Στον αέρα βρίσκεται ακόμα μια φορά το Εθνικό
Κτηματολόγιο, καθώς τέσσερις ημέρες πριν από τις βουλευτικές εκλογές οι
Βρυξέλλες ανακοίνωσαν την απόρριψη του ελληνικού αιτήματος για
χρηματοδότησή του με 120 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα «Ψηφιακή Σύγκλιση».
Η αρνητική αυτή εξέλιξη «θάφτηκε» για προεκλογικούς λόγους, ενώ
αποσιωπήθηκε και το «ψαλίδισμα» της χρηματοδότησης του έργου από τον
προϋπολογισμό του 2015.
Ο τέως υπουργός Γ. Μανιάτης είχε δεσμευτεί ότι θα
εξασφάλιζε άλλα 114 εκατ., ωστόσο το οικονομικό επιτελείο της
προηγούμενης κυβέρνησης ενέκρινε περίπου 37 εκατ. ευρώ, που δεν επαρκούν
ούτε για την πληρωμή μελετών οι οποίες έχουν ολοκληρωθεί πριν από
πολλούς μήνες.
Η επίτροπος
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», το mail με
ημερομηνία 21 Ιανουαρίου 2015, που υπογράφει η Κορίνα Κρετού, η εκ
Ρουμανίας επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής, ενημερώνει την ελληνική
κυβέρνηση ότι δεν γίνεται δεκτή η χρηματοδότηση που αφορούσε
υποστηρικτικές εργασίες του Κτηματολογίου, γιατί οι Βρυξέλλες δεν έχουν
πεισθεί για την πληρότητα του υποβληθέντος προγράμματος αλλά και τις
προοπτικές ολοκλήρωσης του έργου!
Σε εκκρεμότητα βρίσκονται και οι 28 μελέτες που
αφορούν την κτηματογράφηση της υπόλοιπης χώρας, καθώς οι δασολόγοι έχουν
προσφύγει στο ΣτΕ και η σχετική απόφαση αναμένεται να εκδοθεί σύντομα.
Διαφωνούν με την επιλογή της προηγούμενης κυβέρνησης να προχωρήσει
ταυτόχρονα το Κτηματολόγιο και τους δασικούς χάρτες, όπως είναι σωστό,
αλλά γίνεται με αποκλεισμό των κλάδων που ειδικεύονται σε θέματα δασών.
Το «μεγαλύτερο από τα μεγάλα έργα»
και το πιο σημαντικό εργαλείο για την άσκηση πολιτικής στον τομέα των
ακινήτων αλλά και της ανάπτυξης της χώρας καρκινοβατεί. Ξεκίνησε το 1996
και έως σήμερα έχει καλυφθεί περίπου το 28% της χώρας, ενώ με τα έως
τώρα δεδομένα είναι σαφές ότι δεν προβλέπεται να ολοκληρωθεί ώς το 2020,
όπως επιβάλλει το πρώτο Μνημόνιο. «Δεν είδαμε ποτέ την τρόικα να βάζει βέτο για την καθυστέρηση, όπως έκανε για περικοπές σε μισθούς και συντάξεις»,
τόνισε με νόημα πριν από λίγες μέρες ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών,
Ναυτιλίας και Τουρισμού στη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων.
Εκανε μάλιστα εντύπωση ότι στην ολιγόλεπτη ομιλία
του ο Γιώργος Σταθάκης αναφέρθηκε στο Κτηματολόγιο και τόνισε ότι σε
συνέδριο του Τεχνικού Επιμελητηρίου το 1930 ο τότε πρωθυπουργός
Ελευθέριος Βενιζέλος είχε δεσμευτεί για την έναρξη του έργου.
Ηταν υποχρέωση που θέσπιζε το πρώτο Σύνταγμα του
Οθωνα (!), αλλά σήμερα η Ελλάδα είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα χωρίς
Κτηματολόγιο. Ακόμα και η Αλβανία το ολοκλήρωσε μέσα σε τρία χρόνια! Στη
χώρα μας, όμως, προσκρούει σε σοβαρά εμπόδια: την αποκάλυψη της
καταπατημένης δημόσιας περιουσίας, τον εντοπισμό εκχερσωμένων δασών και
την οικοδόμηση παραθαλάσσιων κτισμάτων μέσα στη ζώνη αιγιαλού.
Τρία είναι τα μεγαλύτερα αγκάθια του Κτηματολογίου:
■ Χρηματοδότηση: Δεν έχουν αξιοποιηθεί κοινοτικά
προγράμματα, αλλά δεν έχει εισπραχθεί το «κτηματόσημο» των 35 ευρώ ανά
δικαίωμα (πλήρης κυριότητα, επικαρπία, ψιλή κυριότητα κ.λπ.) από τα τέλη
της δεκαετίας του 1990. Αλλά και τα 240 εκατ. ευρώ που καταβλήθηκαν με
τις δηλώσεις του 2008 έχουν ενταχθεί στο... πρωτογενές πλεόνασμα και δεν
δίνονται για τη συνέχιση του έργου, που στην ουσία είναι
αναχρηματοδοτούμενο.
■ Θεσμικά: Δεν έχει διασαφηνιστεί το νομικό καθεστώς
για την οριοθέτηση των δασών και της ζώνης αιγιαλού, χωρίς την οποία
δεν μπορεί να προχωρήσει το υπόλοιπο Κτηματολόγιο.
■ Εκκρεμότητες: Δεν έχουν λυθεί εμπλοκές σε αναθέσεις μελετών του 2009, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και ο Δήμος της Αθήνας.
Το τελευταίο διάστημα, λόγω της νέας διάρθρωσης της
κυβέρνησης, έχει προκύψει και θέμα αρμοδιοτήτων. Το έργο διευθύνεται από
την ΕΚΧΑ, την ανώνυμη εταιρεία του Δημοσίου, που υπάγεται στο τέως
υπουργείο Περιβάλλοντος.
Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει προβληματισμός σε
υψηλό κυβερνητικό επίπεδο, καθώς έχει υποβληθεί πρόταση να συνδυαστεί με
το περιουσιολόγιο και να ενταχθεί σε οικονομικό υπουργείο. Με αυτή τη
διάσταση, έχει ενδιαφέρον η αναφορά του Γ. Σταθάκη στη Βουλή.
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου