Η ειδική υπηρεσία (ΜΟΜΑ) καταργήθηκε και διαλύθηκε με το
άρθρο 18 του Ν. 2026/92 της κυβέρνησης Μητσοτάκη και μεγάλος αριθμός
μηχανημάτων εκποιήθηκε σε ιδιώτες. Το εύλογο ερώτημα όμως είναι γιατί ο
τεράστιος αυτός κρατικός οργανισμός με τόση μεγάλη προσφορά διαλύθηκε.
Μιλάμε για μια υπηρεσία που δημιουργήθηκε το 1957 μετά από
τις τεράστιες καταστροφές του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και στόχος της
ήταν η συμβολή στην προσπάθεια ανασυγκρότησης της χώρας που τότε
μετρούσε τις πληγές της.
Οι έδρες των επτά ΜΟΜΑ ανά τον Ελλαδικό χώρο ήταν στις
πόλεις Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Κρήτης, Πάτρα, Λαμία, Λάρισα,
Ιωάννινα.
Επρόκειτο επί της ουσίας για κατασκευαστικές Μονάδες που
αναλάμβαναν την εκτέλεση έργων που τους ανέθετε η προϊσταμένη αρχή στο
νομό της έδρας των ή σε γειτονικούς νομούς. Το προσωπικό των Μονάδων
αποτελούνταν από αξιωματικούς και οπλίτες του Μηχανικού, τεχνικά
καταρτισμένους αλλά και με μικρό ποσοστό αξιωματικών από τα λοιπά όπλα
του Στρατού ή και κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων (Ναυτικό, Αεροπορία),
καθώς επίσης και με πολιτικό μόνιμο ή με συμβάσεις τεχνικό προσωπικό
(γραφείς, μηχανικοί, οδηγοί τεχνίτες, χειριστές μηχανημάτων, εργάτες
κ.λ.π).
Σε περίοδο ειρήνης οι ΜΟΜΑ αναλάμβαναν την εκτέλεση έργων με
ανάθεση από κυβερνητικά προγράμματα, ιδίως στη νησιωτική και ορεινή
Ελλάδα όπου δεν υπήρχε ενδιαφέρον των εργοληπτών.
Σε περίοδο πολέμου οι ΜΟΜΑ μετέπιπταν σε Τάγματα Μηχανικού
Αποκαταστάσεως Συγκοινωνιών και υπάγονταν στους σχηματισμούς του Στρατού
Ξηράς με βασική αποστολή την αποκατάσταση ζημιών από εχθρικούς
βομβαρδισμούς ή σαμποτάζ σε έργα υποδομής της χώρας (οδικό δίκτυο,
γέφυρες, λιμάνια, αεροδρόμια εγγειοβελτιωτικά έργα κ.λ.π.).
Ο απολογισμός των έργων
Εθνική – Επαρχιακή οδοποιία. Έγινε κατασκευή, βελτίωση και
αρχική διάνοιξη σε εθνικούς και επαρχιακούς δρόμους ιδίως της ορεινής
και νησιωτικής Ελλάδας, περίπου 15.000 χλμ. Κατασκευάστηκαν στους
παραπάνω δρόμους τεχνικά έργα (γέφυρες, τοίχοι αντιστήριξης, οχετοί
κ.λπ) και ασφαλτοστρώθηκαν.
Αεροδρόμια κατασκευάσθηκαν από την αρχή ή επεκτάθηκαν
διάδρομοι προσγείωσης σε 17 αεροδρόμια, ιδίως της νησιωτικής Ελλάδος
(Καρπάθου, Σκύρου, Κεφαλληνίας, Μυτιλήνης, Πάρου, Κυθήρων κ.λπ.) μεταξύ
των οποίων και οι χωματουργικές εργασίες του αεροδρομίου των Σπάτων.
Εγγειοβελτιωτικά και υδραυλικά έργα. Κατασκευάσθηκαν μεγάλα
και μικρά αποστραγγιστικά αρδευτικά, αντιπλημμυρικά και υδραυλικά έργα
σε όλη την χώρα με τα οποία αξιοποιήθηκαν και δόθηκαν προς καλλιέργεια
εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα γης.
Στα οικοδομικά έργα η συμβολή των ΜΟΜΑ ήταν σημαντική.
Ειδικότερα για την υλοποίηση του προγράμματος αποκατάστασης
σεισμοπλήκτων περιοχών κατασκευάστηκαν προκατασκευασμένα σπίτια. Με την
μέθοδο των προκατασκευών κατασκευάστηκαν με επιτυχία κτίρια
Νοσοκομείων, Σχολείων, ΑΕΙ (Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης,
Πολυτεχνική Σχολή Ξάνθης κ.λ.π.) κτιριακές εγκαταστάσεις στρατοπέδων
(Χαλκίδας, Θηβών, Λουτρακίου Βαννιάνου Ξάνθης κ.λ.π.) πλέον των
παραπάνω κατασκεύαζε εργολαβικά υπό την επίβλεψη της και πολλά άλλα
οικοδομικά έργα σε διάφορα στρατόπεδα όπως Διοικητήρια, θαλάμους
οπλιτών, υπόστεγα κ.λ.π.
Επίσης σημαντική ήταν η συμβολή των ΜΟΜΑ που προσέφερε από
το 1991 και μετά στο πρόγραμμα του Υπουργείου Εξωτερικών για την
αποκατάσταση των παλιννοστούντων Ποντίων από τις περιοχές της πρώην
Σοβιετικής Ένωσης.
Μικρά έργα Κοινής Ωφέλειας που περιλαμβάνονταν στα
προγραμματισμένα έργα, κατασκευάσθηκαν σε Δήμους, κοινότητες,
οργανισμούς και τοπικούς συλλόγους.
Οι ΜΟΜΑ, έδιναν το "παρών" σε όλες τις συμφορές που έπληξαν
τον Ελλαδικό χώρο (σεισμοί, πυρκαγιές, χιονοπτώσεις, πλημμύρες κ.λ.π.).
Για ποιο λόγο καταργήθηκαν όμως οι ΜΟΜΑ
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του "Συνδέσμου Αποφοίτων
Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων, Τάξεως 1976", οι αιτίες πρέπει να
αναζητηθούν στα διάφορα συγκρουόμενα οικονομικά συμφέροντα και στην
πολιτική της εκάστοτε κυβέρνησης.
Από τη δεκαετία του '80 ζητούταν από τις κυβερνήσεις, η
περικοπή πιστώσεων προς τις ΜΟΜΑ για την εκτέλεση έργων. Στη συνέχεια
άρχισε να αναπτύσσεται μέσα στο πολιτικό προσωπικό των ΜΟΜΑ ο διορισμός
υπαλλήλων εις βάρος πιστώσεων των έργων με αποτέλεσμα η εκτέλεση πολλών
εξ αυτών, να μην θεωρείται πια οικονομικά συμφέρουσα.
Τέλος, στην δεκαετία του ’90 μετά από έντονες πιέσεις
μεγαλοεργολάβων και μεγαλοεκδοτών, η κυβέρνηση αποφάσισε με το Ν.2026/92
την διάλυση των ΜΟΜΑ.
Πλέον η υπηρεσία της ΜΟΜΑ θα έχει ενεργό ρόλο σε περιπτώσεις
φυσικών καταστροφών όπως αυτές του Έβρου και της Ηπείρου, αλλά και σε
έργα κυρίως στην ελληνική περιφέρεια.
Η κατάργηση της ΜΟΜΑ δέχτηκε κατά καιρούς σφοδρή κριτική και
πλέον, όπως φαίνεται θα είναι ο Πάνος Καμμένος εκείνος που θα αναλάβει
να την "αναστήσει".
Πηγή: News247.gr με πληροφορίες από: sindesmos1976.gr, Αρχείο της ΕΡΤ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου