Το πρόβλημα είναι δεδομένο: οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς
το δημόσιο, αυξάνονται με ρυθμό ένα δισεκατομμύριο ευρώ μηνιαίως. Στο
τέλος του χρόνου, οι οφειλές θα έχουν φτάσει στα 75 δισεκατομμύρια ευρώ
μόνο προς την εφορία σύμφωνα με το πιο αισιόδοξο σενάριο. Η κυβέρνηση θα
θέσει το ζήτημα στην τρόικα την επόμενη εβδομάδα που αυτή έρχεται στην
Αθήνα. Ζητούμενο, μια ευνοϊκότερη ρύθμιση. Ωστόσο, για να γίνει δεκτό το
ελληνικό αίτημα, θα χρειαστεί να δώσουμε σοβαρά ανταλλάγματα.
Η κατάσταση με τα ληξιπρόθεσμα χρέη τόσο προς τα ασφαλιστικά ταμεία
όσο και προς την εφορία έχει ξεφύγει. Τα χρέη από τις αρχές του 2013
μέχρι σήμερα, έχουν ξεπεράσει τα 15 δισεκατομμύρια ευρώ. Η συγκεκριμένη
ημερομηνία είναι σημαδιακή καθώς οι οφειλές που δημιουργήθηκαν από την
1/1/2013 και μετά, μπορούν να ρυθμιστούν μόνο σε 12 μηνιαίες δόσεις.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για να είναι συνεπείς οι φορολογούμενοι, θα
πρέπει να δίνουν πάνω από 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ το μήνα, συν του
τρέχοντες φόρους. Ειδικά το δεύτερο εξάμηνο του έτους, είναι
υπερφορτωμένο με φόρους καθώς τα μηνιαία έσοδα του κράτους θα πρέπει να
ξεπερνούν τα πέντε δισεκατομμύρια ευρώ. Υπάρχει ρευστότητα στο σύστημα
ώστε να καταβάλλονται φόροι άνω των έξι δισεκατομμυρίων ευρώ σε μηνιαία
βάση; Σε καμία περίπτωση και το υπουργείο Οικονομικών το γνωρίζει. Γι’
αυτό ένα από τα ζητήματα που θα τεθούν στη διαπραγμάτευση που ξεκινάει
μέσα στην εβδομάδα, θα είναι η αύξηση των δόσεων της ρύθμισης από τις 12
στις 48 και σε ορισμένες περιπτώσει αποδεδειγμένης οικονομικής
αδυναμίας ακόμη και στις 100. Τον τελικό λόγο θα έχει η τρόικα καθώς το
μνημόνιο απαγορεύει οποιαδήποτε τέτοια ρύθμιση. Για να κάμψει τις
αντιδράσεις των δανειστών, η κυβέρνηση θα υποχρεωθεί να κάνει
υποχωρήσεις. Ποια θα είναι η κυριότερη;
Η αλλαγή του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας στο σκέλος που αφορά στην
εκτέλεση των πλειστηριασμών. Πλέον, ένας πλειστηριασμός ακινήτου θα
μπορεί να εκτελεστεί ακόμη και αν το τίμημα αντιστοιχεί στο 66% της
αντικειμενικής του αξίας. Στην πραγματικότητα, η τρόικα ζητάει το
ποσοστό να διαμορφωθεί ακόμη χαμηλότερα ωστόσο τα δύο τρίτα αναμένεται
να είναι το ποσοστό στο οποίο θα επέλθει ο συμβιβασμός. Τι σημαίνει αυτό
στην πράξη; Αν κάποιος χρωστάει στο δημόσιο, η εφορία θα μπορεί να
κινήσει διαδικασίες πλειστηριασμού. Έστω ότι ο οφειλέτης έχει ένα
ακίνητο αντικειμενικής αξίας 100.000 ευρώ. Με το ισχύον καθεστώς, αν δεν
βρεθεί αγοραστής να προσφέρει τα 100.000 ευρώ μετρητά (σ.σ οι
πλειστηριασμοί γίνονται πάντοτε τοις μετρητοίς με τραπεζική επιταγή) ο
πλειστηριασμός κηρύσσεται άγονος. Και αυτό γίνεται στο 99% των
περιπτώσεων καθώς ποιος θα δεχτεί να πληρώσει την αντικειμενική αξία των
ακινήτων όταν το πραγματικό τίμημα στην αγορά είναι χαμηλότερο;
Αν κατέβει το όριο στο 66%, προφανώς θα αναζωπυρωθεί το ενδιαφέρον
για τους πλειστηριασμούς με προφανείς συνέπειες για τις τιμές των
ακινήτων.
Πηγή: fpress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου