Τόμσεν
ότι οι συνθήκες στις αγορές παραμένουν επισφαλείς για επιστροφή της
Ελλάδας σε αυτές, όπως φάνηκε και από την πρόσφατη άνοδο του spread των
ελληνικών ομολόγων, η οποία συνοδεύθηκε και από την αναφορά του για «ένα είδος προληπτικού προγράμματος». Δηλαδή Μνημόνιο με άλλο όνομα. Από κυβερνητικής πλευράς, η αυτο-διάψευση ήλθε από το περιεχόμενο του προσχεδίου του προϋπολογισμού.
Διπλή διάψευση δέχτηκε το κυβερνητικό εφεύρημα περί τέλους των
Μνημονίων. Και αν η μία διάψευση ήλθε από το ΔΝΤ, η άλλη ήλθε από την
ίδια την κυβέρνηση. Από πλευράς Ταμείου, έγινε προχθές η δήλωση
Πέραν της δίδυμης διάψευσης της προθυμίας, του σχεδίου και της επιθυμίας ακόμη της κυβέρνησης να αντισταθεί στα κελεύσματα των Κλάους Μαζούχ (ΕΚΤ), Ρίσι Γκογιάλ (ΔΝΤ) και Ντέκλαν Κοστέλο
(Ε.Ε.) υπήρξε και μία εξέλιξη με σημειολογικό -και όχι μόνο-
ενδιαφέρον: την ημέρα που κατετίθετο το προσχέδιο προϋπολογισμού, το
χρηματιστήριο έπεφτε στο χαμηλότερο επίπεδο έτους, ενώ και προχθές βρέθηκε ενδοσυνεδριακά κάτω και από το ψυχολογικό όριο των 1.000 μονάδων.
Ακόμη και αν η κακή πορεία του γενικού δείκτη του Χ.Α. αφορά λίγους
(τους μετόχους) το μήνυμα που εξέπεμψε είναι κατά πολύ γενικότερο: η αγορά δεν εμπιστεύεται ούτε το ευχολόγιο της κυβέρνησης ούτε τους χειρισμούς της για την οικονομία, καθώς δεν βλέπει καν σχέδιο, παρά μόνο τακτικίστικους ελιγμούς -και αυτούς ατελέσφορους.
Σε αυτά προστέθηκε και η αναθεώρηση των εθνικών λογαριασμών από την ΕΛΣΤΑΤ με την οποία αποδείχθηκε "άνθρακες ο θησαυρός". Το ΑΕΠ δεν αυξήθηκε σε τρέχουσες τιμές ούτε καν κατά 400 εκατ. ευρώ,
αφού για το 2013 διαμορφώθηκε σε 182.438 εκατ. ευρώ, αντί 182.054 εκατ.
ευρώ με βάση την προηγούμενη μεθοδολογία (αύξηση 384 εκατ. ευρώ).
Αυτό σημαίνει πως, παρά το "μαγείρεμα" της νέας μεθοδολογίας της
Eurostat για να "βοηθήσει" τα δημοσιονομικά στοιχεία των "προβληματικών"
χωρών (μάλιστα, με αυτήν λογίζονται πλέον ως επενδύσεις και οι δαπάνες
για εξοπλισμούς...), η Ελλάδα δεν βοηθήθηκε στον βαθμό που κρυφά
προσδοκούσε η κυβέρνηση. Ούτε για τον υπολογισμό του χρέους ούτε για
κανένα άλλο μέγεθος που να προοιωνίζεται κάτι αίσιο.
Το μόνο που αποκόμισε η κυβέρνηση ήταν να εμφανίσει μειωμένο το ποσοστό
ύφεσης του 2013 (3,3% αντί 3,9%) ενώ η κοινή γνώμη πληροφορήθηκε ότι
εξαιτίας των Μνημονίων από το 2008 έως το 2013 δεν χάθηκαν 51 δισ. ευρώ, όπως έδειχναν τα προ της αναθεώρησης στοιχεία, αλλά 60 δισ. ευρώ και ότι εκατομμύρια Έλληνες οδηγήθηκαν στο "σφαγείο" της τρόικας με μεγαλύτερο ΑΕΠ από ό,τι υπολογιζόταν (αντί 233.198, στα 242.096 εκατ. ευρώ).
Αναφορικά με την -διά του προϋπολογισμού- αυτοδιάψευση περί τέλους των
Μνημονίων, σαφέστατες είναι οι προβλέψεις του προσχεδίου για λιτότητα 2,8 δισ. ευρώ, μέσω πρόσθετης φορολογικής επιβάρυνσης 1.735 εκατ. ευρώ,
ακρωτηριασμού του κράτους από βασικές του λειτουργίες με περικοπή 672
εκατ. ευρώ των πρωτογενών δαπανών και ψαλιδίσματος κατά 400 εκατ. ευρώ
των δημοσίων επενδύσεων (σύνολο 2.807 εκατ. ευρώ).
Το πλήθος των κρυφών και φανερών φορολογικών επιβαρύνσεων, οι οποίες
όμως ουδεμία σχέση έχουν με "ελαφρύνσεις" όπως ήθελε να τις παρουσιάσει ο
πρωθυπουργός στη ΔΕΘ, και η περικοπή 459 εκατ. ευρώ στις κοινωνικές δαπάνες
φέρουν μεν ακέραιες τις μνημονιακές αντιλήψεις, αλλά και πάλι δεν έχει
μπει ακόμη η τελική τροϊκανή υπογραφή, ενδέχεται δηλαδή τα οριστικά
μεγέθη να είναι ακόμη χειρότερα για τους Έλληνες πολίτες.
Η φορομπηχτική διάθεση του προσχεδίου μαρτυρείται και από το ότι, παρά
τη διαπιστωμένη φοροδοτική αδυναμία των Ελλήνων (όπως αποδεικνύει και η
εκτίναξη των ληξιπροθέσμων οφειλών προς το Δημόσιο στα 70 δισ. ευρώ ή
40% του ΑΕΠ), τόσο άμεσοι φόροι όσο και έμμεσοι θα είναι αυξημένοι σε
απόλυτα μεγέθη.
Τα έσοδα από τους άμεσους φόρους αυξάνονται το 2015 κατά 805 εκατ. ευρώ ή σε ποσοστό 3,8% (στα 22.144 εκατ. ευρώ από 21.339 εκατ. ευρώ εφέτος).
Τα έσοδα από την έμμεση φορολογία προβλέπεται να αυξηθούν το επόμενο έτος κατά 930 εκατ. ευρώ ή 3,8% (25.242 εκατ. ευρώ από 24.312 εκατ. ευρώ). Ακόμη συνιστά εμμέσως φοροεπιδρομή η διατήρηση το επόμενο έτος όλων των χαρατσιών
και υπέρογκων αυξήσεων φόρων, όπως η μονιμοποίηση της "έκτακτης"
φορολόγησης των ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), η διατήρηση της κατ' ευφημισμόν
Έκτακτης Εισφοράς Αλληλεγγύης που κανονικά θα έληγε εφέτος ή ο υπέρογκα
αυξημένος ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης (που απειροελάχιστα μετριάζεται
από τη "συμβολική" μείωσή του).
Αφαίμαξη εισοδημάτων όμως φέρνουν και "ψιλά γράμματα" του προσχεδίου,
όπως λ.χ. η μείωση των δαπανών για επιδόματα ανεργίας (θα περικοπούν τα
κονδύλια του ΟΑΕΔ που εισπράττουν σήμερα 952.395 μακροχρόνια άνεργοι ή
74,4% του συνόλου των 1.280.101 ανέργων) και η αύξηση της παρακράτησης
φόρου από συντάξεις, μετά την εκκαθάριση των πολλαπλών συντάξεων από
έναν εκκαθαριστή, κάτι που θα αυξήσει τον φόρο εισοδήματος, καθώς θα
παρακρατείται ο αναλογούν φόρος στην πηγή.
Το ότι το προσχέδιο υπακούει στις εντολές ΔΝΤ, Ε.Ε., ΕΚΤ τεκμαίρεται
και από τη λιτότητα που επιβάλλει ο προϋπολογισμός, με πιο ενδεικτική τη
διατήρηση των δαπανών χαμηλότερα από τα εφετινά επίπεδα. Οι πρωτογενείς
δαπάνες προβλέπονται στα 41.811 εκατ. ευρώ, μειωμένες σε σχέση με φέτος
(42.483 εκατ. ευρώ). Για παράδειγμα οι δαπάνες σε κοινωνική ασφάλιση
και περίθαλψη μειώνονται από 14.390 εκατ. ευρώ σε 13.931 εκατ. ευρώ.
Αλλά και το κονδύλι για μισθούς και συντάξεις είναι ύψους 18.685 εκατ.
ευρώ, σχεδόν αμετάβλητο σε σχέση με φέτος (18.613 εκατ).
Το προσχέδιο προβλέπει "μαχαίρι" 2,7% στις δαπάνες του κοινωνικού
προϋπολογισμού, ήτοι στη χρηματοδότηση ασφαλιστικών ταμείων, ΟΑΕΔ, ΕΟΠΥΥ
και νοσοκομείων και αναλυτικότερα προβλέπονται τα εξής:
Οι δαπάνες για την κοινωνική ασφάλιση και περίθαλψη θα μειωθούν στα
13.931 εκατ. ευρώ το 2015 έναντι των 14.390 εκατ. ευρώ εφέτος (μείωση
459 εκατ. ευρώ ή ποσοστό -2,7%).
Παναγόπουλος Θάνος
Πηγή: avgi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου