24ωρη απεργία την Τετάρτη 22 Οκτωβρίου, συγκέντρωση στις 10.00 π.μ. στη Μπουμπουλίνας 20
Ο νέος Οργανισμός του ΥΠΠΟΑ (ΠΔ 104/2014) δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ στις
28/8/2014, τρία χρόνια μετά τη διατύπωση των προθέσεων αλλαγής του
Οργανογράμματος του ΥΠΠΟΑ, χωρίς καμιά προσπάθεια συζήτησης των
αλλεπάλληλων σχεδίων με τους εργαζόμενους.
Με αφορμή την προσπάθεια
της πολιτικής ηγεσίας για ενεργοποίηση του νέου Οργανισμού, ο Ενιαίος
Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων, που έχει σταθεί
κριτικά και σε προηγούμενες εκδοχές του Οργανισμού όπως είχαν γίνει
γνωστές, επισημαίνει τα εξής:
1. Ο Οργανισμός του ΥΠΠΟΑ, όπως και
κάθε Υπουργείου, δεν είναι ένα ουδέτερο τεχνοκρατικό κείμενο που απλώς
οργανώνει τη διάρθρωση Διευθύνσεων και Τμημάτων, προκειμένου αυτά να
καταστούν λειτουργικότερα και «παραγωγικότερα». Κάθε Οργανισμός
συμπυκνώνει πολιτικές αντιλήψεις και προσανατολισμούς για τη Δημόσια
Διοίκηση, για το ρόλο και τις αρμοδιότητες που καλείται να υλοποιήσει το
κάθε Υπουργείο, καθώς για τη στελέχωσή του.
2. Ο νέος Οργανισμός
του ΥΠΠΟΑ δεν ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία. Εδώ και χρόνια διαδοχικές
πολιτικές ηγεσίες μεθόδευαν την αλλαγή του πίσω από κλειστές πόρτες,
χωρίς τη συμμετοχή των εργαζομένων, χωρίς καμιά δημόσια συζήτηση για τα
προβλήματα και τις αδυναμίες του ισχύοντος Οργανισμού. Στον καιρό πλέον
της κρίσης και των Μνημονίων, και πάλι χωρίς να προηγηθεί καμιά
συστηματική διαδικασία αποτίμησης, χωρίς καν να προβάλλονται πραγματικά
στοιχεία ή επιχειρήματα που να υποστηρίζουν την ανάγκη εκ βάθρων αλλαγής
του, ο νέος Οργανισμός προέκυψε «απλά» ως μία ακόμη μνημονιακή
υποχρέωση, που προέβλεπε την οριζόντια μείωση των δομών σ’ όλο το
Δημόσιο τουλάχιστον κατά 40%, στην κατεύθυνση δημιουργίας ενός «μικρού
επιτελικού κράτους». Η συρρίκνωση του δημόσιου τομέα τόσο σε επίπεδο
δομών, όσο και σε επίπεδο αρμοδιοτήτων (και προσωπικού σε επόμενη φάση)
αποτελεί το πρώτο βήμα για την απόσπαση κρίσιμων αρμοδιοτήτων του
δημοσίου και την εκχώρησή τους στους ιδιώτες. Η επίθεση ενάντια στα
δημόσια αγαθά και η οριστική διάλυση του κοινωνικού κράτους μεθοδεύεται
συστηματικά εδώ και χρόνια με τη σταδιακή συκοφάντηση του δημοσίου και
την απογύμνωση των υπηρεσιών από προσωπικό, μέσα και πόρους: σχολεία,
νοσοκομεία, υποδομές και δίκτυα ενέργειας, φυσικοί πόροι, δίκτυα
συγκοινωνιών και επικοινωνιών αλλά και ο πολιτισμός βρίσκονται στο
επίκεντρο αντιδραστικών – νεοφιλελεύθερων αναδιαρθρώσεων.
3. Ο
νέος Οργανισμός αποτελεί δυστυχώς το καλύτερο (αρνητικό) παράδειγμα για
όσους υποκριτικά αναφέρονται στην ανάγκη εκσυγχρονισμού και ανεξαρτησίας
της Διοίκησης από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία. Δύο παραδείγματα είναι
αποκαλυπτικά:
(α) Προβλέπει πέντε υπηρεσιακές μονάδες που υπάγονται απ’ ευθείας στον έλεγχο του Υπουργού (από δύο που υπήρχαν στον ισχύοντα Οργανισμό), με αρμοδιότητες σε νευραλγικούς τομείς: προβολή και αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και του σύγχρονου πολιτισμού, διεθνείς σχέσεις, στρατηγικός σχεδιασμός, νομοθετική πρωτοβουλία και εσωτερικός έλεγχος του Υπουργείου. Η υπαγωγή υπηρεσιών απ’ ευθείας στην πολιτική ηγεσία αναπαράγει ένα απαρχαιωμένο μοντέλο διοίκησης όπου οι κρατικές δομές δεν υπηρετούν τον πολίτη μέσω θεσμικών διαδικασιών και διαφάνειας αλλά τους εκάστοτε κυβερνώντες. Η εξέλιξη αυτή θα οδηγήσει στη δημιουργία παράλληλων ιεραρχιών στο εσωτερικό της Διοίκησης και ταυτόχρονα στη διαμόρφωση μιας νέας μορφής πελατειακών σχέσεων εντός του δημοσίου.
(β) Δίνει το δικαίωμα στην Κυβέρνηση, σε συνδυασμό με τις λοιπές νομοθετικές παρεμβάσεις του ΥΔΜΗΔ, να διορίσει από μηδενική βάση προϊσταμένους (Γεν. Διευθυντές, Διευθυντές και Τμηματάρχες) χωρίς κανένα κριτήριο, παρά τις κορώνες για αξιοκρατία, αξιολόγηση κοκ. Ειδικά στο ΥΠΠΟΑ που οι θητείες των προϊσταμένων έχουν από καιρό λήξει, που δεκάδες θέσεις έχουν καλυφθεί με απ’ ευθείας ανάθεση, είναι φανερό ότι η Κυβέρνηση αξιοποιεί το νέο Οργανισμό για να συγκροτήσει εκ νέου ισχυρά ερείσματα στη διοικητική ιεραρχία, πρόθυμα να υλοποιήσουν τις μνημονιακές πολιτικές σε όλα τα στάδια (από τις ιδιωτικοποιήσεις στο χώρο του πολιτισμού έως τις αξιολογήσεις – απολύσεις προσωπικού).
(α) Προβλέπει πέντε υπηρεσιακές μονάδες που υπάγονται απ’ ευθείας στον έλεγχο του Υπουργού (από δύο που υπήρχαν στον ισχύοντα Οργανισμό), με αρμοδιότητες σε νευραλγικούς τομείς: προβολή και αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και του σύγχρονου πολιτισμού, διεθνείς σχέσεις, στρατηγικός σχεδιασμός, νομοθετική πρωτοβουλία και εσωτερικός έλεγχος του Υπουργείου. Η υπαγωγή υπηρεσιών απ’ ευθείας στην πολιτική ηγεσία αναπαράγει ένα απαρχαιωμένο μοντέλο διοίκησης όπου οι κρατικές δομές δεν υπηρετούν τον πολίτη μέσω θεσμικών διαδικασιών και διαφάνειας αλλά τους εκάστοτε κυβερνώντες. Η εξέλιξη αυτή θα οδηγήσει στη δημιουργία παράλληλων ιεραρχιών στο εσωτερικό της Διοίκησης και ταυτόχρονα στη διαμόρφωση μιας νέας μορφής πελατειακών σχέσεων εντός του δημοσίου.
(β) Δίνει το δικαίωμα στην Κυβέρνηση, σε συνδυασμό με τις λοιπές νομοθετικές παρεμβάσεις του ΥΔΜΗΔ, να διορίσει από μηδενική βάση προϊσταμένους (Γεν. Διευθυντές, Διευθυντές και Τμηματάρχες) χωρίς κανένα κριτήριο, παρά τις κορώνες για αξιοκρατία, αξιολόγηση κοκ. Ειδικά στο ΥΠΠΟΑ που οι θητείες των προϊσταμένων έχουν από καιρό λήξει, που δεκάδες θέσεις έχουν καλυφθεί με απ’ ευθείας ανάθεση, είναι φανερό ότι η Κυβέρνηση αξιοποιεί το νέο Οργανισμό για να συγκροτήσει εκ νέου ισχυρά ερείσματα στη διοικητική ιεραρχία, πρόθυμα να υλοποιήσουν τις μνημονιακές πολιτικές σε όλα τα στάδια (από τις ιδιωτικοποιήσεις στο χώρο του πολιτισμού έως τις αξιολογήσεις – απολύσεις προσωπικού).
4. Με τον νέο Οργανισμό συρρικνώνονται με οριζόντιο τρόπο οι Εφορείες
Αρχαιοτήτων, χωρίς κανένα επιστημονικό κριτήριο αλλά με μόνη την ανάγκη
να περιοριστεί ο αριθμός τους, μέσα από συγχωνεύσεις που αποδυναμώνουν
τον δημόσιο φορέα προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Το μοντέλο της «Ενιαίας Εφορείας» σε επίπεδο νομού, έτσι όπως
επιχειρείται να εφαρμοστεί, θα προκαλέσει τεράστιες δυσλειτουργίες,
δεδομένων των ανύπαρκτων οικονομικών πόρων που απαιτεί η λειτουργική
ενοποίηση των Υπηρεσιών, τις τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό όλων των
κλάδων και ειδικοτήτων. Σε πολλές περιπτώσεις, άλλωστε, προκύπτουν νέες
υπηρεσίες που δεν θα μπορούν να επιτελέσουν το έργο τους, λόγω μεγέθους
και εύρους αρμοδιοτήτων. Επιπλέον, η εξαίρεση των Υπηρεσιών Νεωτέρων
Μνημείων από τις «Ενιαίες Εφορείες» διασπά την ενιαία προστασία της
πολιτιστικής κληρονομιάς και εισάγει από το παράθυρο αντιλήψεις
κατηγοριοποίησης των μνημείων.
Τέλος, η ίδια η δομή των Υπηρεσιών αυτών (τμήματα - αρμοδιότητες από τις οποίες απουσιάζει ο επιστημονικός-ερευνητικός τομέας, αλλά και ο τομέας προβολής – επικοινωνίας – εκπαιδευτικών προγραμμάτων) δημιουργεί τη βεβαιότητα ότι ο πραγματικός στόχος είναι η διάλυσή τους και η μετατροπή τους σε απλές δομές γραφειοκρατικής διαχείρισης και διεκπεραίωσης έργων ιδιωτικών συμφερόντων.
Τέλος, η ίδια η δομή των Υπηρεσιών αυτών (τμήματα - αρμοδιότητες από τις οποίες απουσιάζει ο επιστημονικός-ερευνητικός τομέας, αλλά και ο τομέας προβολής – επικοινωνίας – εκπαιδευτικών προγραμμάτων) δημιουργεί τη βεβαιότητα ότι ο πραγματικός στόχος είναι η διάλυσή τους και η μετατροπή τους σε απλές δομές γραφειοκρατικής διαχείρισης και διεκπεραίωσης έργων ιδιωτικών συμφερόντων.
5. Με τον νέο Οργανισμό καταργούνται από τα μεγάλα
Μουσεία (σήμερα Ειδικές Περιφερειακές Υπηρεσίες της ΓΔΑΠΚ), τα τμήματα
Δημοσίων Σχέσεων, Τεκμηρίωσης και Δημοσιευμάτων καθώς και τα τμήματα
Εκθέσεων και Μουσειογραφικού Σχεδιασμού, οι μονάδες δηλαδή που ήταν
κατεξοχήν επιφορτισμένες με το σχεδιασμό και την υλοποίηση περιοδικών
εκθέσεων και εξωστρεφών δράσεων κοινωνικοποίησης της πολιτιστικής
κληρονομιάς, και μάλιστα δωρεάν για διάφορες ομάδες κοινού. Οι περικοπές
αυτές μόνο τυχαίες δεν είναι, καθώς οι δραστηριότητες αυτές έχουν ήδη
μπει στο στόχαστρο του ιδιωτικού τομέα.
6. Ο νέος Οργανισμός
αποτελεί στην ουσία την εξειδίκευση στο ΥΠΠΟΑ των μνημονιακών δεσμεύσεων
που έχει αναλάβει και υλοποιεί η συγκυβέρνηση. Ουσιαστικά ο Οργανισμός
του ΥΠΠΟΑ συνιστά ένα Μνημόνιο για το ΥΠΠΟΑ. Γι’ αυτό δεν πρέπει να μας
ξενίζει ή να μας προκαλεί εντύπωση η διάλυση της Δ/νσης Ακίνητης
Περιουσίας και Απαλλοτριώσεων και η έκπτωσή της σε Τμήμα με αρμοδιότητα
«την εποπτεία και τον έλεγχο εκποίησης των περιουσιακών στοιχείων» του
Υπουργείου (!!!). Η πώληση και επανενοικίαση (sale and lease back) του
κτηρίου της Κεντρικής Υπηρεσίας στην οδό Μπουμπουλίνας και η μεταβίβαση
στο ΤΑΙΠΕΔ των ακινήτων του ΥΠΠΟΑ στην Πλάκα δεν ήταν παρά μόνο η αρχή
του ξεπουλήματος. Ταυτόχρονα, δημιουργείται καινούρια Διεύθυνση
Προϋπολογισμού και Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής, η
οποία ουσιαστικά αποτελεί το μακρύ χέρι των μνημονιακών πολιτικών στον
Οργανισμό του Υπουργείου, για να μην υπάρξουν παρεκκλίσεις από την
καταστροφική πολιτική που εφαρμόζεται μέχρι σήμερα.
7. Με τον νέο Οργανισμό παγιώνεται η υποστελέχωση του ΥΠΠΟΑ, αφού καταργούνται εκατοντάδες κενές οργανικές θέσεις που είχαν «ξεμείνει» από προηγούμενες περικοπές. Η διατήρηση του αριθμού των υπηρετούντων υπαλλήλων μπορεί σε μια πρώτη φάση να λειτουργεί καθησυχαστικά, καθόλου όμως δεν εξασφαλίζει τους εργαζόμενους ότι δεν θα βρεθούν αντιμέτωποι με το ενδεχόμενο υποχρεωτικών μετακινήσεων, που ήδη σχεδιάζουν κάποιοι μηχανισμοί ενόψει της προσπάθειας ενεργοποίησης του Οργανισμού. Επιπλέον, στο νέο περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί («αξιολόγηση», επανέλεγχοι μετατροπής συμβάσεων, περιορισμός αρμοδιοτήτων, νέος μόνιμος μηχανισμός κινητικότητας που έχει ήδη εξαγγελθεί από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης) είναι σχεδόν βέβαιο ότι η Κυβέρνηση θέλει και προσπαθεί να επιβάλλει απολύσεις. Η διάλυση των Τμημάτων Διοικητικού – Οικονομικού σε πολλές Δ/νσεις αλλά και οι εξαγγελίες για μειώσεις μισθών στους ΥΕ και ΔΕ κλάδους στο πλαίσιο ενός νέου μισθολογίου, δημιουργεί τις προϋποθέσεις ειδικά το διοικητικό προσωπικό (και κυρίως οι ΔΕ) να βρεθούν στη γκρίζα ζώνη και στην αβεβαιότητα.
7. Με τον νέο Οργανισμό παγιώνεται η υποστελέχωση του ΥΠΠΟΑ, αφού καταργούνται εκατοντάδες κενές οργανικές θέσεις που είχαν «ξεμείνει» από προηγούμενες περικοπές. Η διατήρηση του αριθμού των υπηρετούντων υπαλλήλων μπορεί σε μια πρώτη φάση να λειτουργεί καθησυχαστικά, καθόλου όμως δεν εξασφαλίζει τους εργαζόμενους ότι δεν θα βρεθούν αντιμέτωποι με το ενδεχόμενο υποχρεωτικών μετακινήσεων, που ήδη σχεδιάζουν κάποιοι μηχανισμοί ενόψει της προσπάθειας ενεργοποίησης του Οργανισμού. Επιπλέον, στο νέο περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί («αξιολόγηση», επανέλεγχοι μετατροπής συμβάσεων, περιορισμός αρμοδιοτήτων, νέος μόνιμος μηχανισμός κινητικότητας που έχει ήδη εξαγγελθεί από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης) είναι σχεδόν βέβαιο ότι η Κυβέρνηση θέλει και προσπαθεί να επιβάλλει απολύσεις. Η διάλυση των Τμημάτων Διοικητικού – Οικονομικού σε πολλές Δ/νσεις αλλά και οι εξαγγελίες για μειώσεις μισθών στους ΥΕ και ΔΕ κλάδους στο πλαίσιο ενός νέου μισθολογίου, δημιουργεί τις προϋποθέσεις ειδικά το διοικητικό προσωπικό (και κυρίως οι ΔΕ) να βρεθούν στη γκρίζα ζώνη και στην αβεβαιότητα.
8. Στον νέο Οργανισμό η Κυβέρνηση επιχειρεί να
προωθήσει και ευρύτερες ανατροπές ως προς την εργασία. Αναφερόμαστε στην
προσπάθεια ακύρωσης των εργασιακών και επαγγελματικών δικαιωμάτων του
βασικού πτυχίου των αρχαιολόγων και τη θέσπιση των μεταπτυχιακών σπουδών
ως προϋπόθεση για το διορισμό. Με τέτοιες ρυθμίσεις, από το παράθυρο,
αποκλείονται από το δικαίωμα στην εργασία χιλιάδες πτυχιούχοι που δεν
είχαν τη δυνατότητα (οικονομική ή άλλη) των μεταπτυχιακών σπουδών.
Από τα παραπάνω γίνεται σαφές πως ο νέος Οργανισμός δεν συντάχθηκε με
στόχο να υπηρετήσει ούτε τις πραγματικές ανάγκες των μνημείων, ούτε τη θεραπεία τυχόν δυσλειτουργιών του υφιστάμενου Οργανισμού.
Αντίθετα, αποτελεί το μέσο για να εφαρμοστούν και στον τομέα του πολιτισμού, όλες οι αντιδραστικές πολιτικές των τελευταίων ετών που με έμφαση έχουν καταδικάσει οι εργαζόμενοι στο ΥΠΠΟΑ και μέσα από τις Γενικές Συνελεύσεις του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων.
Το Δ.Σ. του Ενιαίου Συλλόγου εκτιμά ότι στη δεδομένη συγκυρία δεν υπάρχουν ουσιαστικά περιθώρια βελτίωσης στον νέο Οργανισμό.
Οι όποιες επιμέρους βελτιώσεις, όταν δεν αποτελούν δείγμα της προχειρότητας με την οποία συντάχθηκε, δεν αναιρούν τη γενική κατεύθυνση και φυσιογνωμία του Οργανισμού.
Η δε επιχειρούμενη άμεση εφαρμογή του συνδέεται με την εναγώνια προσπάθεια της Κυβέρνησης να ελέγξει πάση θυσία τον κρατικό μηχανισμό, ακόμη και σε περίπτωση πτώσης της, και να μετατρέψει σε ομήρους της τους εργαζόμενους (προϊσταμένους και μη).
Αντίθετα, αποτελεί το μέσο για να εφαρμοστούν και στον τομέα του πολιτισμού, όλες οι αντιδραστικές πολιτικές των τελευταίων ετών που με έμφαση έχουν καταδικάσει οι εργαζόμενοι στο ΥΠΠΟΑ και μέσα από τις Γενικές Συνελεύσεις του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων.
Το Δ.Σ. του Ενιαίου Συλλόγου εκτιμά ότι στη δεδομένη συγκυρία δεν υπάρχουν ουσιαστικά περιθώρια βελτίωσης στον νέο Οργανισμό.
Οι όποιες επιμέρους βελτιώσεις, όταν δεν αποτελούν δείγμα της προχειρότητας με την οποία συντάχθηκε, δεν αναιρούν τη γενική κατεύθυνση και φυσιογνωμία του Οργανισμού.
Η δε επιχειρούμενη άμεση εφαρμογή του συνδέεται με την εναγώνια προσπάθεια της Κυβέρνησης να ελέγξει πάση θυσία τον κρατικό μηχανισμό, ακόμη και σε περίπτωση πτώσης της, και να μετατρέψει σε ομήρους της τους εργαζόμενους (προϊσταμένους και μη).
Το Δ.Σ. του Ενιαίου Συλλόγου, στο πλαίσιο και των αποφάσεων των Γενικών Συνελεύσεων του,
θα κινηθεί με όλους τους τρόπους και τα μέσα για την ακύρωση στην πράξη του Νέου Οργανισμού.
θα κινηθεί με όλους τους τρόπους και τα μέσα για την ακύρωση στην πράξη του Νέου Οργανισμού.
• Το επόμενο διάστημα, σε συνεργασία με άλλους συλλόγους εργαζομένων
στο ΥΠΠΟΑ θα εξαντλήσει τα περιθώρια νομικών παρεμβάσεων προσφεύγοντας
κατά του νέου Οργανισμού στο σύνολό του αλλά και σε κάθε περίπτωση που
θίγονται επιμέρους συμφέροντα των μελών του. Η διαδικασία αυτή
επιλέγεται γνωρίζοντας τα πραγματικά πολιτικά, συνδικαλιστικά και νομικά
περιθώρια. Θεωρούμε, ωστόσο, κρίσιμη υποθήκη την κίνηση αυτή για τις
μελλοντικές εξελίξεις.
• Επιπλέον, θα αναζητήσει σε συνεργασία με
άλλους Συλλόγους και Σωματεία τη δημιουργία ενός κοινού διεκδικητικού
πλαισίου που θα εκκινεί από την ανάγκη όχι απλά να αθροιστούν επιμέρους
κλαδικά αιτήματα αλλά να διατυπωθεί ένα επεξεργασμένο πλαίσιο αρχών που
θα απαντά στις ανάγκες των πολιτών, θα υπερασπίζει και θα θωρακίζει το
δημόσιο χαρακτήρα του πολιτισμού, θα εξασφαλίζει τη μόνιμη, σταθερή και
αξιοπρεπή εργασία αλλά και θα διασφαλίζει την προστασία, προβολή,
ανάδειξη και διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς και του σύγχρονου
πολιτισμού.
• Ο Ενιαίος Σύλλογος καλεί τα μέλη του να αρνηθούν να
πάρουν μέρος στον ατομικό διαγκωνισμό για την τοποθέτηση στην «καλή»
θέση ή την κατάληψη της επιθυμητής θέσης ευθύνης, που φαίνεται να έχει
ήδη ξεκινήσει. Πρόκειται για μια διαδικασία που προσβάλλει την
αξιοπρέπεια όλων μας ως εργαζομένων και καθιστά τους συναδέλφους ομήρους
της πολιτικής ηγεσίας.
Το ΔΣ του Ενιαίου Συλλόγου καλεί όλα τα μέλη του σε 24ωρη απεργία την Τετάρτη 22 Οκτωβρίου
και σε συγκέντρωση στις 10.00 π.μ. στη Μπουμπουλίνας 20
και σε συγκέντρωση στις 10.00 π.μ. στη Μπουμπουλίνας 20
Το ΔΣ του Ενιαίου Συλλόγου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου