Τρίτη 21 Απριλίου 2015

Γιατί καθυστερεί η διαδικασία υποβολής φορολογικών δηλώσεων

Τι απάντησε η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του Ποταμιού Χάρη Θεοχάρη.
Με αριθμό 94/14-4-2015 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Β΄ Αθηνών του Ποταμιού κ. Θεοχάρη Θεοχάρη  προς τον Υπουργό Οικονομικών, σχετικά με τις καθυστερήσεις στη διαδικασία της υποβολής φορολογικών δηλώσεων οικονομικού έτους 2015.
Στην ερώτηση θα απαντήσει η Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών που είναι παρούσα κ. Όλγα-Νάντια Βαλαβάνη.
Κύριε Θεοχάρη, έχετε το λόγο.
Στην ερώτηση θα απαντήσει η Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών που είναι παρούσα κ. Όλγα-Νάντια Βαλαβάνη.
Κύριε Θεοχάρη, έχετε το λόγο.
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρία Υπουργέ, επιτρέψτε μου μια επίκαιρη παρέμβαση. «Θα αποκαταστήσουμε τη λειτουργία του Κοινοβουλίου που είχε καταργηθεί μέσα από συνεχείς πράξεις νομοθετικού περιεχομένου. Η Κυβέρνησή μας θα μείνει στην ιστορία ως η κυβέρνηση που τήρησε το λόγο της». Προγραμματικές δηλώσεις στις 8/2, Πρόεδρος της Ελληνικής Κυβερνήσεως κ. Τσίπρας.
Επιτρέψτε μου την έκφραση: Ποιο είναι το σκορ στους τρεις αυτούς μήνες; Δύο νομοσχέδια, δύο πράξεις νομοθετικού περιεχομένου. Χάνετε και εσείς και ο Πρωθυπουργός, δυστυχώς, την αξιοπιστία σας. Δεν έχετε αποθέματα κοινοβουλευτικής αξιοπιστίας, όταν μέσα σε τρεις μήνες παίρνετε πίσω αυτά τα σωστά τα οποία έχετε οι ίδιοι διακηρύξει.
Δεν έχετε αποθέματα ρευστότητας, γιατί αυτό κάνει η πράξη νομοθετικού περιεχομένου προσπαθώντας να στηρίξει τον προϋπολογισμό. Και δεν έχετε αποθέματα διαπραγματευτικής ισχύος από τη στιγμή που αυτά που κάνετε πυροβολούν την ίδια τη διαπραγματευτική ομάδα, η οποία δεν είναι θωρακισμένη. Γι’ αυτό ζητούσαμε εμείς να θωρακίσετε τα μετόπισθεν και να μπορέσετε να κάνετε αυτήν τη διαπραγμάτευση, έχοντας θωρακισμένα και τα έσοδα. Και αντί γι’ αυτό, χαρίζετε χρέη, επαιτείτε τους ανθρώπους τους οποίους προτρέπατε εσείς οι ίδιοι να μην πληρώσουν και βέβαια δημιουργούνται όλα αυτά τα προβλήματα, όπως είπα, στη διαπραγμάτευση αυτή τη στιγμή στο Παρίσι, αργότερα στις Βρυξέλες και ίσως πιο μετά στην Αθήνα. Θα τα πούμε όμως και αύριο στη συζήτηση της πράξης νομοθετικού περιεχομένου.
Να έρθω στο προκείμενο. Η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων φέτος καθυστέρησε χειρότερα από σχεδόν κάθε χρονιά. Δεν είχαν βγει τα έντυπα μέχρι πρότινος, όταν έκανα αυτήν την ερώτηση. Εν τω μεταξύ, έχουν βγει τα έντυπα για νομικά και φυσικά πρόσωπα. Είναι κάποιες λίγες μέρες. Δεν δικαιολογούν, όμως, τις καθυστερήσεις οι όποιες αλλαγές, οι οποίες εξάλλου δεν είναι τόσο μεγάλες.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Την ανοχή σας, κύριε Πρόεδρε.
Η πλημμέλεια μόνο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων μπορεί να τη δικαιολογήσει. Θα ακούσω τις αιτιάσεις σας. Όμως ήδη να πω ότι από 17/3 με δελτίο Τύπου η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων επιβεβαίωσε την παντελή έλλειψη σχεδιασμού και ανακοίνωσε την παράταση της διαθεσιμότητας της εφαρμογής από 31/3 μέχρι 30/6 και ενδεχόμενη παράταση ήδη των φυσικών προσώπων.
Η διαπραγμάτευση δεν είναι αστείο πράγμα. Είναι προφανές ότι είναι ενδεχομένως και το ύψιστο καθήκον που αυτήν τη στιγμή η Κυβέρνηση επιτελεί. Όμως, βλέπουμε ότι οι δηλώσεις οι οποίες έχουν καθυστερήσει περισσότερο από κάθε άλλη φορά δημιουργούν πρόβλημα στα έσοδα και για τα νομικά και για τα φυσικά πρόσωπα.
Οπότε, λοιπόν, σας ρωτάμε πότε θα εκδοθούν -και νομίζω ότι έχουν κάποιες από αυτές- οι αποφάσεις σχετικά με τα ηλεκτρονικά φορολογικά έντυπα και για τα νομικά και για τα φυσικά πρόσωπα και πότε προγραμματίζετε την έναρξη και λήξη της υποβολής όλων των δηλώσεων, πραγματικής υποβολής. Σας παρακαλώ μην μου απαντήσετε για τους τυπικούς χρόνους, στους οποίους τώρα θα δώσετε παρατάσεις, εάν έχετε υπολογίσει πόσο περίπου θα δώσετε.
Τέλος, πότε θα εισπραχθούν και σε πόσες δόσεις οι φόροι των φυσικών και νομικών προσώπων και τι διορθωτικές κινήσεις θα γίνουν, ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή εκτέλεση του προϋπολογισμού;
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Μπαλάφας): Ευχαριστούμε τον κ. Θεοχάρη.
Η κυρία Υπουργός έχει το λόγο.
ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ (Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών): Αγαπητέ κύριε συνάδελφε, ξέρετε πολύ καλύτερα από μένα, μια και ήσασταν εκείνη την περίοδο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, ότι μετά από είκοσι χρόνια που ίσχυε ο ν. 2238/1994 -με μικρές διαφορές από το 1994-, το καλοκαίρι του 2013 ψηφίστηκε ο 4172 και επέφερε θα έλεγα -δεν θα συμφωνήσω μαζί σας- πραγματικά ουσιαστικές διαφορές, μια και από τη μια μεριά ζητάει της Παναγιάς τα μάτια και από την άλλη μεριά θα χρειαζόταν να επανασχεδιαστούν –όπως χρειάστηκε- όλα τα έντυπα τόσο για τα νομικά όσο και για τα φυσικά πρόσωπα.
Δεν μπορούσε να υπάρξει μια κάποια βελτιωμένη εκδοχή των γνωστών φορολογικών δηλώσεων, πράγμα που γινόταν ουσιαστικά κάθε χρονιά επί δύο δεκαετίες.
Αν χρειάζεται να φέρω κάποιο παράδειγμα –εσείς τα ξέρετε καλύτερα από εμένα- είναι ότι είχαμε ριζικές αλλαγές στη φορολόγηση των αγροτικών εισοδημάτων, σε σχέση με τα μη διανεμηθέντα ή κεφαλαιοποιηθέντα αποθεματικά των νομικών προσώπων, μέχρι βέβαια την περιβόητη φορολογία από το πρώτο ευρώ, τα παιδιά τεκμήρια, κ.λπ. Αυτή είναι η μία πλευρά.
Η δεύτερη πλευρά είναι ότι, σαν να μην έφταναν αυτές οι αλλαγές, είχαμε αλλεπάλληλες νομοθετικές τροποποιήσεις από σειρά νόμων που άλλαζαν το νομικό πλαίσιο που ήδη είχε ριζικές αλλαγές το καλοκαίρι του 2013. Θα σας πω μόνο τους πιο σημαντικούς από αυτούς γιατί διάσπαρτα υπάρχει σε ένα τεράστιο σώμα τέτοιων φορολογικών νομοθετικών κειμένων, όπως είναι ο ν. 4223/2013, δηλαδή από την ίδια τη χρονιά που φτιάχτηκε ο νέος κώδικας φορολογίας εισοδήματος, όπως είναι ο ν. 4254/7-4-2014, δηλαδή στο διάστημα που ήσασταν ο ίδιος Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων και στη συνέχεια από το διάστημα που ήταν η κ. Σαββαΐδου, ο ν. 4305/31-10-2014, ο ν. 4307/15-11-2014 και ο 4316, όπου εδώ είναι και λίγο βίτσιο το πράγμα, καθώς το ΦΕΚ βγήκε την παραμονή των Χριστουγέννων. Ενώ πηγαίναμε για εκλογές, ακόμα τότε άλλαζε η φορολογία εισοδήματος.
Πρέπει να σας πω με κάθε ειλικρίνεια ότι και εμείς κάναμε μια τέτοια παρέμβαση, όχι αυτή που μας ζητούσαν ακόμα και οι δημοσιογράφοι από το Φεβρουάριο μόλις μπήκα στο Υπουργείο και ρωτούσαν: «Τι θα κάνετε; Είναι δυνατόν αριστερή Κυβέρνηση να αποδεχτείτε για τη δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του οικονομικού έτους 2014 τη φορολογία από το πρώτο ευρώ;» Και είναι αυτές που για πρώτη φορά εφαρμόζεται ο καινούργιος κώδικας φορολογίας εισοδήματος. Αυτές θα καλεστούμε να καταθέσουμε φέτος. Προσπαθούσα να εξηγήσω ότι δεν γίνεται, γιατί αν παρέμβεις στον πυρήνα ενός νομοσχέδιου φορολογίας εισοδήματος, ουσιαστικά καταρρέει αυτό. Πρέπει να φτιάξεις δύο νομοσχέδια μέσα στην ίδια χρονιά. Ένα για τη χρήση που κάνεις τις δηλώσεις και ένα για την τρέχουσα χρήση που θα γίνουν του χρόνου, πράγμα που δεν γίνεται και βέβαια πρέπει να αλλάξεις ριζικά τον προϋπολογισμό. Ο τρέχον προϋπολογισμός βασίζεται στη φορολογία εισοδήματος που έχει ψηφιστεί την προηγούμενη χρονιά, γίνεται η εκκαθάριση και πληρώνονται οι δόσεις την τρέχουσα χρονιά.
Ωστόσο, παρόλο που εξηγήσαμε ότι οτιδήποτε από αυτά θέλουμε και είναι επιτακτικό πραγματικά να δηλώσουμε θα τα επανεξετάσουμε στο πλαίσιο του δεύτερου εξάμηνου και του φορολογικού νομοσχέδιου για το οικονομικό έτος 2015, εμείς το διαπράξαμε με το ν. 4321 που ήταν η ρύθμιση για τις εκατό δόσεις για την επανεκκίνηση της οικονομίας που ψηφίστηκε στις 21-3-2015. Καταργήσαμε κάποιες εντελώς ακραίες περιπτώσεις, όπως οι μισθωτοί με το μπλοκάκι, τα νέα παιδιά δηλαδή, που αν δεν κάναμε αυτήν την παρέμβαση θα τους φορολογούσαν σαν να ήταν ελεύθεροι επαγγελματίες και θα τους έπαιρναν και πιο πολλά από αυτά που είχαν πάρει. Όπως για τα ενήλικα συνήθως άνεργα παιδιά που έχουν κάποιο νοίκι ή κάποιους τόκους καταθέσεων και που λειτουργούσαν τα τεκμήρια ενώ δεν είχαν εισόδημα. Για παράδειγμα μου έφεραν εκκαθαριστικό που με 1 ευρώ τόκο είχαν πληρωθεί 1.208 ευρώ μαζί με το 55% που ήταν ο προϋπολογισμός, πράγματα που δεν στέκουν στην κοινή λογική.
Όπως θα συνέβαινε και με τους κατοίκους εξωτερικού, μια περίοδο που θέλουμε να φέρουν και να κρατήσουν οπωσδήποτε τις καταθέσεις που έχουν στην Ελλάδα, ενώ δεν ζουν εδώ, εφόσον έχουν έστω κι ένα ευρώ εισόδημα από τόκους, τους φορολογούμε με τεκμαρτό, λες και είναι παρόντες εδώ.
Και τέλος, τα ανείσπρακτα νοίκια που το κάναμε στη συνέχεια και που δεν θα το κάναμε δυστυχώς -παρόλο που το να σε φορολογούν με 11% ή 33% για νοίκια που δεν έχεις εισπράξει είναι κόντρα σε κάθε λογική- αλλά λόγω της συγκεκριμένης καθυστέρησης μπορέσαμε να το διορθώσουμε μόνο επειδή δεν μπαίνουν στα πλαίσια των φορολογικών δηλώσεων γιατί πρέπει να πάνε να δηλωθούν στην εφορία.
Εδώ τελειώνει η ευθύνη του νομοθετικού σώματος και των κυβερνήσεων και αρχίζει η ευθύνη της εκτέλεσης που ανήκει στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.
Χρειάστηκε η έκδοση δεκάδων αποφάσεων και ερμηνευτικών εγκυκλίων. Ακόμα, θα έλεγα βέβαια ότι για να είναι στην ώρα τους να μπορέσουν να ανοίξουν θα χρειαζόταν –δεν έχω και χρόνο αυτή τη στιγμή, μπορώ όμως στη συνέχεια να συμπληρώσω αυτά που σας λέω- να έχουν καθοριστεί τα έντυπα και να έχει αρχίσει η ηλεκτρονική επεξεργασία το φθινόπωρο. Αυτό είναι φανερό. Δεν προλαβαίνουν διαφορετικά. Ξέρετε τους χρόνους.
Θα σας έλεγα δηλαδή ότι θα έπρεπε να είχε αρχίσει η επεξεργασία ακόμα πριν τον Ιούνη και από τη δικιά σας περίοδο και να είχε συνεχιστεί εντατικά μέχρι το Σεπτέμβρη τουλάχιστον, άντε Οκτώβρη το πολύ-πολύ, για να μπορέσουν να ανοίξουν τότε που θα έπρεπε να ανοίξουν.
Τελικά, με όλα αυτά, ολοκληρώθηκαν οι δεκάδες ΠΟΛ που χρειάστηκε να βγουν αρχές Απριλίου, αποφασίστηκε μετά από εξοντωτικές συσκέψεις των υπηρεσιακών παραγόντων τα τρία έντυπα για τα νομικά πρόσωπα να γίνουν δύο και τελικά -για λόγους απλοποίησης- ένα, το οποίο θεωρώ θετικό και τώρα βρίσκονται στο στάδιο ηλεκτρονικού σχεδιασμού με πολύ μεγάλη πίεση. Η πρόβλεψη είναι ότι θα ανοίξουν οι δηλώσεις τόσο των νομικών προσώπων όσο και των φυσικών προσώπων μέσα στην πρώτη βδομάδα του Μαΐου, δηλαδή τις επόμενες μέρες μετά την Πρωτομαγιά.
Η λήξη των δηλώσεων θα γίνει κανονικά. Και το λέω ότι θα γίνει κανονικά γιατί ο νέος κώδικας φορολογίας εισοδήματος ως γνωστόν προβλέπει για πρώτη φορά σταθερές ημερομηνίες καταβολής του φόρου, τρεις δίμηνες δόσεις -31/7, 30/9 και 30/11- ανεξάρτητα από την ημερομηνία, νωρίτερα ή αργότερα, υποβολής της δήλωσης.
Ένας τέτοιος στόχος είναι δύσκολος σήμερα. Είναι, ωστόσο, εφικτός με πολλή οργάνωση και με βάση τα περσινά στοιχεία. Επειδή έχω μιλήσει πάρα πολύ, θα μπορέσω στη συνέχεια να εξηγήσω γιατί είναι εφικτός υπό ορισμένες προϋποθέσεις.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Μπαλάφας):Ευχαριστούμε την κυρία Υπουργό.
Το λόγο έχει ο κ. Θεοχάρης.
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ:Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Δεν είμαι πλήρως πεπεισμένος για όλη τη δικαιολόγηση, για το λόγο που υπήρξε αυτή η καθυστέρηση. Αν θέλετε, πάρτε το και από μένα, από την εμπειρία που έχω: Πέρυσι για να ανοίξουν οι φορολογικές δηλώσεις ξεκινήσαμε την επεξεργασία τον Αύγουστο. Ήταν η πρώτη φορά που έγινε κάτι τέτοιο και μπορέσαμε να ανακοινώσουμε στις 2 Ιανουαρίου του 2014 όλες τις ημερομηνίες έναρξης και λήξης των φορολογικών δηλώσεων, τις οποίες και τηρήσαμε κατά γράμμα πλην του Ε9, το οποίο έγινε επειδή ακριβώς η κυβέρνηση ήθελε να αλλάξει τον ΕΝΦΙΑ κι έτσι έπρεπε να περιμένουμε τη νομοθετική αλλαγή.
Αυτό το πράγμα δεν έγινε. Δεν είναι δικό σας μόνο το σφάλμα, είναι προφανές ότι μιλάμε για περίοδο που δεν ήσασταν στην κυβέρνηση -θέλω να είμαι δίκαιος σε αυτό- αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν θα έπρεπε να γίνει άμεση επιτάχυνση από τη στιγμή της ανάληψης των καθηκόντων σας, διότι, όπως σας είπα, υπάρχουν πολλά ζητήματα που έχουν σχέση με την εκτέλεση του προϋπολογισμού και ιδιαίτερα με τη διαπραγμάτευση του Ιουνίου.
Δεν είναι δυνατόν να πηγαίνει μια κυβέρνηση στις Βρυξέλλες και να διαπραγματεύεται, όταν ο προϋπολογισμός δεν τηρείται και δεν έχει τα αποθέματα για να μπορέσει να λειτουργήσει το κράτος και να πληρώνει μισθούς και συντάξεις.
Υπό αυτό το πρίσμα, είναι ευπρόσδεκτη και πολύ καλή η διαδικασία με την οποία έγινε η συνένωση των δύο εντύπων των νομικών προσώπων, όμως, θα μου επιτρέψετε, ο γραφειοκρατικός σκοπός και στόχευση είναι δευτερεύουσα σε σχέση με την είσπραξη των δημοσίων εσόδων, ιδιαιτέρως αυτή την περίοδο. Επίσης, θα ήθελα να πω πως έγινε εφικτό στην πραγματικότητα, διότι υπήρξε χαρακτηριστική καθυστέρηση στις υπηρεσίες για να βγάλουν τον τύπο και το περιεχόμενο των εντύπων.
Όσον αφορά στις λήξεις των νομικών προσώπων, υπό κανονικές συνθήκες λήγουν των Απρίλιο. Οι δηλώσεις αυτές δεν έχουν καν ξεκινήσει. Μας είπατε ότι θα ξεκινήσουν το Μάιο. Άρα, οι επιχειρήσεις αντί να έχουν οκτώ και εννέα δόσεις, θα αναγκαστούν να λειτουργήσουν με έξι και επτά δόσεις ή και λιγότερες. Αυτό σημαίνει ότι σε μια περίοδο μειωμένης ρευστότητας θα συμπιέσουμε ακόμα περισσότερο τις επιχειρήσεις να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους και σας διαβεβαιώ ότι αυτό θα μειώσει την εισπραξιμότητα των φόρων και θα μειώσει τα συνολικά έσοδα του κράτους.
Σας λέω δε ότι -ενδεχομένως να μην το ξέρετε και θα ήθελα να σας βοηθήσω στο έργο σας- αυτή τη στιγμή στο φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων είχαμε εισπράξεις 2,8 δισεκατομμύρια πέρσι, προϋπολογίζουμε 2,7 δισεκατομμύρια φέτος και με τις αλλαγές, ιδιαίτερα με τις επισφάλειες που αναφέρατε, μπορεί να έχουμε μία τρύπα 700 εκατομμύρια έως και 1 δισεκατομμύριο με τις όποιες αλλαγές έχουν γίνει για τα νομικά πρόσωπα.
Για τα φυσικά πρόσωπα δεν έχουν γίνει τόσο μεγάλες αλλαγές όσες σας λένε οι υπηρεσίες ενδεχομένως που να δικαιολογούν αυτήν την καθυστέρηση. Η αλλαγή η μεγάλη είναι ότι δεν άνοιξε ούτε η βεβαίωση των αποδοχών, μία περσινή καινοτομία, η οποία μπόρεσε να μειώσει πάρα πολύ το χρόνο υποβολής των δηλώσεων, διότι όλοι οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι έβλεπαν όλες τις αποδοχές τους έτοιμες, προσυμπληρωμένες κι έτσι μπορούσαν με το πάτημα ενός κουμπιού να ολοκληρώσουν τις δηλώσεις τους. Αυτό με την προθεσμία που έδωσε η Γενική Γραμματεία μέχρι 30/6 δεν θα είναι εφικτό, δεν θα έχουμε προσυμπληρωμένες δηλώσεις, δηλαδή άλλο ένα βήμα πίσω. Όπως είπα πριν, πέρσι ανακοινώθηκαν οι ημερομηνίες, φέτος δεν ανακοινώθηκαν, ένα βήμα πίσω. Φέτος είχαμε προσυμπληρωμένες δηλώσεις, δεν θα έχουμε μέχρι τη λήξη, μέχρι 30/6, και θα αναγκαστείτε μόνο εξ αυτού του λόγου να δώσετε παράταση.
Αν πάρετε και τον περσινό χρόνο από το χρόνο που προϋπολογίζετε να ανοίξετε και μάλιστα υπολόγιζα 20 του μηνός σήμερα να ήταν ανοιχτές οι δηλώσεις και μας λέτε ότι θα ανοίξουν από Μάιο, τον ίδιο χρόνο με τον περσινό, από 20/4 θα είχαμε 20/8 τη λήξη. Αν λέτε αρχές Μαΐου, θα έχουμε αρχές Σεπτεμβρίου. Θα αναγκαστείτε, λοιπόν, να έρθετε να νομοθετήσετε αλλαγές στις σταθερές αυτές ημερομηνίες. Δεν μπορεί κάποιος να δηλώνει τέλος Αυγούστου και να έχει υποχρέωση πληρωμής 31 Ιουλίου. Θα αναγκαστείτε, λοιπόν, να δώσετε υποχρέωση πληρωμής Σεπτέμβριο και Νοέμβριο σε δύο δόσεις και άρα τα περισσότερα των εσόδων που προϋπολογίζουμε -και σας θυμίζω ότι περίπου το ύψος των εσόδων από τις δηλώσεις είναι γύρω στα 3 με 3,5 δισεκατομμύρια- όλα αυτά τα χρήματα ετεροχρονίζονται και θα σας έρθουν το Σεπτέμβριο και θα έχουμε μία μαύρη τρύπα τεράστια ακριβώς στο σημείο του Ιουλίου, του Ιουνίου και του Αυγούστου που έχουμε και τις λήξεις των ομολόγων και τη διαπραγμάτευση για το χρέος.
Σας λέω, λοιπόν, δείτε τι μπορείτε να κάνετε, ώστε να μπορέσετε να φέρετε και πάλι σε ένα λογαριασμό αυτό το ζήτημα. Θα σας δημιουργήσει προβλήματα.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Μπαλάφας): Ευχαριστούμε τον κ. Θεοχάρη.
Το λόγο έχει η Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών κ. Όλγα-Νάντια Βαλαβάνη.
ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ (Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών): Ήθελα να πω ότι η πρώτη φορά που εφαρμόζεται ο πρώτος, ο καινούργιος κώδικας φορολογίας εισοδήματος είναι για τη χρήση του 2014, άρα ουσιαστικά δεν είναι συγκρίσιμα τα στοιχεία τα προπέρσινα με τα στοιχεία τα περσινά από την άποψη της διαχείρισης. Αυτό είναι το πρώτο.
Δεύτερον, δεν έχουμε καμία πρόθεση να αλλάξουμε τις σταθερές ημερομηνίες καταβολής του φόρου που ξεκινούν με δίμηνες δόσεις από 31/7. Αφήνοντας τα πράγματα έτσι, χωρίς παρέμβαση, φυσικά θα αναγκαστούμε να τις αλλάξουμε.
Όμως, όπως είναι τα πράγματα, με πολύ καλή οργάνωση και με εξαιρετική συνεργασία με αυτούς που θα έχουν το κύριο βάρος, που είναι κατ’ αρχάς οι λογιστές και οι φοροτεχνικοί και κατά δεύτερο λόγο οι εφοριακοί, έχουμε τη δυνατότητα να πετύχουμε -το πολύ-πολύ να υπάρξει καμιά δεκαριά ημέρες να είναι ένα δίμηνο καθαρό ανοιχτές οι φορολογικές δηλώσεις.
Θα ήθελα να αναφερθώ σε αυτήν την περσινή εμπειρία για να εξηγήσω γιατί. Πέρυσι άνοιξαν πραγματικά για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, όπως ήταν προγραμματισμένες ή περίπου όπως ήταν προγραμματισμένες, από 20/3 και έκλεισαν το κανονικό τους διάστημα στις 30/6. Στη συνέχεια δόθηκε μία δίμηνη παράταση και έφτασαν μέχρι τις 31/8.
Με άλλα λόγια, ήταν ανοιχτές, αντί για το δίμηνο που θα είναι αναγκαστικά φέτος ανοιχτές, γύρω στους πεντέμισι μήνες. Ωστόσο, μπορούμε να δούμε το εξής. Ο πρώτος μήνας ήταν σα να μην υπήρξε, γιατί ήταν 0,1% περίπου οι φορολογικές δηλώσεις που κατατέθηκαν στο σύνολο των περίπου έξι εκατομμυρίων φορολογικών δηλώσεων.
Το δεύτερο μήνα έφτασαν το 3,7%. Η βασική δουλειά έγινε μέσα στο δίμηνο από 1/5 μέχρι 30/6, που έληγαν κανονικά, όπου προστέθηκε ένα 67%, για να φτάσουν το 71% οι φορολογικές δηλώσεις.
Στη συνέχεια, χρειάστηκαν οι δύο καλοκαιρινοί μήνες, ο Ιούλιος και ο Αύγουστος, για να μπορέσει να συμπληρωθεί αυτό το 30% και να φτάσουν στις έξι εκατομμύρια δηλώσεις και να κλείσουν.
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Η παράταση δόθηκε μέχρι 14/7. Ήταν εκπρόθεσμη.    
ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ (Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών): Πιθανόν έχετε δίκιο. Με βάση τα στοιχεία που μου έδωσαν από τη ΔΗΛΕΔ φαίνεται ότι μέχρι 31/8 παραλάμβαναν δηλώσεις.
Αν, λοιπόν, δόθηκε μέχρι τις 31/7, τότε το 97% περίπου των δηλώσεων, δηλαδή ένα 3%, ήταν εκπρόθεσμο για να φτάσουμε αυτά τα έξι εκατομμύρια. Μπορώ να δώσω στη συνέχεια και το σχετικό πίνακα για να μην καθυστερούμε.
Αυτό τι σημαίνει πρακτικά; Σημαίνει ότι υπό αυτές τις συνθήκες, αν καταφέρουμε να οργανώσουμε από εδώ και πέρα έτσι όπως χρειάζεται τη δουλειά, δεν θα υπάρξει πρόβλημα αλλαγής της καταβολής των φορολογικών δόσεων και δεν θα υπάρξει πρόβλημα βεβαίως εκτέλεσης του Προϋπολογισμού ή οποιουδήποτε κενού. Φτάνει να μπορεί να υπάρχει το πραγματικό πρόβλημα σε αυτές τις περιπτώσεις, που είναι το αν πραγματικά υπάρχει φοροδοτική ικανότητα, ώστε να μπορούν να καλυφθούν έτσι όπως χρειάζονται οι δόσεις τις οποίες χρειάζονται.
Εμείς θα το λύσουμε αυτή την εβδομάδα. Θα κάνουμε μία τελευταία παρέμβαση. Το ζήτημα που σκεφτόμαστε για να τα φέρουμε και πιο μπροστά είναι να υπάρξει μια δυνατότητα, ένα μικρό μπόνους, σε σχέση με όσους πληρώσουν εφάπαξ ήδη στις 30 Ιουλίου.
Πρέπει να πω, κύριε Θεοχάρη -και να τελειώσω με αυτό- ότι δεν δέχομαι αυτά που είπατε για τη διαπραγμάτευση. Διότι τη διαπραγμάτευση, όπως ξέρετε, δεν την εμπόδισαν οι δόσεις τις οποίες δεν έχουμε ακόμα κανονίσει. Δεν έχουμε εισπράξει τις δόσεις φορολογίας εισοδήματος, που έτσι κι αλλιώς είναι να αρχίσουν να εισπράττονται από το Σεπτέμβρη. Υπήρξε το πρόβλημα της κατακρήμνισης των εσόδων τον εκλογικό μήνα, που δεν είχαμε εμείς την κυβέρνηση. Υπήρξε μια συγκράτηση το Φεβρουάριο, μια πολύ μικρότερη μείωση και όπως ξέρετε το Μάρτιο είχαμε μία υπερεκπλήρωση στα έσοδα.
Και βέβαια, πρέπει να πω ότι δεν δέχομαι αυτό που λέτε ότι χαρίζουμε χρέη. Δεν θέλω να κάνω χαρακτηρισμό, αλλά εν πάση περιπτώσει, όταν έχεις τρία εκατομμύρια ανθρώπους οι οποίοι δεν μπορούν να απαλλαγούν από 3.000 ευρώ κατά κεφαλήν, χρειάζεται αναλγησία για να θεωρεί κάποιος ότι είναι χάρισμα χρέους.
Θέλω να πω ότι ο βαθμός ετοιμότητας της ανταπόκρισης στις ρυθμίσεις είναι πολύ μεγάλος.
Αυτό δείχνει ακριβώς την κατάσταση της ελληνικής κοινωνίας. Τα λέει όλα το γεγονός ότι από 16% που ήταν το 2010 τα ληξιπρόθεσμα ως προς το  ΑΕΠ, έφτασαν τέλος του 2014 να είναι 40% του ΑΕΠ. Μόνο για τα χρέη του απέναντι στο δημόσιο σε μια τέτοια κατάσταση, αν δεν παίρναμε όλα τα μέτρα που χρειάζεται θα ήμασταν πραγματικά ανάλγητοι. Πρέπει να βλέπουμε γύρω μας την κατάσταση της κοινωνίας.
Εγώ θα σας πω ότι στη ρύθμιση-εξπρές του Μαρτίου, μόλις μέσα σε οκτώ μέρες πήραν μέρος εκατόν πενήντα μία χιλιάδες άνθρωποι και εισπράχθηκαν 147 εκατομμύρια, κάποια απ’ αυτά ακόμα από τη δεκαετία του 1970, του 1980, του 1990 αλλά και πριν το 2009 που πρακτικά θεωρούνται ανείσπρακτα.
Η τρέχουσα δήλωση άνοιξε γύρω στις 11 η ώρα το βράδυ της Παρασκευής και μέχρι το μεσημέρι σήμερα που πήρα για τελευταία φορά στοιχεία, παρ’ όλο που σ’ αυτά τα δυόμισι εικοσιτετράωρα ήταν μέσα το Σαββατοκύριακο, που όπως καταλαβαίνετε, είναι δύσκολο, είχαν ήδη υποβάλλει τελικές δηλώσεις τριάντα χιλιάδες άνθρωποι για ένα ποσό 300 εκατομμυρίων με εφάπαξ, είτε ολικής εξόφλησης είτε μερικής εξόφλησης, γύρω στα 17 εκατομμύρια ευρώ.
Αυτό δείχνει πως περιμένει η ελληνική κοινωνία και τι ανάγκη έχει όταν βγαίνει μέσα από μια διαδικασία πέντε χρόνων ουσιαστικά μνημονιακής διακυβέρνησης και ταυτόχρονα σε συνθήκες πιστωτικής ασφυξίας που έχουν επιβάλλει οι δανειστές για να πιέσουν για ένα μη έντιμο ουσιαστικά συμβιβασμό στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων στις Βρυξέλλες. Και μ’ αυτή την έννοια όχι μόνο η ανακούφιση της ελληνικής κοινωνίας και της πραγματικής οικονομίας που σήμερα πνίγεται αλλά…
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Πάνω από 1 εκατομμύριο όμως;
ΟΛΓΑ-ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ (Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών): Δεν έχουμε ακόμα. Είναι μικροί. Είναι μικροί και θα σας δώσω τα συνολικά στοιχεία. Εξάλλου ξέρετε ότι από τις εκατόν πενήντα μία που έχουν δώσει τα συνολικά της ρύθμισης-εξπρές, ήταν μόνο έξι πάνω από 1 εκατομμύριο. Δεν είναι κανένας γνωστός ή γνωστή εταιρεία, τουλάχιστον σ’ εμένα. Υπάρχει μόνο μια πολύ γνωστή ένωση δήμων και κοινοτήτων, η οποία αποπλήρωσε πλήρως και μια ένωση σούπερ μάρκετ. Αυτά είναι.

Πηγή: forologikanea.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: