Τα τελευταία χρόνια ένα φάντασμα, κυριολεκτικά, πλανιόταν πάνω από τα
σχολεία, αυτό της έλλειψης εκπαιδευτικών. Το πρόβλημα γίνεται εκρηκτικό
ωστόσο, αν πάρουμε υπόψη το έλλειμμα εκπαιδευτικών τη νέα σχολική
χρονιά 2015-2016. Οι πιο συντηρητικοί υπολογισμοί ανεβάζουν τα κενά στην
εκπαίδευση σε πάνω από 25.000! Ο αριθμός αυτός εξάγεται από το γεγονός
ότι φέτος οι προσλήψεις αναπληρωτών έφτασαν περίπου τις 20.000
νηπιαγωγούς, δασκάλους και καθηγητές σε γενική εκπαίδευση, ειδική αγωγή
και επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό.
Οπως είναι γνωστό, εδώ και πέντε ολόκληρα χρόνια οι προσλήψεις
μόνιμων εκπαιδευτικών ήταν μηδαμινές, εξαιτίας της γνωστής πολιτικής που
επιλέχθηκε από τις προηγούμενες ηγεσίες για τη συρρίκνωση του δημόσιου
τομέα. Την ίδια περίοδο, από το 2012 έως και το 2014 είχαμε στην
εκπαίδευση συνολικά 16.000 συνταξιοδοτήσεις (το 2012 είχαμε 4.872
παραιτήσεις, το 2013 5.817 και το 2014 5.262), ενώ πρέπει να
υπολογιστούν για τη νέα χρονιά και περίπου 5.000 νέες αποχωρήσεις
εκπαιδευτικών λόγω συνταξιοδότησης.
Στο σημείο αυτό οφείλουμε να επισημάνουμε ότι τα περίπου 25.000 κενά
αφορούν τις θέσεις του εκπαιδευτικού προγράμματος και σε καμία περίπτωση
δεν υπολογίζονται οι υποστηρικτικές εκπαιδευτικές δομές (που έχουν
καταρρεύσει τα τελευταία χρόνια), οι οποίες αφορούν την ενισχυτική
διδασκαλία για τα Γυμνάσια, την πρόσθετη διδακτική στήριξη για τα
Λύκεια, τη λειτουργία των σχολικών βιβλιοθηκών, την υποστήριξη των
προγραμμάτων για αλλοδαπούς και παλιννοστούντες κ.λπ.
Σχετικά με τον αριθμό των διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών, όλες οι
πληροφορίες εστιάζουν στο ότι αυτός δεν θα είναι μεγαλύτερος από 2.500
για το σύνολο της σχολικής εκπαίδευσης. Στο θέμα των προσλήψεων
αναπληρωτών το υπουργείο Παιδείας έχει κάνει σαφές ότι θα χρησιμοποιήσει
και πάλι κονδύλια από το ΕΣΠΑ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την παγίωση
των ελαστικών σχέσεων εργασίας και στην εκπαίδευση. Αλλά για τη νέα
χρονιά (2015-2016) τα κονδύλια του ΕΣΠΑ είναι αρκετά λιγότερα σε σχέση
με πέρσι (μειωμένα κατά 300 εκατ. ευρώ), γεγονός που σημαίνει ότι θα
χρειαστούν αυξημένες πιστώσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό, για να
καλυφθούν στοιχειωδώς τα κενά.
Ωστόσο, αν το μεγάλο και κυρίαρχο πρόβλημα είναι ο αριθμός των
προσλήψεων, δεν είναι ασήμαντο και το θέμα του τρόπου των προσλήψεων.
Εδώ και πάνω από 18 χρόνια η κατάργηση της επετηρίδας (που καταργήθηκε
-υποτίθεται- για να εξορθολογιστεί το σύστημα πρόσληψης των
εκπαιδευτικών), όχι μόνο δεν έλυσε το πρόβλημα των προσλήψεων, αλλά το
μετέτρεψε σε άλυτο κουβάρι. Από το 1997 μέχρι και σήμερα, σχεδόν όλοι οι
υπουργοί Παιδείας, αμέσως μόλις αναλαμβάνουν τα καθήκοντά τους,
ασχολούνται με τον τρόπο διορισμού των εκπαιδευτικών. Αυτό ήταν το
τίμημα που έπρεπε να πληρώσουν για να καλύψουν με διάφορα τεχνάσματα το
πραγματικό πρόβλημα της αδιοριστίας χιλιάδων εκπαιδευτικών σε μια χώρα
που η ανεργία των νέων πτυχιούχων έσπαγε κάθε χρόνο νέο ρεκόρ.
Το γεγονός ότι ο τρόπος πρόσληψης ενεργοποιεί την αγωνία δεκάδων
χιλιάδων αδιόριστων εκπαιδευτικών φαίνεται και από τα σχόλια που
συγκεντρώνει το θέμα αυτό στη δημόσια διαβούλευση του πολυνομοσχεδίου
για την εκπαίδευση που αναρτήθηκε την Πέμπτη. Σε σύνολο 77 άρθρων, ένα
μόνο (το άρθρο 47) συγκεντρώνει πάνω από τα μισά σχόλια στο σύνολο των
σχολίων.
Στη συνεδρίαση της επιτροπής του υπουργείου Παιδείας, που
πραγματοποιήθηκε στο τέλος της εβδομάδας που μας πέρασε, κατατέθηκε από
τον διευθυντή του αναπληρωτή υπουργού Παιδείας, Χρήστο Πιλάλη, σχετικά
με τη μοριοδότηση (βαθμολογία ΑΣΕΠ–προϋπηρεσία), η παρακάτω πρόταση:
- Δημιουργείται μία ενιαία λίστα μόνιμων διορισμών στην οποία
υπολογίζονται δύο κριτήρια: η βαθμολογία του ΑΣΕΠ του 2008 και η
προϋπηρεσία.
- Η βαθμολογία του ΑΣΕΠ υπολογίζεται με ένα μόριο για κάθε βαθμό,
αλλά μόνο για τους επιτυχόντες (που έγραψαν 55 και πάνω). Δηλαδή:
Βαθμολογία 60 × 1 = 60 μόρια. Βαθμολογία 54 × 0 = 0 μόρια.
- Η προϋπηρεσία υπολογίζεται με ένα μόριο για κάθε μήνα, π.χ. 30
μήνες × 1 = 30 μόρια. Τα μόρια από τις δύο κατηγορίες αθροίζονται και
βγαίνει η τελική μοριοδότηση.
Ολες οι αλλαγές
Ολες οι αλλαγές
Στο άρθρο 47 του πολυνομοσχεδίου για την εκπαίδευση, το οποίο
αναμένεται να έρθει μέσα στην εβδομάδα στη Βουλή, υπάρχουν οι παρακάτω
ρυθμίσεις για τα θέματα των χιλιάδων αναπληρωτών εκπαιδευτικών:
1. Οι ενιαίοι πίνακες προσωρινών αναπληρωτών
εκπαιδευτικών, όπως αυτοί ίσχυαν μέχρι τη δημοσίευση του ν. 3848/2010
στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, συνεχίζουν να τροφοδοτούνται από
1/9/2010 με στοιχεία προϋπηρεσίας. Ειδικά, κατά την προσμέτρηση αυτή, ο
χρόνος πραγματικής εκπαιδευτικής υπηρεσίας αναπληρωτών και ωρομίσθιων
εκπαιδευτικών που έχει διανυθεί κατά το χρονικό διάστημα 2010-2014 σε
δυσπρόσιτες ή απομακρυσμένες σχολικές μονάδες δεν υπολογίζεται στο
διπλάσιο. Οι ενιαίοι πίνακες προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών
τροφοδοτούνται από το ανωτέρω χρονικό διάστημα με τα στοιχεία
προϋπηρεσίας από το σχολικό έτος 2015-2016.
2. Εκπαιδευτικοί, οι οποίοι προσλαμβάνονται στα
σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με σχέση εργασίας
ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου διαγράφονται από τους πίνακες
αναπληρωτών για το σχολικό έτος που διανύεται κατά την ανακοίνωση της
πρόσληψης, εφόσον δεν αναλαμβάνουν για οποιονδήποτε λόγο υπηρεσία εντός
πέντε ημερών από την ανακοίνωση της πρόσληψής τους ή αναλαμβάνουν
υπηρεσία και παραιτούνται κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους.
3. Η προϋπηρεσία αναπληρωτών εκπαιδευτικών
πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι είναι κάτοχοι
διδακτορικού διπλώματος ή μεταπτυχιακού διπλώματος ειδίκευσης στην
ειδική εκπαίδευση ή στη σχολική ψυχολογία ή κάτοχοι αναγνωρισμένου ως
αντίστοιχου και ισότιμου τίτλου σπουδών της αλλοδαπής, καθώς και οι
κάτοχοι πιστοποιητικού παρακολούθησης ετήσιων σεμιναρίων κατάρτισης
στην ειδική εκπαίδευση από Πανεπιστήμια ή από αναγνωρισμένους από το
υπουργείο κρατικούς φορείς, το οποίο αποκτήθηκε μέχρι 31/8/2010,
υπολογίζεται αποκλειστικά στον οικείο Ενιαίο Πίνακα Αναπληρωτών, ο
οποίος αφορά τις δομές όπου προσφέρθηκε η υπηρεσία (γενικής ή ειδικής
εκπαίδευσης) και όχι περισσότερους του ενός πίνακες αναπληρωτών.
Με απόφαση του υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, η
οποία εκδίδεται σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης α’ της
παραγράφου 2 του άρθρου 28 του ν. 4186/2013 (Α’ 193), μπορεί να
καθοριστεί ελάχιστο ποσοστό πρόσληψης σε θέσεις προσωρινών αναπληρωτών
ειδικής εκπαίδευσης από τους ανωτέρω εκπαιδευτικούς, οι οποίοι έχουν
υπηρετήσει σε δομές ειδικής εκπαίδευσης. Οι διατάξεις της παραγράφου
αυτής δεν ισχύουν για την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 2 του
παρόντος άρθρου.
4. Από το διδακτικό έτος 2014-15 και εφεξής και
αποκλειστικά για θέματα προσμέτρησης προϋπηρεσίας σε πίνακες κατάταξης,
ως ημερομηνία ανάληψης υπηρεσίας των αναπληρωτών εκπαιδευτικών του ίδιου
κλάδου, οι οποίοι περιλαμβάνονται στην ίδια φάση πρόσληψης, λογίζεται η
χρονικά προηγούμενη εναρκτήρια ημερομηνία από τις οριζόμενες στις
σχετικές υπουργικές αποφάσεις προθεσμίες, υπό την προϋπόθεση ότι η
ανάληψη υπηρεσίας γίνεται εντός των προθεσμιών αυτών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου