Για την ιστορία, παρατίθεται η πρόσκληση για σύσκεψη προς τους βουλευτές του νομού μας, στην οποία τελικά παραβρέθηκαν οι κ.κ. Χρήστος Σμίας και Γιάννης Σηφάκης.
ΕΡΓΑΤΟΫΠΑΛΛΗΛΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΓΣΕΕΤΗΛ/ΝΟ ΦΑΞ 2382022153
e mail: theanozourn@yahoo.gr
ΑΡΙΘ. ΠΡΩΤ……338 ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ 20/2/2015
Προς
Τους βουλευτές Πέλλας
· κα. Θ. Τζάκρη
· κ . Ι. Σηφάκη
· κ. Χ.Σμία
· κ Γ. Καρασμάνη
e mail: theanozourn@yahoo.gr
ΑΡΙΘ. ΠΡΩΤ……338 ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ 20/2/2015
Προς
Τους βουλευτές Πέλλας
· κα. Θ. Τζάκρη
· κ . Ι. Σηφάκη
· κ. Χ.Σμία
· κ Γ. Καρασμάνη
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΣΥΣΚΕΨΗ
Η Διοίκηση του Εργατοϋπαλληλικού κέντρου Γιαννιτσών σας καλεί σε
κοινή σύσκεψη με θέμα τα ιδιαίτερα προβλήματα των εργαζόμενων στην
περιοχή .Η σύσκεψη έχει προγραμματιστεί να γίνει Κυριακή 1 Μαρτίου 2015 στην αίθουσα συνεδριάσεων του ΔΣ του ΕΚΓ στις 11.30πμ Προς τους βουλευτές της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας: Αναφορά προβλημάτων
-----------------------------------------------------------------------------------
Η Διοίκηση του Εργατικού Κέντρου Γιαννιτσών και τα Δ.Σ. των σωματείων – μελών του, μέσα από την καθημερινή τους επαφή με τους εργαζόμενους αλλά και με τους ελέγχους που πραγματοποιούν στους χώρους εργασίας μαζί με τα αρμόδια όργανα του Σ.ΕΠ.Ε. και του Ι.Κ.Α., γίνονται συνεχώς μάρτυρας των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η εργατική τάξη της περιοχής μας.
Τα προβλήματα αυτά θεωρούμε σκόπιμο, με αφορμή τη σημερινή σύσκεψη, να τα θέσουμε υπόψη σας, ζητώντας ταυτόχρονα τη συνδρομή σας για την επίλυσή τους.
Τα τοπικά βέβαια ζητήματα των εργαζομένων δεν μπορεί να είναι διαφορετικά από τα ζητήματα που αφορούν συνολικά την εργατική τάξη, ως υπάρχουν και κάποια ιδιαίτερα προβλήματα στην περιοχή μας, τα οποία αναφέρουμε αμέσως παρακάτω:.
Α΄.ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΗΣΑΝΤΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
Από το 2010 και μετά οι εργαζόμενοι, βρέθηκαν ανάμεσα στις συμπληγάδες που δημιουργήθηκαν από την οικονομική κρίση και τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, που εφαρμόζονταν από την Τρόικα και τις μνημονιακές κυβερνήσεις με πρόσχημα τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και της ελληνικής οικονομίας γενικότερα.
Είχαμε μια διαρκή απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, καταπάτηση των εργατικών δικαιωμάτων και κατεδάφιση του εργατικού δικαίου, με αποτέλεσμα η εργοδοτική αυθαιρεσία συνεχώς να μεγαλώνει.
Επισυνάπτουμε μια συγκεντρωτική αποτύπωση των σημαντικότερων αλλαγών στις εργασιακές σχέσεις, που ήταν αποτέλεσμα της ψήφισης και εφαρμογής των μνημονιακών νόμων από το 2010 μέχρι σήμερα, πιστεύοντας ότι θα σας φανεί χρήσιμη, ώστε να συμβάλετε από την πλευρά σας στην αποκατάσταση του Εργατικού Δικαίου μέσα από το νομοθετικό έργο της νέας κυβέρνησης, το οποίο ελπίζουμε ότι θα κληθείτε να συζητήσετε και να ψηφίσετε το επόμενο διάστημα.
Ως αναγκαία και άμεσα πάντως μέτρα θεωρούμε:
α)την κατάργηση της ΠΥΣ 6/2012,
β) την επαναφορά του κατώτατου μισθού στα προηγούμενα όρια (751 ευρώ),
γ) την αποκατάσταση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας,
δ) την επαναφορά των τριετιών,
ε)την επαναφορά του δικαιώματος μονομερούς προσφυγής των συνδικάτων στην διαιτησία,
στ)την επαναφορά των καταργημένων αρμοδιοτήτων του ΟΜΕΔ και την απόδοση πλήρους ρυθμιστικής εξουσίας στον διαιτητή για όλα τα ζητήματα που ρυθμίζονται με συλλογική σύμβαση εργασίας,
ζ)την επαναφορά της επεκτασιμότητας των κλαδικών και ομοιοεπαγγελματικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας,
η) την επαναφορά της μετενέργειας,
θ)την επαναφορά της αρχής της ευνοϊκότερης ρύθμισης σε περίπτωση συρροής συλλογικών συμβάσεων εργασίας διαφόρων επιπέδων όπως προβλεπόταν από το άρθρο 10 του ν. 1876/1990,
ι)την κατάργηση των ρυθμίσεων για τις ομαδικές απολύσεις,
ια) την επαναφορά της Κυριακής – αργίας και την απαγόρευση της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές,
ιβ) την επαναφορά της νομοθεσίας για την καταγγελία της σύμβασης εργασίας και την αποζημίωση απόλυσης,
ιγ) την πλήρη στελέχωση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας(Σ.Επ.Ε.) με αποφασισμένους υπαλλήλους για την πάταξη της μαύρης εργασίας και των παραβιάσεων της εργατικής νομοθεσίας
Ειδικότερα ως προς το ασφαλιστικό, τα πάγια αιτήματα των εργαζομένων είναι:
α)Διασφάλιση του δημόσιου, καθολικού και αναδιανεμητικού χαρακτήρα της Κοινωνικής Ασφάλισης
β)Διασφάλιση πόρων και είσπραξης ασφαλιστικών εισφορών για τη χρηματοδότηση της Κοινωνικής Ασφάλισης με ταυτόχρονη κρατική συμμετοχή στο ασφαλιστικό σύστημα για την σταθεροποίηση και την βιωσιμότητά του
γ)Καμία αύξηση ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης
δ)Καμία μείωση στις συντάξεις (κύριες και επικουρικές)
ε)Επαναφορά της 13ης και 14ης σύνταξης
Β΄. ΑΝΕΡΓΙΑ
Με βάση τα στοιχεία που συγκέντρωσε το Ε.Κ.Γ., τα ποσοστά ανεργίας που καταγράφονται είναι ιδιαίτερα υψηλά με αυξητικές τάσεις από χρονιά σε χρονιά. Σήμερα οι εγγεγραμμένοι άνεργοι στην περιοχή μας είναι 7.646, από τους οποίους4.412 γυναίκες και 3.234 άντρες . Με δεδομένο ότι το εργατικό δυναμικό της περιοχής είναι περίπου 13.000, το ποσοστό ανεργίας τοπικά αγγίζει το 60%(58,81%). Τα υψηλά ποσοστά ανεργίας από τη μια και το κατά κεφαλήν εισόδημα των κατοίκων της περιοχής μας από την άλλη, κατατάσσουν το νομό μας στις πρώτες θέσεις του καταλόγου των πιο φτωχών νομών της χώρας μας και από τους τελευταίους σε ανάπτυξη. Αποτελεί θλιβερή διαπίστωση του Ε.Κ.Γ. ότι η περιοχή μας ακολουθεί φθίνουσα οικονομική πορεία, ενώ πολλοί συμπολίτες μας δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν ακόμα και στις βασικές βιοποριστικές τους ανάγκες.
Είναι φανερό πως αν συνεχιστεί η κατάσταση αυτή, οι εξελίξεις θα είναι δραματικές και τα κοινωνικά προβλήματα που θα δημιουργηθούν τεράστια. Γι' αυτό πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα από την Πολιτεία, ώστε να δοθούν κίνητρα για επενδύσεις στην περιοχή και για δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης.
Υπενθυμίζουμε την προεκλογική δέσμευση του ΣΥΡΙΖΑ για τη δημιουργία 300.000 νέων θέσεων εργασίας στον ιδιωτικό, δημόσιο και κοινωνικό τομέα.
Γ΄. ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
- Οι ελαστικές μορφές εργασίας, εφαρμόζονται στο συντριπτικά μεγαλύτερο αριθμό των επιχειρήσεων της περιοχής των Γιαννιτσών.
- Στα σούπερ μάρκετ και στις αλυσίδες πολυκαταστημάτων που λειτουργούν στα Γιαννιτσά, είναι πλέον κοινό μυστικό ότι οι εργαζόμενοι απασχολούνται με μειωμένο ωράριο 4 ωρών, αλλά στην πραγματικότητα οι εργοδότες τούς αναγκάζουν να δουλεύουν μέχρι και 8 ώρες χωρίς να τους πληρώνουν τη διαφορά. Στα εμπορικά καταστήματα οι συμβάσεις πλήρους απασχόλησης μετατρέπονται σε μερικής απασχόλησης, μειώνονται τα ένσημα που καλούνται στους εργαζόμενους, οι εργοδότες ζητούν από εργαζόμενους να τους ασφαλίζουν για το μισό χρόνο και τον υπόλοιπο να εργάζονται ανασφάλιστοι (και να παίρνουν ταμείο ανεργίας), άλλους τους απολύουν χωρίς έγγραφη καταγγελία της σύμβασης εργασίας και αποζημίωση, ενώ καταθέτουν στον Ο.Α.Ε.Δ. δηλώσεις δήθεν οικειοθελούς αποχώρησης χωρίς την υπογραφή του ίδιου του εργαζόμενου.
- Οι εργασιακές σχέσεις στα εποχιακά κυρίως εργοστάσια θυμίζουν μεσαίωνα. Οι εργαζόμενοι αναγκάζονται να απεμπολήσουν κάθε δικαίωμά τους, καθώς γνωρίζουν ότι οποιαδήποτε τυχόν αντίδραση στην εργοδοτική αυθαιρεσία θα έχει ως αποτέλεσμα την άμεση απόλυσή τους και τη μη επαναπρόσληψη την επόμενη χρονιά.
- Σε πολλές επιχειρήσεις οι ειδικότητες των εργαζομένων είναι μόνο στα χαρτιά. Οι εργαζόμενοι απασχολούνται σε οποιαδήποτε εργασία προκύπτει, ανεξάρτητα από την ειδικότητά τους.
Δ΄. ΑΜΟΙΒΕΣ
Με πρόσχημα την οικονομική κρίσης οι περισσότεροι εργοδότες καθυστερούν τις πληρωμές των μισθών του συνόλου των εργαζόμενων με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι και οι οικογένειες τους να αντιμετωπίζουν σοβαρότατα προβλήματα επιβίωσης, ενώ έχουμε και περιπτώσεις όπου οι εργοδότες εμπαίζουν τους εργαζόμενους ή καλλιεργούν κλίμα τρομοκρατίας, εκβιάζοντάς τους με τον κίνδυνο της απόλυσης.
Σε πολλά εμπορικά καταστήματα οι εμποροϋπάλληλοι αμείβονται με 200 -300 ευρώ το μήνα για πλήρη απασχόληση, τους επικολλούνται 50-60 ένσημα ετησίως, ενώ υποχρεώνονται να υπογράφουν αποδείξεις πληρωμής, στις οποίες αναγράφονται αμοιβές μεγαλύτερες από τις πράγματι καταβαλλόμενες.
Αλλά και σε πολλές άλλες επιχειρήσεις οι αμοιβές των εργαζομένων είναι μικρότερες από τις νόμιμες.
Η υπερωριακή εργασία είναι απλήρωτη ή πάντως δεν αμείβεται όπως ορίζει η εργατική νομοθεσία.
Μεγάλες καθυστερήσεις στην καταβολή των δεδουλευμένων υπάρχουν από εργολάβους που εξυπηρετούν δημόσιες υπηρεσίες (όπως π.χ. στο Νοσοκομείο Γιαννιτσών). Στις περιπτώσεις αυτές ιδιαίτερα είναι απαραίτητος ο ασφυκτικός έλεγχος της Πολιτείας, ώστε να εφαρμόζεται απαρέγκλιτα η εργατική νομοθεσία.
θεωρούμε ότι, για να προστατευθεί ο μισθός των εργαζομένων, είναι απαραίτητη η καταβολή των αποδοχών να γίνεται υποχρεωτικά μέσω Τραπέζης και το παραστατικό της Τράπεζας να αποτελεί αποδεικτικό στοιχείο για τον έλεγχο του ΣΕΠΕ. Το θέμα αυτό πρέπει να ρυθμιστεί νομοθετικά αμέσως.
Ε΄. ΕΝΟΙΚΙΑΣΗ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
Πρόκειται για θεσμό που μεταβάλλει τους εργαζόμενους σε πράγματα και καθώς επεκτείνεται η εφαρμογή του με ραγδαίους ρυθμούς κινδυνεύει να ανατρέψει όλες τις μέχρι τώρα εργατικές κατακτήσεις.
Επιχειρήσεις απολύουν το προσωπικό τους και συνάπτουν συμβάσεις με εργολάβους, που τους προμηθεύουν φτηνά εργατικά χέρια, καλύπτοντας πάγιες και διαρκείς ανάγκες τους.
Οι μισθωμένοι εργαζόμενοι, άνθρωποι που ζουν με το φάσμα της ανεργίας μπροστά τους, απεμπολούν κάθε εργασιακό τους δικαίωμα: δέχονται να πληρώνονται με χαμηλές αμοιβές, να υπογράφουν αποδείξεις πληρωμής ότι δήθεν εισέπραξαν τα νόμιμα, να ασφαλίζονται για λιγότερες ημέρες από όσες πράγματι εργάζονται, να μην έχουν σχέση με συνδικαλιστικές οργανώσεις κ.λπ..
Η κατάσταση οξύνεται ακόμη περισσότερο, καθώς οι εργοδότες τους - εργολάβοι απαιτούν από αυτούς (με την απειλή της απόλυσης) να μην ασφαλίζονται στο Ι.Κ.Α. αλλά στο Τ.Ε.Β.Ε. και να εκδίδουν για την εργασία και την πληρωμή τους αποδείξεις παροχής υπηρεσιών, παραβιάζοντας έτσι τις διατάξεις για την υποχρεωτική ασφάλιση στο Ι.Κ.Α. των προσώπων που παρέχουν εξαρτημένη εργασία, αλλά και αυτές που ορίζουν ότι ακόμη και τα πρόσωπα που παρέχουν την προσωπική τους εργασία με συμβάσεις μίσθωσης έργου, υπάγονται υποχρεωτικά στην ασφάλιση του Ι.Κ.Α., εφόσον πρόκειται για απασχόληση που παρέχεται με συνθήκες (από άποψη τόπου, χρόνου κ.λπ.) όμοιες μ' αυτές της παροχής εξαρτημένης εργασίας.
Ζητούμε την κατάργηση του θεσμού της ενοικίασης εργαζομένων.
ΣΤ΄. ΥΓΙΕΙΝΗ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Οι περισσότερες επιχειρήσεις της περιοχής δεν πληρούν τις ελάχιστες προϋποθέσεις που απαιτούνται για τους όρους υγιεινής και ασφάλειας του προσωπικού τους. Επίσης δεν υπάρχει εγκατάσταση βιολογικού καθαρισμού, κι όπου υπάρχει συνήθως δεν λειτουργεί, όπως δεν υπάρχει και χώρος για την υγειονομική ταφή των απορριμμάτων και των χημικών αποβλήτων.
Στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (σούπερ μάρκετ) πολύ συχνά υποχρεώνονται οι γυναίκες εργαζόμενες να μεταφέρουν και να φορτώνουν βαριά αντικείμενα, χωρίς βέβαια να είναι αυτό το αντικείμενο της εργασίας για την οποία προσλήφθηκαν ή είναι δηλωμένες ότι εκτελούν.
Σε άλλες πάλι επιχειρήσεις, στις οποίες θα πρέπει να απασχολούνται διπλωματούχοι χειριστές μηχανημάτων, παρατηρείται το φαινόμενο η επιχείρηση να προσλαμβάνει έναν μόνο διπλωματούχο χειριστή και να καλύπτει τις υπόλοιπες θέσεις, που μπορεί να είναι και περισσότερες από τρεις, με βοηθούς, αυξάνοντας έτσι τον κίνδυνο ατυχημάτων.
Ζ΄. ΚΛΩΣΤΟΫΦΑΝΤΟΥΡΓΙΑ
Τα τελευταία χρόνια ο κλάδος της ελληνικής κλωστοϋφαντουργίας αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, με αποτέλεσμα το κλείσιμο ή τη μετεγκατάσταση των επιχειρήσεων σε άλλες χώρες και κατά συνέπεια την απώλεια θέσεων εργασίας και την αντιμετώπιση του φάσματος της ανεργίας από εργαζομένους, που για πολλά χρόνια εργάζονταν σε αυτές και είχαν προγραμματίσει τη ζωή τους με βάση τα εισοδήματα από την εργασία τους αυτή.
Ήδη έκλεισε το τελευταίο μεγάλο εργοστάσιο της περιοχής μας, αυτό της «ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΥΦΑΝΤΟΥΡΓΙΑΣ Α.Ε.», με αποτέλεσμα να μείνουν άνεργοι δεκάδες εργαζόμενοι (και μάλιστα μεγάλης ηλικίας), ενώ σε όσους απολύθηκαν τα προηγούμενα χρόνια λόγω συνταξιοδότησης δεν καταβλήθηκαν οι αποζημιώσεις απόλυσης.
Η΄. ΚΑΘΑΡΙΣΤΡΙΕΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
- Πολλές καθαρίστριες σχολείων εξακολουθούν να εργάζονται με συμβάσεις έργου. Ζητούμε τη μονιμοποίηση όλων των καθαριστριών (κατάρτιση συμβάσεων εξαρτημένης εργασίας αόριστου χρόνου).
- Υπάρχουν καθαρίστριες σχολείων που μονιμοποιήθηκαν μεν, αλλά εργάζονται με 1 η 1,5 ώρα την ημέρα και με μηνιαίες αποδοχές περίπου 150 ευρώ. Ζητούμε την μετατροπή της σύμβασης τους σε τετράωρη απασχόληση.
Θ΄. ΑΡΘΡΟ 53 Ν. 3518/2006
Το 2006 ψηφίστηκε με τον Ν. 3518/2006 (άρθρο 53 παρ. 1) διάταξη, σύμφωνα με την οποία «Ασφαλισμένοι του κλάδου κύριας ασφάλισης αγροτών, οι οποίοι απασχολούνται εποχικά για χρονικό διάστημα μέχρι έξι μήνες ετησίως σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις, οι οποίες μεταποιούν, τυποποιούν και διακινούν προϊόντα εδάφους, κτηνοτροφίας, αλιείας, δασοπονίας, θηραματοπονίας και κάθε είδους εκτροφών, συνεχίζουν να ασφαλίζονται στον Ο.Γ.Α., εξαιρούμενοι της ασφάλισης του Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. για την απασχόληση τους αυτή. Το συνολικό χρονικό διάστημα των έξι μηνών μπορεί να κατανεμηθεί κατά τη διάρκεια του έτους σύμφωνα με τις ανάγκες της επιχείρησης ή εκμετάλλευσης».
Η διάταξη αυτή ανατρέπει τη βασική αρχή που διέπει την ασφαλιστική νομοθεσία (στην ασφάλιση του ΙΚΑ υπάγονται υποχρεωτικά όλα τα πρόσωπα που παρέχουν εξαρτημένη εργασία έναντι αμοιβής) και βλάπτει καίρια τα συμφέροντα των εργαζομένων καθώς:
- τους στερεί την προστασία που παρέχει το Ι.Κ.Α. και τις παροχές που αυτό δίνει στους ασφαλισμένους του (όπως σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος),
- τους στερεί το δικαίωμα να λάβουν επίδομα ανεργίας, εφόσον πραγματοποιήσουν τον απαιτούμενο από το νόμο αριθμό ημερών εργασίας, στο οποίο επίδομα πολλοί εργαζόμενοι στηρίζονται κυριολεκτικά για να επιβιώσουν.
- οι μέχρι σήμερα εποχιακοί εργάτες, ασφαλισμένοι στο Ι.Κ.Α. εξοβελίζονται από τις εποχιακές εργασίες, αφού οι βιομήχανοι θα επιλέγουν φτηνότερα εργατικά χέρια
- στερεί και το ίδιο το Ι.Κ.Α. από αναγκαίους και νόμιμους πόρους.
Αντί να ενταθούν οι έλεγχοι από κλιμάκια του Ι.Κ.Α. και της Επιθεώρησης Εργασίας στις εποχιακές επιχειρήσεις για την πλήρη εφαρμογή της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας (γνωρίζετε πόσες καταστρατηγήσεις της νομοθεσίας καθημερινά παρατηρούνται στα εποχιακά εργοστάσια, όπου οι εργαζόμενοι λόγω της τρομακτικής ανάγκης τους για εργασία γίνονται έρμαια στα χέρια κάθε εργοδότη…!), νομιμοποιείται η πρακτική της ανασφάλιστης εργασίας.
Τέτοιες ρυθμίσεις εξυπηρετούν μόνο τα συμφέροντα των εργοδοτών και όχι των εργαζομένων και των ασφαλιστικών τους οργανισμών.
Ζητούμε την άμεση κατάργηση της διάταξης του άρθρου 53 παρ. 1 Ν. 3518/2006.
Ι΄. ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΕΠΟΧΙΑΚΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
Οι εποχιακά εργαζόμενοι ζουν κάθε χρόνο με το άγχος αν θα συμπληρώσουν τον απαραίτητο αριθμό ενσήμων, ώστε να έχουν ασφαλιστική κάλυψη και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.
Ζητούμε να ρυθμιστεί νομοθετικά το ζήτημα και να οριστεί σε 50 ο αριθμός των ενσήμων που απαιτούνται κάθε χρονιά για την ασφαλιστική κάλυψη των εργαζομένων.
ΙΑ΄. ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΖΩΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ
Το (πρώην) Ινστιτούτο Κτηνοτροφίας της Παραλίμνης, παρά τα χρόνια διαρθρωτικά και οικονομικά προβλήματα. και την αδιάφορη -τουλάχιστον- αντιμετώπισή του από την Πολιτεία, παρουσιάζει μια αξιόλογη ερευνητική δραστηριότητα σε ζητήματα που αφορούν τη ζωική παραγωγή και σε προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική κτηνοτροφία, συμβάλλει στην ενημέρωση και την εκπαίδευση των κτηνοτρόφων σε νέες μεθόδους και τεχνικές, συμμετέχει σε διεθνή και εθνικά ερευνητικά και αναπτυξιακά προγράμματα και αποτελεί φορέα ανάπτυξης στην περιοχή των Γιαννιτσών, ενώ τα τελευταία χρόνια είναι αυτοχρηματοδοτούμενο, δεν επιβαρύνει δηλαδή τον προϋπολογισμό του ΕΛ.Γ.Ο. – ΔΗΜΗΤΡΑ και του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.
Εν τούτοις τα προβλήματα των εργαζομένων σ’ αυτό είναι πολλά. Μετά τη συνταξιοδότηση μεγάλου μέρους του προσωπικού, οι ανάγκες είναι μεγάλες. Αντί όμως να προσληφθούν εργαζόμενοι με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας και πλήρη εργασιακά δικαιώματα για τη φροντίδα των εκτρεφόμενων ζώων και των καλλιεργειών του αγροκτήματος του Ινστιτούτου, συνάπτονται συμβάσεις έργου, οι εργαζόμενοι ονομάζονται εργολάβοι, εργάζονται με δελτίο παροχής υπηρεσιών, αμείβονται με 5.000 (μαζί με τον Φ.Π.Α.) ο καθένας για έξι μήνες απασχόλησης και μετά την παρακράτηση των ασφαλιστικών εισφορών, του φόρου εισοδήματος (20%) και του χαρτοσήμου (3,6%), ο μηνιαίος μισθός τους φθάνει στα 400 περίπου ευρώ, δηλαδή είναι μικρότερος και από το νόμιμο κατώτατο μισθό του ανειδίκευτου εργάτη. Οι ονομαζόμενοι όμως εργολάβοι παρέχουν κανονικά εξαρτημένη εργασία, εντάσσονται στο πρόγραμμα εργασίας και το ωράριο του Ινστιτούτου, απασχολούνται τις Κυριακές και τις νύχτες κ.λπ.
Ζητούμε να καταρτιστούν συμβάσεις εξαρτημένης εργασίες αόριστου χρόνου για την κάλυψη των πάγιων και διαρκών αναγκών του Ινστιτούτου.
ΙΒ΄. ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΕΛΕΓΚΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΣΜΩΝ Σ.ΕΠ.Ε. -ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΓΡΑΦΕΙΟΥ Σ.ΕΠ.Ε.ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ
Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, πολλοί εργαζόμενοι δέχονται να πληρώνονται με χαμηλές αμοιβές, να υπογράφουν αποδείξεις πληρωμής ότι δήθεν εισέπραξαν τα νόμιμα, να ασφαλίζονται για λιγότερες ημέρες από όσες πράγματι εργάζονται, Σε πολλές επιχειρήσεις οι ειδικότητες των εργαζομένων είναι μόνο στα χαρτιά. Έχει επίσης διαπιστωθεί παράνομη απασχόληση ανηλίκων και αλλοδαπών, χωρίς ασφάλιση και με ωράριο μεγαλύτερο του οκταώρου, χωρίς να καταβάλλεται ούτε καν ο νόμιμος μισθός . Άτομα που παίρνουν επίδομα ανεργίας ή που είναι γραμμένοι ως μακροχρόνια άνεργοι, απασχολούνται παράνομα. Γενικά οι παραβιάσεις της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας είναι καθημερινές.
Όλα τα παραπάνω συμβαίνουν, καθώς δεν υπάρχει ο απαραίτητος ελεγκτικός μηχανισμός. Σύμφωνα με τον υπεύθυνο του γραφείου ΣΕΠΕ Πέλλας οι ελλείψεις σε προσωπικό είναι μεγάλες όπως και οι ανάγκες για έλενχγο στην περιοχή. Σήμερα απαιτείται η πρόσληψη τουλάχιστον τεσσάρων (4) ελεγκτών, ώστε να λειτουργήσει ουσιαστικά η υπηρεσία
Επίσης σας καταθέτουμε το πάγιο αίτημα του Ε.Κ.Γ. για την επαναλειτουργία γραφείου Σ.Ε.Π.Ε. στα Γιαννιτσά που από το 1999 καταργήθηκε.
Υπενθυμίζουμε ότι τα Γιαννιτσά είναι η μεγαλύτερη πόλη του νομού Πέλλας, έχει ένα πλήθος επιχειρήσεων και μεγάλο αριθμό εργαζομένων Το κλείσιμο του γραφείου της Επιθεώρησης Εργασίας στην πόλη μας δημιούργησε ένα σωρό προβλήματα: Οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν όπως πρέπει, να ενημερωθούν για ζητήματα που τους απασχολούν, να παραπονεθούν και να καταγγείλουν αυθαίρετες και παράνομες εργοδοτικές πράξεις. Η συνεργασία με τις πρωτοβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις της περιοχής έχει ουσιαστικά σταματήσει. Ο διαμεσολαβητικός ρόλος της υπηρεσίας για την επίλυση εργατικών διαφορών έχει ατονήσει. Ο έλεγχος στις επιχειρήσεις για τη διαπίστωση της εφαρμογής ή όχι της εργατικής νομοθεσίας έχει περιοριστεί σημαντικά, με αποτέλεσμα πολλές από αυτές να λειτουργούν ανεξέλεγκτα σε βάρος των εργαζομένων, ως προς τις αμοιβές, τα ωράρια, τις συνθήκες εργασίας κ.λπ.
Γνωρίζουμε ότι τα προβλήματα των εργαζομένων δεν είναι δυνατό να επιλυθούν μόνο με τη λειτουργία γραφείου Σ.Ε.Π.Ε. στα Γιαννιτσά. Πιστεύουμε όμως ότι ένα τέτοιο Γραφείο, αναβαθμισμένο, καλά οργανωμένο και λειτουργώντας σωστά, μπορεί να παίξει θετικό ρόλο στην υπεράσπιση των εργατικών συμφερόντων.
Το Ε.Κ.Γ. διαθέτει και προσφέρει χώρο για τη στέγαση του παραπάνω γραφείου.
ΙΓ΄. ΤΜΗΜΑ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΕΛΛΑΣ
Πρόσφατα καταργήθηκε το ήδη υποστελεχωμένο (γιατί μετά την συνταξιοδότηση του μοναδικού του υπαλλήλου ήταν ανενεργό) Τμήμα Υγειονομικής και Τεχνικής Επιθεώρησης Εργασίας Πέλλας, το οποίο αναμέναμε να στελεχωθεί και να λειτουργήσει, καθώς η υπηρεσία στεγάζεται σε δημόσιο κτήριο (κτήριο του πρώην Ο.Ε.Ε.) στην Έδεσσα χωρίς κόστος ενοικίων, σε πλήρως εξοπλισμένο χώρο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι λόγω της εποχιακής φύσης πολλών επιχειρήσεων στην περιοχή (επεξεργασία φρούτων και λαχανικών) υπάρχει ιδιαίτερη ανάγκη για τακτικούς ελέγχους στον τομέα της ασφάλειας και υγιεινής της εργασίας. Η ζωή και η ασφάλεια των εργαζομένων στην Πέλλα τίθενται σε κίνδυνο, δεδομένου ότι τα αντίστοιχα τμήματα που λειτουργούν στη Θεσσαλονίκη έχουν δηλώσει αδυναμία να παρακολουθήσουν την περιοχή μας, καθώς ο όγκος εργασίας τους είναι ήδη πολύ μεγάλος
Αυτό που ζητάμε είναι η συνέχιση της λειτουργίας του τμήματος (ακόμα και χωρίς να θεωρείται διοικητικά ως Τμήμα, αλλά ως παράρτημα της Θεσσαλονίκης) με την ύπαρξη ενός τουλάχιστον υπάλληλου, που θα μπορεί να εξυπηρετεί τις ανάγκες της περιοχής, ώστε να εξασφαλιστεί οέλεγχος της εφαρμογής της νομοθεσίας για την Ασφάλεια και την Υγεία των Εργαζομένων στην ΠΕ Πέλλας.
ΙΔ΄. ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΟΥ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΟΣ Ι.Κ.Α. ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ
Στα πλαίσια του επανασχεδιασμού της οργανωτικής δομής του Ι.Κ.Α., στο υποκατάστημα ΙΚΑ ΕΤΑΜ Γιαννιτσών ανατέθηκε η αρμοδιότητα για τη έκδοση προσυνταξιοδοτικών βεβαιώσεων (απόφαση Φ10035/23466/1656/08.11.2012 Υπ. Εργασίας) και γνωστοποιήθηκαν και τα ονόματα των υπάλληλων που θα απασχοληθούν με το έργο αυτό.
Και ενώ όλα έδειχναν την αναβάθμιση των υπηρεσιών του καταστήματος προς όφελος των ασφαλισμένων.αντ΄ αυτού από τις 6/3/2013 δημοσιεύθηκε απόφαση του Διοικητή ΙΚΑ –ΕΤΑΜ, με την οποία ορίστηκε το κατάστημα της Έδεσσας ως κατάστημα απονομής συντάξεων.
Το γεγονός αυτό σε συνάρτηση με το ενδεχόμενο υποβάθμισης του τοπικού καταστήματος ΙΚΑ Γιαννιτσών έχει προκαλέσει την έντονη ανησυχία μας αλλά και ολόκληρης της τοπικής κοινωνίας των Γιαννιτσών.
Θεωρούμε την υποβάθμιση του καταστήματος των Γιαννιτσών ως κατάφωρη αδικία, καθώς με στοιχεία αδιάσειστα αποδεικνύεται ότι η τοπική υπηρεσία του ΙΚΑ Γιαννιτσών διαθέτει και την υλικοτεχνική υποδομή και ιδιόκτητο μεγάλο κτήριο με αποθηκευτικό χώρο εγκεκριμένο από την τεχνική υπηρεσία του ΙΚΑ . Διαθέτει επίσης προσωπικό έμπειρο και επαρκές για να καλύψει τις ανάγκες διεκπεραιώσεις του έργου απονομής συντάξεων Επιπλέον επισημαίνουμε ότι ο μεγαλύτερος όγκος αιτημάτων βρίσκεται στα Γιαννιτσά, διότι ο Δήμος Πέλλας είναι ο πολυπληθέστερος Δήμος του Νομού, καλύπτει έναν πολύ μεγάλο αριθμό ασφαλισμένων, άμεσα και έμμεσα που ξεπερνά τις 22.000, ενώ λόγω της γεωγραφικής του θέσης και της εύκολης πρόσβασης εξυπηρετεί και ασφαλισμένους όμορων Νομών (Κουφάλια, Αλεξάνδρεια, Κιλκίς, Χαλκηδόνα).
Από όλα τα παραπάνω είναι φανερή η ανάγκη αναβάθμισης της Τοπικής Υπηρεσίας Ι.Κ.Α. Γιαννιτσών ως κέντρου απονομής συντάξεων για την άμεση εξυπηρέτηση του πολύ μεγάλου αριθμού εν ενέργεια ασφαλισμένων καθώς για τους ίδιους λόγους θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο να υπάρξει και Κέντρο Πιστοποίησης Ααναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) στην Τ.Υ. Ι.Κ.Α.
Περιττό βέβαια να τονίσουμε την ανάγκη για άμεση στελέχωση της μονάδας του Ι.Κ.Α. με όλες τις απαραίτητες ιατρικές ειδικότητες (καρδιολόγος, παιδίατρος, δερματολόγος, πνευμονολόγος, γυναικολόγος, ψυχίατρος, γενικός γιατρός, ωτορινολαρυγγολόγος, οδοντίατρος κ.λπ.).
ΙΕ΄. ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΗ ΣΥΖΥΓΟΥ ΣΤΟΥΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ ΤΟΥ Ι.Κ.Α.
Εδώ και ένα περίπου χρόνο, προφανώς με εντολή από την κεντρική διοίκηση του Ι.Κ.Α., εκδίδονται αποφάσεις από τα τοπικά καταστήματα, με τις οποίες συνταξιούχοι του Ιδρύματος υποχρεώνονται να επιστρέψουν -και μάλιστα έντοκα- στο Ι.Κ.Α. μεγάλα ποσά, τα οποία εισέπραξαν δήθεν αχρεωστήτως ως προσαύξηση συζύγου στη σύνταξή τους για πάνω από δέκα χρόνια, λόγω του ότι οι σύζυγοί τους ήταν ασφαλισμένες στον Ο.Γ.Α..
Σημειώνουμε προκαταρκτικά ότι η διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 5 του ν. 825/1978,στο βαθμό που απαγορεύει τη χορήγηση της προσαύξησης λόγω συζύγου στους έγγαμους συνταξιούχους του Ι.Κ.Α., των οποίων οι σύζυγοι εργάζονται ή είναι συνταξιούχοι)αντίκειται: α) στη συνταγματική αρχή της ισότητας (άρθρο 4 του Συντάγματος), δεδομένου ότι η προσαύξηση αυτή χορηγείται σε άλλες κατηγορίες συνταξιούχων, ανεξάρτητα από το αν οι σύζυγοί τους εργάζονται ή είναι συνταξιούχοι, β) στη διάταξη του άρθρου 21 παρ.1 του Συντάγματος για την προστασία της οικογένειας. και γ) στην αρχή προστασίας της «περιουσίας» του προσώπου κατά το άρθρο 1 του Πρώτου Προσθέτου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβαση των δικαιωμάτων του ανθρώπου. Σε κάθε πάντως περίπτωση, όπως γίνεται πάγια δεκτό από τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο καταλογισμός σε βάρος συνταξιούχου χρηματικού ποσού, που έλαβε αυτός αχρεωστήτως για σύνταξη ή προσαύξηση σύνταξης, αντίκειται στις αρχές της χρηστής και εύρυθμης διοίκησης και συνεπώς δεν είναι νόμιμος, εφόσον: α) γίνεται μετά πάροδο μακρού χρόνου, β) αν ο συνταξιούχος έλαβε το καταλογιζόμενο ποσό καλόπιστα και γ) αν η απόδοση του εν λόγω ποσού δημιουργεί απρόβλεπτες γι’ αυτόν οικονομικές συνέπειες, οι οποίες είναι δυνατό να έχουν δυσμενή επιρροή στα μέσα διαβίωσής του.
Στην προκείμενη περίπτωση συντρέχουν και οι τρεις παραπάνω προϋποθέσεις, που καθιστούν μη νόμιμο τον καταλογισμό σε βάρος των συνταξιούχων των ποσών που έλαβαν ως προσαύξηση συζύγου, διότι:
α) Ο καταλογισμός γίνεται μετά από πάροδο«πολύ μακρού χρόνου», αν ληφθεί υπόψη ότι ανατρέχει αναδρομικά μέχρι και το έτος 2001.
β) Δεν υπήρξε κανένας δόλος εκ μέρους των συνταξιούχων για την είσπραξη από το Ι.Κ.Α. της προσαύξησης συζύγου, αλλά αντίθετα καλόπιστα αυτοί ελάμβαναν τα σχετικά ποσά.
γ)Οι περισσότεροι από τους συνταξιούχους δεν έχουν περιουσία και εισοδήματα άλλα, εκτός από τη σύνταξη που παίρνουν. Η αναζήτηση από αυτούς αναδρομικά μεγάλων χρηματικών ποσών (μπορεί να φτάσουν μέχρι 10.000 ευρώ) δημιουργεί απρόβλεπτες και δυσβάστακτες οικονομικές συνέπειες, οι οποίες έχουν δυσμενή επιρροή στα μέσα διαβίωσής τους και έχει οδηγήσει τους συνταξιούχους σε απόγνωση.
Σε πολλές περιπτώσεις οι ενστάσεις τους έχουν γίνει δεκτές από την Τ.Δ.Ε. Γιαννιτσών του Ι.Κ.Α., αλλά το Ίδρυμα προσφεύγει εναντίον των αποφάσεων της Τ.Δ.Ε. στα Διοικητικά Δικαστήρια. Αντίθετα η Τ.Δ.Ε. της Έδεσσας δεν κάνει δεκτές τις ενστάσεις και έτσι είναι υποχρεωμένοι οι συνταξιούχοι να προσφύγουν στα Δικαστήρια.
Καταλαβαίνετε την αναστάτωση που δημιουργεί αλλά και τα έξοδα που συνεπάγεται όλη αυτή η εκκρεμότητα στους συνταξιούχους.
Το όλο ζήτημα πρέπει να επιλυθεί αμέσως υπέρ των συνταξιούχων.
ΙΣΤ΄. ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΟΥΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΥΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΚΑΤΟΙΚΙΩΝ ΑΡΧΟΝΤΙΚΟΥ
Το έργο δημοπρατήθηκε το 2003 και η σύμβαση με τον εργολάβο έγινε το 2004 . Είχε όρο παράδοσης το 2007, οπότε έγιναν και οι κληρώσεις στους δικαιούχους. Ο εργολάβος και ενώ οι κατοικίες είχαν φτάσει στο 70% για την ολοκλήρωση του έργου, μετά από ένα διάστημα κωλυσιεργίας από την πλευρά του, κηρύχθηκε έκπτωτος
Σημειώνουμε ότι υπάρχουν κατοικίες που είναι ολοκληρωμένες και άλλες που βρίσκονται στα επιχρίσματα και δεν έχει ολοκληρωθεί η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου.
Το έργο επαναδημοπρατήθηκε το 2011, όμως μεσολάβησε μεγάλο χρονικό διάστημα (2 χρόνιαλόγω κατάργησης το Φεβρουάριο του 2012 του Ο.Ε.Κ.) μέχρι να εγκατασταθεί σε αυτό ο νέος εργολάβος, ο οποίος, όταν εγκαταστάθηκε, διαπίστωσε ότι το έργο είχε σοβαρές φθορές, είχαν γίνει κλοπές κ.λπ., οπότε δεν κατέστη δυνατή η συνέχιση των εργασιών και ουσιαστικά η σύμβαση λύθηκε.
Μετά και την κατάργηση του Ο.Ε.Κ. δεν έχουν γίνει ουσιαστικές και αποτελεσματικές κινήσεις για την εκ νέου δημοπράτηση του έργου, με αποτέλεσμα το έργο μέρα με την μέρα να απαξιώνεται, ενώ θα μπορούσε να ολοκληρωθεί και να παραδοθούν οι κατοικίες στους δικαιούχους, για να καλύψουν τις στεγαστικές τους ανάγκες
Ζητούμε να προχωρήσει όσο το δυνατόν γρηγορότερα η δημοπράτηση και ολοκλήρωση του έργου.
ΙΖ΄. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΑΝΕΡΓΩΝ (Ο.Α.Ε.Δ. Λ.Α.Ε.Κ.) ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Πρόκειται για πρόγραμμα του Ο.Α.Ε.Δ., που απευθύνεται σήμερα σε ιδιωτικές επιχειρήσεις για την απασχόληση ανέργων που βρίσκονται στο στάδιο κοντά στη σύνταξη, αλλά δεν έχουν συμπληρώσει τις προϋποθέσεις για τη συνταξιοδότησή τους από φορέα κύριας ασφάλισης, επειδή τους υπολείπονται μέχρι 1.500 ένσημα ή μέχρι πέντε (5) χρόνια για τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας για συνταξιοδότηση και ο τελευταίος ασφαλιστικός τους φορέας είναι το Ι.Κ.Α..
Τα προηγούμενα χρόνια το πρόγραμμα αυτό μπορούσε να αξιοποιηθεί και από Ν.Π.Ι.Δ. και Δημοτικές Επιχείρησης, όπως Δ.Ε.Υ.Α., ενώ από το 2014 δεν έχουν δικαίωμα συμμετοχής σ’ αυτό οι παραπάνω επιχειρήσεις, οι οποίες κυρίως προσλάμβαναν Α.Μ.Ε.Α..
Ζητάμε να επανέλθει το πρόγραμμα στο προηγούμενο καθεστώς, καθώς θα μπορούσε να απορροφήσει σημαντικό αριθμό άνεργων στην περιοχή.
ΙΗ΄. ΕΠΑΝΑΣΥΣΤΑΣΗ Ο.Ε.Ε. ΚΑΙ Ο.Ε.Κ.
Οι ανάγκες της εργατικής τάξης για στέγαση, επιδότηση στεγαστικών δανείων και ενοικίου, κοινωνικού τουρισμού και διακοπών, πολιτισμού και ψυχαγωγίας είναι πρωταρχικές και κατεπείγουσες, ιδιαίτερα υπό τις παρούσες συνθήκες ανθρωπιστικής κρίσης.
Ζητούμε λοιπόν την επανασύσταση του Οργανισμού Εργατικής Εστίας και του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας μετά από διαβούλευση με τα συνδικάτα και τους εργαζόμενους για την πιθανή νέα οργανωτική μορφή που θα πρέπει να υπάρξει.
Άλλωστε οι δυο Οργανισμοί δεν επιβαρύνουν τα δημόσια ταμεία ,δεδομένου ότι τα έσοδά τους προέρχονται από εισφορές εργαζομένων και εργοδοτών, χωρίς επιχορήγηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Από την διοίκηση του ΕΚΓ
Η Πρόεδρος ο Γεν Γραμματέας
ΖΟΥΡΝΑΤΖΙΔΟΥ Θ ΧΡΥΣΟΓΩΝΙΔΗΣ Σ.
ΖΟΥΡΝΑΤΖΙΔΟΥ Θ ΧΡΥΣΟΓΩΝΙΔΗΣ Σ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου