Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΧΡ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Η Χριστίνα Παπακωνσταντίνου
έγινε γνωστή στο πανελλήνιο όταν δημοσιοποιήθηκε το λιποθυμικό επεισόδιο που
είχε υποστεί το 2012 παρουσία του ισχυρού άνδρα του ΔΝΤ στην Ελλάδα, Πολ
Τόμσεν. Είχε λιποθυμήσει λόγω της έντασης που επικρατούσε στις πολύωρες
διαπραγματεύσεις της ελληνικής αντιπροσωπείας με την τρόικα.
Ως γενική γραμματέας
Δημοσιονομικής Πολιτικής αποτελούσε τα τελευταία χρόνια έναν «μικρό υπουργό
Οικονομικών», καθώς ήταν υπεύθυνη για τα πάντα εκτός από τα φορολογικά και τα
τελωνειακά ζητήματα.
Κατά τη θητεία της στον 6ο όροφο
της οδού Νίκης υπέστη δύο φορές υπερκόπωση από την εργασιομανία της, ενώ
διακρίθηκε για τη συνέπεια και την εμπειρία της. Στενή συνεργάτιδα του Γιάννη
Στουρνάρα, ο οποίος χαριτολογώντας την αποκαλούσε η «αρχηγός», ξεχωρίζοντάς την
από τις υπόλοιπες γυναίκες του επιτελείου του, τις γνωστές και ως «αμαζόνες»
του πρώην υπουργού Οικονομικών και νυν διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.
Από την 1η Αυγούστου δεν βρίσκεται
πια στο υπουργείο, καθώς ο σύζυγός της (διπλωμάτης στο Παρίσι) πήρε μετάθεση
και η ίδια αποφάσισε να αποσυρθεί, κάτι που είχε προαναγγείλει εδώ και δύο
μήνες.
Το γεγονός αυτό, όμως, δεν την
εμπόδισε λίγες μέρες πριν από την αποχώρησή της να δώσει τον νυν υπέρ πάντων
αγώνα για τα συμφέροντα του 100% ιδιωτικού ΟΠΑΠ, σε μια συνάντηση κατά την
οποία προκάλεσε ιδιαίτερα αρνητική εντύπωση στους ανθρώπους της Κομισιόν.
ΚΛΙΚ ΓΙΑ ΜΕΓΕΘΥΝΣΗ |
Η επίσκεψη στις Βρυξέλλες
Η πρώην γενική γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής κατά την πρόσφατη επίσκεψή της στις Βρυξέλλες αφιέρωσε ολόκληρη τη δεύτερη και τελευταία ημέρα της συνάντησής της με τον Μαρκ Σοβίνο -case manager της DG Comp (Επιτροπή Ανταγωνισμού), συνεργάτη του επίτροπου Αλμούνια- και με ακόμα δύο στελέχη της Κομισιόν στην υπόθεση κρατικής ενίσχυσης που αφορά τον ΟΠΑΠ. Στη συνάντηση αυτή τη συνόδευσαν ένας Γάλλος νομικός σύμβουλος της Ελληνικής Δημοκρατίας και ένας εκπρόσωπος του ΟΠΑΠ από το δικηγορικό γραφείο Clifford Chance. Η συμπεριφορά της ελληνικής αντιπροσωπείας κατά τη συνάντηση αυτή χαρακτηρίστηκε από τα στελέχη της Κομισιόν ως ιδιαίτερα επιθετική. Η Χρ. Παπακωνσταντίνου ζήτησε, ούτε λίγο-ούτε πολύ, να κλείσουν οι εκκρεμείς υποθέσεις κατά του ΟΠΑΠ και να δεχτεί η Κομισιόν το επιχείρημα πως ο ΟΠΑΠ έχει το μονοπώλιο και για το διαδικτυακό στοίχημα έως το 2020 βάσει της σύμβασης μεταξύ ΟΠΑΠ και Δημοσίου του 2000 και του αντίστοιχου νόμου του ίδιου έτους.
Η πρώην γενική γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής κατά την πρόσφατη επίσκεψή της στις Βρυξέλλες αφιέρωσε ολόκληρη τη δεύτερη και τελευταία ημέρα της συνάντησής της με τον Μαρκ Σοβίνο -case manager της DG Comp (Επιτροπή Ανταγωνισμού), συνεργάτη του επίτροπου Αλμούνια- και με ακόμα δύο στελέχη της Κομισιόν στην υπόθεση κρατικής ενίσχυσης που αφορά τον ΟΠΑΠ. Στη συνάντηση αυτή τη συνόδευσαν ένας Γάλλος νομικός σύμβουλος της Ελληνικής Δημοκρατίας και ένας εκπρόσωπος του ΟΠΑΠ από το δικηγορικό γραφείο Clifford Chance. Η συμπεριφορά της ελληνικής αντιπροσωπείας κατά τη συνάντηση αυτή χαρακτηρίστηκε από τα στελέχη της Κομισιόν ως ιδιαίτερα επιθετική. Η Χρ. Παπακωνσταντίνου ζήτησε, ούτε λίγο-ούτε πολύ, να κλείσουν οι εκκρεμείς υποθέσεις κατά του ΟΠΑΠ και να δεχτεί η Κομισιόν το επιχείρημα πως ο ΟΠΑΠ έχει το μονοπώλιο και για το διαδικτυακό στοίχημα έως το 2020 βάσει της σύμβασης μεταξύ ΟΠΑΠ και Δημοσίου του 2000 και του αντίστοιχου νόμου του ίδιου έτους.
Η απελπισμένη προσπάθεια
υπεράσπισης του ΟΠΑΠ
Στο ερώτημα των εκπροσώπων της Κομισιόν γιατί τότε το δικαίωμα αυτό δεν ασκήθηκε ποτέ από το 2000 έως το 2014 από τον ΟΠΑΠ και γιατί το 2011 ψηφίστηκε ο Ν. 4002/2011 κάτω από τη μεταβατική περίοδο του οποίου και της σχετικής υπουργικής απόφασης λειτουργούν εδώ και σχεδόν 3 χρόνια στη χώρα μας νόμιμα 24 εταιρείες διαδικτυακού στοιχήματος, η απάντηση της ελληνικής πλευράς ήρθε με ενοχλημένο ύφος και ήταν ότι ο Ν. 4002/2011 ήταν απλώς (στο θέμα της μεταβατικότητας) ένας νόμος φορολογικής αμνηστίας! Η έκπληξη του Βέλγου αξιωματούχου της Κομισιόν ήταν έκδηλη, αφού ο συγκεκριμένος νόμος όχι απλώς έθεσε τον Αύγουστο του 2011 τις βάσεις για τη ρύθμιση της αγοράς διαδικτυακών παιγνίων ανακοινώνοντας πως θα δοθούν άδειες με τη διεξαγωγή διαγωνισμού, αλλά με το μεταβατικό καθεστώς του, το οποίο αποφασίστηκε τον Δεκέμβριο του 2011 έδωσε σε 24 εταιρείες την άδεια να λειτουργήσουν νόμιμα στην ελληνική επικράτεια πληρώνοντας φόρο 30% επί των μεικτών εσόδων τους. Η μεταβατική περίοδος, δε, δύναται να ολοκληρωθεί μόνο εφόσον εκδοθούν μόνιμες άδειες.
Στο ερώτημα των εκπροσώπων της Κομισιόν γιατί τότε το δικαίωμα αυτό δεν ασκήθηκε ποτέ από το 2000 έως το 2014 από τον ΟΠΑΠ και γιατί το 2011 ψηφίστηκε ο Ν. 4002/2011 κάτω από τη μεταβατική περίοδο του οποίου και της σχετικής υπουργικής απόφασης λειτουργούν εδώ και σχεδόν 3 χρόνια στη χώρα μας νόμιμα 24 εταιρείες διαδικτυακού στοιχήματος, η απάντηση της ελληνικής πλευράς ήρθε με ενοχλημένο ύφος και ήταν ότι ο Ν. 4002/2011 ήταν απλώς (στο θέμα της μεταβατικότητας) ένας νόμος φορολογικής αμνηστίας! Η έκπληξη του Βέλγου αξιωματούχου της Κομισιόν ήταν έκδηλη, αφού ο συγκεκριμένος νόμος όχι απλώς έθεσε τον Αύγουστο του 2011 τις βάσεις για τη ρύθμιση της αγοράς διαδικτυακών παιγνίων ανακοινώνοντας πως θα δοθούν άδειες με τη διεξαγωγή διαγωνισμού, αλλά με το μεταβατικό καθεστώς του, το οποίο αποφασίστηκε τον Δεκέμβριο του 2011 έδωσε σε 24 εταιρείες την άδεια να λειτουργήσουν νόμιμα στην ελληνική επικράτεια πληρώνοντας φόρο 30% επί των μεικτών εσόδων τους. Η μεταβατική περίοδος, δε, δύναται να ολοκληρωθεί μόνο εφόσον εκδοθούν μόνιμες άδειες.
Στο τέλος της συζήτησης,
βλέποντας πως τα ασθενή επιχειρήματα της ελληνικής αντιπροσωπείας συναντούσαν
ισχυρή αντίσταση από τα στελέχη της Κομισιόν, η Χρ. Παπακωνσταντίνου έπαιξε
ακόμα και το χαρτί της απελπισίας, σύμφωνα με το οποίο η στάση της Κομισιόν
θέτει σε κίνδυνο την ιδιωτικοποίηση του ΟΠΑΠ αλλά και το σύνολο των
αποκρατικοποιήσεων!
ΦΡΕΝΟ ΣΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ
ΣΤΟΙΧΗΜΑ
Η κομισιον βγαζει ξανα... οφσαΪντ το μονοπωλιο
Η κομισιον βγαζει ξανα... οφσαΪντ το μονοπωλιο
Ολα αυτά τη στιγμή που ο ΟΠΑΠ
ουσιαστικά ξεπουλήθηκε κοντά στη χαμηλότερη ιστορικά τιμή του και που οι νέοι
βασικοί μέτοχοί του έχουν διπλασιάσει τα χρήματα που επένδυσαν για την εξαγορά
του 33% του Οργανισμού που κατείχε το ελληνικό Δημόσιο.
Αξίζει να σημειωθεί, δε, πως στη
σύμβαση ΤΑΙΠΕΔ-Emma Delta για την παραπάνω συναλλαγή δεν υπάρχει καμία ρήτρα
για τα δικαιώματα του διαδικτυακού στοιχήματος. Κοινώς, όχι απλά δεν υπάρχει
θέμα σχετικά με την ιδιωτικοποίηση του ΟΠΑΠ λόγω διαδικτυακού στοιχήματος, αλλά
ούτε καν θέμα αποζημίωσης των μετόχων του ΟΠΑΠ από το Δημόσιο (ένα άλλο αβάσιμο
επιχείρημα που είχε χρησιμοποιηθεί από συμμάχους του ΟΠΑΠ στο υπουργείο πριν
από μερικούς μήνες).
Νέα «πόρτα» από την Κομισιόν
Στην ανεξήγητη αυτή επιθετική και υπέρ του ΟΠΑΠ (μίας 100% ιδιωτικής εταιρείας) στάση της πρώην στενής συνεργάτιδας του Γ. Στουρνάρα, που δεν πρέπει να ξεχνάμε πως εκπροσωπούσε το ελληνικό κράτος, η αντιπροσωπεία της Κομισιόν απάντησε πως η ελληνική πλευρά θα πρέπει, πριν προχωρήσει σε οποιαδήποτε νέα ρύθμιση της αγοράς, να προβεί πρώτα ως οφείλει σε κοινοποίησή της προς την Κομισιόν. Επιπλέον τόνισε πως η Ελληνική Δημοκρατία, αν εμμείνει στη θέση της, θα πρέπει να προσκομίσει αποδείξεις για το πότε ακριβώς παραχωρήθηκε το μονοπώλιο διαδικτυακού στοιχήματος στον ΟΠΑΠ και πόσο ακριβώς πλήρωσε γι' αυτό ο ΟΠΑΠ στο ελληνικό Δημόσιο.
Στην ανεξήγητη αυτή επιθετική και υπέρ του ΟΠΑΠ (μίας 100% ιδιωτικής εταιρείας) στάση της πρώην στενής συνεργάτιδας του Γ. Στουρνάρα, που δεν πρέπει να ξεχνάμε πως εκπροσωπούσε το ελληνικό κράτος, η αντιπροσωπεία της Κομισιόν απάντησε πως η ελληνική πλευρά θα πρέπει, πριν προχωρήσει σε οποιαδήποτε νέα ρύθμιση της αγοράς, να προβεί πρώτα ως οφείλει σε κοινοποίησή της προς την Κομισιόν. Επιπλέον τόνισε πως η Ελληνική Δημοκρατία, αν εμμείνει στη θέση της, θα πρέπει να προσκομίσει αποδείξεις για το πότε ακριβώς παραχωρήθηκε το μονοπώλιο διαδικτυακού στοιχήματος στον ΟΠΑΠ και πόσο ακριβώς πλήρωσε γι' αυτό ο ΟΠΑΠ στο ελληνικό Δημόσιο.
Τέλος, ο κ. Σοβίνο επισήμανε πως
οποιαδήποτε σχετική αλληλογραφία θα πρέπει να αποσταλεί στην DG Comp εντός του
Αυγούστου, καθώς την 1η Σεπτεμβρίου λήγει η θητεία του επίτροπου Αλμούνια.
Πρόκειται ουσιαστικά για μία απάντηση στη φήμη που κυκλοφόρησε στις Βρυξέλλες
πως η ελληνική πλευρά θα προσπαθούσε να εκμεταλλευτεί αυτήν την αλλαγή και να
δράσει ανεξέλεγκτη κατά τη μεταβατική αυτή περίοδο, μιας και ο ίδιος ο
επίτροπος Αλμούνια είχε βάλει στοπ στα σχετικά σχέδια του ΥΠ.ΟΙΚ. προ τριμήνου
κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στην Αθήνα.
Διαφορετικά, όπως είπαν οι
εκπρόσωποι της Κομισιόν, η ελληνική πλευρά θα πρέπει να περιμένει να διοριστεί
αλλά και να ενημερωθεί ο νέος επίτροπος σχετικά με το συγκεκριμένο ζήτημα πριν
προχωρήσει σε οποιαδήποτε ενέργεια.
Πρόκληση κατά της
κοινωνίας
Η στάση της Χρ. Παπακωνσταντίνου σε ό,τι αφορά το ζήτημα της ρύθμισης της αγοράς του διαδικτυακού στοιχήματος αποτελεί πραγματικά μια πρόκληση - ειδικά στην εποχή μας που η ελληνική οικονομία και οι Ελληνες φορολογούμενοι δοκιμάζονται περισσότερο από ποτέ στη σύγχρονη ιστορία της χώρας.
Η στάση της Χρ. Παπακωνσταντίνου σε ό,τι αφορά το ζήτημα της ρύθμισης της αγοράς του διαδικτυακού στοιχήματος αποτελεί πραγματικά μια πρόκληση - ειδικά στην εποχή μας που η ελληνική οικονομία και οι Ελληνες φορολογούμενοι δοκιμάζονται περισσότερο από ποτέ στη σύγχρονη ιστορία της χώρας.
Δεν γνωρίζουμε αν ο νέος υπουργός
Οικονομικών Γκίκας Χαρδούβελης ήταν ενήμερος για τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία
της ή αν αυτή αποτέλεσε μια κάποιου είδους εντεταλμένη αποστολή της ιδίας πριν
από την αποχώρησή της από το υπουργείο. Ο ΟΠΑΠ είναι μια αμιγώς ιδιωτική
επιχείρηση και υποχρέωση του κράτους είναι να προστατεύει τα συμφέροντα του
Δημοσίου και των πολιτών και να είναι δίκαιο.
Στην προκειμένη περίπτωση, όμως,
φαίνεται πως συνέβη το αντίθετο, αφού η κ. Παπακωνσταντίνου προσπάθησε να
πείσει την Κομισιόν να αποδεχθεί τη δημιουργία ενός μονοπωλίου που δεν υπήρξε
ποτέ, γεγονός που είχε ξεκαθαρίσει και ως υπουργός Οικονομικών ο σημερινός
αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Ευάγγελος Βενιζέλος πριν προχωρήσει στην ψήφιση του
Ν. 4002/2011 και που είχε επιβεβαιώσει και το Πρωτοδικείο με απόφασή του σε
σχετική υπόθεση (5 πράκτορες ΟΠΑΠ εναντίον ΔΟΛ για διαφήμιση εταιρειών
στοιχήματος) λίγους μήνες μετά.
Αυτό που καθιστά τη στάση της κ.
Παπακωνσταντίνου ιδιαίτερα προκλητική είναι το γεγονός πως ουσιαστικά
υποστήριξε μια 100% ιδιωτική επιχείρηση κόντρα στα συμφέροντα Δημοσίου και
φορολογουμένων, αφού ουσιαστικά ζήτησε να δοθεί χωρίς αντίτιμο ακόμα ένα
μονοπώλιο στον ΟΠΑΠ, κάτι που θα είχε ως αποτέλεσμα το Δημόσιο να απολέσει τα
φορολογικά έσοδα από τη λειτουργία των 24 νόμιμων εταιρειών (τα οποία ξεπέρασαν
τα 20 εκατ. στο πρώτο εξάμηνο του 2014 και υπολογίζεται πως θα αγγίξουν τα 50
εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους).
Η επόμενη μέρα
Μετά την αποτυχία της κ. Παπακωνσταντίνου να μεθοδεύσει μια εξέλιξη που θα ευνοούσε σκανδαλωδώς τον ΟΠΑΠ, ενδιαφέρον παρουσιάζει το ποια θα είναι η στάση του διαδόχου της, του κ. Τάσου Αναστασάτου, που ανέλαβε καθήκοντα γενικού γραμματέα στο υπουργείο την 1η Αυγούστου και λογικά θα ενημερωθεί αυτές τις μέρες για τη συγκεκριμένη υπόθεση. Θα αλλάξει, άραγε, η γραμμή του υπουργείου μετά την αποχώρηση της κ. Παπακωνσταντίνου ή θα συνεχίσει να είναι η Κομισιόν η μόνη που θα προστατεύει τα συμφέροντα του ελληνικού Δημοσίου;
Μετά την αποτυχία της κ. Παπακωνσταντίνου να μεθοδεύσει μια εξέλιξη που θα ευνοούσε σκανδαλωδώς τον ΟΠΑΠ, ενδιαφέρον παρουσιάζει το ποια θα είναι η στάση του διαδόχου της, του κ. Τάσου Αναστασάτου, που ανέλαβε καθήκοντα γενικού γραμματέα στο υπουργείο την 1η Αυγούστου και λογικά θα ενημερωθεί αυτές τις μέρες για τη συγκεκριμένη υπόθεση. Θα αλλάξει, άραγε, η γραμμή του υπουργείου μετά την αποχώρηση της κ. Παπακωνσταντίνου ή θα συνεχίσει να είναι η Κομισιόν η μόνη που θα προστατεύει τα συμφέροντα του ελληνικού Δημοσίου;
Ειδικά για το διαδικτυακό
στοίχημα είναι πραγματικά απορίας άξιο πώς τη στιγμή που για πρώτη φορά το
κράτος έχει καταφέρει να ελέγχει σε μεγάλο βαθμό την αγορά διαδικτυακών
παιγνίων και να αποκομίζει σταθερά όλο και μεγαλύτερα έσοδα από αυτήν, ξαφνικά
προσπαθεί να φέρει τα πάνω κάτω και να δημιουργήσει προϋποθέσεις επαναφοράς της
μαύρης αγοράς στα επίπεδα που αυτή είχε πριν από τη νόμιμη λειτουργία των 24.
Ο ρόλος της ΕΕΕΠ
Στο πλαίσιο αυτό ενδιαφέρον παρουσιάζει και το πόσο αποτελεσματικός θα είναι ο νέος κανονισμός για τα διαδικτυακά παίγνια που, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ετοιμάζει η ΕΕΕΠ (Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων) και που θα αφορά τόσο στο PameStoixima.gr όσο και στους 24, καθώς και νέους αδειούχους που θα προκύψουν όταν διεξαχθεί τελικά ο διαγωνισμός.
Στο πλαίσιο αυτό ενδιαφέρον παρουσιάζει και το πόσο αποτελεσματικός θα είναι ο νέος κανονισμός για τα διαδικτυακά παίγνια που, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ετοιμάζει η ΕΕΕΠ (Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων) και που θα αφορά τόσο στο PameStoixima.gr όσο και στους 24, καθώς και νέους αδειούχους που θα προκύψουν όταν διεξαχθεί τελικά ο διαγωνισμός.
Παράγοντες της αγοράς θεωρούν πως
λάθος επιλογές όπως αυτές που έγιναν στον πρόσφατο Κανονισμό του ΟΠΑΠ το μόνο
που θα καταφέρουν θα είναι να πλήξουν τη νόμιμη αγορά και τα έσοδα του
Δημοσίου, τονώνοντας έτσι τη μαύρη αγορά.
Η διαδικασία ταυτοποίησης των
χρηστών και οι μέθοδοι συναλλαγών θεωρούνται τα δύο βασικότερα σημεία που
απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή, καθώς, όπως έχει αποδειχθεί ιστορικά, η στείρα
αυστηρότητα σχεδόν ποτέ δεν φέρνει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
ΟΠΑΠ: Τα πρώτα σύννεφα
της νέας εποχής
Ολα αυτά τη στιγμή που στις
τάξεις των μετόχων του ΟΠΑΠ επικρατεί γκρίνια για την άνευ προηγουμένου
αποτυχία του PameStoixima.gr, το οποίο, παρά την τεράστια σε μέγεθος
διαφημιστική καμπάνια που έτρεξε κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Κυπέλλου, δεν
κατάφερε να αποσπάσει ούτε μερίδιο 2% από τη νόμιμη αγορά στο Μουντιάλ της
Βραζιλίας λόγω της κατά γενική ομολογία πολύ μέτριας ποιότητας της υπηρεσίας.
Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη
αποτυχία της νέας διοίκησης του Οργανισμού, τη στιγμή που η τελευταία καλείται
να αντιμετωπίσει μια σειρά από άλλες προκλήσεις, με μεγαλύτερη από όλες την
εισαγωγή δεκάδων χιλιάδων VLTs (φρουτάκια) στην εύθραυστη σημερινή ελληνική
κοινωνία.
Πηγή: ethnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου