ΑΠΟ ΤΙΣ 100 ΕΠΕΣΕ ΣΤΙΣ 40 ΗΜΕΡΕΣ
ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΥΨΗΛΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ - ΠΙΕΖΟΥΝ ΟΙ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΓΙΑ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ
Ο κλάδος δείχνει σημάδια
συρρίκνωσης και η συγκέντρωση είναι προ των πυλών.
ΣΤΗ δεκαετία
του 1990 έχει επιστρέψει η ελληνική ακτοπλοΐα. Πριν από μερικά χρόνια, η
ακτοπλοΐα είχε ως διάστημα υψηλής κίνησης τις 80 με 100 ημέρες, τώρα έχει
συρρικνωθεί στις 40 με 45. Ωστόσο, παρ' όλες τις δυσκολίες, οι εταιρείες του
κλάδου, έστω και με εξαιρέσεις, έχουν καταφέρει να επιβιώσουν της κρίσης, εάν
και πλέον οι δανείστριες τράπεζες πιέζουν για συγχωνεύσεις.
Η XRTC
Business Consulting, στην ετήσια έκθεσή της για την ελληνική ακτοπλοΐα,
απορρίπτει το «μονοπωλιακό μοντέλο» που εφαρμόστηκε στην εγχώρια αεροπορική
σκηνή, τονίζοντας ότι μια αντίστοιχη κίνηση δεν θα επιλύσει τα προβλήματα του
κλάδου.
Η XRTC, αφού πρώτα υπογραμμίζει
ότι από το 2009 μέχρι το 2013 οι ακτοπλοϊκές εταιρείες συσσώρευσαν ζημίες 1
δισ. ευρώ, εάν και εφέτος (πρώτη φορά έπειτα από πέντε χρόνια) η αγορά δείχνει
σαφή σημάδια ανάκαμψης, υπογραμμίζει ότι τόσο οι ακτοπλόοι όσο και το κράτος
οφείλουν να αποτρέψουν τυχόν μονοπωλιακές καταστάσεις.
Σύμφωνα με την XRTC, η ακτοπλοΐα
δεν είναι αεροπλοΐα. Αυτό, διότι τα μεγέθη είναι τελείως διαφορετικά, όσο και η
λειτουργία τους. Οπως σημειώνει, «δεν θα πρέπει να συγκρίνει κανείς το
παράδειγμα των αερογραμμών, ελληνικών συμφερόντων, που με τη συγχώνευσή τους
κατάφεραν να διεισδύσουν σε άλλες αγορές, αλλά και να απολαύσουν οικονομίες
κλίμακας, επειδή οι πολλαπλοί προορισμοί, η διαφορετικότητα των πλοίων και η
διαφοροποίηση των χρηστών δίνει μία διαφορετική διάσταση στην αγορά της
ακτοπλοΐας».
Οπως υπογραμμίζουν οι αναλυτές
της έκθεσης, «βλέπουμε ότι η αγορά κινείται με τάσεις συμπράξεων και
συγχωνεύσεων, με σκοπό τη διάσωση των λίγων εταιρειών. Αυτή η τάση απαιτεί
αυτοσυγκράτηση, με σκοπό τη διατήρηση του ανταγωνιστικού της χαρακτηριστικού,
που θα επιτρέψει την είσοδο επενδυτών, αλλά και την ορθή και πολιτικά ακίνδυνη
στρατηγική στον τομέα των επιδοτήσεων».
Σύμφωνα με
ναυτιλιακά στελέχη, σε ένα εύθραυστο οικονομικό περιβάλλον, όπου το διαθέσιμο
προς κατανάλωση εισόδημα έχει συρρικνωθεί σημαντικά και η ανεργία είναι ακόμη
σε πολύ υψηλά επίπεδα, ο κλάδος της ακτοπλοΐας δραστηριοποιείται με γνώμονα την
κάλυψη του μεταφορικού έργου που βρίσκεται σε πτώση.
Οπως επισημαίνεται στην ανάλυση
της XRTC, τα αποτελέσματα για την ακτοπλοΐα θα είναι:
* Ενδεχόμενη συρρίκνωση του
στόλου.
* Ισχνή βελτίωση των οικονομικών
αποτελεσμάτων των εταιρειών.
* Αναμενόμενη ολοκλήρωση των
δανειακών αναδιαρθρώσεων.
* Δρομολόγηση εξελίξεων στην
αναδιάρθρωση ολόκληρου του κλάδου.
* Επανασχεδιασμός κάποιων
δρομολογίων.
* Ομαλή μετάβαση στο νέο
κανονιστικό πλαίσιο και προσπάθειες απαγκίστρωσης από παρωχημένες πολιτικές.
* Εναλλακτικές δρομολογήσεις
εκτός Ελλάδας είναι πιο εύκολο να πραγματοποιηθούν εξαιτίας της σταδιακής
βελτίωσης των ναυλαγορών για πλοία RO-RO και RO-ΡΑΧ.
«Είναι σαφές ότι τα δεδομένα και
οι συσχετισμοί στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά διέρχονται μια περίοδο μεγάλων
αλλαγών και αναδιοργάνωσης. Το 2014 αναμένεται να επέλθει περαιτέρω βελτίωση σε
λειτουργικό επίπεδο, η οποία θα οφείλεται κυρίως στα πρώτα σημάδια βελτίωσης
της ζήτησης, στη συγκράτηση του κόστους καυσίμων, καθώς επίσης και στην
περαιτέρω συγκράτηση των επιμέρους δαπανών», αναφέρεται στην ανάλυση της XRTC.
Η σημερινή εικόνα
Η σημερινή εικόνα του κλάδου,
σύμφωνα με τη μελέτη, έχει ως εξής:
1. Ο κλάδος δείχνει σημάδια
συρρίκνωσης και η συγκέντρωση είναι προ των πυλών.
2. Η ελληνική οικονομία δείχνει,
πρώτη φορά από το 2008, σημάδια βελτίωσης, γεγονός που αναμένεται να βελτιώσει
οριακά όμως τις συνθήκες και τους κανόνες δραστηριοποίησης των εταιρειών του
κλάδου.
3. Οι συνέργειες μεταξύ των
εταιρειών σε περισσότερες γραμμές είναι απολύτως επιβεβλημένες.
4. Κύριος στόχος όλων των
εταιρειών παραμένει η ελαχιστοποίηση του κόστους λειτουργίας, με έμφαση στη
ρευστότητα, μέσω της εφαρμογής συγκεκριμένων στρατηγικών, όπως σημαντική μείωση
των επιχειρησιακών ταχυτήτων, μείωση αριθμού προσεγγίσεων σε λιμάνια, ανά
δρομολόγιο, αντικατάσταση κοστοβόρων πλοίων, εφαρμογή στρατηγικών
εξορθολογισμού προμηθειών των πλοίων, πωλήσεις πλοίων κ.λπ.
5. Επίδραση του μετασχηματισμού
τραπεζών σε εταιρικούς μετόχους εξακολουθεί να υφίσταται και η λύση είναι
επιβεβλημένη.
6. Οι ανακεφαλαιοποιήσεις των
ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι απαραίτητες όσο ποτέ.
7. Στρατηγικές εξωστρέφειας είναι
αναγκαίες, μα προβληματικές εξαιτίας των συνεχιζόμενων πιέσεων των ναυλαγορών
σε διεθνές επίπεδο.
8. Το υπουργείο Ναυτιλίας
εξακολουθεί να έχει τη διάθεση να δρομολογήσει τις εξελίξεις με νομοθετικές
παρεμβάσεις.
Πηγή:
enet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου