Ο υπουργός Οικονομικών Γκίκας Χαρδούβελης, ακολουθώντας
το παράδειγμα του πρωθυπουργού, προσπαθεί στο εισαγωγικό σημείωμά του
στην Εισηγητική Εκθεση γα τον Προϋπολογισμό του 2015 να παρουσιάσει μια
εικόνα της ελληνικής οικονομίας η οποία υπάρχει μόνο στη φαντασία της
κυβέρνησης. Τόσο η σκληρή πραγματικότητα την οποία βιώνει η μεγάλη
πλειονότητα του ελληνικού λαού όσο και τα στοιχεία τα οποία περιέχει η
ίδια η Εισηγητική Εκθεση για τις πραγματοποιήσεις το 2014 και τις
προβλέψεις για το 2015 αναιρούν τα όσα διατείνονται ο υπουργός
Οικονομικών και ο πρωθυπουργός. Πιο συγκεκριμένα:
Πού στηρίζεται ο ισχυρισμός (τα παραθέματα σε εισαγωγικά που δίνονται
στο άρθρο αυτό είναι από το εισαγωγικό σημείωμα του υπουργού
Οικονομικών, τα οποία, φυσικά, εκφράζουν την κυβέρνηση συνολικά) ότι
«αφήνουμε πίσω μας τα δύσκολα χρόνια» όταν:
● Οι άνεργοι εξακολουθούν να είναι 1.280.000 ή το 26,6% του εργατικού
δυναμικού το β′ εξάμηνο του 2014 και το ποσοστό των άνεργων νέων
ξεπερνά το 50%.
● Τα τρία τελευταία χρόνια έχουν μεταναστεύσει δεκάδες χιλιάδες άνεργων προσοντούχων νέων (πολλοί με τις οικογένειές τους).
● Αυτοί που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας πλησιάζουν τα
4.000.000 και η παιδική φτώχεια αυξήθηκε κατά 50%. Και, το χειρότερο απ’
όλα την τελευταία 5ετία,
● Εχει σημειωθεί πρωτοφανής αύξηση των αυτοκτονιών για οικονομικούς λόγους.
Πως είναι δυνατόν να είναι «ορατή η σταθεροποίηση των δημόσιων
οικονομικών» επειδή παρουσιάζονται «πρωτογενή πλεονάσματα», όταν η ίδια η
Εισηγητική Εκθεση παραθέτει στοιχεία για ληξιπρόθεσμες οφειλές του
Δημοσίου το 2014 υψηλότερες από το εκτιμώμενο πλεόνασμα του τρέχοντος
έτους και οι προβλεπόμενες το 2015 λίγο απέχουν από το προβλεπόμενο
πλεόνασμα για το έτος αυτό; Οι ληξιπρόθεσμες, όμως, οφειλές του Δημοσίου
είναι πολύ μεγαλύτερες, δεδομένου ότι καθυστερεί επί μήνες την καταβολή
πολλών εκατομμυρίων ευρώ για τα περικομμένα εφάπαξ και μέρος των
συντάξεων δημόσιων υπαλλήλων που αποχώρησαν από την υπηρεσία, δεν
επιστρέφονται οφειλόμενοι φόροι και δεν εφαρμόζονται αποφάσεις των
ανώτατων δικαστηρίων της χώρας για αντισυνταγματικές περικοπές μισθών
και συντάξεων.
Ποια «σταθεροποίηση των δημόσιων οικονομικών» υπάρχει όταν:
Τα ληξιπρόθεσμα χρέη φυσικών και νομικών προσώπων προς το Δημόσιο
αυξάνονται σχεδόν κατά 1 δισ. ευρώ τον μήνα και έχουν φτάσει στο
αστρονομικό ποσό των 70 δισ. ευρώ σήμερα, με προοπτική να αυξηθούν ακόμα
περισσότερο το 2015 λόγω της αδυναμίας των φορολογουμένων να
εκπληρώσουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις, οπότε είναι αμφίβολη η
είσπραξη των προβλεπόμενων (και αυξημένων φόρων) του 2015 και άρα και η
επίτευξη του προβλεπόμενου (έτσι κι αλλιώς πλασματικού) πρωτογενούς
πλεονάσματος του έτους αυτού. Και επιπλέον:
Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές εισφορών στα ασφαλιστικά ταμεία ιδιωτών και
επιχειρήσεων ξεπερνούν τα 11 δισ. ευρώ και τα ασφαλιστικά ταμεία είναι
ουσιαστικά χρεοκοπημένα, με αποτέλεσμα να αναμένεται εξαιτίας τους
αύξηση του δημοσιονομικού κενού.
Τα «κόκκινα» δάνεια ανέρχονται σε 75 δισ. ευρώ και αποτελούν
ωρολογιακή βόμβα για τις (ουσιαστικά κρατικοποιημένες) τράπεζες, οι
οποίες διασώθηκαν με δάνεια του Δημοσίου που αύξησαν το δημόσιο χρέος
κατά 40 δισ. ευρώ. Και το χειρότερο απ’ όλα:
Το δημόσιο χρέος το 2015, παρά τις πρωτοφανείς θυσίες του ελληνικού
λαού, το διαβόητο PSI και τα πολυδιαφημιζόμενα πλασματικά πρωτογενή
πλεονάσματα, προβλέπεται να μειωθεί μόλις κατά 2,2 δισ. ή 0,6% τη διετία
2014-15 και να ανέρχεται στο τέλος του ερχόμενου έτους στα 316,9 δισ.
ευρώ ή 171,4% του ΑΕΠ, όταν το 2009 ανερχόταν σε 299 δισ. ευρώ ή 129%
του ΑΕΠ.
Ο Προϋπολογισμός του 2015 στηρίζεται στην πρόβλεψη ότι «η χώρα
εισέρχεται σε μια μακρά περίοδο διατηρήσιμων ρυθμών οικονομικής
μεγέθυνσης». Δεν μπορεί, φυσικά, να θεωρηθεί οικονομική μεγέθυνση η
αύξηση του ΑΕΠ σε σταθερές τιμές κατά 0,6% το 2014, δηλαδή μόλις κατά 1
δισ. ευρώ.
Το 2015 προβλέπεται αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,9%. Από την υλοποίηση του
στόχου αυτού «κρέμονται» όλα όσα περιλαμβάνονται στον Προϋπολογισμό του
2015. Η πραγματοποίηση, όμως, της πρόβλεψης αυτής:
● Υπονομεύεται από την ίδια την κυβέρνηση με τη συνέχιση της
μνημονιακής πολιτικής της πενταετίας 2010-2014, δηλαδή με την
προβλεπόμενη μείωση το 2015 της δημόσιας κατανάλωσης κατά 2% και των
δημόσιων επενδύσεων κατά 6,6%.
● Στηρίζεται σε μια υποτιθέμενη αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά
1,6% και των πάγιων επενδύσεων κατά 11,7%, όταν το συνολικό ποσό που θα
διατεθεί για μισθούς και συντάξεις του Δημοσίου θα παραμείνει το 2015
στα επίπεδα του 2014 και οι επιχειρήσεις που επιβιώνουν διστάζουν να
επενδύσουν, με δεδομένη τη χαμηλή εγχώρια ζήτηση.
Το πόσο εκτός τόπου και χρόνου είναι ο Προϋπολογισμός του 2015, εκτός
από τα όσα προαναφέρθηκαν, φαίνεται και από το γεγονός ότι οι συντάκτες
του δεν λαμβάνουν υπόψη ότι ο ρυθμός ανάπτυξης της ευρωζώνης ήταν το
2014 και θα παραμείνει το 2015 σε πολύ χαμηλά επίπεδα, γεγονός που
επηρεάζει τη στενά συνδεδεμένη με αυτήν ελληνική οικονομία.
*Πρώην: αντιπρόεδρος της Βουλής, υπουργός και καθηγητής της ΑΣΟΕΕ
Πηγή: efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου