Το Σχέδιο Νόμου (Σχ/Ν) για την «Έρευνα, τεχνολογική ανάπτυξη και
καινοτομία και άλλες διατάξεις» του ΥΠΑΙΘ και της ΓΓΕΤ "ακολουθεί πιστά
τις νεοφιλελεύθερες πρακτικές, που έχουμε δει σε όλες τις μέχρι σήμερα
επιλογές της συγκυβέρνησης, και αποτελεί έναν ακόμη λίθο στην βαθιά
μνημονιακή πολιτική της". Έτσι σχολιάζει η επιτροπή έρευνας και
τεχνολογίας του τμήματος Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ το κατατεθέν νομοσχέδιο της
Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας. "Κεντρική φιλοσοφία του
Σχ/Ν αποτελούν η πλήρης απουσία πρόνοιας για τη βασική έρευνα, η
ανυπαρξία πλαισίου που να εγγυάται την έρευνα ως δημόσιο αγαθό, η πλήρης
και άνευ όρων παράδοση του ερευνητικού ιστού και μεγάλων εθνικών
υποδομών στην ιδιωτική πρωτοβουλία (που ταυτόχρονα αποκτά ανεξέλεγκτη
πρόσβαση σε κάθε είδους δημόσια χρηματοδότηση), η πλήρης κατάργηση των
σταθερών θέσεων εργασίας στους ερευνητικούς φορείς και η καθιέρωση ενός
αυταρχικού και σκανδαλωδώς αδιαφανούς μοντέλου διοίκησης με απόλυτη
απουσία λογοδοσίας" καταγγέλλει ο ΣΥΡΙΖΑ. "Το Σχ/Ν επιφέρει σοβαρές
ανατροπές στο δημόσιο ερευνητικό σύστημα, το οποίο μεταλλάσσεται άρδην,
και ναρκοθετεί το μέλλον, καθώς δημιουργεί όρους για πλήρη απελευθέρωση
και απορρύθμιση του χώρου της έρευνας, απορρύθμιση η οποία εν μέσω
ύφεσης υπονομεύει το επιστημονικό, τεχνολογικό και αναπτυξιακό αύριο της
χώρας" συνεχίζει η ανακοίνωση.
Συγκεκριμένα, ο ΣΥΡΙΖΑ καταγγέλλει ότι:
- Αγνοείται η συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας για την υποστήριξη
της έρευνας και για τη χρηματοδότησή της σε όλες τις επιστημονικές
περιοχές. "Μετά από πολύ μεγάλες περικοπές τα τελευταία χρόνια, η όποια
ισχνή κρατική επιχορήγηση τίθεται και αυτή υπό αίρεση, συνδεόμενη με τα
αποτελέσματα της αξιολόγησης των φορέων και με την επακόλουθη υπογραφή
προγραμματικών συμφωνιών" σημειώνει ο ΣΥΡΙΖΑ. Το νομοσχέδιο δρομολογεί
ακόμα τη χρηματοδότηση των ερευνητικών φορέων μέσα από την «ανάπτυξη
ίδιας επιχειρηματικής δραστηριότητας με οποιοδήποτε τρόπο...».
"Ακόμα και η δυνατότητα απευθείας αναθέσεων έως 140.000Є κατ' εξαίρεση
των ισχυουσών διατάξεων για τις δημόσιες συμβάσεις" επιτρέπεται,
σημειώνει ο ΣΥΡΙΖΑ θίγοντας ένα παλαιό θέμα γύρω από την εφαρμοσμένη
έρευνα.
- Ακυρώνεται στην πράξη η όποια δυνατότητα δημιουργίας ενός Ενιαίου
Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας, καθώς βαθαίνουν οι θεσμικές
διαφορές με τα ΑΕΙ, ενώ ο ενιαίος χώρος εξαντλείται στο επίπεδο των
ορισμών του επισκέπτη καθηγητή και του επισκέπτη ερευνητή, επισημαίνει η
επιτροπή. Κατά τα λοιπά, καταργείται κάθε στοιχείο ακαδημαϊκότητας.
- Σοβαρότερο ακόμα είναι ότι υπονομεύεται η ύπαρξη και λειτουργία των
Ερευνητικών Κέντρων ΝΠΔΔ (Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, Εθνικό Κέντρο
Έρευνας Φυσικών Επιστημών "Δημόκριτος", Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων
Ερευνών & Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών), ιδρυμάτων με
μακροχρόνια ερευνητική και κοινωνική συνεισφορά και μεγάλες εθνικές
υποδομές, καθώς καταργούνται οι οργανισμοί και οι εσωτερικοί κανονισμοί
λειτουργίας τους, δεν περιλαμβάνεται καμμία δέσμευση για δημόσια
χρηματοδότηση, καθώς το Κράτος δεν εγγυάται πλέον ούτε τη μισθοδοσία των
εργαζομένων, ενώ ταυτόχρονα με την ψήφιση του Νόμου δίνεται η
δυνατότητα να μπαίνει «λουκέτο τύπου ΕΡΤ»: τα κελύφη των φορέων
παραμένουν, αλλά δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για το υπηρετούν προσωπικό
των υφιστάμενων ερευνητικών κέντρων, ενώ υπονοείται άρση της μονιμότητας
μόνιμων σήμερα ερευνητών και τακτικού προσωπικού. Το κόμμα της
αξιωματικής αντιπολίτευσης καταγγέλλει οτι τα Ερευνητικά Κέντρα ΝΠΙΔ
(ΙΤΕ, ΕΚΕΤΑ, ΕΙΕ, ΑΘΗΝΑ, ΦΛΕΜΙΓΚ, ΠΑΣΤΕΡ), οδηγούνται σε πλήρη
ιδιωτικοποίηση, καθώς τίθεται σε εφαρμογή ένα νέο πλαίσιο λειτουργίας με
καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Ο προτεινόμενος νόμος:
1, "Δημιουργεί το πλαίσιο για πλήρη κατάργηση των σταθερών θέσεων
εργασίας στους ερευνητικούς φορείς οδηγώντας με αυτή την πολιτική σε
περαιτέρω όξυνση τη μαζική φυγή επιστημόνων στο εξωτερικό"
2, "Υπερδιογκώνει τις αρμοδιότητες της ΓΓΕΤ, ενώ ταυτόχρονα υποβαθμίζει
όλα τα επιστημονικά όργανα για τη χάραξη πολιτικών έρευνας όπως το
Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας & Τεχνολογίας, το οποίο τελεί πλέον υπό την
εποπτεία του εκάστοτε Γενικού Γραμματέα, με άνευ ουσίας αρμοδιότητες"
3, "Εγκαθιδρύει ένα αυταρχικό, αδιαφανές, συγκεντρωτικό και σαφώς αντιδημοκρατικό σύστημα διοίκησης των ερευνητικών φορέων".
"Τέλος, δεν μπορούμε να μην σχολιάσουμε τις ταυτόχρονες προσπάθειες του
ΓΓΕΤ και άλλων κυβερνητικών παραγόντων για ίδρυση νέων ερευνητικών
κέντρων «ειδικού σκοπού» έξω από κάθε κεντρικό περιφερειακό σχεδιασμό
και χωρίς μελέτες σκοπιμότητας ή βιωσιμότητας, όπως το πρόσφατα
εξαγγελθέν Ερευνητικό Κέντρο Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης με έδρα την
Κομοτηνή, και άλλα. Οι προσπάθειες αυτές, εντάσσονται δυστυχώς στη
γνωστή λογική κάθε «γαλαζοπράσινος Περιφερειάρχης» και νέο ερευνητικό
ινστιτούτο" σημειώνει η ανακοίνωση. "Αυτή φαίνεται ότι είναι η αντίληψη
της συγκυβέρνησης για την «έξυπνη εξειδίκευση», τη νέα προγραμματική
περίοδο και για την αξιοποίηση των πόρων του «νέου ΕΣΠΑ» (ΣΕΣ
2014-2020). Οι πολιτικές αυτές πρέπει να σταματήσουν". Ο ΣΥΡΙΖΑ ζητάει
την άμεση απόσυρση του Σχεδίου Νόμου, δεσμευόμενος για την υπεράσπιση
της έρευνας ως δημόσιου αγαθού, την ουσιαστική υλοποίηση του Ενιαίου
Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας και τη χάραξη και υλοποίηση μιας
μακροπρόθεσμης συνεκτικής ερευνητικής και αναπτυξιακής πολιτικής, που θα
βασίζεται σε ένα δημοκρατικά σχεδιασμένο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για
την Έρευνα και την Τεχνολογική Ανάπτυξη, το οποίο θα συμβάλλει μέσω
συνεργειών με τον ιδιωτικό τομέα και με τον ρυθμιστικό ρόλο της
Πολιτείας, στη βιώσιμη παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Και η Ένωση Ελλήνων Ερευνητών
Σε παρόμοιο μήκος κύματος και η Ένωση Ελλήνων Ερευνητών, η οποία
καταγγέλλει οτι το κατατεθέν νομοσχέδιο δεν προτείνει κανένα ορθολογικό
και υλοποιήσιμο μέτρο για την οργάνωση, τη διακυβέρνηση και την εν γένει
λειτουργία του εθνικού ερευνητικού ιστού που προάγει την έρευνα και
τεχνολογική ανάπτυξη της χώρας. "Με τις επί μέρους διατάξεις που
προβλέπει ωθεί στην απορρύθμιση του ερευνητικού χώρου και την
ιδιωτικοποίηση της έρευνας. Για τους λόγους αυτούς ζητούμε την άμεση
απόσυρσή του" σημειώνει η ΕΕΕ, σύμφωνα με την οποία το κατατεθέν
νομοσχέδιο:
1. Είναι εντελώς διαφορετικό από αυτό που είχε προταθεί και επί του
οποίου είχε γίνει η σχετική δημόσια διαβούλευση (Δεκέμβριος 2013), ενώ
δεν διατηρούνται οι βασικές αρχές του νόμου 1514/85 όπως είχε αρχικά
δεσμευθεί η ΓΓΕΤ
2. Καταργεί τους υφιστάμενους οργανισμούς των Ερευνητικών Κέντρων,
αποδομεί και απορυθμίζει τις εργασιακές σχέσεις του προσωπικού των
Ερευνητικών Κέντρων, δεν διασφαλίζει το υφιστάμενο προσωπικό μη
περιλαμβάνοντας μεταβατικές διατάξεις που αφορούν την τύχη του και την
εξέλιξή του.
3. Η αρχική αιτιολογική έκθεση που το συνοδεύει διακρίνεται από
προχειρότητα, ανακολουθία με το κείμενο και τα άρθρα του, ενώ η
διορθωθείσα εμπεριέχει αρκετά λάθη και παραλείψεις.
4. Αφαιρεί τον έλεγχο του Κοινοβουλίου, και μεταβιβάζει στην
εκτελεστική λειτουργία την απόφαση επί της σύστασης συγχώνευσης,
κατάργησης των ερευνητικών κέντρων.
5. Δεν διασφαλίζει την δημόσια χρηματοδότηση των κέντρων που
περιλαμβάνει μισθούς, έξοδα λειτουργίας και συντήρησης/ανάπτυξης των
εθνικών υποδομών τους.
6. Στρέφεται μονομερώς προς την καινοτομία απαξιώνοντας την βασική
έρευνα, μη προβλέποντας τη συνέργεια μεταξύ ΑΕΙ –ΤΕΙ και Ερευνητικών
Κέντρων και ως εκ τούτου δεν επιδιώκει την συγκρότηση ενιαίου χώρου
εκπαίδευσης και έρευνας.
7. Η Εθνική Στρατηγική Έρευνας Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας
δεν συνοδεύεται από την απαραίτητη διάθεση πόρων αποδυναμώνοντας στην
ουσία την υλοποίησή της.
8. Υποβαθμίζει το ΕΣΕΤ μεταβιβάζοντας αρμοδιότητες στην νέα ΓΓΕΚ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η έρευνα στην Ελλάδα παρά την σημαντική
υποχρηματοδότηση της, έχει καταφέρει να κρατήσει τη χώρα ψηλά στην
Ευρωπαϊκή κατάταξη, κάτι που οδηγεί και στο λογικό συμπέρασμα ότι χρήζει
στήριξης στο βαθμό που αποτελεί εργαλείο ανάταξης της παιδείας και της
οικονομίας. Σε αυτό το πνεύμα οι ερευνητές είχαν απευθύνει πριν λίγους
μήνες επιστολή προς τον πρωθυπουργό, ο οποίος όμως, καθώς φαίνεται
αγνόησε τα κελεύσματα των Ελλήνων επιστημόνων.
Πηγή: aygi.gr
Πηγή: aygi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου