήσεων.
Την ίδια στιγμή, δίπλα στην αγωνία για τις επιδόσεις και την κίνηση
των βάσεων, που πριμοδοτεί η φετινή μείωση στον αριθμό εισακτέων, και τα
«προβληματικά» θέματα των Μαθηματικών και της Φυσικής, βαδίζει ο
προβληματισμός δεκάδων χιλιάδων οικογενειών για την αλλαγή στο θέμα των
μετεγγραφών που, όπως φαίνεται, μειώνει δραστικά τις δυνατότητες
μετακίνησης.
Αγωνίες και ανησυχίες που σταδιοδρομούν, βεβαίως, στην «πίστα» της
οικονομικής αδυναμίας τους και στις απαράδεκτα χαμηλές κρατικές δαπάνες
για τη φοιτητική μέριμνα, που κάνουν απαγορευτική την αντιμετώπιση του
αυξημένου κόστους ζωής των παιδιών τους, ιδιαίτερα εκείνων που θα
πετύχουν την είσοδό τους σε σχολή εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας.
Επιδόσεις και βάσεις
Οι συντεταγμένες της διαμόρφωσης των βάσεων είναι:
1. Οι επιδόσεις των υποψηφίων σε σχέση με τις
προηγούμενες χρονιές και ιδιαίτερα σε σχέση με την τελευταία χρονιά με
την οποία γίνονται οι βασικές συγκρίσεις.
2. Ο αριθμός των υποψηφίων σε σχέση με τον αριθμό
των εισακτέων που κάθε χρόνο παίζει τον ρόλο του «πασπαρτού» για τις
βάσεις των πέντε Επιστημονικών Πεδίων.
3. Η σχέση ζήτησης - προσφοράς θέσεων, δηλαδή ο
αριθμός των υποψηφίων που εστιάζουν το ενδιαφέρον τους στις «σχολές
κύρους» ή στις «σχολές περιορισμένης ζήτησης» και οι προσφερόμενες
θέσεις στις παραπάνω σχολές.
Οι δύο πρώτοι παράγοντες προδιαγράφουν, κυρίως, το «πατρόν» των
γενικών βάσεων εισαγωγής στα πέντε Επιστημονικά Πεδία, ενώ ο άλλος
παράγοντας (3), κυρίως, «ξεναγεί» τους υποψηφίους στις «πίστες» των
βάσεων κάθε Τμήματος Πανεπιστημίου ή ΤΕΙ στα όρια των Επιστημονικών
Πεδίων.
Οσον αφορά τον αριθμό εισακτέων, είναι γνωστό ότι οι φετινοί
υποψήφιοι διεκδικούν μικρότερο από πέρυσι αριθμό θέσεων στα ΑΕΙ της
χώρας, καθώς από 70.305 μειώθηκαν στις 68.345. Η γενική εικόνα στον
τομέα αυτό είναι λιγότεροι στα κεντρικά ιδρύματα, περισσότεροι στην
επαρχία, λιγότεροι στις περιζήτητες σχολές, περισσότεροι στα τμήματα
χαμηλής ζήτησης.
Η μεγαλύτερη μείωση παρατηρείται στα ΑΕΙ, ενώ η αύξηση αφορά κυρίως
τμήματα των ΤΕΙ και ελάχιστα τμήματα των περιφερειακών Πανεπιστημίων. Το
γεγονός αυτό είναι φανερό ότι αυξάνει τον ανταγωνισμό και ωθεί τις
βάσεις εισαγωγής προς τα πάνω.
Ωστόσο τα πρώτα βαθμολογικά στοιχεία δείχνουν ότι αυτή η τάση
εξουδετερώνεται κυρίως στις μεσαίες και υψηλόβαθμες σχολές του 2ου, 3ου,
4ου και 5ου Επιστημονικού Πεδίου, καθώς τρία μαθήματα, τα Μαθηματικά
Γενικής Παιδείας, τα Μαθηματικά, αλλά και η Φυσική Τεχνολογικής και
Θετικής Κατεύθυνσης «θέρισαν» τις επιδόσεις της πλειονότητας των
υποψηφίων. Και αυτό έχει μεγάλη σημασία καθώς τα μαθήματα αυτά
«μεταφέρουν» συντελεστές βαρύτητας.
Είναι αλήθεια, βέβαια, ότι τα «προγνωστικά» για την κίνηση των βάσεων
την άνοδο ή την πτώση τους ξεκινούν μετά την επίσημη γνωστοποίηση των
βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων, καθώς τότε μπορεί να γίνει η
σύγκριση με τις επιδόσεις της προηγούμενης χρονιάς.
Ωστόσο, η «ανάγνωση» ενός δείγματος περίπου 12.000 βαθμολογιών που
αφορούν τις επιδόσεις στα παραπάνω μαθήματα, φανερώνει συγκεκριμένες
τάσεις στην κίνηση των βάσεων εισαγωγής. Και το πρώτο και βασικό
συμπέρασμα για φέτος είναι ότι αναμένεται μια μείωση των άριστων
επιδόσεων σε ποσοστό περίπου 30% σε σχέση με πέρυσι!
Οι εκτιμήσεις
Με βάση τα δεδομένα αυτά είναι φανερό ότι αφενός θα έχουμε πτώση των
βάσεων στις υψηλόβαθμες πολυτεχνικές και ιατρικές σχολές, όπως βεβαίως
και στα περισσότερα τμήματα που συμπεριλαμβάνονται στο 2ο, 3ο και 4ο
Επιστημονικό Πεδίο που αφορούν τα Τμήματα των Θετικών και Τεχνολογικών
Επιστημών, καθώς και στα Τμήματα Υγείας, ενώ την πτώση των βάσεων
εισαγωγής δεν φαίνεται να γλιτώνουν τα υψηλόβαθμα τμήματα του 5ου
Επιστημονικού Πεδίου των Επιστημών Οικονομίας και Διοίκησης.
Για τα Τμήματα του 1ου Επιστημονικού Πεδίου (Νομικές, Φιλολογικά,
Ιστορικά, Κοινωνιολογικά κ.λπ. Τμήματα), τα πράγματα είναι ακόμη θολά
όσον αφορά την κατεύθυνση των βάσεων εισαγωγής, καθώς τα βαθμολογικά
στοιχεία δεν επιτρέπουν ακόμη εκτιμήσεις.
Ενα άλλο βασικό χαρακτηριστικό της πτώσης των βάσεων θα είναι η
μεγαλύτερη ένταση που θα καταγραφεί στα Τμήματα των περιφερειακών
Πανεπιστημίων. Εδώ οι βάσεις στις υψηλόβαθμες και μεσαίες σχολές
αναμένεται να κάνουν βουτιά πάνω από 500 μόρια στις περιζήτητες και
περισσότερο από 1.000-1.500 μόρια στις μεσαίες στη βαθμολογική κλίμακα.
Και αυτό γιατί στα περισσότερα Τμήματα των περιφερειακών
Πανεπιστημίων φέτος έχουμε αύξηση των θέσεων σε αντίθεση με τα Τμήματα
των Πανεπιστημίων των δύο μεγάλων αστικών κέντρων (Αθήνα - Θεσσαλονίκη),
τα οποία είτε προσφέρουν τον ίδιο είτε μικρότερο αριθμό εισακτέων σε
σχέση με πέρσι.
Οι βαθμολογίες
Είναι χαρακτηριστική η δήλωση που μας έκανε για τα θέματα των
Μαθηματικών ο Αντώνης Τσολομύτης, αν. καθηγητής στο Τμήμα Μαθηματικών
του Πανεπιστημίου Αιγαίου: «Πραγματικά τα θέματα φέτος ήταν
απίστευτα δύσκολα για να λυθούν από τους υποψήφιους σε 3 ώρες. Θέλω όμως
να το πάω το θέμα ένα βήμα παρακάτω. Είμαι της γνώμης ότι τα θέματα
ήταν δύσκολα και για τους καθηγητές και φροντιστές, ακόμα και τους
“καλύτερους”. Θέλω όμως να πάω το θέμα ένα βήμα παρακάτω (συγχωρέστε με
για την επανάληψη): τα θέματα δεν ήταν καθόλου εύκολα ούτε και για τους
συνάδελφους που τα επέλεξαν!».
Παράλληλα, για τις αθέατες πλευρές των φετινών θεμάτων, ο γνωστός Φυσικός Δημήτρης Τσιριγώτης δηλώνει: «Αν
συγκρίνουμε τη διαφορά δυσκολίας μεταξύ των ασκήσεων που προτείνουν τα
σχολικά βιβλία με τις ασκήσεις που επιλέγονται ως θέματα στις εξετάσεις
θα διαπιστώσουμε τεράστια απόκλιση. Αυτό οφείλεται στο ότι ο βαθμός
δυσκολίας και το γενικότερο πνεύμα των θεμάτων που επιλέγονται είναι
προσανατολισμένος όχι στο επίπεδο των σχολικών βιβλίων, καθώς θα όφειλε,
αλλά στο επίπεδο των εξωσχολικών βοηθημάτων που κυκλοφορούν στο
εμπόριο.
»Εδώ τίθεται και ένα θέμα ηθικής νομιμότητας. Μπορεί ένας μαθητής
να επιτύχει στις εξετάσεις στηριγμένος στη μελέτη του μόνο στο σχολικό
βιβλίο; Η απάντηση είναι ρητά αρνητική, αφού είναι αναγκασμένος να
χρησιμοποιήσει και κάποια εξωσχολικά βοηθήματα. Από ποια δεξαμενή λοιπόν
επιλέγονται τα θέματα; Αναρωτιέμαι μήπως τελικά υπάρχει μια ανεπίσημη
“τράπεζα θεμάτων” από την οποία εμπνέονται τα θέματα των εξετάσεων και
που δεν είναι άλλη από τα εξωσχολικά βοηθήματα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου